{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.236 visninger | Oprettet:

Kenneth S
Kenneth S
Tilmeldt:
1. aug 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7

HJÆLP! (holder det ikke ud) {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG

Ved ikke, måske burde vi have oprettet denne tråd under træning?
Hvertfald, hvis det tilfældet, så undskylder vi til Admins, mange gange.

Nå, vil gå videre til problemet og grunden til jeg har oprettet dette indlæg.- Jeg er en ung fyr på 26. Mig og min kæreste har verdens dejligste og kærlige hund (En Goldenretriever "Balder") Well, når vi er indenfor, så er han simpelthen dejlig, lydig og en god hund der gør hvad han får besked på... MEN - så snart han er ude og gå, så fare der en djævle op i ham.. Han er bedøvende ligeglad med os... Han hiver og hiver, og vi kan snart ikke holde ham længere. - Vi har gået til alm. hvalpetræning med ham, og prøvet med godbidder, ros osv når han gik pænt - og ellers stoppet op hvis han begyndte at hive - men han er så ligeglad.. han interessere sig kun for at komme fremad og lytter ikke det mindste til os...
Selv når han er i hundeskoven, vi kan på ingen måde kalde ham til os igen... Han leger med os... Man kan se han lægger sig ned, og så snart vi nærmer os, så løber han...

Hvad skal vi gøre? i er virkelig langt ude... MIn kæreste er sågar begyndt at snakke om vi nød til at komme af med ham, hvis ikke han lære at gå pænt.. Vi kan ikke have ham med ud nogle steder... han lytter ikke og trækker bare så han næsten selv er ved at blive kvælt. Og det ødelægger jo også glæden ved at have ham med ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! (holder det ikke ud)
  • #1   2. okt 2009 Hvor gammel er den?

  • #2   2. okt 2009 Det lyder jo til at I er "kørt fast" og ikke selv kan løse denne opgave. Synes I skal finde et sted i nærheden af jer hvor i kan starte til lydighedstræning 1 eller 2 gange om ugen.


  • #3   2. okt 2009 Jeg ville lærer ham komandoen plads... Kan han den?
    Og så starte helt forfra med "komme når man kalder" træningen ....


  • #4   2. okt 2009 Øøh..... Var det ikke en ide at gå til træning igen, så?

    Og man går IKKE hen mod en hund, som ikke vil komme. Man går/løber VÆK fra hunden. Men alt det kan I lære til træning.......

    Hvor gammel er han?


  • #5   2. okt 2009 vi havde samme problem her. Jeg kunne næsten ikke holde vores hund, selv med begge hænder.

    Vi startede til hundetræning, han fik en sele på. Træneren der er uddannet adfærdsterapeut kom hjem til os. Og her 3 uger senere er det noget HELT andet at gå en tur. Men det har kostet os knap 5000. Der er investeret i træning, sele, nyt legetøj og hjemmebesøg fra adfærdsterapeuten. + nyt foder osv.



  • Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #6   2. okt 2009 Han er et år og to mdr. Ja, vi er desværre ved at køre fast, for han er ikke til at have med og gøre når vi ude... han er kun intra i at komme af sted og lytter ikke..

    Han kender godt komandoen plads.. han er utrolig lydig indenfor og i haven.. der lystre han med det samme.. men så snart han får snoren på og vi skal ud og gå tur.. så han fuldstændig ligeglad og gør hvad der passer ham... på trods af at han er madglad, så hjælper det ikke engang som "lokke" til at få ham til at komme når man kalder.


  • #7   2. okt 2009 Vi har nemlig lige lært vores hund komandoen plads, og hun går perfekt når vi går. Men kan godt se det er et prolem når den er helt ligeglad ...


  • #8   2. okt 2009 Kenneth:

    En golden er lidt af en pleaser, så ET eller andet er gået helt galt for jer. Se at få meldt jer til træning og det kan KUN gå for langsomt!! Evt. klikkertræning.

    Har han tavle? Hvor bor I?


  • #9   2. okt 2009 Allerførst ville jeg klarlægge, hvad der får ham til at trække - og om han får det ud af det som han vil have. Først der kan du sætte en stopper for det.

    Som regel er det for at komme hurtigere frem.

    Når det er på plads, sørger du for at han aldrig, aldrig, aldrig får en belønning for at trække - dvs. at hvis han trækker, stopper du op og venter til han selv slækker på snoren. Gerne ved at kigge på dig og tage kontakt til dig, så du ved at han er afslappet og til stede i øvelsen.
    Når han slækker på snoren, går du frem. Hvis snoren bliver stram igen, gentager du øvelsen forfra.

    I begyndelsen er det en god ide at lade ham løbe noget krudt af sig og lave noget aktivering med ham, så han ikke er super frisk, når I går i gang. Evt. vend ham til at træk i halsbånd er no go, mens trækken i sele er mere acceptabelt. På den måde er det muligt at I først starter træningen, når han er lidt krudtet af.

