1.279 visninger
|
Oprettet:
Kan man undertrykke gener ? {{forumTopicSubject}}
Hver eneste gan der er debat om muskel/kamphundene, så bliver der meget ofte skrevet noget a´la
Det er ikke hundene, men hvad menneskerne gør dem til..
De skal blot opdrages med kærlighed
En hund er hvad man gør den til
En hund er ikke en kamphund, hvis den ikke er brugt i kamp
osv.......
Nu har jeg selv en hund der er i jagthunde racen og hendes gener/drifter er tydeligt fremme også selvom hun aldrig har været på jagt eller trænet til dette.
Men måske labben er anderledes mht. gener og drifter end andre racer ?
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.611
Kender da flere hagthunderacer der fungerer som super familiehunde. En af disse glemmer dog sin lærdom et par gange om året og forfølger et lille dyr eller duft, fuldstændig opslugt af sine drifter (gener). Resten af tiden er han fuldstændig upåvirket at dufte/dyr o.s.v og er den mest lydige familiehund..((o:
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 1 Emner: 154 Svar: 1.970
Men måske kan det tænkes at der er forske på hvor kraftig generne træder frem, hvis det er 100 år siden man sidst benyttede den givne race til den givne ting. Hvis det var 100 år siden man sidst anvendte jagthunde kan det jo være at jagtinstiktet findes hos færrere af hundene.
Og hvis man som opdrætter hvergang kun benytter de hunde der viser mindst instikt må man jo langsomt kunne slukke det. Blot en tanke
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 4 Svar: 82
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Måske derfor sætningen "det har den aldrig gjort før", ofte bliver hørt ?
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
Derfor oplever folk, hvis hunde aldrig har været eksponeret for de rette, eller forkerte stimuli, at de pludselig udviser en adfærd, ejeren aldrig havde forestillet sig.
F.eks. har de store mynderacer ikke været brugt, som de oprindeligt var tænkt, i mange mange generationer.
De færdes i line og i begrænsede indhegninger, men slip en Afghaner, Borzoi eller hvilken som helst anden mynde løs på en mark med vildt, som den ikke nødvendigvis nogensinde har set før, så skal I se løjer.
Så problemerne opstår, når hundeejere ikke forstår eller fornægter, hvilke stimuli deres hunderace reagerer på, instinktivt, altså genetisk betinget.
sep 2006
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
hvor længe tager det at avle væk fra noget, og hen mod noget andet??
De fleste muskelhunde (med specifikke undtagelser) har jo været avlet i en anden retning i mange år, og man har derfor længe forsøgt at undertrykke og fjerne generne..
Og den faktor er vigtig at tage med i debatten..
Jeg tror godt man kan undertrykke dem til en vis grad, men det afhænger bestemt af hvor veludviklede de gener er!!
Hvis ens hund stammer fra en lige linie af aktive kamphunde, tror jeg bestemt det er svært at få den til at acceptere særlig mange hunde som voksen..
Men hvis hundens forfædre ikke har været i kamp i 100 år, tror jeg ikke de gener er noget man bør tænke specielt over..
Derfor kan jeg godt blive en anelse irriterede når folk sammenligner med f.eks collier. "Jeg har aldrig hyrdet med min collie, men alligevel er det tydeligt at den har instinkterne".. Colliens forældre har garanteret hyrdet, ligesom deres forældre, og deres.. Den er altså fortsat avlet med den egenskab i behold..
Og den får måske hvalpe, hvoraf nogle af dem bliver brugt til at hyrde, så selvom kun hver anden eller tredje hund hyrder, vil instinktet alligevel blive velbevaret..
Hvor de fleste amstaffer aldrig har været i kamp.. Det er måske 1 ud af 1000 (i DK altså, tør ikke udtale mig for visse andre lande) eller måske endda meget færre.. Og den hund får måske et par hvalpe, som bliver solgt til mærkelige mennesker, hvoraf min. halvdelen bliver aflivet inden det 2. år. Og derfor ikke får særlig mange unger..
Jeg synes det er vigtigt at tage med i den sammenligning..
Og så håber jeg ikke at jeg kom aaalt for langt ud på et sidespor
dec 2008
hvis man kan fremme dem, kan de vel også undertrykkes?
sep 2006
F.eks. stor selvstændighed, høj smertetærskel og lav tolerancetærskel.
dec 2008
jeg synes også det er en lidt nem løsning at udpege et "kamp-gen".. Køber den ikke helt..
sep 2006
Et godt eksempel er Islænderen, hvor heste der sparkede konsekvent blev slagtede og derfor aldrig kom i avl.
Men vi kan jo ikke fravælge avl på uønskede egenskaber, hvis vi ikke har afprøvet avlsmaterialet!
sep 2006
Tværtimod burde man avle på hunde, der havde været prøvet i en kamp, men havde enten nægtet at slås, eller havde udvist og accepteret dæmpende signaler.
dec 2008
For at se hvordan de reagerer??
Hundene SKAL være modige, så hvis de presses nok, vil selv godmodige hunde jo forsvare sig selv..?
sep 2006
Og mentaltests? Kender dem ikke for disse racers vedkommende, men som før sagt, hvis stimuli ikke er rettet mod de drifter man vil undersøge for, er det jo ligegyldigt.
