{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.849 visninger | Oprettet:

Må min hund gå løs? {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleri.dk

Jeg har altid fået at vide at man skal holde sin hund i snor.

Men er der nogen der kan vise mig hvor det står at jeg ikke må have min hund til at gå uden snor ved stranden eller i skoven??

Det eneste jeg har fundet er dette:

" I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt., uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.

Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelserne gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om. "

Link til hele teksten:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2050

Ud fra dette vil jeg mene at jeg godt må lade min hund gå uden snor, så længe det er uden for byen. (beboelse)

Men hvis jeg tager fejl så vil jeg meget gerne høre fra jer.

Mvh

Lasse

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må min hund gå løs?
  • #1   22. apr 2009 jeg holder sgu altid min hund i snor ! selvom at hun aldrig har gjort nogle noget ... men en dag kunne der jo godt ske noget , hvem ved ??

• #2   22. apr 2009 I skoven må hunde ikke gå løs pga vildtet. Når man går ind i en offentlig skov, er der såmænd osse et skilt om at hunde skal holdes i snor.

Selvm hunden ikke jager vildtet, så forstyrrer den det, hvis den render ind og ud af budskadset

• #3   22. apr 2009 Det står i naturbeskyttelsesloven... omkring § 12 mener jeg...

• #6   22. apr 2009 På Amager strand må hunde ikke gå løse på nogen tid af året. Hunde må være der hele året med snor på, der kan jo bruges en flexiline.I badesæsonen må hunde kun færdes på stierne, dette gælder dog kun den nye strand.
    Det er lokalt det er vedtaget, og sådan kan det være mange andre steder i landet også

• #7   22. apr 2009 jeg er lidt ligeglad med sådan noget.. sorry to say. og nu kommer der sikkert nogle svinere. men er jeg i skoven eller på stranden, eller på gåtur uden for byen og ikke ved vej, så har nanna ikke snor på.
    jeg stoler 100% på min hund, selvom jeg ved at fristelsen for liiiiige at liste hen og snuse til en anden hund en sjælden gang imellem kan blive for stor.. men har den anden hundeejer sin hund i snor, får hun ikke lov til at løbe derhen. jeg kan en lille lyd der får hende til at fryse til is 8) hehe

• #8   22. apr 2009 AnneMette -så skidt pyt med vildtet i skoven eller?

• #9   22. apr 2009 michelle : hun holder sig på stien..

• #10   22. apr 2009 Osse hvis rådyr hoppe henover stien 10-15 m længere henne? (ja det sker tit i "min" skov)

• #11   22. apr 2009 er aldrig lige sket der hvor jeg går i skoven. har faktisk aldrig hørt en lyd eller set noget der andet end fugle, mennesker og hunde.

´Men hvis det skete, ville hun jo ikke forstyrre vildtet, det klarede det fint selv. kunne man så sige (: hvis det render helt forvirret rundt

• #12   22. apr 2009 Det render skam ikke forvirret rundt -det er da vel meget normalt at de krydser skovens stier for at komme fra A-B;o)

Og i sådan en situation er det jo mere om din hund vil jage dem, end hvorvidt de bliver forstyrret;o)

Reiki får lov at gå løs enkelte steder i/ved skoven. Det er så fordi vi har marker liggende i/op af skoven, og langs disse går han løs. Men inde hvor jeg ved der er meget vildt, er han i snor.

Reiki har så heller aldrig fattet det der med at jage. Jeg har oplevet, endda på en cykelsti, at rådyr krydsede over længere fremmede. reiki fattede hat, og stod bare og kiggede først på dem, så på mig, og så på dem igen.

men inde i skoven hvor man ved der er en del vildt, mener jeg ikek man bør have hunden løs, uanset hvor sød hunden er, medmindre der self er tale om jagt

• #13   22. apr 2009 Annemette----Undskyld mig, men det var da en underlig bemærkning------Men hvis det skete, ville hun jo ikke forstyrre vildtet, det klarede det fint selv. kunne man så sige (: hvis det render helt forvirret rundt Suuuuk.

