{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.975 visninger | Oprettet:

Stof til eftertanke.... vaccinationer {{forumTopicSubject}}

Jeg har endelig fundet et virkelig godt link som modsiger de argumenter dyrlæger idag bruger for at revaccinere vores hunde. Det er en guldgruppe for dyrlægerne idag at revaccinere hvert år og det svarer til mere en 50 % af deres omsætning!!!!
Det svarer til at vi mennesker hvert år skulle vaccineres mod mæslinger, røde hunde, stivkrampe osv osv hvert år igennem hele livet - nej vi danner selfølgelig antistoffer allerede i barndommen og det samme gør hundene. Tænk over det næste gang i skal vaccinere jeres hunde og at I faktisk gør dem en bjørnetjeneste.

http://www.yourpurebredpuppy.com/health/articles/puppy-shots-and-dog-vaccinations.html


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stof til eftertanke.... vaccinationer
  • #2   4. sep 2009 Jeg vaccinerer det, som de svenske myndigheder forlanger af vaccinationer for at kunne tage hundene med til Sverige:-)

  • #3   4. sep 2009 Som Mette skriver, såfremt man skal ud og rejse er det bare vigtigt at være obs på hvad krav er herfor smiley

  • #4   4. sep 2009 Det er noget der har været til debat før, og jeg må indrømme at jeg selv er meget skepsisk over at vaccinere mine hunde hvert år. Der er flere udenlandske dyrlæger(I D.K er der totale dyrlæge karteller) Og der er ingen af dem der vil sige noget som helst negativt om ikke at vaccinere hvert år. De udenlandske dyrlæger som jeg har læst om siger at det kun er nødvendigt at vaccinere tre gange i hundens liv, Som hvalp, i midten af livet og som gammel. Har også selv hørt at vores dyrlægers omsætninger er total baseret på Foder, årlige vaccinationer og som noget nyt er der mange steder indført 8 mdr check! Jeg vaccinerer selv Bella hvert år, kun fordi jeg ellers ikke kan have hende sygeforsikret...

  • #5   4. sep 2009 Og der er ingen af dem der vil sige noget som helst negativt om ikke at vaccinere hvert år.
    Selvfølgelig skal der stå:
    Og der er ingen af dem der vil sige noget som helst negativt om at vaccinere hvert år.


  • #6   4. sep 2009 Jeg går også selv på udstillinger med begge mine hunde og ifølge DKK reglement siger det at vaccinationer ikke må være mere end 4 år gamle.

  • #7   4. sep 2009 Sorry, jeg ryger ikke med på den.

    Det er forskelligt, hvor lang tid hunden danner antistoffer overfor forskellige typer vaccine.

    Der er ikke noget, der er sort/hvidt.

    Vil man undgå at vaccinere mere end nødvendigt, er det muligt at få lavet blodprøver, der måler specifik antistof.

    Eksemperimentere ville jeg ikke selv vælge at gøre.


  • #8   4. sep 2009
    Daisie med Fister & Møv.
    Hvilken dyrlæge er det?


  • #9   4. sep 2009 Et eller andet sted syntes jeg bare at det er grotest at dyrlæger kan stå inde for at vaccinere hvert år, når det har/kan have så store omkostninger for hundene.

  • #11   4. sep 2009 Præcis den test med blodprøverne vil jeg selv vælge fremover, idet jeg ikke kan se nogen grund til at mine hunde skal have unødvendig levende vaccine i sig og risikere en overdosis.

  • #12   4. sep 2009 Hold da op, jeg vaccinere hver år, også mine katte... ved I om det er det samme med dem?

  • #13   4. sep 2009 Hercules

    I virkeligheden kan du vente 4 år, det er som regel det vaccinen holder.


  • #14   4. sep 2009 Ja!!!!! præcis


  • #15   4. sep 2009 Gitte:

    *Jeg går også selv på udstillinger med begge mine hunde og ifølge DKK reglement siger det at vaccinationer ikke må være mere end 4 år gamle.*

    Nu taler jeg ikke udstillinger. Jeg taler om de svenske myndigheders regler. Hvis jeg ikke vaccinerer efter foreskrifterne, så kan mine hunde ikke komme med til Sverige.

    Og jeg har det præcis som CH...... JEG skal ikke begynde at eksperimentere med mine hundes helbred....... Et par steder i landet er der parvo i udbrud og et par hunde er døde i sidste uge. JEG mener at man skal saftsuseme være 100% sikker, hvis man begynder at undlade vaccinationer. Og folk, som ikke vil bruge penge på blodprøver, skal holde sig LANGT fra det eksperiment!!


  • #16   4. sep 2009 Leptospirose vaccination holder ET år.

    Og med nyligt udbrud, ville jeg ikke selv vælge at lege kispus med min hunds sundhed...

    Jeg mangler nogle kilder på den hjemmeside?


