Blue merle, collie {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg kan læse forskellige ting rundt omkring på nettet om farven Blue Merle.
Jeg har besluttet at udvide min "hundeflok" bestående af en hund, til 2 (Først i løbet af 2010), og valget er faldet på en langhåret collie. (Dette er gennemtænkt, ang. aktivering m.v.)
Mit spørgsmål går så på om der er noget "farligt" ved at vælge en merle farvet, eller hvordan? Jeg kan se at flere klubber ikke tillader avl med chi merle osv...
Men hvorfor er det tilladt for nogle racer og ikke for andre?
Hvalpen skal være en DKK hvalp, ej heller på deres hjemmeside kan jeg finde nogle restrektioner for merle i collien.
Håber der er nogle der kender svar
mar 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 432
jul 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 37 Svar: 103
Hvorfor må Zobel og merle ikke blandes? men gerne maerle tri, og absolut ikke merle merle? Blot nysgerrig
sep 2005
Følger: 156 Følgere: 159 Hunde: 20 Emner: 798 Svar: 2.779
(link fjernet)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.353
A) Farven er oprindelig tilskrevet racen, og er ikke avlet ind via blanding efter racens etablering/reg i kennelklub.
Vigtigste punkt - de tilladte racer har en begrænset mængde farvekoder og man kan med meget høj sikkerhed undgå uheldige sammensætninger (i forhold til at visse farver skjuler merle og på sigt kan betyde at man laver de livsfarlige merle/merle kombier). Chi og poms har farvekoder der skjuler merle fuldstændigt, men vil stadig gives videre til afkom (to tilsyneladende røde pomsere kan så lave dobbeltmerle hvalpe der er blinde/døve/stumme/dødfødte/uden øjne osv...)
De farver der skjuler merle er ikke dominante for collien, og man laver generelt kun sort/merle kombier da disse ALTID giver sort og blue merle afkom
mar 2006
jul 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 37 Svar: 103
Søster: Hmm okay, ja kan godt se at hvis merle kan medføre døvhed osv, er det da auper vigtigt at kunn ese hvilke hunde der er bære af genet.
Tusind mange gange tak for jeres svar.
Så lyder jeg da ikke helt uvidende når jeg ringer til dkk hehe
mar 2006
Virkelig? Faren ved merle står ellers på samtlige sider om merle genet. Hvis du ikke kan finde eksempler må det være fordi du ikke har ledt efter det.
Men lad endelig mig:
Følgende hund er fuldstændigt døv, stum og har meget nedsat syn (denne hund havde ikke haft defekter hvis opdrætter havde valgt en anden farve hanhund til sin tæve, men det valgte man af en eller anden grund ikke at tænke på):
http://www.youtube.com/watch?v=Sqml5I6ujlk&feature=related
<i>"An MM dog, often called a double merle or a homozygous merle, will be mostly white and usually deaf or blind and often with other physical problems. Some MM puppies are born completely without eyes."</i>
Sue Ann Bowling - verdensberømt genetiker (tilfældigvis også sheltie-ejer) har skrevet nogle geniale artikler omkring generel farvegenetik og merle. http://bowlingsite.mcf.com/GENETICS/Merle.html
"<i>Homozygous merles—those with two merle genes—almost always have defects in sight and hearing. This is the reason that all Aussie breed standards used since the early 1970s have discouraged or disqualified “excessive white.</i>” - Sharp (medlem af ASCA DNA Kommitéen) http://www.aussielads.com/Trouble%20with%20Merle.htm
Denne opdrætter droppede at avle på merle efter to af hendes afkom viste sig at være både blinde og døve (chihuahua). Der er også en uden øjne lidt længere ned af siden - læg i øvrigt mærke til hvor meget større end standard hundene er. Det er en rimelig indikator på at genet kan være avlet ind fra andre (større) racer http://www.kandeechihuahuas.com/merles/ftlowille.html
Lidt flere links:
(øjendefekter som følge af merle/merle): (link fjernet)
Brochure om merle/merle problemer: http://www.lethalwhites.com/brochure/WhtAusBro.pdf
Jeg kunne finde en masse mere, men jeg antager at du selv kan bruge google.
mar 2006
Farven kan ikke ligge gemt i sheltier, aussier, collier, gravhunde eller corgier, for vi parrer kun med mørke grundfarver og der kan man altid se merlen. Det er anderledes for chi og poms da de har farver der direkte skjuler merle - det kan vi til en vis grad godt sige om zobel, men man laver ikke den kombi af netop den grund. Sort+sort =sort, så der vil virkelig virkelig sjældent være tale om fantommerle
15 generationer? Hvor har du læst det? Merle er jo dominant, så den forsvinder jo kun ved at udelukke merle hunde fra avlen.