    Det er en langvarig proces, især hvis vanen har varet i mange år, men hunden kommer glad og tilfreds ud på den anden side og vil stadig have tillid til jer. Så det er klart den metode jeg vil anbefale fremfor ryk i snoren og lignende.


  • Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #10   2. okt 2009 Mette han er ikke med tavle nej, og vi bor i midtjylland, nær ringkøbing.
    Vi er godt klar over noget er gået galt, men det bare svært - for som lille gik han fint og var yderst lydig udenfor - nu her da han kom op i 6 mdr og så frem til nu, der det blevet værre og værre og nu er han ikke til at holde, hverken for mig eller min kæreste.. han trækker afsted med os.

    Men tror også det hedder tilbage til træningen - og det må vi vist hellere få gjort med det samme.. Frygter bar at han er ligeglad.. for han lystre overhovedet ikke, han reagere ikke på man snakker til ham.


  • #11   2. okt 2009 Kenneth: har skrevet en PB

  • #12   2. okt 2009 Hej Kenneth S:

    Det lyder til, at jeres hund reagerer meget stærk på sine omgivelser. Dertil kommer så selvfølgelig, at han stadigvæk er en unghund. Læser I Engelsk? Der findes en rigtig god bog (med øvelser), der omhandler hunde, der er svære at få kontakt til og få til at slappe af. Den er først og fremmest henvent til agility hunde, men kan bruges af alle.

    Bogen hedder "Control Unleashed" og er skrevet af Leslie McDevitt.

    Derudover, så er det en god ide at starte til træning igen, arbejd med kontaktøvelser og sørg for at han får masser af fysisk motion og hjernearbejde i hverdagen.


  • #13   2. okt 2009 stavefejl er gratis i dagens anledning. smiley

  • #14   2. okt 2009 Thresa: Nej man skal bestemt ikke rykke i snoren, heller ikke bruge noget om snuden.. det gør ondt på hunden, og kan i værste fald gøre fysisk skade på hunden. Det du snakker om er negativ straf, og det vil jeg til en hver tid fraråde...

  • #15   2. okt 2009 Enig med *elsker min prinsesse*

    Og Thresa, hvorfor skal man stoppe med at give hunden godbidder? Det kan da bare være med til at motivere hunden.


  • #16   2. okt 2009 Therese: tak:-) min er 2år og hun blir da stadig trænet med godbidder:-)

  • #17   2. okt 2009 En hund forsøger IKKE at tage magten fra mennesket, det er en meget gammel teori, som de fleste med forstand på hunde ved.
    Desuden findes der ingen hundeviskere, men adfærdsbehandlere..


  • #18   2. okt 2009 Man kan SAGTENS give sin hund godbidder og lære den at blive rost uden mad også.
    Min hund er meget glad for sin mad, men hun er også begejstret hvis jeg bare klapper hende eller hopper og danser rundt.


  • #20   2. okt 2009 kenneth.

    Du skal melde ham til hundetræning.
    For at se lidt positivt i det hele...vær glad han ikke vejer de 55kg... smiley
    Tage ind til en dyrebutik og køb en halti, det er en grimme som får hundens hoved at dreje når han trækker.
    Han fravælger selv at trække ret hurtig, uden en magtkamo mellem jer og ham, og uden at I skal udføre ryk i halsen som nogen rekommenderet lidt længere op.
    Hver gang I får øjenkontakt så sig dygtig og giv ham en god bid.
    Lad være med at gå i hundeskoven et stykke tid. Lufte ham på et sted hvor I kan få succé med at have ham fri. Meeen køb en flagstangsline som får ligge løst på jordennår han er "fri" så han ikke finder på at løbe afsted og komme til skade. Han er fri under kontrollerede former. Kald på ham...med navn... og lad ham få løbe ind til jer...få en godbid, og få fri til at løbe igen.
    Når I har kontrol på dette så sætter i mere og mere forstyrrelse på. Hvis I ikke kan dette så skal i ikke regne med at han kan det sammen med andre hunde.


  • #21   2. okt 2009 Therese ...undskyld du må lave joke med dine indlæg om godbider og belønning.

    Jeg har en Elitehund på 4½, som jeg var til VM i lydighed med sidste år, og jeg har to klasse 3 hunde. De får godbider hvereneste dag til træning. De kommer alle 3 i 300km /h når jeg kalder. Hver gang!!

    Jeg forsikrer dig at jeg var aldrig nået så langt med mine om de gjorde øvelser for at undgå ryk i linen og gud ved hvad du foreslår.

    Kenneth har behov for redskab som fræmjer samarbejde mellem sin hund og sig selv + kæreste... og der er vejen lyst, og motivation! At rykke i linen er for mig et stort tegn på hjælpløshed og at man ikke har overblik!!



