{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.098 visninger | Oprettet:

Golden retriver eller labrador..?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.. Da min kæreste og jeg er igang med hushandel, skal vi naturligvis også have hund på et tidspunkt, når vi er fundet til rette osv..

Mit ønske var at få enten en golden eller labrador.. Men kan ikke hel finde ud af hvad vi skal have hvis det er.. Jeg har altid drømt om at få en Hvid golden.. De er så skønne... smiley Men jeg kan også lide labradoren.. Mine forældre har selv en.. og min søster har en søster til vores lab..

Men kom til at tænke.. Hvor vagtsom er en golden?? Dem jeg har kendt har været sådan nogle stille og rolige nogen, som nærmest ikke siger en lyd når nogen kommer ind af døren.. Men det kan vel også trænes hunden i at være lidt vagtsom..

Mine forældres hund, er super til at være vagtsom når den skal. Den larmer når den høre nogen.. og skælder ud når skrallemanden kommer osv hehe.. Men det er selvfølgelig ikke overdrevet, hun stopper også når man be´r hende om det.. og ellers er hun en super familiehund..

Jeg ønsker naturligvis ikke er farlig vagthund.. Men den skal da gerne være lidt kvik, så evt tyve og sådan holder sig væk.

Hvad siger du?? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Golden retriver eller labrador..??
  • #2   25. maj 2009 Vores gamle Golden var bestemt vagtsom, men ikke mere end hvad der var "tilladt". Vi har tit snakket om hvad han egentlig ville gøre hvis der kom en indbrudstyv... Og der tror vi faktisk ikke at han ville hilse dem specielt meget velkommen, men om han ville gøre dem noget.. ja, det ved jeg ikke.
    Han gav også altid lyd hvis folk bankede/ringede på eller kom ind i haven osv.
    For os var han så vagtsom som han skulle være, ikke for meget og ikke for lidt :0)
    Vores Lab. sagde aldrig et kvider.... med mindre han var i haven og der kom nogen forbi med en anden hund.... Så fortalte han lige hvem der boede her.

• #3   25. maj 2009 Min gamle golden inviterede folk ind. Han var 0% procent vagtsom,
    men han var så også kastreret inden kønsmodning.

• #4   25. maj 2009 Tak for jeres svar.. smiley Tja.. alle hunde kan vel lære at være vagtsom.. Vi har faktisk heller ikke gjort noget særlig ud af det med vores lab.. Det lå nærmest til den at være sådan.. Det lige før hun er som vores gammel scæfer.. Vi har været scæferfolk.. Hun er dog bare meget mere rolig..

Hmm syntes det er svært hvilken hund man skal vælge.. Min kæreste vil godt have sig en ruhårdtgravhund hehe.. Så vi må nok have sådan en også..

• #5   25. maj 2009 Stine : I får da bare en af hver ;0)

• #6   25. maj 2009 Hej.
    Jeg har haft min labrador i 10½ år. som desværre er død. Og nu har jeg en Golden på 2 år.
    Min golden der er vagtsom og skælder ud. Men samtidig elsker hun også at ligge og putte under dynen og på sofaen.
    Det gjorde min labrador også.
    Tror det er hvad man gør det til.
    Kan ikke helt sige den ene race frem for den anden. Da de begge to er fantastiske racer, og en fantastisk familiehund.

• #7   25. maj 2009 Hej.
    Vi har en blanding af en golden og en lab. den er utrolig robust bygget, og lærenem.
    Der er jo desværre meget indavl blandt begge racer, derfor kan det være en fordel at anskaffe sig denne blanding. Mange golden har hofte problemer, og mange lab. har en form for damp...
    Tror de fleste af begge racer ville hilse en evt. tyv velkommen...

• #8   25. maj 2009 Zia hehe ja.. det er vidst også planen.. Han elsker de ruhårdtgravhunde.. De er også vældig søde hehe.. Sådan en har min familie også haft.. så vi nok nødt til at have en af hver hehe

• #9   25. maj 2009 Trine J. Det var jeg faktisk ikke hel klarover.. Men det syntes jeg også man høre om mange racer.. bla scæferen..

Kender i nogle gode avler.. både lab og golden?? Jeg bor i vestjylland Esbjerg..

