Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af loftlampe 400 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.
  • opsætning af 2 natlamper 700 kr.
  • Montering af termostat på radiator 800 kr.
  • Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • slibning og service af elektrisk plæneklipper 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP GRAND DANOIS
  • #1   21. maj 2009 Man kan i princippet træne alle hunde op til jagt smiley

Nogen har det bare mere naturligt i sig end andre -

GD - Går ind under
    Gruppe 2: Pinschere, schnauzere, molosser og sennenhunde

Eksempler på hunderacer i denne gruppe: Affenpinscher, berner sennenhund, boxer, broholmer, bullmastiff, dansk-svensk gårdhund, dobermann, dogue de bordeaux, dværgpinscher, dværgschnauzer, engelsk bulldog, fila brasileiro, grand danois, hovawart, leonberger, mastiff, mellempinscher, mellemschnauzer, newfoundland, pyreneerhund, riesenschnauzer, rottweiler, sankt bernhardshund, shar pei og østrigsk pinscher.
    Som udviklingen skred frem fik en række hunde opgaver, som i højere grad var knyttet til menneskets hjem og ejendom end de fritgående husdyr på marken. Disse hunde blev for eksempel vagt- og gårdhunde. Nogle af hundene satte sig i respekt ved deres blotte tilstedeværelse, og andre var meget gøende og forsvarede ejendommen med deres vedvarende gøen. Samtidig sørgede de for at holde antallet af rotter og mus i nede. Andre igen kunne hjælpe med at trække byrder både til lands og til vands, og endelig var der hunde der var adrætte nok til at følge en rytter til hest.
    Pinschere og schnauzere var oprindelig staldhunde hvis vigtigste opgave var at holde muse- og rottebestanden nede. Det gav dem også betegnelsen "rottehunde". Hestene i stalden betragtedes som kostbar ejendom og derfor var hundenes gøen overfor fremmede særdeles velkommen. Udover de førnævnte er også dansk-svensk gårdhund startet som staldhund.

Molosser kaldte man nogle af de store, tunge doggeagtige hunde. Det var skarpe hunde, vagthunde der var parat til at forsvare hus og hjem. Kvægvogtere. Nogle af disse typer blev allerede i oldtiden anvendt til storvildtjagt og i kamp mod bl.a. tyre eller i krig. De fleste af doggerne vi kender i dag er efterkommere af disse hunde, og de er stadig pålidelige og trofaste beskyttere af familie og hjem. Her kan nævnes broholmer, grand danois, hovawart og engelsk bulldog.
    Blandt molosserne finder man også de store "bamser", som eksempelvis newfoundland og sankt bernhardshund, der ikke gerne blottede en tand. Sanktbernhardshunden stammer fra Schweiz, hvor den bl.a. hjalp bjergførerne med at finde vej, og lede efter savnede personer.
    Fordi hundene har så omfattende og forskellig baggrund i denne gruppe, må man også forvente sig forskellig mentalitet hos hundene. Vil man anskaffe sig hund fra denne gruppe, bør man derfor sætte sig godt ind i deres arbejdsmæssige baggrund og deres særlige karaktertræk.

Jeg vil mene - at man har en god fordel af hundens 'ejer-affektion' -

• #2   21. maj 2009 så efter hvad jeg kan forstå kan de godt trænes til jagthunde og det betyder ikke noget om de er sorte brune eller tiger farvet ?

• #3   21. maj 2009 Prøv at google racen og læse om den historie...

• #4   21. maj 2009 Ved det ikke.... og tvivler meget på egnetheden af en GD til jagthund. Måske du skulle tage kontakt til nogen opdrættere og spørge hvad de synes om denne idé?

• #5   21. maj 2009 syntes ikke jeg hat lavet andet som at google det men kan ikke finde noget der kan fortælle mig det helt korkte

• #6   21. maj 2009 Ja - og så meldes til jagttræning og selvfølgelig først have et jagttegn smiley

Men vil da også anbefale at tage kontakt til både GD klubber og jagtklubber - for at drøfte brug af GD til jagt - og hvilken jagtform ville være bedst egnet smiley

• #7   21. maj 2009 De hører, som Line T skriver, til molosserne, men blev opdrættet til vildsvinejagt i gamle dage.
    Jeg synes min datters gd'ere er lidt kluntede (måske fordi de altid ligger i sofaen), men som Line T også skrev, kan alle hunde vel optrænes til jagt.
    Tror nu det kommer kommer an på om du søger en drivende, apporterende eller stående jagthund, tror simpelthen den er for stor et skrummel til at drive *SS*

• #9   21. maj 2009 hehe jagt tegn har jeg haft i 5 år nu så det skulle være i vinkel smiley men ikke nogen der selv har erfaring med GD til jagt