  • #17   4. sep 2009 Det er en pissefarlig tråd, det her!!!!!!! Folk, som ikke har voldsomt meget tjek på tingene, tænker: "YES, nu sparer jeg lige det årlige tjek på hunden og pengene på vaccinationerne"......... Øøøøøhhhhhh..... Er det skide hensigtsmæssigt???

  • #18   4. sep 2009 Jeg spytter i øvrigt GERNE i dyrlægens kasse, hvis det kan sikre min hund..... Og hellere for meget, end at hunden bliver syg.

  • #19   4. sep 2009 Mette, ja, den er dælme farlig...!!

    Folk TROR jo nu, at de bare kan springe over .... SLEMT!

    Det er fuldstændig som den bølge af forældre, der ikke vil vaccinere deres børn - med udbrud af grumme sygdomme som mulig konsekvens :o(


  • #20   4. sep 2009 Jeg tror også jeg taler med min dyrlæge før jeg springer over, han er nemlig absolut ikke en pengesluger, så det ville undre mig meget hvis han ville lyve om det!

  • #21   4. sep 2009 Jeg sidder faktisk og bliver vred og bange på mine hundes vegne.......

  • #23   4. sep 2009 Mette .
    Kunne ikke drømme om ikke at vaccinere, da det er det vores dyrlæger rekomanderer... Men syntes dog det er grotesk hvis de gør det unødvendigt, for at tjene penge.


  • #24   4. sep 2009 Hercules - jeg håber dit indlæg er ironisk...

  • #25   4. sep 2009 Hercules:

    *så uvidende er man da ikke, at man ikke selv kan se hvornår man selv synes at man skal vaccinere og omvendt. man finder da selv ud af det, det er jo ens eget ansvar*

    Så du mener ikke at der er uansvarlige mennesker på HG????? Som bruger denne tråd til at undskylde at de ikke vaccinerer deres hund? Med fare for at hundene bliver syge og smitter vores andres hunde??


  • #26   4. sep 2009 Selfølgelig er der andre regler når man rejser til udlandet og feks Sverige.....

    Jeg har selv mistet en hund på kun 2,5 år pga af vaccine der trickede at hunden fik menigitis.
    Jeg siger IKKE at folk skal lade være med at vaccinere deres hunde, men blot have stof til eftertanke om, at det lige så meget er for dyrlægens omsætnings skyld.


  • #28   4. sep 2009 Henriette:

    Ja, hvis det var tilfældet, så ER det grotesk....... Men jeg stiller spørgsmålstegn ved rigtigheden i det. MULIGVIS kan visse elementer i en vaccine holde i 4 år, men som Tine skriver, så gælder det f.eks. ikke leptospirose...... Så jo, det ER sq en farlig tråd......


  • #30   4. sep 2009 Gitte:

    *Jeg siger IKKE at folk skal lade være med at vaccinere deres hunde, men blot have stof til eftertanke om, at det lige så meget er for dyrlægens omsætnings skyld. *

    Hvor mange tror du, der vil opfatte din tråd som en opfordring til IKKE at vaccinere?? Hvor mange hundejere herinde, som TROR på disse tiing, fordi det sparer penge, tror du vil opfatte den sådan?? JEG tror at det er RIGTIG mange!!


  • #31   4. sep 2009 Mette .
    Ja, jeg ved ikke hvad man skal mene. Bella bliver ihvertifald vac. hvert år, håber bare at vores dyrlæger er ansvaret voksent.... Det er jo vores bullere det drejer sig om


  • #32   4. sep 2009 Henriette:

    Mine bliver skam også vaccineret hvert år med den "alm." vaccine og hvert 2. år med rabies...... JEG tør ikke andet!!!


  • #33   4. sep 2009 Gitte, hvad tænker du er risikoen for, at en hund får meningitis af vaccinen i forhold til at blive syg af en af de infektioner som vaccine kun kortvarigt beskytter mod?

  • #34   4. sep 2009 Mette

    Når nu at så stor en klub som DKK har regler der siger 4 år, så må man da gå ud fra, at det er ektisk korrekt at skrive sådan.

    http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/2008-6-1-Traeningspladser.pdf


  • #35   4. sep 2009 Mette .
    Heller ikke mig... Rabies, er det fordi du rejser med dem? Bella er også blevet vac. igennem næsen for kennelhoste


  • #37   4. sep 2009 Henriette:

    Ja, rabies fordi det kræver de til Sverige...... Men jeg ville nu nok rabiesvaccinere alligevel:-)

    Gitte:

    Jeg ved det ikke..... JEG synes at DKK er uansvarlig, når de lader flere tusinde hunde være i samme hal og der kan være hunde, som ikke er vaccineret i 4 år.....


  • #38   4. sep 2009 *CH* Tavlemafioso !

    Fordi at mange hunde faktisk får en overdosis ved at blive revaccineret hvert år. Det der afgør om hunden bliver syg bagefter af feks. en autoimun sygdom som feks. menigitis, er hvis hunden netop på vacinations tidspunktet har et nedsat imunforsvar som ikke kan bearbejde vaccinen som jo er levende.