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
Oversigten viser både godkendte og ikke godkendte kombinationer.
Mange colliekenneler har alle 3 farver.
Jeg vil så anbafale at kigge på collieklubbens hjemmeside efter opdrættere.
(link fjernet)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.070
Men var det ikke en idé at prøve at læse noget af alt det materiale som forskere efterhånden har lavet om emnet?
Nej merlehunde er ikke mere syge end andre, det er der heller ingen der siger.
Men merlegenet ER farligt at avle på, hvis man parrer merle med merle, og for racer som din, hvis man parrer merle med farver der skjuler merlefarven.
jan 2007
mar 2006
Ud over det læser jeg intet videnskabeligt på den side, blot hendes mening om at alle andre er dumme.
mar 2006
(link fjernet)
jan 2007
jan 2007
Ja undskyld, men det er dælme da ikke basis for at konkludere noget som helst.
Og så falder jeg jo over noget lidt morsomt.
Vi er alle (osse Thresa) enige om at merle parret med merle er noget skidt ikke?
Ejer af siden skriver følgende: Given the fact that there is a vast array of merle shades, if merle becomes a disqualification, how do you expect the judges to make this distinguishment? For example, a cream or orange pomeranian may be born with merle markings that will fade...?
Så ejer af siden skriver altså kort sagt, at en poms godt kan være merle, uden at nogen kan SE at den er merle (hvad søster i øvrigt osse har skrevet, men som du Thresa, vælger at ignorere). Dermed er der jo så en stor risiko for at en skjult merle-poms, kan blive parret med en anden merlepoms, uden at man ved det, før hvalpene fødes og 25% af disse vil have problemer.
jan 2007
mar 2006
jan 2007
Hvis du parrer merle med merle, så vil du få ca 25% defekt afkom (altså døve/stumme osv hvalpe) -dette uanset om der er tale om en aussie eller en poms
Dette ser man altså ikke ved brune/sorte/tricolor osv hunde. Så nej det ses ikke ved andre farver.
Problemet som ikke er ved collie, aussie osv, men findes ved pomserne, er jo at der er så mange farvevarianter, og de fleste af disse kan skjule merlegenet, og dermed kan man uden at vide det, parre merle med merle.
-ved aussie, collie m.fl. er der jo altså kun ganske få farver at holde styr på, og det er ikke tilladt at parre f.eks. blue merle med zobel (som søster jo osse så smukt har forklaret flere gange)
Parrer du en merlepoms med f.eks. en cremefarvet poms, så kan afkommet bliver skjult mere. Dvs at hvis denne hvalp en dag indgår i avl og den parres med en merle, jamen så har du lavet en merle x merle parring.
mar 2006
JA, men det er ikke noget argument da der er stor forskel på racernes farvekoder. Hvis vi nu i sheltie/collie/gravhundeklubben blandede poms ind for at få pomsernes farver ville vi også være nødt til at bandlyse merle fordi de øvrige farver har nogle egenskaber der gør merleavl farlig.
"er ked af at sige det men har men linjer for tæt på hinande forkommer det også der "
Hvad forekommer?
jan 2007
mar 2006
<i>, we must remember that there are breeds of dogs in existence whose only colour in the gene pool IS merle.</i>
Ville være fedt hvis hun havde nævnt hvilke racer hun snakker om. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen.
jan 2007
Jeg skriver at hver gang man parrer 2 x merle (altså dobbelt merle), så vil 25% af afkommet være MM -og altså være i den gruppe der oftest har medfødte defekter såsom at være døve/stumme/blinde osv
Painted magic har en ganske god oversigt over hvad der statistisk set kommer ud af forskellige parringer ved aussien (gå ned i bunden af siden, der er et skema) (link fjernet)
Der kan man altså se at det osse er ret let at overskue ved en race som aussien, hvor der trods alt er meget få farver at holde styr på.