• #10   25. maj 2009 Hej...
    Vores golden er utrolig vagtsom... han gøer altid når vi begge er hjemme og der kommer andre ved døren... men lige så snart de kommer ind kommer han med alt legetøjet i munden som de lige skal se... hehe, det så sjovt og se... så tror også han ville byde en tyv velkommen med alt legetøjet smiley men vi ville da høre det...

• #11   25. maj 2009 Hende vi købte blandingen får hvalpe hvert år - hun har fået 6 kund, og ingen er døde af sygdom o.l.
    Hun bor mellem Silkeborg og Viborg.
    Men det kommer jo an på om du vil bruge den til avl, for så skal den jo næsten være ren!

• #13   25. maj 2009 Hvis 2 racer lider af div. skavanker, mon så ikke blandinger af disse vil få de samme skavanker - og måske endda fra begge sider?

Jeg har haft en golden/lab blanding for en del år siden og han fik problemer med sine hofter...

• #14   25. maj 2009 Trine. Det er ikke planen hvertfald.. smiley Så skulle det være fordi vi engang flyttede på landet, som vi også snakker om.. Men nu har vi fundet huset.. smiley

• #15   25. maj 2009 De goldens jeg har kendt og mødt, har ikke været vagtsomme, eller stået og "kæftet op", når folk kom ind af døren... :O)
    Og dét synes jeg personligt er rart.. Men jeg tror det varierer meget fra hund til hund. Men det er i hvert fald ikke en vildt gøende race.

• #17   25. maj 2009 I øvrigt er http://www.tumbarumba.dk/ et super sted. Luka kommer dernede fra, sidste kuld aussier inden de helt og holdent begyndte at opdrætte labber... Det er skønne hunde og mennesker, der ved hvad de har med at gøre

• #18   25. maj 2009 annelise H: jeg skal ikke gøre mig for klog på det, men har fået fortalt at når forskellige racer blandes bliver det de stærkeste gener der går videre, og på den måde undgår man de typiske raceproblemer. Om det passer ved jeg ikke, men min dyrlæge siger at blandinger ofte er stærkere, end helt rene racer...

Stine: Tillykke med huset:)

• #19   25. maj 2009 Trine, ja det er helt rigtigt :O) Det fysiske bliver bedre.
    Men psyken ved man så ikke med...

Stine, hvis du er helt vild med lyse goldens, så må du meget gerne kigge forbi min vaps og bedømme. Gg

• #20   25. maj 2009 Team Hopla (Tavlemafiaen ) VI skal først lige have ordnet huset, så man kan bo der.. Vi er nødt til at renovere det osv inden.. og ligenu skal vi ikke have en hvalp, sålænge huset skal ordnes.. Vi vil jo gerne have ordenligt tid til hvalpen også.. smiley Så er også i god tid ude, så vi evt kan finde den hel rigtige hund.. smiley Sjælland bliver nok lige langt nok væk for os.. Der er et godt stykke at køre.. Men vi må se.. smiley

Men ang hofteproblemer.. så syntes jeg generalt at mange racer har de problemer??

• #21   25. maj 2009 Trine. Ja det har du faktisk ret i.. Man ser jo tit at blandingshunde er noget stærkere og faktisk aldrig fejler noget.. Så det er vidst ikke hel forkert nævnt.. smiley og mange tak hehe.. smiley

Pia. Det vil jeg da lige gøre... Jeg må bare helst ikke se hvalpe jeg bliver bare alt for blød om hjertet haha.. smiley

• #23   25. maj 2009 Store hunde har generelt nemmere tendens til hofteproblemmer.
    Har jeg i hvert fald fået at vide af dr. dyr :O)

• #24   25. maj 2009 Stine, hihi.. Takker ;O)
    Jeg synes faktisk du skal sætte dig og læse nogle gode bøger af begge racer.. Og så bedømme hvad der passer bedst til dig/jer.
    Plus kigge en masse billeder.

Jeg har altid været helt forelsket i golden racen.. Både i udseende, og dens væsen.