  • #39   4. sep 2009 Vac. du også for kennelhoste? Jeg fik nemlig at vide hos dyrlægen at den var temmelig ny?

  • #40   4. sep 2009 Henriette:

    Jeg har ikke gjort det indtil nu............. Mine er lige blevet vaccineret i sidste måned:-)


  • #41   4. sep 2009 Jamen mette, DKK er ikke uansvarlig - for vaccinen holder jo i 4 år. Hvis man feks. skriver/mailer til Nobivac er det det samme svar man får, altså 4 år.

  • #42   4. sep 2009 Holder mig også til at vaccinere hvert år.. Stoler på at min dyrlæger ikke har dollartegn i øjnene, men vil mine dyr det bedste. Ellers ville jeg ikke bruge dem..

    Jeg har to hunde og en kat der er afsted hvert år og dyrlægen foreslog, vi fik det passet hen, så jeg kunne komme med alle tre på én gang i stedet for, jeg skulle komme tre gange og dermed få en større udgift. Da jeg kommer med tre styk får jeg en rabbat på 50% på nr. 2 og 66,6 % på nr. 3.

    Så regnskabet kommer til at lyde på 1.049,78 kroner inkl. moms. og det er for sundhedstjek af tre dyr, vacciner til alle tre og så får hundene klippet kløer og hvad der ellers måtte være.

    Måske jeg ,som førtidspensionist, har for mange penge, men synes ikke 1000 kroner er at tjene fedt på mig og mine unger..


  • #43   4. sep 2009 Gitte - igen - forholdsmæssigt, hvad er så størst risiko: At hunden får en autoimmun meningitis som følge af vaccination, eller at den dør af en infektion som følge af manglende vaccination?

  • #44   4. sep 2009 Jeg gentager:

    DET ER FORSKELLIGT, hvor længe en vaccination holder.

    Ja, undskyld jeg råber, men det er UBESKRIVELIGT skadeligt det, du skriver, Gitte!


  • #45   4. sep 2009 Jeg vil gerne indskyde at jeg selv har været den største fortaler for årlige vaccinationer, indtil jeg selv mistede en hund og siden har været på en masse australske forum, hvor der bla. sidder et dyrlægepanel, som ryster på hovedet af vores årlige vaccinationer herhjemme.

  • #46   4. sep 2009 Ja, det er da mærkeligt at selv dem der laver vaccinen, siger den holder 4 år.....

  • #47   4. sep 2009 Karina J
    Ikke kun dig nej, men de vac. sikkert mange hundrede hunde og katte på klinikken...


  • #48   4. sep 2009 CH

    Jamen det er jo som at vælge mellem pest eller kolera, men tror at man skal følge sin egen dømmekraft...


  • #49   4. sep 2009 Hercules, jeg skal nok finde et link til dig..

    Indtil da - se eksempelvis dette:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7492661?ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum


  • #51   4. sep 2009 *Hercules *
    Ja det virker altså lidt lyssky, når både DKK og producenterne siger at de varer i 4 år, gad godt høre hvilken modforklaring dyrlægerne har? Syntes bare de er mærkeligt at netop DKK og prod. ikke kommer frem i medierne og rent faktisk siger at det ikke er nødvendigt ?


  • #52   4. sep 2009 jeg får mine vaccineret hvert år.

    en ting i ikke har med, er at de fleste forsikringer kræver, hundene bliver vaccineret hvert år - min forsikring gør i hvert tilfælde


  • #53   4. sep 2009 connie kennel Nezumi .
    Har jeg også skrevet højere oppe, men forsikringsselskaberne arbejder jo også sammen med hinanden...


  • #54   4. sep 2009 CH* Tavlemafioso !

    Der er sket meget på næsten 14 år hvor den artikel du linker til.

    Hvis man forstiller sig at have en dyrlæge praksis, og kun skulle leve af at der kom akut syge dyr ind. Jeg syntes at det årlige sundhedseftersyn skal man IKKE spare hos dyrlægen, men vaccinen syntes jeg, er unødvendigt hvert år.


  • #55   4. sep 2009 men forsikringsselskaberne og dyrlægerne arbejder jo også sammen med hinanden... Skal der stå

  • #56   4. sep 2009 undskyld Henriette - det så jeg ikke

  • #57   4. sep 2009 Det er ikke fordi jeg ikke vil deltage i tråden længere, men mine hunde skal lige luftes smiley

  • #58   4. sep 2009 Kan huske for nogle år siden, der var en århusiansk dyrlæge der også sagde at det kun var nødvendigt med ganske få vac. i en hunds liv, han blev lynhurtigt ekskluderet ud af den danske dyrlægeforening...

