{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang parring og hvalpene {{forumTopicSubject}}

jeg har nogen spørgsmål jeg håber i vil svare mig på.

jeg har min kære hunhund som er kommet over sin anden lløbetid for 10 mdr siden, og første gang blev hun falsk gravid i slem grad og nu anden gang ja dobbelt så slemt ( hun har selvfølgelig fået pencilin mod det ) snakkede så med dyrlægen og de anbefaler meget kraftig vi stilerasere hende udover hvis vi vil ha hvalpe på hende og det var ikke planen ihvertfald ikke endu, men men nu har vi så snakket og vi synes hun skal ha et kuld inden hun skal stileraseres.
så her de spørgsmål jeg har og har hårdt brug for svar.
1. hvornår i løbetiden skal hun parres
2. skal hun parres flere gange eller en
3 hvad koster det ca og opfostre et kuld hvalpe feks ved ? stk alt incl.
4. er det for eller eller imod og beholde en selv, hun er nemlig meget livlig og vil ha godt af en og lege med og selvskab.

flere oplysninger modtages MEGET gerne

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål ang parring og hvalpene
  • #1   24. sep 2009 Hvorfor mener i hun skal have et kuld inden i sterilliserer? Hvis det er for hendes skyld, vil jeg sige glem det. Hunde lever helt fint (måske endda bedre) uden at få hvalpe.

1) hun skal parres når hun er højløbsk. Det er typsik fra omkring 8- dagen men det er ret forskelligt fra tæve til tæve. Nogen er som sagt klar omkring 8.dagen andre først på 13. dagen og nogen endda senere endnu.
    Du må holde øje med din tæve, og se hvornår hun viser tegn på at være klar, og ellers kan dyrlægen teste hvornår der er ægløsning

2) det er lidt forskelligt hvordan folk gør det, men ofte bliver tæven parret over max 5 dage (nogen gør det hver dag, andre hver 2.)

3) pas... Men tænk over at din hund skal tjekkes for arvelige sygdomme inden avl (det kræver mere end blot det årlige sundhedstjek), og hvalpene skal have ormekur, sundhedtjekkes, evt chippes og vacc, derudover skal tæven have et andet foder og hvalpene skal self osse have foder. Diverse udstyr skal indkøbes/laves som f.eks. fødekassen, og du skal have fri fra arbejde i hvert fald omkring fødslen og igen når hvalpene bliver så gamle så de skal ud at se lidt af verden
    Derudover skal der lægges penge til side til uforudsete udgifter såsom kejsersnit, eller hvis hvalpe/tæve bliver syge.

4) hvis argumentet for at beholde en selv, er at din tæve mangler en legekammerat så er jeg imod.
    2 hunde = dobbelt arbejde på mange områder. 2 hunde kræver mere af dig end en, så kan du ikke aktivere den ene du har nok på egen hånd, bliver det ikke nemmere af at have to, selvom de self har glæde af hinanden når de er sammen.

• #2   24. sep 2009 tak for svar ønsker gerne flere svar.
    ang med hvorfor hvalpe er fordi jeg synes det kunne være spændene og prøve og fordi mange har sagt at tæven har godt af det

ang med og beholde er nu ikke fordi vi ikke selv kan aktivere hende, men er konsatant hyber og enormt glad når vi har passet vores hold venners i en uge 14 dage de leger i haven putter sammen osv osv

• #3   25. sep 2009 Camilla -tæven bliver ikke gladere, sundere eller på anden vis bedre af at få hvalpe. Tæven har ikke "godt af det" -vil man have hvalpe, så er det jo helt fint. Men det kan aldrig blive for tævens skyld man gør det.

Tæven er mindst ligeså glad hvis den aldrig får hvalpe

• #4   25. sep 2009 jeg fik hvalpe i marts mdr og maya var osse falsk drægtig de første par gange hun blev deprimeret,modløs,mælk i patter,osv og hun har lige været i løb første gang efter hun havde hvalpe og er ikke falsk drægtig mere såå skønt, så jeg kan kun anbefale et kuld hvalpe , billigt er det ikke nej maya fik 3 hvalpe og jeg tjente næsten intet på det, men var hellere ikke derfor jeg gjorde det, men sørg for hun blir undersøgt for alt det gjorde jeg og samme gælder hannen, jeg havde 48 henvendelser på hvalpende så jeg havde ingen problemer med at komme af med dem og den ene var afsat inden fødsel... held og lykke

• #5   25. sep 2009 Savner -pas på du ikke glæder dig for tidligt. At få hvalpe er ikke en kur mod falsk drægtighed (ej heller en god "undskyldning" for hvalpe).

