Hvalpefoder - små racer? {{forumTopicSubject}}
Nu må jeg høre nogle af eksperter udi små hunde her inde:-)
Har kun erfaring med store hunde og ernæring - og der er jo forskel store og små hunde imellem.
Har naturligvis fået foder med fra opdrætter. Min hvalp er som den skal være frisk, blank i pelsen og forekommer sund/frisk og med normal fast mængde afføring.
Grunden til min skepsis mht det foder fra opdrætteren er den, at det primært består af hvede og knækris! På 3. pladsen kyllingekødmel......
Kan bare ikke få mig selv til at tro, at det er det bedste for hvalpen, ud fra alt det som jeg har studeret og læst mht store hunde og ernæring samt fodring generelt.
Min indskydelse var at fodre med Eukanuba, da jeg har hørt mange varme fortalere for dette, men det er kommet mig for øre at man i USA overhælder slagtedyr med kemikalier for at de ikke rådner i varmen ind til det bliver afhentet og kan bringes til slagteriet!! Skrækscenarie, hvis det er sandhed.
Håber at høre nogle gode erfaringer og tips fra jer med små hunde, der ikke barfer:-)
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 351
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Jeg kigger på at proteinkilden skal stå først på ingredienslisten - derudover slipper jeg gerne for kornprodukter da disse er unødvendige men billige fyldprodukter. Se derefter efter at foderet indeholder kyllingKØD (eller lam eller laks eller hvad foderet nu er baseret på). Diverse tilsætningsstoffer og konserveringsmidler skal man også være opmærksom på. Derudover skal man også se på energifordelingen - protein, fedt og kulhydrat imellem.
Dyrefoder hører under kategorien non-food og der gælder derfor helt andre regler end for menneskeføde - jeg køber kun foder hvor ingredienserne også er godkendt til mennesker.
Oftest er der ikke så stor forskel i foderet til store og små hunde udover fx. størrelsen på pillerne så du skal i bund og grund være opmærksom på de samme ting.
Jeg nåede frem til at Orijen og Arden Grange var de produkter der så mest fornuftige ud i mine øjne men min hvalp er desværre temmelig kræsen så jeg prøver mig lidt frem og fodrer pt. med Olivers da hun viser en smule interesse for dette og det stadig er et fornuftigt produkt.
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
jeg er ret overbevist om at der bestemt ikke er mere i det i dag...
jeg kender en del som fodrer med det og er yderst tilfreds. Mærket gør meget for at rette op på deres ry igen.
Jeg fodrer selv med Acana. Det er et allergi-fodder, selvom min hund ikke har allergi, så vil jeg gerne undvære tilsætningsstofferne, hveden, gluten osv osv.
Jeg bestiller Acana over nettet og får det leveret til døren.
Både den store og den lille får Acana, og der er masser af lakseolie i foderet.
Derudover synes jeg de har mange slags/varianter at vælge imellem, så den ene pose kan være kylling, og næste gang laks osv.
jan 2008
derfor er jeg flere gange blevet rådet til, at købe foderet til større hunde...
de der små bitte stykker fra f.eks. RC, dem sluger hunden jo bare, hvorfor ikke få hunden til at bruge tænderne og tygge?
Så dengang jeg brugte RC købte jeg foderet til større hund...
men Acanas fodder til mindre hunde, er store stykker.
Min den ældste hund halvt tygger og halvt sluger, men den lille tygger og knaser dem med velbehag.
Så mit råd ville være: ikke små stykker bare fordi lille hund.
mar 2009
jan 2008
mar 2009
jan 2008
men googler man, så kan man også se at de er meget gamle og mærket har redde gjort i årevis nu for det...
det er i hvert fald min opfattelse.
dec 2006
Tak for jeres indput.
Hun er bestemt ikke kræsen og finder hun en rest fra min store hunds mad gnasker hun den meget gerne.
Jeg har altid forsøgt at fordre med foder som der indeholdt glucosamin, chondroitin kilder pga store hundes led samt det at de er disponible for HD. Derudover hvor der var omgea 3 + 6 og også gerne 9 fedtsyrer i, i det hele taget essentielle fedtsyrer. Derudover gluten frit foder.
Miss FC men det lyder ikke tosset det med de store bidder -da hun er MEGET madglad og gerne sluger maden. Giver hende det i treatball, men der går ikke lang tid før de 20 gram hun får 3 x dagligt er borte!
dec 2006
Min lille hund er naturligvis efter Patella og PRA fri forældre, men tænker om disse sygdomme trods deres arvelighed også kan forebygges, som fx HD kan til en vis grad?
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Nu ved jeg ikke hvilken race vi snakker om, men RC har jo produkter specielt fremstillet til de forskellige racer. Og jeg har til dato intet dårligt hørt om dem. Ellers er det et foder, der hedder Markus Mühle, det er baseret på barf fodring, og er det tætteste man kommer på barf med tørfoder. Der er alt hvad hunden skal bruge...
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
Min personlige mening er at olivers og acana er noget af det bedste foder på markedet
dec 2006
Men du har fuldstændig ret, for det meste opgives proteinindholdet udrænet i foderet, så som forbruger bliver man altså snydt lidt i den henseende.
Hvalpefoder - små racer?