• #10   21. maj 2009 jamen det er nok mest bare lidt drivene jagt. men mest bare apporterende da jeg går meget på stille sidende fugle jagt som ande jagt og gåse jagt.

men har bare forelsket mig i racen pga. dens størrelse og udsende. og vil også gerne have en hund folk har respekt for så den kan holde vagt der hjemme. for har man en labredor som jeg er vokset op med har folk overhovedet ingen respekt for. for den kunne aldrig finde på at gøre nogen fortræd

• #11   21. maj 2009 iben ja du har jo nok ret

• #13   21. maj 2009 okay mange tak det ser jeg da lige på smiley

• #14   21. maj 2009 syntes ikke lige der er så mange Bracco Italiano her inde men prøver lige at ser på en weimaraner som iben forslog

• #16   21. maj 2009 okay det sgu da sødt af jer at hjælpe sådan smiley

• #18   21. maj 2009 jamen mange tak

• #19   21. maj 2009 de der Viszla er der da ingen til salg af her inde i hvertfald

• #22   21. maj 2009 Jeg har da et eksempel på at GD kan være jagthund ! Jeg var engang i Berlin med Great Granada's Daytona og vi boede lidt udenfor Berlin på et hotel hvor det så at sige vrimlede med kaniner og tro mig dem kunne hun dælme godt nok både finde og fange ! Har også prøvet at gå schweiss (blodspor) med Lagarada's Gold Krugerand og det var han formidabel til !

• #23   27. maj 2009 Tom

Ellers kig på Rhodesian Ridgeback. Det er også en stor og flot jagthund.

• #24   26. aug 2009 Hej Tom,
    Vi har været igennem de samme overvejelser da min kæreste går meget på jagt. Vi har søgt og søgt på nettet og alle steder står der at de HAR været brugt til jagt, men ingen steder at de stadig kan bruges til jagt. Sådan som jeg har forstået det, er at den type jagt GD'er har været brugt til er en type der idag er ulovlig: Den type hvor hundene jager vildtet og nedlægger det selv og derfor var det essentielt for denne type jagt at GD'en havde den størrelse den havde for at kunne overmande vildtet. Desuden er der noget mynde i GD'en der gør den hurtig og adræt. Herefter kunne herskabet opsøge hundene og om nødvendigt 'færdiggøre arbejdet'. De er også blevet brugt til bjørnejagt hvor det var meningen at hundene i flok skulle passificere bjørnen indtil herskabet kom med geværene. Denne type jagt er jo ikke ligefrem den vi går efter idag. Jeg har læst at GD'er kan blive gode sweiss-hunde og at der er en del der bliver brugt til dette i Sverige. Nu har vi så selv fået anskaffet os sådan et lille bæst (han er nu 8,5 mdr.) og for at være helt ærlig: Nej, jeg mener ikke at en GD er egnet til jagt. Vores dejlige dreng er et roligt og følsomt gemyt - hård jagtdisciplin som man fx. ser virker med bretoner vil ikke give nogen mening med Fenris. GD'er er også meget barnlige og bliver langsomt modne både psykisk og fysisk og af denne grund vil træning tage længere tid, da der er meget at tage hensyn til mht. ikke at overbelaste hunden mens den vokser. Vores Fenris er lidt doven og meget godmodig. Han vil gerne samarbejde - men vil helst samarbejde i sit eget tempo smiley . Jeg tror det bliver en lang og sej kamp hvis du død og pine vil have en GD som jagthund. For en jagthund SKAL lystre HVER gang ellers ødelægger man også jagten for alle andre. Som sagt, denne type hård disciplin synes jeg ikke at en GD egner sig til. De skal have masser af omsorg, have lov til at lave fis og ballade + en god sofaplads i familiens skød. Fenris har helt sikkert et udviklet jagtinstinkt - han elsker at jage fugle og insekter. Men han er jo ikke ligefrem den hund der er usynlig i marken når han tager stand smiley held og lykke med det hele!

• #26   27. aug 2009 He he, det skulle heller ikke forstås som en undskyldning for at ens GD ikke er lydig smiley Fenris er også meget samarbejdsvillig i de første par timer, men så er det ligesom om at sofatrangen sniger sig ind på ham - og jeg kunne ikke forestille mig at vi nogensinde får ham til at holde koncentrationen og tempoet 8 timer på jagten en vinterdag, gennem iskolde moser og marskland hvor hunden skal være 100% opmærksom og samarbejdsvillig hele tiden. Jeg ved heller ikke om de overhovedet må få så meget motion mht. hjertet - eller om det bare er en skrøne. Men som sagt er vi førstegangs GD forældre og vi fumler da stadig lidt i blinde for at lære denne race at kende smiley så hvis der er nogen der har opskriften på at få en god og udholden jagthund ud af en GD er vi meget lydhør.

hilsner fra Århus

Kommentér på:
HJÆLP GRAND DANOIS

Annonce