• #14   22. apr 2009 nu VED jeg jo ikke om der er meget vildt. det er en klitplantage.. men jeg synes det er en skov 8)
    har aldrig set noget vildt. men jeg ved hvordan hun reagerer ved heste, får og køer.
    så mon ikke hun laver det samme med dyret i skoven (:

• #15   22. apr 2009 AnneMette -køer, får og heste er IKEK det samme som en flok rådyr. Det kan jeg skrive under på.

Vi har selv heste, har tidligere osse haft grise og vi har på gåture med familiens hund, altid skullet passere køer og af og til lam.

Men reaktionen på vildt er HELT forskellig fra rådyrene i skoven.

Reiki fatter som sagt ikke det der med at jage dem (han vil tilgengæld gerne jage kaniner og fugle hvis ikke ma stopper ham).

Happy som jeg havde i pleje, var fuldstændig oppe under loftet ved synes af rådyr. De skulle dælme jages. Om han ville slå dem ihjem tvivler jeg dog på.

Vildt er bare ikke det samme som dyrene bag et hegn, som hunden er vandt til at passere

• #16   22. apr 2009 min går også løs i skoven hvor jeg har godt overblik langt frem så jég kan nå at stoppe ham hvis derkommer en anden hund eller rådyr, er der ikke god sigt på stien går han på plads indtil jeg siger fri. har dog snoren med hvis nu der kommer en hund og vil hilse. eller vi skal passere hinanden.

• #17   22. apr 2009 nu ser vi om der kommer et dyr forbi en dag i skoven (: hvis der gør tager vi den derfra.

tvivler på hun gør andet end at kigge dumt på det og så kigge på mig som om det var et spøgelse hun så

• #18   22. apr 2009 tanja: ligesom her.

• #19   22. apr 2009 Og hvad med fugleunger og harekillinger? Dem er der mange af nu, og de kan ikke bare løbe deres vej når din hund forstyrrer.
    Og på stranden gælder det samme, der er mange fugleunger lige nu, og de kan altså ikke flyve endnu.
    Og selv den mest velafrettede hund kan finde på at jage, det ligger i deres natur

• #20   22. apr 2009 maj-britt, nu skal vi heller ikke male fanden på væggen (:
    harekillinger og fugleunger ligger med stor sansynlighed ikke på stiere.

• #21   22. apr 2009 så længe jeg føler det ansvarligt og ha ham løs er han løs, gravhunden derimod er kommet i snor pga sæsonen med dyrebørn, hun er fantastisk til at ta spor og så høre hun ikke en bjælde.

• #22   22. apr 2009 Så er jeg nødt til at spørge... Kører i også spiritus kørsel, hvis i ved, der ikke kommer andre på vejen?
    Lovene er lavet af en grund... Og jeg synes personligt, at vi som mennesker skal respektere dem... Uden vildt i landet, hvordan vil det så se ud?

• #23   22. apr 2009 marianne: nu får du det til at lyde som om vi render rundt med levende dræbere..

• #24   22. apr 2009 Overhovedet... Jeg prøver bare at pointere, at loven er lavet for at overholde... Jeg er ingen engel... Det sker også, at min render løs på en eng...

• #25   22. apr 2009 tja måske vi sku afskaffe bilerne de står for de fleste dræbte dyr..... og jeg ved ikke om der kommer nogen på vejen da den er offentlig.

• #26   22. apr 2009 marianne : super (: men når du spørger hvordan verden ville se ud, uden vildt lyder det som om at vildt dør dagligt af løse hunde (: selvom det nok ikke var meningen

• #27   22. apr 2009 Nej nej... Tror skam ikke de dør, fordi hunden er løs... :o) Men mere at alle de små nye puds i denne tid bliver forstyrret... Og ikke alle er stærke nok til at overleve det...

