27. jan 2008 Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 211 Svar: 1.239
Skal hunden have fred? {{forumTopicSubject}}
Min kollega/veninde og hendes kæreste har en hund på 8 mdr. Han er en labrador/formel 1-blanding og måske også blandet med noget andet, som ikke vides.
De overtog ham, da han var 10 uger gammel, fra en fyr der havde købt ham, men ikke kunne have ham alligevel.
Han havde haft ham fra han var 8 uger gammel og havde fra dag et af, han havde ham, lukket ham inde på et lille badeværelse, når han tog på arbejde.
Efter 2 uger fandt han ud af, at han ikke kunne have hunden og min kollega og hendes kæreste overtog ham.
Nu er han 8 mdr og kan OVERHOVEDET ikke være alene hjemme. Han splitter alt ad i hjemmet, ligemeget hvor kort tid han er alene hjemme. De kan ikke have noget stående ude på terassen af blomster i krukker osv, alt det bliver også onduleret. Sko bliver bidt i stykker, tørretumbler bliver bidt i stykker, ting der står på bordene bliver revet ned osv... Alt skal bides i stykker.
De kan være heldige, hvis de giver ham et ben fra slagteren, at han "glemmer" at lave ulykker, men de ved aldrig hvad de kommer hjem til.
Hunden har intet respekt for min kollega, når hun prøver at opdrage på ham. Den eneste han respekterer er hendes kæreste.
Han har før knurret af hende, men den anden dag knurrede han af hende, så det kom helt nede fra maven af. Hun skyndte sig at rive hunden til sig, da hun ville tage en sko fra ham, da hun var bange for at blive bidt.
Når de har været ude at gå tur med ham er han aldrig træt, han er bare kørt mere op.
Han er svær at gå tur med og den anden dag, da hendes søn på 12 havde været ude at gå tur med hunden, kom han grædende hjem efter 5 min og var fuldstændig revet på armen fra hunden, der bare havde hoppet op og ned af ham, så han måtte droppe turen.
De ved godt selv, de ikke har mulighed for at give hunden, Bølle, den opdragelse og aktivering han har brug for. De er bange for at han mentalt er ødelagt af sine 2 uger ved første ejer og det vil jeg give dem ret i.
De har prøvet diverse opdragelsemetoder de har fået fra en hundetræner, men har dog ikke haft enetimer med ham.
De har snakket med en anden der har en hvalp fra samme kuld og hans hund er også "kulret", så vi er bange for der er blandet noget i dem, der ikke er godt.
De har snakket om, at finde et nyt hjem til ham, men det skal være et hjem der har mulighed for at opdrage på en problemhund og aktivere den alt det den har brug for, da de ikke selv har mulighed for det. I starten var han lærenem, men nu hvor han er kønsmoden og i lømmelalderen kører han helt sit eget løb.
De har også snakket om, om han er så skadet, at det er bedst at han får fred.
Hvad mener I, kunne være en mulighed for den hund her? Skal han have fred? Skal de prøve at finde et nyt hjem til ham? Er der nogen herinde der vil overtage ham, der vil arbejde med ham og aktivere ham og måske bruge ham til noget jagt?
Hvad kan en løsning være?
Undskyld, det lange indlæg...
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
en sådan hund som ham har brug for at blive brugt.
lav noget næsearbejde med ham, han kan ikke køres træt fysisk, men han kan mentalt
for mig at se er det ikke de to uger den unge fyr har haft ham, der har "ødelagt" ham men de følgende måneder.
men hvis der er flere af kuldet, der ikke trives, kan det jo stamme helt fra opdrætters side.
en labrador er en hund der skal have arbejdsopgaver for at trives
jeg synes det er en stor misforståelse at sige at en labrador er en nem hund. det er den kun hvis den bliver motiveret rigtigt
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
Men jeg tænkte at de kunne prøve at sætte ham til salg, skriv hvad der er galt med ham helt nøjagtig - og være kræsen med købere, vær sikker på at det er en med forstand på det som vælger at overtage ham.
Jeg tror ikke jeg ville aflive ham, hvis jeg kunne finde en anden løsning som jeg selv følte for.