  • #60   4. sep 2009 Hvis jeg ikke skal finde artiklerne der, hvor forskerne skriver deres resultater (altså kilden), så bliver det noget som denne her:

    (link fjernet)


  • #61   4. sep 2009 jeg går til det årlige tjek, og har IGEN lige været det, og igen i år skulle han heller ikke vaccineres, skulle han heller ikk sidste år ifølge KBH`s dyrehospital.. hvert år siger de Nu har vi fundet ud af at den holder det længere osv osv.. så det er bestemt ikke alle dyrlæger der bare vaccinerer og hiver penge i kassen smiley

  • #62   4. sep 2009 Daisie med Fister & Møv.
    Den artikel referer jo til dem der slet ikke vac??
    Og det er jo ikke det tråden er om




  • #63   4. sep 2009 Ninjahunden
    Ok, tror da lige jeg vil give KBH's dyrehospital et ring og høre deres forklaring så


  • #64   4. sep 2009 Har en kusine der har boet i England i 25 år. Hun har to Border Collies, de bliver vac. hvert tredje år og hvert andet for rabies? Så tænker jeg, er de danske dyrlæger klogere en de engelske?

  • #66   4. sep 2009 Uha det blev en meget lang tråd, men man skal vel også være opmærksom på hvad ens sygeforsikring kræver af vacciner. Ellers kan det jo pludselig blive dyrt såfremt hunden går hen og bliver syg og den ikke har de nødvendige vaccinationer.

  • #67   4. sep 2009 Daisie med Fister & Møv.
    Tror nu mere at der kommer virusser pga at alle ikke vac....
    Men tråden handler om korrektheden af at vac. hvert år?


  • #68   4. sep 2009 Caroline Cecilia R
    Det har jeg skrevet om længere oppe, og som sagt, så arbejder dyrlæger og forsikringsselskaber jo sammen...


  • #69   4. sep 2009 Hele problemet ved ikke at følge et fast vaccinationsprogram er, at man på den måde "bidrager" til at sygdommene aldrig udryddes.

    Hvis man vaccinerer ALLE og SIKKERT inden hunden stopper med at danne antistoffer, så vil sygdommene ikke kunne komme i udbrud.

    Leptospirose er faktisk et godt eksempel - det har man i mange år givet årligt til alle vaccinerede hunde, men er holdt op med det - og VUPTI, så kommer den sygdom, som ellers var helt i bund.

    JEG vælger at gå med livrem og seler - og vælger dermed også at tage ansvar for andres hunde ved at gøre det.

    Jeg mangler jo stadig på at få svar på, hvad der er størst risiko for: At hunden får meningitis af vaccinationerne eller at den får en infektion som følge at de manglende vaccinationer.
    Svaret er faktisk ikke så svært at regne ud - var det det første, så vaccinerede vi slet ikke....


  • #70   4. sep 2009 Min dyrlæge vaccinere slet ikke uden at ha lavet en antistoftest først for at se om det er nødvendigt..

  • #71   4. sep 2009 God dyrlæge, Eva ;o)

    (selvom det da også koster)


  • #72   4. sep 2009
    *CH* Tavlemafioso !
    Vi har i mange år haft et fast vac. program i D.K Men får alligevel aldrig udryddet sygdommene alligevel... Og et fast vac. program kunne jo også hedde hvert tredje år fx? Tror nu ikke de engelske hunde er mere syge end de danske?


  • #74   4. sep 2009
    Daisie med Fister & Møv.

    Okay, ved sgu heller ikke hverken ud eller ind :=)
    Men Bella er sygeforsikret, så må jo bare gøre som de forhåbentligt kloge siger...


  • #75   4. sep 2009 Henriette og Michelle - grunden til, at de ikke er udryddet er, at folk ikke overholder vaccinationsprogrammerne!

    Det er skruen uden ende.

    Man kan så vælge, hvilken side man vil lægge sin energi henne.

    Om de engelske er mere eller mindre syge end de danske aner jeg ikke noget om.
    Jeg synes det er galimathias at anbefale folk IKKE at vaccinere efter de anbefalinger der gives af dem, som har forstand på det.

    Risikoen ved at overvaccinere er langt mindre end springe vacciner over, der ikke længere er antistoffer mod i hundens blod...


  • #76   4. sep 2009 *CH* Tavlemafioso !
    Der er ikke tale om at undlade at vac, vi snakker om hyppigheden det bliver gjort i D.K


  • #77   4. sep 2009 For nogle år siden havde vi faktisk næsten udrydet foreks hundesyge og parvo virus. Da var det almindeligt og vaccinere en gang om året.
    I dag er der mange der kun vacinere hert 3-4 år, bl.a. fordi DKK mf. sagde god for ikke og vacinere hvert år.Og nu er det faktisk mit indtryk vi er ved og have flere tilfælde af bl.a. parvo igen.
    Jeg er en af dem der sprang på vognen og kun vac. hvert 3 år.
    Allerede de Dkk kom med kun og vac. hvert 4 år var mange lidt skeptisk over for dette tiltag, men der var som sagt langt mellen udbrud af smitsomme sygdomme hos hunde i DK.
    I dag hvor vi igen ser udbrud af parvovirus her i Odense og det kan brede sig med lynets hast, vil jeg ikke turde andet en vac hvert år. Slet ikke hvalpe og unghunde der er de mest udsatte for sygdom.
    Og med den handel med hvalpe sydfra der foregår over grænsen mener jeg at det er nødvendigt og gøre det hvert år hvis man vil være sikker.
    I 1987 , tror jeg det var , blev mange træningspladser lukket pga parvo. Od der døde en del hunde under den epedemi.


