1.182 visninger
|
Oprettet:
lidt nervøs.. {{forumTopicSubject}}
Har lige afleveret Basse hos dr. dyr
Han skal kastereres i dag, men er lidt nervøs da det er første gang han er alene hos dr. dyr..
grunden til han bliver kastereret, er fordi han ikke er renracet, og derfor ikke skal bruges til nogen former for avl..
Hvad var grunden til at i kastererede jeres hanhunde?
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 43 Svar: 228
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Taiko skal igemmen samme tur senere. Han skal ikke være far , da jeg ikke mener han har det ekstra der gør at han kan tilføre racen noget bedre .
jun 2008
Følger: 106 Følgere: 102 Hunde: 3 Emner: 68 Svar: 1.449
Er dog sikker på,han klarer det fint, og gør evt som mig, og be dyrlægen ringe når de vækker ham fra narkosen....så er du der når han vågner...
jul 2008
Brug hjernen: Okay, skal han også i dag?
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.887
Jeg fik Talut kastreret fordi han bor sammen med sin mor og moster som stadig er intakte :o)
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
jul 2008
men min sviger mor og far, og minde svigerinder har alle sammen hunhunde, labrador - og da Basse ikke er renracet, og derfor ikke skal bruges til det, gør vi det, så vi undgår en upser..
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Susanne. Når man har en tæve også er det noget nemmere end skal skille dem ad.
jul 2008
der er inge tvivl om at hvis man kun har en hanhund, som ikke ser andre hunde, fx min fars schæffer, så er der ingen grund til det.
men da vi ikke synes det er sjovt for hverken basse ellers os at vi skal være på nakken af ham når pigerne er i løb, er det her jo det eneste rigtige at gøre..
også kan de jo hygge sig ligeså meget de vil bagefter *GG*
jul 2008
jul 2008
jeg har bedt om at få en krave med hjem, for en sikkerhedsskyld - og hvis der skulle ske noget ligge dyrekliniken ikke andet end 2min i bil
jul 2008
Vi kasterere jo ikke BARE basse fordi at "det har vi sgu lige lyst til" ..
Men bare af den simple grund at jeg ikke vil avle videre på ham, fordi der ikke er tavle, så jeg ikke ved om han bære nogle sygdomme, som evt hvalpe ville arve..
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 888
jeg synes det er en god ide både hvis man selv har tæver eller hvis der i ens omgangskreds er tæver.. vi har vores hunde med mange steder mit største problem er at dexter tror han kan parre alle tæver selv om de ikke er i løb og det er super synd for dem
jul 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.275
Jeg gjorde det af samme årsag som dig...
Kan ikke se hvorfor min hund skulle rende rundt og være frustreret oveni i hovedet når
jeg kunne gøre noget ved det. Han var MEGET kønsmoden i en tidlig alder. defor gjorde jeg det!
Og ikke fordi at jeg liiige havde lyst til at give 2600kr for sjov skyld, for at få 'ordnet' min hund
jul 2009
Men det er ik ensbetydende med at vi andre der gør det, er for at starte den nye mode-trend...
jul 2009
Min er ikke kastereret, selvom han ikke er og ikke skal være far. Er det en ny mode at få sine hunde "ordnet"?
jul 2009
Jeg skal ik kunne svare for alle andre der får deres hund kastreret, men for mit
vedkommende følte jeg det nødvendigt og kan ik forestille mig, at folk gør det, bare for at
gøre det. Vil nok mene at størsetdelen har en årsag til det... Havde jeg, som dig, ikke haft
nogle problemer med Bailey, så havde jeg skam heller ik gjort det...
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Derudover skal det afhjælpe at han ikke går hen og bliver egetkøns agressiv senere og også stopper ham i at humpe alt og alle.
Lige pt er han godt og grundigt forvirret af hormoner, og prøver at parre alt lige fra fodbolde til hans egen seng ;O)
Men held og lykke med din lille vaps! jeg er sikker på det nok skal gå godt
jul 2009
En kastration er ik det billigste i verden og den dag jeg aflevede Beailey til dyrlægen, var en af de væste dage i mit liv. NØJ, jeg sys ik det var sjovt overhovedet!
Derfor tror jeg næppe det er en ny 'mode'... Det er jo heller ik noget man render og blærer sig med i hundegården overfor de nadre hundejere, som hvis du lige hvade købt en ny Lois Vuitton taske eller noget i den retning...
jul 2009
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Så i nogle tilfælde er det da bedre at være på den sikre side, end at stå og fortryde bagefter, at man ikke gjorde det tidligere
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Sådan er det i mange andre lande, hvorfor ikke også her?
Jeg selv gør det ikke. Jeg har en kryptorchid hanhund, der aldrig skal have hvalpe, men han får lov at beholde sine kugler, så længe der ingen problemer er med dem.
jul 2009
begynder man at kunne se adfærden inden man bestemmer sig for indgrebet... Og nu er det jo besvist at hunden bliver mere rolig af det, så hvis man alligevel ik skal avle på
hunden, så sys jeg da det er fint hvis folk bestemmer sig for at gøre det. Så render hunden heller ik rundt med alle de hormoner og 'lyster' som den ik kan komme ud med, fordi den ik må...
jul 2009
- Men ja, delte meninger...
jul 2009
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.919
Cæsar blev det fordi internatet anbefalede det, og fordi han var begyndt at lave udfald. Heller ingen avl - ingen boller.
Om det er mode eller ej er ét fedt for mig, - jeg ser ingen grund til frusterede hanhunde, når der er tæver i løb, - så hos mig vil kasteration altid være et must.
Jeg synes det er bedst for mine hundes velbefindende, og det er det der betyder noget for mig - ikke om folk synes det er mode eller ej.