Håber at de finder ud af hvad de gør, og de selv føler det er den rigtige, uanset om det er en ny ejer eller aflivning.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.353
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 211 Svar: 1.239
Problemet er jo også at de ikke magter opgaven og det ved de godt selv og er ikke blege for at indrømme, at han er en for stor mundfuld til dem. De mener han ville have godt af, at blive jagthund eller andet, så han kunne blive mentalt træt. Plus, at han har knurret af hende, virkeligt for at advare hende.
jan 2008
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.070
Må indrømme at for mig lyder det "bare" som en hund der ikke får sat grænser, og mangler konsekvens og fornuftige opgaver at give sig til.
Alene-hjemmeproblemet kan måske/måske ikke løses. Det ville jeg tage en snak med en adfærdsbehandler om.
Men at den ikke respekterer hende osv, tror jeg ligger mere ved hende end ved hunden. Sådan er det i hvert fald oftest, men det er self svært at sige uden at have set hunden.
Jeg tror jeg ville få en dygtig adfærdsbehandler til at se på hunden og deres hverdag med den, og så lave en vurdering herefter.
jan 2007
feb 2009
Følger: 32 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 40 Svar: 226
De kan også sige om det er helt umuligt at "redde den"
Flere og flere bruger hunde psykologer hvis de har prpblemer med hunden, og de penge er godt givet ud!
jan 2008
jan 2007
At finde et blivende hjem til en hund med de problemer er jo ikke noget man bare lige gør, og hunden er med sikkerhed bedre tjent med at være død end med at blive kastebold.
jan 2008
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 442
jan 2007
Et er at lægge tiden og kræfterne i, men senere måtte erkende at hunden bare ikke stod til at redde.
Noget andet er at anskaffe hunden, og så senere finde ud af at man ikke orker/evner/lyster at arbejde med dens problemer.
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 708
jul 2007
jul 2007
jan 2008
jan 2007
"Labradorblanding på 8 mdr. Kan ikke være alene hjemme, stresser, kan ikke gå i snor, har knurret af ejer(osv)"
Selvom hunden måske kan blive en fornuftig hund med rette træning, så er det altså lige at finde et hjem hvor både evner og lyst er til at tage opgaven.
Der er sikkert mange der gerne vil "redde" sådan en hund fra aflivning. Men kun et fåtal af de der vil dette, har osse evner og erfaring til det.
Og ærligt talt synes jeg hunden er bedre tjent med aflivning, end med at komme ud i endnu et hjem der ikke magter opgaven.
Så medmindre der melder sig en MEGET erfaren hundefører, der virkelig ved hvad han/hun laver og med stor erfaring på området, så ville jeg få den aflivet.
jan 2008
jan 2008
jan 2008
jan 2008
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.448
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Jeg er træt og har ikke lige nogle3 løsninger her og nu, men hunden har bestemt behov for at bruge sin hjerne i div. tænings og aktiveringsøvelser, så den ikke skal bruge sin energi på at ødelægge hjemmet.
Tror ikke de første uger i hundens liv spiller SÅ meget ind i dette tilfælde, men nærmere ejernes uvidenhed. Men det er kun et gæt fra min side......
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Jeg tror heller ikke at det er de to uger fra han var 8 - 10 uger gammel, der har haft så voldsom indflydelse. Har de trænet alene hjemme med ham? Hvordan bliver han eller trænet og aktiveret? Hvordan er deres daglige omgang med ham? Hvilke råd har de fået fra hundetræneren?
Ud fra hvad du har skrevet, så synes jeg ikke umiddelbart det lyder som om det ikke er noget, der kan rettes op på og det lyder slet ikke som noget, der kræver aflivning, men det kræver selvfølgelig at man gør en indsats og sætter sig ind i hundesprog, mentalitet og træning. Jeg har selv som førstegangs hundeejer stået med en umulig hund og det var da en kamp hver evig eneste dag, men hun udviklede sig faktisk til en rigtig god hund i takt med at jeg blev en bedre hundeejer.
Hvis de ikke kan magte ham og ikke tror de kan komme til at magte ham, så er en omplacering nok det bedste, så længe de er fuldstændig ærlig overfor den nye ejer med hvad han/hun går ind til.
Skal hunden have fred?