  • #78   4. sep 2009 Kan det ikke også være ubehageligt for hunden at skulle have taget en blodprøve for at få påvist antistoffer?

    I sidste ende koster det vel også penge hvis man skal have påvist antistoffer så det er vel hip som hap hvad angår penge, så det er vel mere et spørgsmål om hvad der er godt eller skidt for hunden...


  • #79   4. sep 2009 Brug hjernen, før du køber hund S
    Men så til alle jer der er så store fans af DKK, hvorfor vælger i netop at stole på dyrlægen og ikke DKK i dette tilfælde? I skal jo tænke på at DKK ikke har penge i klemme her, men det har dyrlægerne...


  • #80   4. sep 2009 Caroline Cecilia R
    Det er jo netop spørgsmålet om hundens velbefindende, der stilles spørgsmålstegn ved de hyppige vac. i D.K... Det er ikke de håndører det koster...


  • #81   4. sep 2009 Selvom de "håndører" jo er mange millioner af kroner for dyrlægerne hvert år

  • #82   4. sep 2009 Kan heller ikke lade være med at tænke på en hel anden ting.... Hvis man unødvendigt overvac, kan hunden så ikke danne resistens for vac.?

  • #83   4. sep 2009 Henriette &... Der var bare nogle der pointerede hvor mange penge dyrlægen tjener, hvilket jeg synes er af mindre relevans i forhold til hundens velbefindende smiley



  • #84   4. sep 2009 Nu havde jeg snakket med min dyrlæge inden jeg gik over til hvert 3 år og da faren for div sygdomme var lille dengang , ja så vac jeg hvert 3 år.
    Men som det ser ud i dag vil jeg ikke spare de penge men tage den hvert år.


  • #85   4. sep 2009 SPØRGSMÅL:
    Må lige spørge - Hvis man skal have hundene med til Tyskland, SKAL de så have deres ''almindelige'' vaccine hvert år?
    Eller er det kun Rabies vaccinen der skal holdes ved lige?
    Der må være nogle kloge ''vaccine-klygtige'' mennesker her på debatten smiley

    KH Ann-Sophie smiley


  • #86   4. sep 2009 Ann-Sophie:

    Mine hunde er altid klar til Sverige....... Her skal de ahve deres almindelige vaccine hvert år og rabies hvert 2. eller 3. Jeg husker det ikke helt:-)


  • #87   4. sep 2009 Mette - Hver 2. år med Rabies - Ifølge mine tøsers pas smiley
    Men tænkte der måske ikke var specifikke regler angående den almindelige vaccine, nu hvor det kun var Tyskland man skulle til?
    KH Ann-Sophie


  • #88   4. sep 2009 Ann-Sophie:

    DET ved jeg så ikke........... Jeg vaccinerer hvert år og sådan er det:-) Jeg går måske med livrem og seler, men det gør jeg oftest, når det gælder mine hunde:-))


  • #89   4. sep 2009 Henriette - at man foretrækker DKK-stamtavler betyder ikke, at man samtidig er blind og døv!

    Det er elendige anbefalinger DKK har, og de er med til at sprede sygdomme, når folk følger dem...

    Jeg vil i øvrigt bede dig om at læse mit seneste indlæg igen. Jeg skriver ikke om INGEN vaccinationer, men om ikke at overholde vaccinationsprogrammerne.


  • #90   4. sep 2009 Ja jeg er også opdraget til at det er hvert år den vaccine skal finde sted, men tænkte mere om hvordan reglen var. Mere hvis man fx fik givet hunden vaccinen 3 mdr ''for sent'' i forhold til den vaccine den fik året før?
    FX skal min Paya vaccineres igen i 10. mdr, så det var mere hvis hun så først blev vaccineret i Januar eller ligende..
    Og man dermed ikke kunne komme til Tyskland? smiley
    KH Ann-Sophie


  • #91   4. sep 2009 Ann-Sophie:

    Det skal jeg ikke kunne sige, for det sker ikke her:-). HVIS jeg vaccinerer for sent, skal jeg hele møllen igennem med blodprøvetest på alle 3 hunde, så tro mig, det sker ikke her.......*GG*


  • #92   4. sep 2009 Mette - Ja det det kan jeg godt forstå, men reglerne er jo langt fra de samme når man skal til Tysklang.. He!
    Men håber der er én som kan svare på spørgsmålet - Dyrlægen svarer næppe sandt ;'D *GG*
    KG Ann-Sophie


  • #94   4. sep 2009 Tine - vinkling betyder en del.

