{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

uvidenhed, skaber frygt. øv. {{forumTopicSubject}}

Når vi er ude at gå med Quila bruger vi halti. Det bliver set som en mundkurv hvor end vi går, folk hiver deres børn og hunde væk, krydser vejen, og undgår os. Det er så trist at opleve flere gange på dagen, da hun på ingen måde nogensinde har udvist aggressiv adfærd. Hvad ville i andre gøre? Skal man ud og snakke med folk, og forklare, eller skal man bare lade det ligge.
Synes det er trist at folk fortæller deres børn at den der er en dræberhund, og folk råber højt pas på den hund der.

Forstår sagtens hvorfor det sker, da det jo er et emne som er meget oppe for tiden, ville bare så hjertens gerne lære folk forskel på en halti, og en mundkurv.

mvh,

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  uvidenhed, skaber frygt. øv.
  • #1   3. jun 2009 Der er nok ikke så meget at gøre... Det er desværre den slags man tager med når man vælger sådan en hund.... Det er smadder ærgeligt, men sådan er det. TAK til alle de fjolser der ikke kan finde ud af at holde hund og som ødelægger dte for os andre

• #2   3. jun 2009 Hvor længe har i brugt den, haltien er jo kun et hjælpeværktøj, så mens det står på kan i nok lære at ignore andres "uvidenhed"... Vi kan nu engang ikke forlange at alle mennesker skal vide alt om de ting man kan få til hunde :o) Og i ville få nogle laaange gåture hvis i skal stoppe op og forklare alle det..

• #3   3. jun 2009 Lea F - Ja det er rigtigt smiley

Vi træner også med hende hjemme, men når vi er på stranden ellers andre stressende steder bliver hun ivrig, og vil gerne snakke med alt og alle, så derfor har vi den på, så det ikke er hende som går med os. Hun er svær at have kontakt med når der sker noget. Det er noget der stille og rolig skal læres. Men indtil da, tager vi brug af haltien. Men vi træner skam ved siden af. smiley

• #4   3. jun 2009 Hmmm - selvom jeg godt ved hvad en halti er, og ikke forveksler den med en mundkurv, så må jeg da indrømme at jeg heller ikke ligefrem bliver tryg, når jeg ser en stor hund, med den på. Fordi for mig signalerer det, at man "ikke rigtigt har kontrol over den" - jeg har en gang oplevet en lille spinkel pige med en stor doberman med halti - som så alligevel fik hevet selve snoren ud af hånden på hende. Det var sgu ikke særligt sjovt, da den kom buldrene imod mig, og de 4 hunde jeg selv stod med i snor.

• #5   3. jun 2009 Mille: Gik på en træningsplads hvor de mente sådan en var super dupa og man vil jo blot gøre det rigtige, så jeg gik da også med sådan en nogle måneder og oplevede det samme.

Du kan nok kun gøre det, at sige til folk at den kan sammenlignes med en grime til heste, hvis hunden er ivrig og trækker.

Har da haft børn der spurgte forældrene på daværende tidspunkt "Far hvad er det hunden har på? Far siger: Det er sådan en så den ikke bider"

Så måtte jeg pænt sige 'nej, det er ikke en mundkurv men en halti, hvis hunden trækker lidt etc...."

Summasumarum, find en god træningsplads hvor det er muligt at lære hunden at gå uden alle mulige remedier:-)

• #6   3. jun 2009 Stemmer i med den der sagde "lære den at gå i snor så i ikke behøver halti" ;o)
    -men nu er jeg så heller ikke just tilhænger af den anordning hehe

Men bortset fra det, så ville jeg da være temmeligt ligeglad. Andre behøver ikke kunne li' min hund, det er nok for mig at jeg selv kan;o)

• #8   3. jun 2009 Karina og Møghundene- halvt medlem af tavlemafiaen - Haltien skal jo også sidde rigtig så de ikke kan trække sig ud af den, ellers hjælper det ikke meget, jeg synes bestemt selv jeg har kontrol med den på, der er det mig som har det længste strå, men har hun kun halsbånd på, så har jeg ingen kontrol længere, hvilket jeg selvfølgelig ikke bryder mig om. Så der synes jeg din forståelse og fornemmelsen af haltien er ukorrekt. Den giver langt større kontrol over hunden, da hunden slet ikke har muskler nok til at trække med hovedet, og trækker den alligevel, vil hovedet endten vige til højre eller venstre :o)

