{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

Chihuahua mindre en yorkie?? {{forumTopicSubject}}

man siger jo chihuahua er mindre end yorkie, men når jeg så ser på de forskellige racer, og ders profiler, syntes jeg vægten er meget den samme, og yorkierne er ligeså små. de vejer sådan i gennemsnit 2 kg eller 2,5, og dette gælder for begge racer. Hvorfor siger man så chien er den mindste race i verden?? når det ovenikøbet også er en yorkie der har rekorden i at være verdens mindste hund ( verdens mindste nulevende hund er en chi, men verdens mindste hund er en yorkie, men den er død, den var på størrelse med en knyttet hånd)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua mindre en yorkie??
  • #1   9. jul 2009 Generne er så forunderlige at hunde kan være mere eller mindre dværge i forhold til andre af samme race. Hunde kan også være for store i forhold til racestandarden, sådan en Chi har jeg haft. Men jeg er sikker på at Chi'en som race er den mindste race.

Vender man blikket til USA har de i mange år avlet dem til som fuldvoksne til at veje ca. 500 gram.

• #2   9. jul 2009 det er jo ikke kun vægt man ser på men også krops bygning og selve størrelsen af hunden smiley

• #3   9. jul 2009 Okay, kunne godt tænke mig sådan en chi engang, men vil gerne have den rigtig lille, og syntes jeg ikke rigtig man kan få i Danmark... der vejer den de der 2,5 kg. Jeg kan bare generelt bedst lide små hunde, når vi har valgt yorkie, har vi altid valgt den mindste der var i kuldet

• #4   9. jul 2009 Jeg synes man bør overveje, når man vælger hunde der er ekstreme, at det også har sin pris for hunden.

Det er ekstremavl - og om det er meget hud, overdrevne vinkler, flad næse, kæmpestor eller bittelille - så er det ikke godt for nogen.

• #5   9. jul 2009 Ja de kan også blive klamme små, vil da også nødig have en hund på 500 g, det jo sygeligt, vejer de jo som hvalpe.. tænkte mere 1,3 kg eller 1.5 kg istedet for 2,5 kg

• #6   9. jul 2009 I følge standarden foretrækkes chi'er mellem 1 og 2 kilo. Og så giver det mening at det er det, man avler efter.

• #7   9. jul 2009 jeg syntes bare tit de danske chi ikke følger denne standard, 2,5 det er ski mere end hvad mine to yorkier vejer... men forstår ikke de kan få de der små "Tea cup" hunde som de kalder dem til at føde uden komplikationer, det burde da være umuligt for en 500 grams tæve at føde på normal vis

• #8   9. jul 2009 Mette, jeg forestiller mig også, at det giver problemer for så små tæver at skulle føde. Specielt, hvis hvalpene er varierende i størrelse, som de jo snildt kan være...

Det er synd....

Det er mig en gåde, at folk ønsker disse ekstremer - og at opdrætterne kan få det over sig. Jeg er faktisk chokeret over, at standarden tillader ned til 500 g.

• #9   9. jul 2009 Altså jeg har nu aldrig set en fuldvoksen chihuahua på 500 gram. Eller hørt om dem. Der er rigtig mange chihuahuaer over 2 kg, men mindst lige så mange under. Der er bare ikke så mange der avler på dem, fordi mange mener det er for småt. Jeg har selv en tæve der vejer 1700 gram og kender en der har en han som kommer til at ligge på 1500 gram. Og hvis man parrer to små hunde (hvor generne bag også er småt) ja så får man jo små hvalpe. Det burde jo ikke give flere komplikationer for dem end ved en chi der vejer 2,3..

• #10   9. jul 2009 Michelle: Youtube teacup chihuahua. så kan du se hvor ekstremt det er...

• #11   9. jul 2009 En teacup Chi plejer at veje under et kilo.

Noget helt andet er - man får ikke nødvendigvis små hvalpe fordi man parrer to små hunde. Gener springer generationer over, og ligger der større hunde i anerne, så kan de sagtens pludselig dukke op. Og så er det med livet som indsats for tæven.

• #12   9. jul 2009 Mette: ja men herhjeme i DK..

CH: skrev også hvis generne bag også var småt. incl bedsteforældre og helt derude. Der er det jo en fordel med en stamtavle(=

• #13   9. jul 2009 Michelle, der er faktisk en oprætter af teacup her på HG....

Bedsteforældre er ikke nok i den forbindelse...

• #14   9. jul 2009 synes da bestemt der er MANGE chier der vejer under 2.5 kg her hjemme?

Merle vejede 1,53 da hun døde og mira vejer 2,1 kg?
    Malou bliver heller ikke så stor ca omkring 1,8 til 2,2 kg?

Man må ikke avle på en chi der ligger under 1,2 kg i flg. DKK af sundheds mæssige årsager

synes jeg også er dybt uforsvarligt!

• #15   9. jul 2009 Mig bekendt kaldes Chi for verdens midste hundrace...

• #16   9. jul 2009 Hej gør den også, men syntes yorkie er ligeså små...

jeg kan bare godt lide den små, sådan er det bare.

• #17   9. jul 2009 Forresten ved godt teacup ikke er en race, er ikke dum.... men det er bare en stort punktum på at de er små, og ja det er et salgstrick, men det er nu engang det de bliver kaldt

• #18   9. jul 2009 M&S -i USA stambogsføres der nu altså tea-cup-chi'er, så jo de findes.

At det så i mine øjne bare er meget små hunde der ikke er racetypiske er en anden sag.

• #19   9. jul 2009 Nej men en chi på 1,3-5 stykker er vel meget normalt...

• #20   9. jul 2009 1,3 eller 5 vejede min gamle yorkie, den var helt normal frisk og frejdig, man kunne intet mærke.. ja tror også det en smagssag, jeg kan bre godt lige de små.. men jo det helt sikkert ikke sundt at avle dem ud i ekstremer, men jeg syntes ikke det synd for hunden at den er lille, men at nogle proprotioner blivr avlet for ekstremt, og de så forlanger en så lille tæve skal føde.

Kommentér på:
Chihuahua mindre en yorkie??

Annonce