Hvad jeg ikke forstår, er at du vælger fuldstændigt at se bort fra hvad forskning viser, og baserer din overbevisning udelukkende på hvad en amerikansk opdrætter har testet sine kun 5 merlehunde for. Og af disse 5 er kun 1 resultat af merle x merle-parring.
jan 2007
-jeg kan ikke komme itanker om en eneste.
aug 2004
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 329
nu tænker jeg lidt på min egen hun er blandet med mange racer er der så en risiko for at hun bliver bilnd eller døv eller sådan noget og er
det farligt at de har den farve eller hvad bliver jo helt urolig af at læse
alt det her om merle farven mvh camilla
jan 2007
MEN vil man avle på den, bliver farven pludselig vigtig. For en merle på IKKE parres med en anden merle.
Ved racer som collie, border collie, aussie osv, parrer man kun merle med sort, og afkommet vil da kun bliver fuld farvet eller merle.
Men ved f.eks. pomeranier, er der jo mange farver, og man parrer merle med den alle (dem der avler merle pomser altså). En cremefarvet pomser der bærer merlegenet, vil du ikke kunne se på at den er merle. Så her er faren altså at man, hvis man parrer den med en merle, uden at vide det, har parret 2 merler med hinanden. Og så har vi jo problemet.
mar 2006
Nej, ikke af merle alene. Var hun en blanding af to merle hunde var der risiko for at hun kunne være født blind/døv/stum osv, men det er hun så vidt jeg kan se ikke.
Dog vil jeg sige at i og med hun er blandet af div hyrdehunde ville det være en god idé at få hende øjenlyst for CEA og PRA - sidstnævnte kan føre blindhed med sig når hun bliver ældre og har hun PRA eller CEA/Colobom må hun under ingen omstændigheder indgå i avl (CEA/CRD i op til mellemgrad er ok hvis hanhunden er fri).
aug 2004
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 329
men man kan vel ikke gøre noget ved det hvis hun her pra eller cea
er nu heller ikke sikker på at jeg vil avle på hende så jeg kan godt være rolig så
mar 2006
Og selfølgelig vil vi da bruge tid på at diskutere det når erfaring og forskere fortæller os at der er farer forbundet og vi skal høre på at det er "myter" fordi nogle mennesker insisterer på at det er for pænt til at droppe. Nok har jeg ikke 20 års erfaring bag mig, men jeg læner mig op ad kendte genetikere og opdrættere der har været repræsentanter for min og lignende racer siden den første collie kom til dk - folk der har avlet merle siden før det overhovedet eksisterede for chi og poms.
Fatter ikke hvad penge har med sagen, men "tillykke" med at du har fået priserne op... Bare så du ved det - så er der ikke lighedstegn mellem pris og sundhed (hvilket for enhver race indebærer at man ikke avler ekstremt, herunder størrelse og farve).
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Du skriver:
"HiHi .. de mange problemer opstår også i alle race også bland hunde og frave som er nertruale"
Nonsens! Se blot på mine som er helt specielle i farven - og vi har aldrig haft en døv hund til dags dato!
jan 2007
Hvis du ville åbne øjnene for hvad uvildige forskere har dokumenteret utallige gange nu, så ville du heller ikke avle på merle i en race hvor konsekvenserne er svære, hvis ikke umulige at overskue.
jan 2007
-jeg kan nævne de første 10 hvalpefabrikker og hundehandlere som klarer sig strølende, og sælger RIGTIG mange hunde.
Det gør dem dælme da ikke til gode eksempler på hvordan man skal opdrætte *suk*
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Tænk hvor mange penge man kunne tjene hvis ikke man var hæmmet af opdrætteretik.
*suk*
jan 2007
Den med misundelse -hvor i alverden har du den fra? KUNNE det tænkes at vi måske bare ikke bryder os om at du avler på noget med så mange problemer i kølvandet? Uden at det har noget som helst med misundelse at gøre?
(jeg har hverken lyst til at avle eller have pomser, så jeg ved dælme ikke hvad jeg skulle være misundelig over her)
Du har en mening om merle -jamen det er meget fint. Men nu er det jo sådan at der er forskel på at have en mening om noget, og så have FACTS om noget.
Og forskere har altså dokumenteret nogen af de tng omkring merle. Det er ikke noget nogen merlemodstandere har fundet på.