Hvis det holder ved at din hund ikke bliver falsk drægtig, så tror jeg faktisk hun er det første tilfælde jeg har hørt om, hvor tæven ikke igen er blevet falsk drægtig efter at have fået hvalpe. Dermed ikek sagt de tilfælde ikke findes, men oftest går det altså sådan at tæven igen bliver falsk drægtig

• #6   25. sep 2009 mic: hun er over sin løbetid før 2 uger siden og er stadig den glade maya, det har hun ikke været de andre gange der blev hun depri og modløs ved slutningen af løbetiden og et par mdr frem selvom hun fik galastop , så er helt sikker den her gang så det hjælper altså på nogen hunde, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere at om 8 mdr når hun kommer i løb igen at hun så ikke blir det , det må tiden vise for så blir hun sterilerset (staves)

• #7   25. sep 2009 savner mine - jeg vil så lige sige at det faktisk er mest normalt at de bliver falsk drægtige ca 9 uger efter løb, så hun kan nemt nå det endnu og ja som Michelle skriver stopper de normalt ikke med at blive falsk drægtige fordi de har haft hvalpe.

• #8   25. sep 2009 Savner mine, Der er kun to måder og undgå falsk drægtighed på. Enten hvalpe efter hver løbetid, eller få tæven stiriliseret.

• #9   25. sep 2009 Brug hjernen - det er farligt at skrive det der, der kunne være dem der kunne finde på det, smiler

• #10   25. sep 2009 altså nu har jeg jo kun en hanhund, men han må altså dø nysgerig, hvorfor kan folk ikke bare holde sig fra at avle også la folk der har ordentligt forstand på det om at avle, de fleste kenneler gør trods alt et kæmpe arbejde inden for avlsarbejde.

• #11   25. sep 2009 Jeg kan sagtens forstå at drømmen om at få hvalpe på tæven, selvom man som sådan ikke er opdrætter. Jeg er ikke i tvivl om at det er en speciel oplevelse.

MEN jeg undrer mig over tilfælde som dette, hvor en tæve egentlig slet ikke skulle have hvalpe (der var i hvert fald ingen planer om det), men så kom sterillisation ind i billedet, og puha så må vi hellere lige få et kuld så vi er sikre på ikke at fortryde senere.
    Det er i mine øjne en tam undskyldning for at avle.

Og jeg synes man burde læse alle skrækhistorierne om fødsler der gik galt, hvalpe der døde, tæve der fik kalkchok (og måske endda døde af det) osv.
    Selvom mange fødsler går glat, så er disse ting jo faktisk ikke SÅ sjældne endda... Og vælger man at få hvalpe, så vælger man altså osse den risiko på sin tæves vejne, så man skal da tænke sig rigtig godt om inden man vælger at få hvalpe, og da særligt når man er "nybegynder" og dermed ikke har årelang erfaring i at genkende de små tegn på problemer.

• #12   25. sep 2009 Vær obs på ting som falsk drægtighed kan gives videre til hvalpene - så at beholde en hvalp (tæve) efter hende kan betyde endnu en hund med det problem. (Ud over alle de andre tævehvalpe ude i deres nye familier også jo).

• #13   25. sep 2009 britta... maya blir underlig lige efter løbetid og det har hun ikke været den her gang så det jo godt, men at skrive hvalpe efter hver løbetid det da for vildt stakkels hund...

• #14   25. sep 2009 Savner -nu var det jo næppe fordi hun faktisk mente at dette var en god idé;o)

Blot at hvis man vælger hvalpe som "kur" mod falsk drægtighed, så skal man have hvalpe efter hver løb, for som sagt vil det at få hvalpe, ikke (eller yderst sjældent) kurere falske drægtigheder

• #15   25. sep 2009 nej sorry ved jeg godt :O) men der findes altså eksempler på det hjælper og det har det så gjort ved maya den her gang så må tiden vise om det vender tilbage. og noget helt andet før maya havde hvalpe var hun rimelig hidsig overfor micki, nu hun blevet en dejlig rolig hund som aldrig mere farer i hovedet af micki så i vores tilfælde er det har det hele vendt sig yderst positivt...

• #16   27. sep 2009 altså jeg har nu altid gerne ville men manden der ikke vil, det nu heller ikke sikkert og vores plan er nu godt nok og få hende steliraseret det var skam IKKE for og undgå det vel!!!!!
    og skulle jeg beholde en hvalp blev det en han...

Kommentér på:
spørgsmål ang parring og hvalpene

Annonce