En brugbar test ville jo nødvendigvis skulle indeholde nærkontakt med arts og kønsfæller.
dec 2008
jeg kan godt min historie - kan du?
Nu er det bevist flere gange at der ikke eksisterer at gen for patologisk aggression, og DKK har også trukket det tilbage..
Men det er da spændende at diskutere adfærd og hvor meget det kan påvirkes i en bestemt retning..
Men du er måske ikke så meget til begrundede diskussioner, men foretrækker derimod udsagn som ikke rigtig åbner op for snak af nogen art?
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.377
Hvis du gør det. mener jeg at det er noget sludder og vil gerne have dig til at fortælle mig hvor jeg kan læse om det gen henne.....altså lødig dokumentation.
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 252
Super gode indlæg. Jeg er helt enig.
Anja:
"Colliens forældre har garanteret hyrdet, ligesom deres forældre, og deres.. Den er altså fortsat avlet med den egenskab i behold."
Indenfor min race (Norsk Buhund) var der indtil for få år siden ingen, der hyrdetestede overhovedet. Racen har været i Danmark siden 60-erne og der er udelukkende avlet på udseende i den periode. Da vi så begyndte at hyrdeteste for 3-4 år siden viste det sig, at de stadigvæk har instinkterne i behold.
Det forsvinder ikke medmindre man tester direkte for det og kun avler på dem, der ikke har det. Og selv hvis man gjorde det i 40 år, så ville der stadigvæk dukke enkelte hunde op ind imellem, som har instinkterne.
"Hvor de fleste amstaffer aldrig har været i kamp."
Nu registrerer man jo ikke hvilke hunde, der kommer op at slås nede i parken, eller slår hinanden ihjel hjemme i stuen. Hvis man ville gøre noget aktivt avlsmæssigt, så skulle det registreres hver eneste gang en amstaff kom op at slås, og så skulle forældre, søskende og afkom udelukkes fra avl.
Hvis en Norsk Buhund skambed et barn eller begyndte at slå andre hunde ihjel, så ville man helt sikkert undgå de linier i fremtidig avl. Bare for en sikkerheds skyld og for at undgå at det nogensinde sker igen. Men når det er en efterkommer af kamphunde, så skyldes det åbenbart uansvarlige ejere og har ingenting med racen at gøre.........
feb 2006
-------------------------------------------
Der findes ikke et "kampgen" som man kan isolere og beskrive.
Man har derimod, da men avlede mod kamp i hundene, svækket nogle egenskaber og fremmet andre.
Avlen er gået efter f.eks. at fremelske hunde med høj smertetærskel, "kort lunte" og ligeledes har man gerne brugt avlsdyr der ikke reagerede på, eller selv udsendte tydeligt hundekropssprog.
Normalt ligger der blokereinger i almindelige hunde der gør at de ikke kan bide i f.eks. en blottet hundestrube etc.
De egenskaber der er bedst anvendelig i hundekamp er blevet fremmet i avlen, og de som virker stoppende i kamp er blevet avlet ud af hundene.
Dengang man lavede udstillingslinien af pittbulls.....amstaffen....gik man den modsatte vej igen, for at få en mere fredelig race. Det lykkedes og det er de hunde der i dag har stamtavler.
I dag er der rigtig mange blandede hunde der af ejerne betegnes som amstaff......men som ikke dokumenteret er amstaffer (der er ikke tavle) og de kan i grunden være iblandet mere eller mindre arvemateriale fra pittbull med de konsekvenser vi ser så meget af....nemlig hunde der er utilregnelige og angriber andre hunde.
----------------------------------------------------------------
Det vil sige at jeg ikke mener at det er et enkelt gen eller noget der som sådan er tilført racen, men at nogle egenskaber hunden i forvejen havde, der er blevet forstærket og andre der er blevet formindsket eller næsten helt fjernet.
feb 2006
Alle hunde kan bide ......de kan gå til angreb både for at forsvare sig men også fordi aggression er en del af deres natur. Det har ikke noget at gøre med et bestemt "kampen", og er heller ikke noget kun kamphunde kan finde på.
Der er en betingelse at hunden bliver udsat for bestemte påvirkninger fra omverden for at udløse hundens "lyst" til at bide. Afhængig af hundens sind (egen evne til at styre og undertrykke denne lyst) , race, samt vores kontrol over hunden, er der stor forskel fra hund til hund hvor nemt det er at få den til at bide, men sikkert er det at det er noget alle hunde kan.
feb 2006
Hvor har du dog læst / lært om det? Hvilken genetiker har fundet det gen og beskrevet det?
Det er simpelthen noget sludder....!
feb 2006
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=335594
feb 2006
feb 2006
feb 2006
Vores gener får vi 50% fra moderen og 50% fra faderen.
Hver enkelt individ har sin egen genmasse der er unik for netop det individ undtagen enæggede tvillinger der jo har den samme arvemasse idet de jo kommer fra samme æg / sædcelle der har delt sig.
feb 2006
At man kan finde et "kampgen" ved jeg dog er umuligt....
feb 2006
.....og som sagt ved jeg ikke så meget om sygdomme...
Kan man undertrykke gener ?