Merle er en smuk farve, så hvis ikke der var problemer med den, så vil jeg næsten garantere at der var mange mennesker der gerne avlede på den.
jan 2007
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
jeg har ikke selv en race med merle-"problemaikken", men finder emnet interessant...
jeg bliver nødt til at spørge Thresa 41:
Hvordan forholder du dig til alle de undersøgelser og videnskyndige folk som udtaler sig, at merle i de udsatte racer fraråde alt avl med merlen??
Hvordan forsvarer du brugen af merle til avl når teorien bag siger at man derved øger risikoen for usunde hvalpe?
Jeg er oprigtig nysgerrig og vil gerne høre... for jeg forstår det vitterligt ikke.
jan 2007
Hvis du holdt dig til emnet = merle, så ville din kennel slet ikke have været nævnt.
Og at komme med trusler er altså bare ikke i orden!
Du bliver ved at komme med lange forklaringer, til noget som burde kunne besvares ret kort, så nu sprøger jeg igen, kort og præcist:
Et utal af forskere kan dokumentere problemerne ved at avle på merle i racer som pomeranian og chihuahua.
Hvad er det der gør, at du ikke tror på disse forskere, men baserer alle dine udtalelser på een eneste amerikansk hjemmeside?
jan 2008
jeg vil virkelig gerne høre hvad begrundelsen er for at bruge merlen i avl ved racer hvor der er så mange undersøgelser og teoretiske begrundelser til ikke at gøre det.
Hvad kan det være? Hvorfor? Hvad er begrundelsen?
jan 2007
Der er ikke et problem ved collie, for her bliver merle KUN parret med sort = hvalpene bliver helfarvet eller merle.
Ved pomeranian parrer du jo merlen med både rød, creme, sort, hvid og alverdens andre farver. Pomeranian har en mangfoldighed af farver, og det synes jeg egentlig er charmerende.
Men netop på grund af de mange farver, er det så farligt at avle på merle.
jun 2004
Hvordan og hvornår er merle kommet ind i racen?
Har man gjort et avlsarbejde for at få det ud igen så det kun forekommer sjældent?
Jeg vil gerne tilføje at døvhed slet ikke kendes i "min" race - det er ikke kun mine egne hunde.
jan 2007
Hunde falder ikke altid ud som forventet, og self kan man ikke regne med at at alle i et kuld er egnet til avl (man skal være glad hvis bare en er det). Men målet må da bestemt være at avle nogen hunde der er bedre end deres forældre.
Hvis du på forhånd ved at de hunde du laver bliver for små, så burde de jo ikke laves i første omgang
jun 2004
Hvordan kan en farve være sjov når man på forhånd ved det kan medføre invaliditet hos en hvalp?
Vi har "Brand" liggende i generne fra en hund der blev avlet ind for at få bedre egenskaber. Det er sådan ca 150 år siden -
Falder der hvalpe ud med denne "kulør" vil de få et avlsforbud fra opdrætter før de forlader reden.
Efterhånden så man det mindre og mindre og idag er det meget sjældent.
jan 2007
Jeg siger blot at hvis man på forhånd ved at den kombination man laver, med stor sandsynlighed vil give hvalpe der falder udenfor standarden eller ikke er store nok (det skriver du jo selv), så skulle man da lade være at lave den kombination i første omgang.
jun 2004
jan 2007
jan 2007
Så hverken du, jeg eller DKK behøver gætte os til hvordan standarden er.
Og de laver kun de kuld de selv vil? Jamen det er da for pokker dig der sætte han og tæve sammen. Så vil deres instinkter skam helt af sig selv byde dem at parre sig. Er det rette tidspunkt ramt, jamen så kommer der hvalpe.
-det kan da aldrig være hundenes VALG, for det formår hunde altså ikke at vælge til eller fra.
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
mar 2006
Indtil videre har min godkendt-i-hoved-og-røv hanhund ikke lavet så meget som 1 eneste hvalp, ikke én eneste parring. Han er 3 så han er virkelig gammel efter HG's avlsstandard, men han kommer altså kun i avl hvis nogen ser noget i ham de kan bruge. Så nej, jeg avler bestemt ikke for penge (jeg kunne ellers nok godt tjene en god skilling på det hvis jeg oprettede en annonce, men det er slet slet ikke derfor jeg har hund).
