{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.284 visninger | Oprettet:

Chihuahua færdig udvokset {{forumTopicSubject}}

Nogen herinde med stor erfaring omkring chihuahua, som evt har lyst til at dele deres viden?

Sagen er den, at Hollie er vokset meget - synes jeg, på den tid jeg har haft hende. Snakkede så med en veninde om det og hun sagde, at hendes chihuahua tæve på 1,6 kg faktisk var rigtig stor som hvalp 1 kg på hun var 8 uger. Men stoppede med at vokse da hun var 5 måneder, hvor hun os kom i løbetid.

Er det normalt, at chihuahua kun vokser 5 måneder ca som tæver og 8 måneder som hanner? For det sagde hun og jeg synes bare ikke jeg kan finde noget om det på Google eller i de 3 bøger jeg har købt omkring racen chihuahua - da jeg ønsker at sætte mig 100 % ind i racen nu hvor jeg ejer en chihuahua selv

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua færdig udvokset
  • #1   20. dec 2015 Det varierer vil jeg sige smiley
    Min hanhund er ikke vokset i et par måneder nu, og han er kun 10 måneder.
    Men de "vokser" jo stadig på en måde smiley selvom man måske ikke kan se det på vægten

• #2   20. dec 2015 man siger som tommelfingerregel at chi'er ikk vokser - ret meget - mere efter deres første løb, det er jo så forskelligt hvornår denne indtræffer. Hos min ældste tæve var kun ca 9 måneder (og hun var en normal-vægtig hvalp og vejer i dag kun 1400g) mens min yngste kun var 5 måneder og hun voksede lidt endnu. Men man kan godt regne med de ikk vokser ret meget efter deres første løb smiley

• #4   20. dec 2015 Det kan godt være at væksten i højden stopper ca omkring første løbetid, men den mentale udvikling og udvikling af led, muskler og bredde fortsætter indtil hunden er 1,5 år ca. Den kan derfor først kaldes udvokset da.
    Jo større en race, des senere færdig udviklet.

• #5   20. dec 2015 Vi har en han og tæve fra samme kuld. De er nu 1 år og 2 mdr. gamle. De begge blev neutraliseret som 5½ måneders, hvilket måske har noget med "sagen" at gøre?

Men de har ikke taget på i vægt siden de var 6-7 mdr. gamle. Dog er pelsen (heldigvis) blevet ved med at vokse. smiley
    Som 8 ugers vejede de ca. 650 og knap 850 gram. I dag vejer de 2,2 og 2,5 kg.

• #6   20. dec 2015 Chihuahua er generelt en lidt sjov race, men de vokser så forskelligt at det er svært at sige. Rosa fik mere eller mindre i stå få hun var omkring 6 mor er vokset måske 100-200 gram siden og hun er altså 12 mdr nu. Hun gik først i løb i sidste måned.
    Lucky fik også mere eller mindre i stå ved 6 mdrs alderen, men voksede da 400g fra 6 mdr til han var 1 1/2 år. Hvor han så var helt færdig.
    Rosa kommer også til at tage en smule på, fordi hun er en tynd lille hund, men det er unghunde jo bare.
    Luckys halvbror voksede stille men jævnt til han var omkring 1 år, og gik så stort set i stå.

Så det er altså meget forskelligt, da nogle vokser en del og stopper tidligt og andre vokser stille og roligt og fortsætter længere.
    Men der er jo også stor forskel på hvor meget hvalpen skal vokse. Rosa voksede f.eks. rimelig jævnt, men er en lille prut, så hun blev hurtig færdig. Lucky vejer jo noget mere, og tog derfor mere på efter de første 6 mdr, men stadig meget langsommere end de første 6.

Men de vokser rigtig meget i starten, men der skal selvfølgelig være balance, så hun ikke vokser for hurtigt og ødelægger hendes led, men det tror jeg nu heller ikke at hun gør smiley
    Du kan Evt kigge inde på Rosas profil, der er hendes vægt fra hin var nyfødt og frem til 7-8 mdr tror jeg det er.

• #7   20. dec 2015 Nu ved jeg hvad både Hollies mor og far vejer og de har begge tavle, den eneste grund til Hollie ikke har er fordi det var deres første kuld og de ikke vidste man godt kunne få tavle trods den ene er i SKK og den anden i DKK.

• #9   20. dec 2015 Jeg siger heller intet smiley er nok fordi jeg husker hvor lille hun var, at 200 gram på 4 uger snart virker voldsomt.
    Dyrelægen regner med hun kommer til at veje 1,9 - 2 kg og det synes jeg selv er passende vægt

• #10   20. dec 2015 Hvor stor var hun som 8 ugers ? Synes ikke 200g på 4 uger lyder voldsomt, det er vidst meget normalt smiley
    Man siger at man kan sige 8ugers vægten gange 3 eller 12 uger gange 2, så har man ca. Voksen vægten smiley det passer ikke altid, men det er en fin rettesnor.

Så længe hun er i fin stand og hverken for tynd eller for tyk eller vokser voldsomt (men det er mest kæmpe racer der har problemer med det) så er det helt fint. De vokser så forskelligt, men 50g i ugen er bestemt ikke for meget.

• #11   20. dec 2015 Nu var jeg lige inde og kigge på Rosas vægt og kan se at hun tog 40-50 gram på i ugen, og hun var voldsomt lille, så vil faktisk sige at 50 gram lyder af lidt hvis hun skal være 2 kg som voksen, men som sagt kig på hende, hvis hendes stand er pæn vokser hun jo som hun skal. smiley

Kommentér på:
Chihuahua færdig udvokset

Annonce