• #25   25. maj 2009 Team Hopla (Tavlemafiaen ) Ja det rigtigt.. smiley Hvad skal man kigge efter med det hofte noget?? Det har jeg ikke hel forstand på..?? Hvad er dårligt?? smiley

• #26   25. maj 2009 Pia.. ja.. altså nu har vi selv labber.. og det er vores første labrador, vi har altid haft scæfer eller gravhunde.. smiley Men nu ville vi prøve en labrador, og vi er positive over for dem.. Det er en fantastisk hund.. Hun er så stille og roligt.. og ligger sig bare.. En super hund.. smiley

Kender ikke så godt til golden, havde en kæreste engang der havde sådan en.. og da blev jeg forelsket i golden retriver.. smiley Men vil da meget gerne høre mere om racen, så man har noget at gå efter.. smiley

• #28   25. maj 2009 Okay.. :O)
    Jeg kender så mest til goldens..
    Men når man læser bøger om dem, bliver de tit sat i samme "bås", så jeg ved ikke om de måske minder meget om hinanden af sind?

Golden retrievere er somregel meget rolige, tillidsfulde, gode af sig, og gode til jagt som de jo er blevet avlet til.
    De kræver en god pels-pleje, og en god portion motion og aktivering.
    (Men ikke SÅ meget motion som f.eks hyrdehunde og lign)

• #30   25. maj 2009 Team hopla, Gg ja..

• #32   25. maj 2009 Af de to racer, ville jeg uden tvivl vælge labben. Det er ikke fordi jeg ikke kan li' goldens, men jeg synes labben er liiidt mere fremme i skoene, og så har jeg ladet mig fortælle at goldens efterhånden avles lidt "hårdere" eller skarpe om man vil, end jeg bryder mig om.

Så for mig ville det blive en labbe. De siger i reglen vov hvis der kommer nogen, men byder dem velkommen når først de er kommet ind. Og så er de normalt glade for at lave noget ude, kan slappe af indendøre osv. Altsammen kvaliteter jeg synes er gode.

• #33   25. maj 2009 hov -og så findes der ikek hvide goldens. De er GULE osse selvom de er så lyse at de næsten ser hvide ud;o)

• #34   25. maj 2009 Trine -det er ikke korrekt. Det du skriver, ville være korrekt hvis man blandede forskellige arter (altså hvis man blander f.eks. en hest og et æsel), men en lab og en golden er samme art -osse selvom de er forskellig race. Så har begge forældredyrene tendens til noget, så er risikoen for at afkommet får det osse stor.

Og goldens og labrador er så store racer, at genpuljerne er store nok til at undgå indavl. Hvis man køber med tavle, er det jo bare at kigge i tavlen og se hvad dr står. Vil man ikke have nogen som helst grad af indavl, s køber man en hvalp med en indavlsprocent på 0 (DKK er endda så søde at regne indavlsprocenten ud for en, så man ikke selv skal igang med lommeregneren)

• #35   25. maj 2009 Jeg er enig med Michelle, det er en skrøne at blandingshunde ikke er så syge som renracede hunde. De gener der giver HD fx. forsvinder ikke på mirakuløs vis bare fordi man blander en lab med en golden.

• #36   25. maj 2009 Vores Nova er fra strawgold http://www.strawgold.dk/ Hun er rigtig sød og går meget op i at hjælpe de nye ejere i gang, hvalpene er lettere renligheds trænet og hun har lavet en mappe omkring pasning man får med og hun vil gerne holde kontakt og høre fra en engang i mellem..
    Hun er rigtig sød og venlig at snakke med..
    Hun kan anbefales..

• #37   25. maj 2009 Så blev jeg det klogere:)
    Men der er bare så mange skrøner, så det kan være svært at hitte rede i hvad man skal tro på!
    Uanset hvad er både lab. og golden nogle dejlige tillidsfulde hunde, med et godt sind. Så tror ikke du går galt i byen med nogen af de to racer.

• #38   25. maj 2009 Hej igen.. smiley Tusind tak for alle jeres svar.. smiley Det er meget nyttigt at læse.. smiley Det er rart nok at høre andres erfaringer af hundene.. smiley Men ja racerne minder jo meget om hinanden og er jagthunde begge to.. Men syntes generalt at vores hund hjemme ved mine forældre, er en aktiv hund.. kan "tændes" når den skal og kan "slukkes" igen.. og slappe fuldstændig af.. Men ja vi må se.. smiley

Kommentér på:
Golden retriver eller labrador..??

Annonce