1.389 visninger
|
Oprettet:
Chihuahua, viden om farver {{forumTopicSubject}}
Hej
Håber der sidder nogen der er kloge på bedste farvematch til en chokoladebrun tæve. Jeg har fra en avler hørt at man skulle passe på med at parre en chokoladebrun med andre farver end enten chokoladebrun eller black and tan, men hun vidste ikke helt selv hvor hun havde hørt det og jeg har ikke kunnet finde noget omkring det. Ifølge hende kunne man risikere sygdomme/ svage hvalpe. Nogen der ved noget.?
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 609
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Men ok.. Så vidt jeg ved er b/t den mest recessive af chi'ens farvegener, så afkommet vil blive helfarvet uanset hvad (for at få choko afkom skal den anden forældre være bærer - og vil have de gule øjne uanset hundens øvrige farve).
Jeg ved at nogle siger at blå chier kommer fra choko chier (og der er forbundet hudproblemer med den blå farve), men der er mig bekendt ikke fundet en decideret sammenhæng mellem chokogenet (b) og dilutiongenet (d) så det råd er baseret på noget "man" tror. For en sikkerheds skyld er det nok bedst at lade være, for selvom der ikke er fundet en sammenhæng betyder det ikke at der ikke findes en.
mar 2006
mar 2006
(link fjernet)
http://www.royaltychi.com/colour.html
(link fjernet)
http://bowlingsite.mcf.com/Genetics/ColorGen.html
Denne her er rigtig god:
(link fjernet)
feb 2009
Er helfarvede mere ønsket end andet?
Og er den eneste risiko ved at blande andre farver med en choko at der kommer blå hvalpe eller kan der være andre problemer?
feb 2009
Nu er det slet ikke sikkert jeg vil have hvalpe på hende, men rart at vide så meget som muligt hvis det bliver aktuelt.
feb 2009
mar 2006
Fawn skulle også gerne være dominant over sort for chihuahua så begge forældre har været bærere.
Tror at jeg fik skrevet lidt for hurtigt før
Til gengæld betyder det at genet er recessivt at der ikke burde være fare forbundet med at parre homozygot b/t (eller choko) til homozygot b/t (eller choko) da det blot sikrer homozygot b/t (eller choko) afkom.
For at vide præcis hvad du får ud af en parring er det desværre nødvendigt at vide hvad der ligger bagud i hundenes aner så det er svært at komme med eksempler (i har for mange farver!)
feb 2009
Tilbage i hendes stambog er der flest chokolade, tricollour, fawn, gold og vildtfarvet.
Så det jeg får ud af det i skriver er at jeg kan parre med alle farver, men måske undgå en hund med lilla i generne?
feb 2009
feb 2009
Chihuahua, viden om farver