Førhen fordrede man også hunde med madrester, i dag er det en videnskab at fodre hunde - tingene ændrer sig eftersom vi lære flere ting.....
aug 2006
Og desværre ikke udelukkende i positiv retning.
Det drejer sig om øget angst, øget aggression og andre uheldige forandringer.
Der tegner sig et lidt kedeligt billede i den retning, desværre.
jun 2007
Synes det må være en vurdering fra hund til hund, - jeg har heldigvis ingen problemer med mine...
jun 2007
Kastration af hanhund
Af dyrlæge Jesper Lemche
Hvad er kastration?
Kastration af hund er en neutraliseringsform, hvor dyrlægen ved en operation fjerner hanhundens testikler. Derved letter man tilværelsen for den hanhund, som ikke skal bruges til avl.
En stor del af en hanhunds adfærd er særdeles uhensigtsmæssig, hvis han skal leve som familiehund: Han må ikke parre hverken løbske tævehunde, møbler eller børn og gæster. Han må ikke strejfe efter tævehunde i løbetid, og hans naturlige drift om at blive flokfører må holdes nede, da hans flok jo består af mennesker, som alle skal være over ham i hierarkiet. Hans naturlige behov for at dominere andre hanhunde får heller ikke lov til at komme til udtryk. Det bliver betragtet som aggression og kan i værste fald føre til voldsomme hundeslagsmål, overfald på andre hanhunde og bidskader på mennesker. Hanhunde med denne type adfærdsproblemer udgør en stor del af de hunde, som enten ender på internater eller bliver aflivet i en ung alder.
Men der er andre grunde til at anbefale kastration af hanhunde. Nogle hundes testikler udvikler sig ikke normalt, men bliver siddende i bughulen eller i lyskekanalen frem for i pungen. Dette kalder man kryptorkisme, og det er en arveligt betinget tilstand. Kryptorkisme kan være enkeltsidig eller dobbeltsidig. Den kaldes abdominal, hvis den berørte testikel befinder sig i bughulen, og inguinal, hvis testiklen sidder i lyskekanalen. Begge disse tilstande medfører en øget risiko for testikelkræft, og for drejning af testiklen med en deraf følgende smertefuld snoning af sædstrengen. Hanhunde, der lider af kryptorkisme, bør kastreres; både for deres egen skyld, men også for at forhindre avl af kryptorkide hunde.
Gamle hanhunde udvikler ofte en forstørret blærehalskirtel (prostata), og har øget risiko for kræft i denne kirtel. De har også en øget risiko for udvikling af mellemkødsbrok (perinealhernie). Dette er en tilstand, hvor muskulaturen omkring endetarmen svinder, så den bageste del af tarmen falder ud til siden mellem musklerne. Mellemkødsbrok kan behandles med en operation, hvor man også kastrerer hunden for at undgå gentagelser.
Hvornår skal man vælge kastration?
Du kan vælge at lade din hanhund kastrere, hvis du har besluttet, at den ikke skal bruges til avl. Samtidig mindsker du risikoen for adfærdsproblemer som strejfen, aggression og dominans, og du nedsætter eller fjerner risikoen for udvikling af alvorlige sygdomme som testikelkræft, prostatakræft og mellemkødsbrok. En kastreret hanhund tilpasser sig lettere tilværelsen som familiehund, har lettere ved at omgås andre hunde, og vil også som brugshund have lettere ved at koncentrere sig om sine opgaver.
Er der bivirkninger ved, at min hund bliver kastreret?
Ulemperne ved en kastration er, at din hund skal gennemgå en operation under fuld narkose. Men en ung, sund og rask hund tåler langt bedre en operation end den ældre hund, som kan have udviklet sygdomme i testiklerne eller prostata og mellemkødsbrok, og hvor en operation kan være nødvendig for at redde hundens liv. På moderne, veldrevne dyreklinikker vil din hund ikke opleve smerte eller væsentligt ubehag i forbindelse med en operation. Der anvendes de bedste bedøvelsesmidler og smertestillende medicin, og patienterne overvåges omhyggeligt både før, under og efter operationen.
Kastrerede hanhunde har lettere ved at blive tykke end ikke-kastrerede hunde. Det problem løser du dog let med passende fodring og motion. Det er beregnet, at en kastration medfører en nedsættelse af stofskiftet til 80% af det oprindelige. En tilsvarende nedsættelse af energimængden i foderet vil være nødvendig for at forhindre overvægt. Til dette formål kan du med fordel fodre med et kalorielet foder.
Du skal kontakte din dyrlæge, hvis...
... du har fået en hanhund, som du ikke ønsker brugt til avl. Ud fra dine ønsker og din hunds alder og race, vil dyrlægen kunne rådgive dig om den bedste løsning for din hund
aug 2006
I forhold til forebyggende kastration er det jo væsentligt at vide, om der er størst chance for at en hund udvikler sig i positiv retning eller i problematisk retning.
jun 2007
(link fjernet)
Lige et par links - ellers bliver det vist en meget lang tråd ;o))
jun 2007
aug 2006
jun 2007
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
jun 2007
jul 2009
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.887
Synes på sin vis det er i orden, men så alligevel,,det kan jo måske ødelægge hunden på den ene eller anden måde,,hmmm,,,en svær en
Talut blev jo som sagt kastr. fordi jeg har både hans mor og moster,,så simpelthen for at undgå unødig stress og parring.
Var lige ved at sterilisere Uba nu her,,men fortrød i sidste øjeblik da jeg ikke kunne oversku de evt. negative konsekvenser+ at det højst sansynligt ikke vil hjælpe på hendes af og til dårlige humør alligevel, som var den egentlige grund til at jeg ville gøre det.
Fik en indre uro ved at skulle bedøve og operere på en ellers sund og rask hund,,,
lidt nervøs..