  • #22   2. okt 2009 Åsa..

    Jeg ER netop tilhænger af godbidder og positiv forstærkning under træning smiley


  • #23   2. okt 2009 Oops undskyld!!: Thresa skulle det stå... Thresa 41 år K

  • #24   2. okt 2009 Nåh.. Haha.. Kunne heller ikke forstå at du havde læst mit indlæg som om jeg var tilhænger af ryk i snoren :S

  • #25   2. okt 2009 Hundetræning pronto. De problemer i har med hunden kan trænes væk hvis bare vil gøre en indsats :o) Fejlen er desværre jeres.

    Indkald trænes stik modsat af hvad I gør. Hvis det altid er træls for hunden at komme hen til jer, skæld ud for ikke at komme når I kalder, snor på etc. så gider den ikke komme ... Dens motivation for at komme er ikke til stede.

    Hunden skal ALTID roses når den kommer om det så er 30 minutter siden I kaldte. Hvis ikke den kommer når I kalder så løb væk fra den mens i synger og fjoller og vifter med armene. I skal være det sjoveste hunden har set.

    Hvis ikke dette virker så gem jer bag et træ. Når hunden opdager den er alene lærer den at holde øje med jer.

    Når hunden lærer at komme hen til jer så giv en en superlækker godbid og giv den med det samme fri så den lærer at det oftest er superdeligt at komme hen til jer og kun sjældent fordi den skal i snor ...

    Det handler om at finde den rette motivation :o)


  • #26   2. okt 2009 I øvrigt har jeres hund fra den var cirka 6 mdr. og til og med den bliver 2-2½ on and off været i lømmelalder.

  • #27   2. okt 2009 Jeg kan kun opfordre dig til at starte med at gå til træning hurtigst muligt, Kenneth.

    Jeg har haft retrievere i 30 år og jeg VED at med en indsats fra jeres side, kan I sagtens rette op på det, men jo længere tid der går, jo sværere bliver det. Så bare fyld lommerne med godbidder (!!!!!!!!!!!) og så afsted til træning:-)


  • #28   2. okt 2009 Thresa:

    Jeg er helt enig med at man skal mene det samme hver gang .... "En gang er altid....ingen gang er aldrig!" også hvordan man bruger kommandos....men forstår ikke hvad det har med at man giver hunden en belønning for at forstærke
    den adfærd man ønsker.

    Hele essansen ved at belønne en hund for ønsket adfærd er at den begynder at tilbyde den adfærd som giver pote.....og fravælge det som ikke giver noget.

    Jeg bruger skam også et : Nej! til mine hunde....men det er ved opdragelse.
    Når jeg er ude og går med min hvalp og vi skal forbi en hestepære så skulle jeg kunne rykke den i linen og få den til at lade den pære være.... men i sted siger jeg : Nej! ... og min hvalp kigger op og jeg siger : Dyyygtig! giver den en godbid og vi går videre som gode venner.

    Det er mange veje som går til Rom. Jeg vælger den vej hvor mine hunde gladelig føljer med mig...med logrende hale og af lyst! og ikke for at undgå et ryk i linen!


  • #29   2. okt 2009 Thresa

    Ja selvfølgelig skal kommandoen være det samme. Det er der heller ikke nogen der prosteterer imod. Og selvfølgelig skal hunden stadig have en belønning, når den gør hvad den bliver bedt om, ellers er det da klart at hunden ikke gør det.
    Men hvorfor er det et problem at fortsætte med det?


  • #30   2. okt 2009 Hyrdehundens godbid ( belønning) er at den får lov at arbejde på får. Belønningen for at den lægger sig ned er at den får lov at arbejde videre på fåren. Fåren ER belønningen smiley Hvis ikke fåren var der som belønning så skal du ikke tro at hunden gad lyde den fløjte!!

    Det at arbejde uden belønning....hm ville lave en sammenligning som kan måske være lettere at foholde sig til:

    Lad sig at du i slutningen af måneden bliver kaldt ind af din chef som klapper dig på skulderen og siger: Kære Thresa jeg kan desværre ikke give dig din månedsløn denne måned, men jeg vil du skal vide at jeg synes du er en supergod medarbejdere!
    Ok tænker du, du er ret glad for din arbejdsplads og arbejdsgivere, og arbejder gladelig videre.
    Når tiden er inde for din næste månedsløn, så bliver du igen kaldt ind til din chef, som igen roser dig for din gode arbejdsindsats, og siger: Desværre kan jeg heller denne måned ikke give dig nogle penge....

    Thresa... hvor glad er du nu for dit job? Så glad at du igen arbejder en måned til?? Hvod er din motivation og lyst til at yde arbejde...kun for en klap på skulderen??


Kommentér på:
HJÆLP! (holder det ikke ud)

Annonce