Ja, jeg ville tage penge for en parring, men det er ikke motivationen og han er bestemt IKKE mere værd en enhver anden hanhund så det kunne ikke falde mig ind at snyde folk ved at kræve mere end gennemsnittet (første parring ville endda være billigere da jeg ikke ved hvad han vidergiver). Indtil videre har dem der har spurgt dog fået "nej" da tæverne ikke har været godkendte
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
Det springer ikke mange led over. Hvis der kommer blue merle af andet end tricolur/blue merle parring, skyldes det at man anvender en zobel merle som er en ikke anerkendt farve. Zobel merle er ikke anerkendt bl.a. fordi man oftest ikke kan se at den er merle, og derfor nemt kan parre med en anden merle uden at vide det.
jan 2008
Det er bestemt ikke min fornemmelse at klubberne bare sætter regler op uden der er grund til det... her tænker jeg DKK som du, Thresa, selv nævner.
Det er ofte smart at lave undersøgelser på hunden ud over dem DKK opstiller... jeg har aldrig før tænkt at de havde FOR stramme rammer??
Måske har du svaret på mit spørgsmål... så har jeg bare ikke forstået det.
jan 2007
Og hvis du prøvet at læse den side Thresa linker til i starten, så fornægter ejeren af siden jo bare at der overhovedet er problemer. Hun fejer ganske enkelt det hele af med at det er noget sludder som nogen der hader merle har fundet på.
jan 2007
jun 2004
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
jun 2004
apr 2007
Jeg har ikke et eneste sted set dig argumentere sagligt eller svare på de stillede spørgsmål ?? Er det mon fordi du ikke har din genetiske baggrund med dig ? For HVIS du havde det ,,,ville du ALDRIG kunnet forsætte med det svineri du foretager dig!! At sælge hunde pga efterspørgsel på farve og så bare skide på sundheden!!! føj føj siger jeg bare.
Hvor fanden ligger din moral og etik?? Et meget lille sted efter min mening!
jan 2007
apr 2007
mar 2006
apr 2007
jan 2007
apr 2007
jan 2007
Det handler IKKE om at du ikke er i DKK -jeg aner ikke hvor du har den idé fra!?!?!?!
Det handler IKKE om at du tjener penge på dine hvalpe, for det er jeg sgu bedøvende ligeglad med. Din økonomi interesserer mig ikke!
Det handler om at du fuldstændigt fornægter at der er problemer med merlegenet.
SOm vi er MANGE der har nderstreget, så er problemet altså ikke med den enkelte hund som er merle -så hvor du æser at vi skriver dine hunde er misfostre har jeg svært ved at få øje på.
Nej, problemet med merle er at hvis man parrer 2 merlehunde, så vil 25% af afkommet være i den gruppe hvor vi ser døve/stumme/blinde osv hvalpe. (så langt tror jeg vidst vi er enige? Altså at 2 x merle er noget skidt)
Der hvor uenigheden opstår, er hvor vi prøver at forklare dig at visse farver kan være merle uden at du kan SE at det er en merlehund.
Og det er DER faren opstår ved merle i din race.
Og endu venter jeg på et kort og præcist svar på hvorfor du vælger at ignorere de fact som FORSKERE (det er hverken DKK, FCI eler andre der er blandet ind her) er kommet frem til.
jun 2004
Men jeg har noget imod udhængning samt trudsler!
Og så er det ret irriterende aldrig at kunne få svar på spørgsmål som du åbenbart ikke kan/vil svare på! Så hvorfor deltage i flere tråde Threse?
jun 2004
jan 2007
Og nej, indavl giver ikke lige vupti en lang række hunde med SÅ alvorlige defekter som 2 x merlegen kan give.
Og du snakker osse stadig om at folk kalder dine hunde misdannede -det er der jo faktisk ikke nogen der gør. Ligesom der heller ikke er nogen der siger at de er syge e.l.
Vi diskuterer FARVEN -ikke dine hunde. At dine hunde nævnes, er jo fordi du selv igen og igen og igen bringer dem på bane.
Så hvis du holdt dig til emnet: Merlegenet, så behøver vi såmænd heller ikke snakke om dine hunde.
Og fact er nu engang at pomserne har en lang række farver som kan skjule merlegenet. Og derfor er det noget skidt at avle på merle hos pomserne.
Fact er osse at merlegenet er dominant. Så det kan IKKE springe en masse generationer over, for så pludselig at give en merlehvalp.