• #28   22. apr 2009 Du skal bare huske på, at jager din hund en dag et dyr, og skovfogeden kommer. Ja så må han godt skyde din hund

• #29   22. apr 2009 marianne B: det er rigtig, men om jeg har hunden i snor eller ej så giver det samme effekt (:

maj-britt: men som sagt føler jeg e stor kontrol over min hund og vil æde min utroligt gamle hat på at hun ikke jagter noget (:

• #30   22. apr 2009 Ved du hvad, det sagde jeg også om min jack russell tæve. Hun er noget af det mest lydige der kan gå på fire ben. Eller det vil sige hun var det. Indtil hun blev 7 år. Pludselig en dag jagtede hun nogle små ællinger, og hun har aldrig jagtet vildt før. Jeg kaldte som jeg plejer at gøre, men væk var hunden, og de stakkels ællinger måtte løbe for livet. Hun fangede dem heldigvis ikke fordi hun har så korte ben.
    Men indtil den dag sagde jeg også, min hund vil aldrig jage med vildtet
    Men det kan altså pludselig komme når man mindst venter det.
    Og lige nu kørere der en sag om råvildt der bliver jagtet af løse hunde.
    Så alle i skovene rundt omkring i hele landet, holder ekstra øje med løse hunde. Og de skyder ved mindste mistanke, og så er det dig der skal bevise at din hund ikke jagtede vildtet.
    Vil du godt udsætte din hund for det?

• #31   22. apr 2009 det sker desværre at det slår klik ved nogen. me jeg gider stadig ikke male fanden på væggen og bare gå og vente på faren. jeg kigger mig godt omkring og sørger for altid at have øje på hende så jeg kan nå at forhindre hende i noget hun ikke skal.

som sagt, kommer der andre mennesker gående er det ligegyldigt, dem kigger hun ikke engang på, kommer der nogen med hund i snor, får hun også snor på mens vi går forbi hinanden. men kommer der nogen med en hund uden snor, går jeg ud fra at de også har styr på deres hund og ikke har noget imod hvis de snuser til hinanden hvis vi går ed et par meters mellemrum.
    så gider jeg sådan set ikke gøre mere. kommer der en lille andrik inde i skoven så tager vi den derfra.

• #32   22. apr 2009 + jeg tvivler lidt på at de skyder en hund for øjnene af dens ejer hvis de har en LILLE mistanke om at de vil jagte noget..

• #33   22. apr 2009 anne mette har din hund så heller ikke snor på når i går forbi nogle mennesker?

• #34   22. apr 2009 pumukel: nej når vi går forbi mennesker bare, som ikke har en hund med, så har hun ikke snor på, for de rager hende en høstblomst. hun har mere travlt med at snuse så. + at hvis hun kigger på den skal hun bare have et let nej så ved hun at det kan hun ligeså godt glemme.

men hun får afvide hun skal gå på plads selvf.

• #35   22. apr 2009 annemette. min får heller ikke snor på hvis der kommer personer uden hund, han går enten på plads eller også trasker han bare videre....

• #36   22. apr 2009 tanja: godt at se nogen der ikke er så sippede (:

• #37   22. apr 2009 Jeg synes helt sikkert hundene skal holdes i snor... og indrømmer gerne jeg blir virkelig irriterer når jeg kommer med mine hunde i snor,og der så kommer en løs hund... der ej jo ingen der har sagt mine gider at snakke...

• #38   22. apr 2009 annemette.... ja der er nogen der er uansvarlige hundeejere ggg (ironi forkommer)

• #39   22. apr 2009 Og der er iøvrigt ikke noget værre end når folk råber til mig...min hund gør ikke noget...det ku jo være mine gjorde

• #40   22. apr 2009 sanne: det er også forkert hvis nogen kommer med en hund i snor og så en lød hund render derhen..
    hvis jeg har min doggy i snor gider jeg heller ikke have løse hude rendende. men har jeg ikke min hund i snor, så må de hjertens gerne komme og hilse på hende

• #41   22. apr 2009 Hunde skal være i snor. Så enkelt er det.

• #42   22. apr 2009 Pia N: delte meninger om det (:

• #43   22. apr 2009 Ja det kommer jo an på hvor meget fornuft man er udstyret med.

• #44   22. apr 2009 Pia: det kan man sige (:

• #45   22. apr 2009 Iben R,
    Det er jo ikke en robot.. Du kan aldrig vide om der vil opstå en situation hvor den pludselig ikke hører efter.

