spørgsmål ang parring og hvalpene {{forumTopicSubject}}
jeg har nogen spørgsmål jeg håber i vil svare mig på.
jeg har min kære hunhund som er kommet over sin anden lløbetid for 10 mdr siden, og første gang blev hun falsk gravid i slem grad og nu anden gang ja dobbelt så slemt ( hun har selvfølgelig fået pencilin mod det ) snakkede så med dyrlægen og de anbefaler meget kraftig vi stilerasere hende udover hvis vi vil ha hvalpe på hende og det var ikke planen ihvertfald ikke endu, men men nu har vi så snakket og vi synes hun skal ha et kuld inden hun skal stileraseres.
så her de spørgsmål jeg har og har hårdt brug for svar.
1. hvornår i løbetiden skal hun parres
2. skal hun parres flere gange eller en
3 hvad koster det ca og opfostre et kuld hvalpe feks ved ? stk alt incl.
4. er det for eller eller imod og beholde en selv, hun er nemlig meget livlig og vil ha godt af en og lege med og selvskab.
flere oplysninger modtages MEGET gerne
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
1) hun skal parres når hun er højløbsk. Det er typsik fra omkring 8- dagen men det er ret forskelligt fra tæve til tæve. Nogen er som sagt klar omkring 8.dagen andre først på 13. dagen og nogen endda senere endnu.
Du må holde øje med din tæve, og se hvornår hun viser tegn på at være klar, og ellers kan dyrlægen teste hvornår der er ægløsning
2) det er lidt forskelligt hvordan folk gør det, men ofte bliver tæven parret over max 5 dage (nogen gør det hver dag, andre hver 2.)
3) pas... Men tænk over at din hund skal tjekkes for arvelige sygdomme inden avl (det kræver mere end blot det årlige sundhedstjek), og hvalpene skal have ormekur, sundhedtjekkes, evt chippes og vacc, derudover skal tæven have et andet foder og hvalpene skal self osse have foder. Diverse udstyr skal indkøbes/laves som f.eks. fødekassen, og du skal have fri fra arbejde i hvert fald omkring fødslen og igen når hvalpene bliver så gamle så de skal ud at se lidt af verden
Derudover skal der lægges penge til side til uforudsete udgifter såsom kejsersnit, eller hvis hvalpe/tæve bliver syge.
4) hvis argumentet for at beholde en selv, er at din tæve mangler en legekammerat så er jeg imod.
2 hunde = dobbelt arbejde på mange områder. 2 hunde kræver mere af dig end en, så kan du ikke aktivere den ene du har nok på egen hånd, bliver det ikke nemmere af at have to, selvom de self har glæde af hinanden når de er sammen.
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 447
ang med hvorfor hvalpe er fordi jeg synes det kunne være spændene og prøve og fordi mange har sagt at tæven har godt af det
ang med og beholde er nu ikke fordi vi ikke selv kan aktivere hende, men er konsatant hyber og enormt glad når vi har passet vores hold venners i en uge 14 dage de leger i haven putter sammen osv osv
jan 2007
Tæven er mindst ligeså glad hvis den aldrig får hvalpe
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.305
jan 2007
Hvis det holder ved at din hund ikke bliver falsk drægtig, så tror jeg faktisk hun er det første tilfælde jeg har hørt om, hvor tæven ikke igen er blevet falsk drægtig efter at have fået hvalpe. Dermed ikek sagt de tilfælde ikke findes, men oftest går det altså sådan at tæven igen bliver falsk drægtig
feb 2008
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.640
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.640
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
jan 2007
MEN jeg undrer mig over tilfælde som dette, hvor en tæve egentlig slet ikke skulle have hvalpe (der var i hvert fald ingen planer om det), men så kom sterillisation ind i billedet, og puha så må vi hellere lige få et kuld så vi er sikre på ikke at fortryde senere.
Det er i mine øjne en tam undskyldning for at avle.
Og jeg synes man burde læse alle skrækhistorierne om fødsler der gik galt, hvalpe der døde, tæve der fik kalkchok (og måske endda døde af det) osv.
Selvom mange fødsler går glat, så er disse ting jo faktisk ikke SÅ sjældne endda... Og vælger man at få hvalpe, så vælger man altså osse den risiko på sin tæves vejne, så man skal da tænke sig rigtig godt om inden man vælger at få hvalpe, og da særligt når man er "nybegynder" og dermed ikke har årelang erfaring i at genkende de små tegn på problemer.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
feb 2008
jan 2007
Blot at hvis man vælger hvalpe som "kur" mod falsk drægtighed, så skal man have hvalpe efter hver løb, for som sagt vil det at få hvalpe, ikke (eller yderst sjældent) kurere falske drægtigheder
feb 2008
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 447
og skulle jeg beholde en hvalp blev det en han...
spørgsmål ang parring og hvalpene