    Og du kan jo se, hvilken betydningen vinklingen fik her.

    Heldigvis er der da flere, der protesterer - ellers VILLE det dælme være farligt.

    Jeg håber på, at folk tænker sig om.... Men man kan jo aldrig vide.

    Og så synes jeg at du har helt ret i dine (og din venindes) betragtninger om, hvordan man bør forholde sig til vaccine.


  • #95   4. sep 2009 Daisie - Tak for linket - Synes bare ikke jeg blev klogere angående den almindelige vaccine. Det handler jo kun om Rabies, så vidt jeg kan se?
    KH Ann-Sophie smiley


  • #96   4. sep 2009 CH

    Leptospirose kommer næsten ikke i Danmark....

    Citat fra dit eget link:

    Hvad er risikoen for, at din hund får leptospirose?
    Leptospirose forekommer meget sjældent i Danmark, og derfor er risikoen for smitte meget ringe.
    Hvis man tager sin hund med til eksotiske rejsemål, vil det være klogt at forebygge leptospirose med en vaccination. Hvis du skal rejse til Norge og Sverige er vaccination mod leptospirose påkrævet.

    Jeg vil også gerne pointere at jeg under INGEN omstændigheder gør dette for at spare penge!!!!!!
    Jeg har brugt over 30.000 kr på alene at sundhedsteste mine dyr, men vil under ingen omstændigheder udsætte dem for den fare det ville være at overvaccinere. Så hellere bruge en formue på at teste for antistoffer først.



  • #97   4. sep 2009 Futte fik sin 1 års vaccination i januar i år. Dyrlægen sagde, at hun først skal vaccineres igen i 2012. Jeg har derfor aldrig overvejet at gøre det hvert år. Når dyrlægen siger sådan, er det vel ok?

  • #98   4. sep 2009 (link fjernet)

  • #101   4. sep 2009 Uha... ja, en lidt farlig tråd, vil jeg mene! Har ikke læst alle indslag, men vil lige komme med mit:

    Det er dybt useriøst at trække sin viden fra en tilfældig hjemmeside ! ! En sådan side er selvfølgelig fin nok, hvis man tager den, for hvad den er - et indput i debatten om vacciner.

    Så må man (hvis man vil gøre sit arbejde ordentligt) i gang med efterfølgende at søge på videnskabelig litteratur, der kan be- eller afkræfte det den pågældende hjemmeside skriver.

    Jeg har ledt, men er endnu ikke faldet over artikler, der kan overbevise mig om, at mine hunde ikke skal vaccineres i hvert fald hvert andet år. Jeg vælger at vaccinere hvert år med den "almindelige" vaccine + leptospirose og hvert 3. år mod rabies.

    Og det skal så lige siges, at da jeg er dyrlæge, vaccinerer jeg selv mine hunde og ingen tjener på det - alligevel vælger jeg at vaccinere så ofte, som jeg gør. Hvis jeg udelukkende anbefalede folk at vaccinere hvert eller hvertandet år for at tjene penge, ville jeg nok næppe stikke i mine egne hvert år.


  • #102   4. sep 2009 TAK, Maj-Britt....... Jeg håbede at du kom på banen:-))

  • #103   4. sep 2009 Mette: ;o)

  • #104   4. sep 2009 TAK for det, Maj-Britt!

  • #105   4. sep 2009 ... og lige en kommentar til noget af det ovenstående, som jeg lige skimmede... Forsikringsselskaberne og dyrlægerne arbejde ikke just sammen... forsikringsselskaberne bander os langt væk og mistænker stort set alt vi skriver på vores regninger (overdrivelse fremmer forståelsen).

    Grunden til, at forsikringsselskaberne vil have vaccine ofte er nok, at de vil være meget sikre på ikke at skulle dække et forløb med f.eks. parvo, som kan være meget dyrt!


  • #106   4. sep 2009 ... og lige endnu en ting... Mine får også næsevaccinene mod kennelhoste.

  • #107   4. sep 2009 Så lidt d' damer ;o)

  • #108   4. sep 2009 På Nobivac´s hjemmeside står der nederst på siden at den dækker 3 år - hvad er så grunden til at man vaccinere hvert år herhjemme?????

    (link fjernet)


  • #109   4. sep 2009 Når medicinalfirmaet selv står frem med 3 år, er det da mere troværdigt end en dyrlæge.

  • #110   4. sep 2009 Gitte h: I produktkataloget, som er en samling af veterinære lægemidler i DK, anbefaler Intervet, at vaccinen med Leptospirose (Nobivacc DHPPIL) gives årligt. I DHPPI (den "almindelige" vaccine) er det angivet, at hundesyge (CDV), hepatitis (CAV1), parvovirus (CPV) og adenovirus (CAV2) gælder 3 år, men at parainfluenza (CPiV) skal gives hvert år. Mig bekendt er der ikke en vaccine på markedet, som kun indeholder parainfluenza og derfor giver "hele pakken" ofte.