Så kommer der en merlehvalp uden at der er merle at se på tavlen, så har der altså været en skjult mere ind over. Og det er jo netop det der er faren, og grunden til at man ikke bør avle på merler i racer hvor farverne er så svære at gennemskue/forudsige.
jan 2007
Nå nå, men jeg snakker da bare med mig selv så *GG*
jan 2007
jan 2007
/ skjut gen kan give en del probleme om man ønske at framvise og
og går op i udstilling
Så har du jo netop IKKE forstået noget som helst af det folk prøver at forklare dig.
Det er IKKE et sprøgsmål om hunden er grim eller smuk, om den kan udstilles eller noget som helst i den retning.
HVIS du parrer 2 merler med hinanden, vil 25% af afkommet have merlegenet dobbelt.
Når hunden har det, er der stor risiko for at den endten dør, er døv/stum/blind/mangler øjne osv.
Risikoen for at parre merle med merle er jo stor, når man avler på merle i en race hvor hundene kan være skjult merle
Jeg ved dælme snart ikke hvordan jeg ellers kan forklare dette -for du bliver jo ved og ved at snakke om klubber og udstillinger og hvad har vi. Det er IKKE det dette drejer sig om.
jan 2007
Hvis dit engelske er ok, skal du da være velkommen til at tage denne diskussion på et internationalt forum jeg er på. Sender gerne et link. De udmeldinger jeg har derfra indtil videre (ikke fra danskere) er osse at det ikke er i orden at avle på merle i racer hvor risikoen ved det er så stor som i din.
jan 2007
-myndighederne er temmeligt ligeglade med hvad du avler og hvordan.
jan 2007
Og nej, det kan ikke springe led over. merlegenet er dominant, så hvis der er 10 generationer uden merle, så vil der ikke pludselig komme en merlehvalp.
"men at du lige fram tor at jeg ikke kan forstå hvorfor man ikke vælge dem i udstilling har jeg hvis ikke udtalt mig om "
-denne forstår jeg ikke. Jeg har ikke udtalt mig om hvorvidt du forstår at de ikke bliver valgt i udstilling. Jeg har sagt at dette slet ikke handler om udstillinger. Problemet med merlerne er jo netop IKKE bare at de ikke kan udstilles. Hvis det bare var det, ville jeg sådan set være ligeglad med om folk avlede løs på merle.
Og det du siger er så (hvis jeg forstår korrekt), at så længe der er folk der ønsker merle-pomser, så skal de osse avles? Osse selvom farven er potentielt farlig i den race?
jan 2007
jan 2007
Og nej, alle merlehunde skal IKKE aflives, det er heller ikke hvad jeg siger eller har sagt.
Og det er HELT I ORDEN at avle på merler, i de racer hvor man faktisk kan gennemskue udfaldet, og tage forholdsregler. F.eks. i collie hvor man kun parrer merle med sort.
Men i din racer er der hvad? Omking 8-9 grundfarver? Og de almindelige grundfarver hos pomserne, skjuler merlegenet.
DERFOR bør der ikke avles på merle ved pomserne
Jeg synes farven er smuk -men der er mange smukke hunde der ikke skal avles på.
jan 2007
Myndighederne må kun handle på lovovertrædelser -hvis du f.eks. havde dine hunde i meget små bure e.l.
Men så længe du overholder loven, kan der altså intet gøres.
I øvrigt kan jeg ikke se hvad dette har med debatten om merle at gøre...
jan 2007
-her i landet findes der store kenneler der handler med diverse uheldige hunde både import, dårlig avl osv, er det så osse ok?
Og ja, linket får du i pb
jun 2004
De fører sig frem med ekstremer og har et besynderligt forhold til en "kennel".
Bl.a. er/har der været en kennel med 700 Afghanere!
De kom på løbebånd for motion - dragt på når de skulle die hvalpe - og der var en masse "ejere" der så kunne se sit navn når de vandt på udstillinger!
Dertil kom så ekstremer ind med pelsen - sådan en hund vejer på det nærmeste det halve idag - tynde benstammer og overpelset. Ganske i den Amerikanske ånd.
Foruden disse - er der snart ikke en race de har avlet på det skammeligste. Der skeles ikke så meget til sygdomme - i min race - nogle vi aldrig har set endda!
Indavl så det basker - midlerne fremmer målet på bekostning af sygdomme!
Når de så ikke gider/kan bruge tæven i avl ligner den noget der er løgn!
Et udslidt øg på 7-8 år ligner ikke engang en gammel 14 årig herfra DK.
Skammeligt!