For alles skyld bør man sku følge den lov med snor.

• #46   22. apr 2009 "Det er jo ikke en robot.. Du kan aldrig vide om der vil opstå en situation hvor den pludselig ikke hører efter. "

Jeg får sgu lange patter af at høre det vrøvl. Snak for jer selv og lad være med at udtale jer om hvad andre kan og ikke kan.

Jeg er helt på linje med Annemette her.

• #47   22. apr 2009 Jeg bryder mig virkelig ikke om at møde en hund der ikke er i snor. Og så er jeg egentlig ligeglad med hvor meget ejeren mener at have styr på hunden, og hvor ligeglad hunden angiveligt er.

Jeg synes det er mangel på respekt ikke at have den i snor.

• #48   22. apr 2009 Tak for de links som kom tidligere i tråden. Det var lige det jeg ledte efter.
    Der var nemlig nogle fakta og ikke folks meninger. smiley

Og kan se at jeg forsætter på samme måde som jeg altid har gjort. Nemlig snor på når jeg er i byen eller et sted hvor der er andre mennesker eller hunde.

• #49   22. apr 2009 Man kan ALDRIG vide sig sikker med sin hund, mange hunde aner ikke de har jagt instinkter før de en dag bliver vækket, og 99,9% det bliver de på et tidspunkt. Vores hund havde aldrig ænset andet end os til hun var lidt over et år, men en dag kom der en flok rådyr forbi og væk var hunden! vi havde prøvet det tusinde gange før hvor hun alle gangene blev hos os! hun jagter ikke for at slå ihjel, eller bide. men bare fordi de løber! og min mening er at stranden er det okay på de tidspunkter af året hvor det er lovligt at de render løs, men skov hvor der er vildt er altid no go. der er jo hundeskove, sports pladser og hundetrænings pladser hvor de kan rende krudt af sig hvis det er.

• #50   22. apr 2009 C E, så du vil påstå at din hund aldrig nogensinde vil være ulydig?
    Det er jo så dig der lukker engang vrøvl ud.

Respektér dog andre, og tag jeres hund i snor! Havde alle den holdning at snor var yt for moden, tror jeg nok at det ville gå grueligt galt, for eller siden!

Vores hund er der også styr på... Men for andres skyld OG ikke mindst hans egen, tager vi satme da ingen chancer!
    Kan da ikke skade en hund eller ejer at gå med snor... Men det kan til gengæld skade ikke at gøre det.

• #51   22. apr 2009 pumukel ., lige præcis.

• #52   22. apr 2009 Iben R, Det mener jeg bare ikke man gør, hvis man ikke lige kan tage en snor på sin hund... Og ikke mindst når man møder andre hunde og mennesker...
    Der er utroligt mange mennesker der er utryg ved fremmede løse hunde.

Og der er alt for mange tilfælde hvor man hører at ejeren pludseligt ikke havde styr på sin hund, når den gik fri, selvom den plejede at være utrolig lydig.
    Hvorfor ikke bare være på den sikre side? Jeg kan virkeligt ikke forstå det...

• #53   22. apr 2009 Pia: som jeg har nævnt ovenfor, og som de andre siger de også gør. tager vi vores hunde i snor når der kommer andre mennesker med deres hunde i snor.

• #54   22. apr 2009 Annemette - R, også i trafikerede områder?

• #55   22. apr 2009 hvis jeg ikke havde min i snor, så kunne jeg ikke nå at få snoren på ham hvis han pludselig fik øje på noget spændende. Jeg forestiller mig jo at hunden ikke har snor på for at kunne bevæge sig længere væk fra ejeren og derfor vil være MEGET svær at få fat i .

• #56   22. apr 2009 Det er da muligt... Men du kan ikke vide om de en dag opfører sig anderledes. en hund forandre sig hele livet.
    Og der er sku mange der blir utrygge af at se hunde uden snor.

Og ville faktisk gerne ha svar på hvorfor man ikke bare tager en snor på? :O) Det har jo aldrig skadet nogen.