    Det skal desuden siges, at mange dyrlæger efterhånden anbefaler vaccine hvert 2. eller 3. år, men den om, at man kun skal vaccinere et par gange i løbet af livet, holder altså ikke.


  • #111   4. sep 2009 My bad... vacc. mod udelukkende parainfluenza findes :o) Har endnu ikke mødt nogen, der bruger den, men de er der uden tvivl.

  • #113   4. sep 2009 Øhh jo hvis man glemmer at tage p -pillerne.

    Majbritt

    Alle vacciner fra Nobivac kan bestilles enkeltvis, så jeg plejer bare at skulle bestille hvad jeg gerne vil have af vaccner til hunden - så bestiller min dyrlæge det hjem. På den måde undgår man at overdosere ved de forskellige vacciner.


  • #115   4. sep 2009 Søren - Jamen ved du hvad reglen er med at tage hunden til Tyskland?
    Skal de da vaccineres med almindelig vaccine præcis én gang om året, eller er der ikke krav om dette?
    KH Ann-Sophie smiley


  • #117   4. sep 2009
    Folk har gjort det i årevis, uden problemer - hvorfor skulle man så stoppe nu? blot for at spare en smule penge ? - så mange penge er det heller ikke!

    Så den vogn med at undlade at vaccinere sin hund, niksen biksen, den hopper jeg ikke med på!


  • #118   4. sep 2009 * Mini - Ejer af en hyperaktiv vuf ! *

    Du har misforstået temaet i trådens start. Det har INTET med at spare penge at gøre, men derimod de konsekvenser det kan have for hunden at overvaccinere!!!


  • #119   5. sep 2009 Gitte, du har stadig ikke svaret på mit sandsynlighedsspørgsmål?

    Hvilket scenarie er der størst sandsynlighed for: At hunden får en autoimmun reaktion på grund af vaccination med et års interval, eller at den får en infektion som følge af, at den ikke bliver revaccinereret årligt?


  • #120   5. sep 2009 CH

    Jo jeg har smiley jeg skriver meget højere oppe, at det er som at vælge mellem pest eller kolera, men at man skal følge sin egen dømmekraft. Det jeg ser som problemet er, at dyrlægerne/medicinalfirmaerne ikke har en specifik liste tilgængelig over vaccinationsskader, som feks denne private hjemmeside:

    (link fjernet)


    Ham her er en der ved mest om vaccinationer
    Ronald D. Schultz, Professor

    (link fjernet)


  • #121   5. sep 2009 Mener min dyrlæger revaccinere hvert 3 år

  • #122   5. sep 2009 Gitte, det ER da nogle forfærdelige historier for de små hunde - men det skal stadig sættes op imod det samlede antal af vaccinerede hunde - OG den massive konsekvens af ikke hele tiden at have alle hunde fuldvaccinerede, altså med optimalt antistof i blodet.

    De historier kan ikke stå alene, og kommer til at fremstå som skræmmebilleder, der ikke kvalificerer til at træffe et valg.

    Tingene skal i perspektiv.

    HVIS der var større risiko ved at vaccinere end ved at lade være, så ville det jo ikke ske.


  • #123   5. sep 2009 Ch

    Jeg er til dels enig med dig smiley Husk at jeg på intet tidspunkt har sagt at man IKKE skal vaccinere - for det skal man selfølgelig... men det er fuldstændig UNØDVENDIGT at vaccinere hvert år, når det er dokumenteret både fra forskere og medicinalfirmaer at vaccinen holder i mindst 3 år. Det er her jeg et eller andet sted synes de danske dyrlæger er groteske.


  • #124   5. sep 2009 Hvis feks en hund dør af en virus feks hundesyge/parvo, så hører/informeres vi om det omgående via medierne og der er en vældig focus på det, men hvis hunde dør af overdosis af vaccine, hører vi sjovt nok ikke noget i medierne.

  • #125   5. sep 2009 Gitte, jeg er HELT enig med dig i, at hvis producenten skriver at vaccinationen holder tre år, så der ingen grund til at benytte den oftere. MEN - det er bare sådan, at ikke alle hunde holde antistofniveauet i den anbefalede tid (som det også står i linket til professoren). OG det er sådan, at ingen kombinationsvaccine indeholder alle komponenter - og at flere af disse skal gives oftere.

    En anden fare er, at folk springer det årlige eftersyn over - og skal vi ikke minde hinanden om, at det faktisk er DET, der koster. Selve vaccinen koster jo ikke mere end hundrede kroner.

    Den ideelle situation er, at man kommer til det årlige sundhedstjek, får taget en blodprøve og får målet antistoffer. Er de lave revaccineres hunden er de optimale venter man til næste tjek og afprøver det igen.