Så nej - langt de fleste såkaldte "opdrættere" derfra er yt ganske enkelt.
jan 2007
Jo jo -amerikansk avl er noget der dur.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jun 2004
Ja præcist! Overtypet osv
"Mit" problem er der er folk der importerer disse hunden
(jeg kan kun tale for egen race her) og bruger dem så i avlen.
For over 20 år siden var der en meget kendt dyrlæge der importerede sådan en - og den havde hudproblemer.
Denne dyrlæge har så sidste år skrevet en større artikkel i hunden at det "lå til racen".
Vel gør det ej! Det ligger måske til den Amerikanske hund - så jeg syntes bestemt ikke de er ønskelige i DK.
Men jeg vil da gerne høre om andres erfaringer?
jan 2007
mar 2006
Avl hvad du har lyst til, tråden handler ikke om dig men om merlegenet. Jeg kan ikke bruge det til noget at du ditten og datten. Fakta er at det er farligt at lege med merle i de racer der har mange grundfarver hvoraf størstedelen skjuler merle - farligt for hundene, som BURDE være de vigtige i denne debat. Hvad du laver er jeg ærlig talt røvligeglad med da du er udenfor klubberne. Var du indenfor ville jeg melde dig, men det er du ikke så fred være med hvad du beslutter dig for - det værste jeg (og andre) kan gøre er at dele viden med folk der gerne vil vide noget om genet - som denne tråd lagde ud med. Din aussie <i>er</i> meget smuk, men overtegnet (derved ikke avlsgodkendt da det ovetegnede kan vidergive døvhed hvis hviden sætter sig på afkommets ører), din poms er bestemt også smuk, men merle (dermed ikke avlsgodkendt grundet race - forklaring givet mange gange i tråden). Det er sur røv at du har købt en hund af en amr opdrætter i god tro om at alt så ville være i orden og siden hen fik bildt dig selv ind at det kun er DKK der er på tværs nå r det i virkeligheden handler om at det KUN er USA der godkender farven, men det havde altså ikke krævet ret mange resourcer for dig, med dine 20 års erfaring, at finde ud af avlsforbuddet i FCI's 84 medlemslande inden køb, så det er begrænset hvor ondt jeg kan have af dig.
Gør hvad du vil med dine hunde, men forvent ikke at folk klapper i hænderne over det. Fint at afkom er afsexet - de point må du gerne få, men vi andre sigter altså på at lave afkom hvor det ikke er nødvendigt og forsøger at råde folk så de hellere ikke er nødt til det (selvom du sikkert tjener flere penge på det end os andre. Tillykke til dig.)
Jeg kan slet ikke forestille mig at det på nogen måde skulle skade dig, og da slet ikke dine hunde, at blive medlem af SKK og lave hunde der er indenfor standard (størrelse og farve) så de ikke var nødt til at blive neutraliserede inden salg. Men ok, jeg har hellere ikke tjent en krone på avl (har til gengæld brugt flere tusinde kroner på godkendelse), så hvad ved jeg om noget som helst?
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.392
jan 2007
jun 2004
Det var da pokkers?
Der jeg vil hen med mine indlæg er faktisk at du skal få øjnene op for de ekstremer der foregår i USA.
De "ynder" at vil bruge FCI standarden - men efterleve den vil de sørme ikke.
Ergo - de hunde der har deres oprindelse (mine) er IKKE behæfteet med disse Amerikanske sygdomme!
Prøv at tage et kik på stambøgerne = ren indavl - og så udled selv hvorfor disse hunde er/bliver syge.
Til Søsters indlæg - ja jeg kan kun give hende ret.
Og så fatter jeg simpelthen ikke hvorfor du ikke forstår at merle ER uønsket netop pga døvhed hos hvalpene.
Hvilken opdrætter/avler vil bevidst avle syge hunde?
Er du virkelig en af dem?
Det nytter da ikke din egen er rask når den er BÆRER af dette gen - samt den risiko at du render ind i en med skjult merle = problemer.
Hvis jeg ser mig om efter en hanhund er det sandlig ikke nok han er
HD-A - hvad hjælper det hvis flere af søskende har HD?
Hans genpulje er svag - ganske enkelt.
Husk - en hunds egenværdi er langt fra ensbetydende med dens avlsværdi.
apr 2007
Lige et link der illustrerer at merlegenet altid er dominerende ...
mar 2006
Blue merle, collie