- ja det er selvfølgelig rigtig nok at jeg kan være ligeglad, og det er jeg da også et lang stykke af vejen, men stadigvæk er det trist, når hun er så god.
    Hjemme løber hun frit med både mindre børn og hunde, selvfølgelig under opsyn, men aldrig har det været nogle problemer med hende. Derfor gør det ondt at det er hende der kommer til at bøde for andre hundes aggresivitet.
    Og jeg kommer til at gå et dårlig rygte med min hund, fordi jeg har været for dårlig til at træne at gå pænt med hende, og når jeg prøver at rette det op, så bliver jeg kigget skævt på. smiley Folk vil ikke engang snakke med os, pga hunden har sådan en på.

• #9   3. jun 2009 Mille -helt ærligt så synes jeg du er noget sippet. Du kan ikke forvente at god og hele verden ved hvad en halti er. Og da slet ikke folk der ikke selv har hund osv.
    Og ja, set med andres øjne kan jeg sagtens se hvordan en halti kan ligne en mundkurv. Det kan du da ikke bebrejde dem. Og det er heller ikke fordi andre hunde er agressive de ser skævt til dig og din hund. Det er DIN hund der bærer "mundkurv" -og hvis ikke det var fordi den bed, hvorfor skulle den så have sådan en på (set med ikke-hunde-menneske-øjne)

• #10   3. jun 2009 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen ! - Michelle, vil du citere hvor jeg er sippet ? Det kan jeg ikke læse i nogle af mine indlæg. Jeg er bedrøvet over at vi har fået sådan et rygte, men udtrykker også at jeg har forståelse for det.
    Jeg sprøg til råds til hvad jeg kan gøre, for at få folk til at forstå måske. Da jeg synes det er trist at se de små børn som bliver hevet væk af deres forældre af frygt - og det forstår jeg udemærket. Men der er der jeg gerne vil nå ud til folk og forklare dem at dette er en halti, og ikke en mundkurv.
    Det hele er selvfølgelig fuldstændig min egen fejl, men jeg træner hver dag med hende, så vi kan få den smidt ud igen. Jeg glæder mig til den dag hvor vi kan låne en ligther, eller andet uden folk stumt vil afvise os, eller række os det uden et eneste ord. smiley

mvh ,

• #11   3. jun 2009 Mille -jeg forstår ikke det behov for at forklare osv. Jo self hvis folk spørger eller giver udtryk for at ville vide det.
    Men jeg ville da studse noget over hvis en fremmed hundeejer pludselig giver sig til at forklare mig hvad en halti er, hvis ikke jeg har spurgt direkte til det (og vi i øvrigt ikke mødes i en eller anden hundesammenhæng).
    Du træner din hund -super (og det mener jeg helt oprigtigt), men hvorfor skal alle andre rodes ind i det?
    Hvis de er utrygge, jamen så lad dem da være det. Jeg kan ikke se problemet, som sagt medmindre de selv giver udtryk for at ønske at vide hvad det dog er for en dims, eller taler direkte til dig om "mundkurven"

• #12   3. jun 2009
    Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen ! - Jamen jeg er også en helt speicelt ( UNDERLIG ) fims, det kan vi sagtens blive enige om. hehe .. Så ja, det er nok der den ligger, men hvis den lille søde nabodreng får en fra middag fordi han får lov til at snakke med hunden, netop pga. jeg forklare mig, så er det godt for mig.
    Og så forbi haltien er blevet mere normal, jeg vil så gerne lære fra mig, hvis det kan gavne andre, og det synes jeg det kan, når det handler om børn som gerne vil snakke med hunden, eller i det hele taget, frygt som stammer fra uvidenhed smiley

mvh,

Kommentér på:
uvidenhed, skaber frygt. øv.

Annonce