    Det er en STOR risiko for hele det ganske land, hvis folk selv vælger hvornår de synes det er tid fordi de er bange for bivirkningerne. Konsekvenserne er enorme - et eksempel er parvoudbruddet p.t.


  • #126   5. sep 2009 Er HELT enig i denne fremgangsmåde

    Den ideelle situation er, at man kommer til det årlige sundhedstjek, får taget en blodprøve og får målet antistoffer. Er de lave revaccineres hunden er de optimale venter man til næste tjek og afprøver det igen.

    Gid alle dyrlæger ville efterleve den...


  • #127   5. sep 2009 Gitte - som her, hvor dyrlægen bliver beskyldt får at bare ville tjene penge, så tror jeg, at den anden fremgangsmåde som generel anbefaling vil blive modtaget ligesådan.

    Det vil uvægerligt blive dyrere for forbrugeren...

    Og man kan jo bare vælge det selv som det er nu. Hvis man vil betale for det ;o)


  • #128   5. sep 2009 Ekstra nyhedsbrev om parvovirus, der er brudt ud på Fyn

    Kære abonnent på netdyredoktors nyhedsbrev!

    Dette lille nyhedsbrev er udsendt helt ekstraordinært for at informere jer om, at der har været indtil flere udbrud af den dødelige virussygdom hos hund, parvovirus. De fleste tilfælde er konstateret på Fyn i Odenseområdet, men også i Ålborg har der været tilfælde.

    Den danske dyrlægeforening har udsendt en pressemeddelelse, hvori de opfordrer alle til at tjekke vaccinationsstatus på deres hund.

    Det er ikke for at skræmme nogen unødigt, men for at oplyse jer om, hvad I selv kan gøre for at mindske smitterisikoen.

    Parvovirus

    Parvovirus er en alvorlig virusdiarre, der især rammer hvalpe og unge hunde. Alle hunde kan dog smittes med sygdommen, hvis de ikke er vaccinerede. Parvovirus kendetegnes ved at være ekstremt smitsom og svær at udrydde i omgivelserne.

    Sygdommen er i rigtig mange tilfælde dødelig og tidligere har der været alvorlige epidemier i Danmark. Heldigvis er det nu længe siden på grund af, at så mange vælger at vaccinere deres hunde. Den øgede trafik af kæledyr over grænserne øger dog smitterisikoen.

    Vaccination

    Den almindelige vaccine, som alle dyrlæger bruger, beskytter også mod parvovirus.

    Normalt anbefaler man et vaccinationsprogram til hvalpe, der består af to vacciner ved 8-12 ugers alderen og igen ved 16 uger.

    Derefter vaccineres igen når hunden er ca. 1 år gammel, - og herefter vaccineres der ved det årlige dyrlægetjek. Selve parvo-delen i vaccinen holder faktisk i to år. Grunden til, at mange vælger at vaccinere årligt, er, at kennelhoste- og leptospirose-delen kun holder et år.

    Er tæven normalt vaccineret, venter mange med den første vaccine til hvalpen er 12 uger.

    Det kan dog i den nuværende situation være klogt at få sin hvalp vaccineret første gang allerede, når den er 8 uger gammel. Det afhænger dog helt af, hvor man bor og hvor meget kontakt, der er med andre hunde.

    Har du en voksen hund, der har fået sine normale vacciner, er der ingen grund til bekymring.

    Er det mere end to år siden, den sidst blev vaccineret, anbefales det at få den vaccineret igen.

    Spørg din dyrlæge om det er nødvendigt for netop din hund. Alle VetFamilys dyrlæger er sat grundigt ind i situationen og kan hjælpe dig med gode råd, hvis du er i tvivl.

    Symptomerne og smitteveje kan du læse mere om på netdyredoktor.dk her:


  • #129   5. sep 2009 Man sparer vel egentlig ikke alverden ved at skippe den vaccine...
    Min hund skal alligevel til sundhedstjek - det koster hos min dylle det samme med eller uden vaccinen...


  • #130   5. sep 2009 Ginne *

    Det er stadig IKKE problematikken om man sparer penge eller ej - men om hunden får skadevirkninger af overdosis af vaccination!!!!


  • #131   5. sep 2009 Gitte> Nu svare jeg ud fra dit første indlæg - og der går du meget op i pris smiley

  • #132   6. sep 2009 Hmmm... den der "undersøgelse" fra Lille Hund har jo ikke meget med revacc. at gøre. Der er i kun 2 (måske 3) ud af de 10 beskrevne tilfælde tale om revacc. af hunde (og det står der endda ikke noget om - gætter på det ud fra hundenes alder på hhv. 11 mdr., 2 og 4 år) - de øvrige 8 (eller 7) har reageret på basisvaccinen, som vi vel ikke også skal til at diskutere behovet for??



Kommentér på:
Stof til eftertanke.... vaccinationer

Annonce