• #57   22. apr 2009 En hund skal da også have lov til at rende løs engang imellem og blive kørt træt med løb og leg.
    Men det er så bare den slags jeg gør i lukket have, øde steder som strande udenfor sommer-sæson osv.

• #58   22. apr 2009 en meter er for meget med min hund hvis den første stikker afsted. Derfor er han altid i snor. Min hund skal ikke ende som en del af en kedelig statestik.

• #59   22. apr 2009 Nej din hund bliver ikke skudt i første omgang. (Med mindre det er i jagtsæsonen - læs selv jagttiderne ) https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13106
    Hvis du er heldig "nøjes" du med en anmeldelse - klækkelig bøde.
    Derefter vil den blive skudt hvis det forekommer igen.

(link fjernet)

(link fjernet)

• #60   22. apr 2009 man går da heller ikke ved en trafikeret vej uden snor på? vi snakker i skoven og på stranden og sådan..

og hvis man er lidt våge så opdager man at der går nogen inden hunden gør fordi den har tralvt og så kalder man den til sig, opdager hunden de også... jamen så kalder man den også til sig?

utroligt folk er så firkantede i denne verden smiley

det er lige før katten ikke engang må gå løs fordi den kunne følge efter nogen. eller dræbe et lille dyr, som en mus eller en fugl

• #61   22. apr 2009 For mig er det fuldkommen grotesk overhovedet at diskutere sådan et emne... Er man hundeejer burde man satme følge de regler der er indenfor det. Der er INGEN fornuft i aldrig at bruge snor.

• #62   22. apr 2009 Annemette - R, er der da mange der gør, så hvordan skal jeg vide hvor DINE grænser går? Jeg kender dig ikke.

• #63   22. apr 2009 Nej... Men lyder da til at være en sjældenhed hvis den ikke engang er i brug når man møder andre på sin vej...

Men det er jo også dit valg.. JEG vil bare ikke møde folk der ikke har deres hunde i snor. Det er almen respekt og hensyn.
    -Og i øvrigt også overfor ens hund. Den snor kan sku også forhindre at der sker noget med hunden.

• #64   22. apr 2009 måske er jeg bare sippet. Men kommer der en rottweiler gående uden snor, så bliver jeg sgu lidt småbange. Både på min og min hund vegne.

• #65   22. apr 2009 Iben? Det er der heller ingen der skriver?

• #66   22. apr 2009 Jeg er også ekstremt utryg når jeg møder fremmede hunde uden snor..
    ISÆR de gange man har gået med en lille hvalp, og der er kommet kæmpe hunde løbende hen til en.. Og først 3 min senere kommer ejeren træskende efter den. Ja jeg blir sku gal i de situationer!
    Har nok i at styre min egen hund.

• #67   22. apr 2009 læs hele emnet, der står jeg ikke går uden snor ved trafikeret vej.. (:

jeg bruger snor i det daglige når vi går vores sædvanelige ture. det er kun uden for byen ved markstier eller hvad det hedder den er af i det daglige. det er når vi er i stranden osv. den ikke er på medmindre jeg ser en fare ved den ikke er det

• #68   22. apr 2009 i læser ikke (: vi har snor på vores hunde når der kommer andre med deres hunde i snor.

• #69   22. apr 2009 nej når vi går forbi mennesker bare, som ikke har en hund med, så har hun ikke snor på, for de rager hende en høstblomst

<< nej. men det der er nok til at man ikke tager nok hensyn til andre, i mine øjne smiley

• #70   22. apr 2009 Pia: men når folk har hude med i snor, har hun også snor på. så noget hensyn tager vi da. vi er jo ikke komplet idioter.

men jaja så må i have lov at være så sippede med det. smiley min hund får ikke snoren på medmindre jeg synes det er nødvendigt ! smiley

• #71   22. apr 2009 Det har intet at gøre med at være sippet?
    Det er sådan loven er. Og ved ikke om i selv bryder jer om at møde folk der ikke har snor på hunden, når i ikke kender dem?

• #72   22. apr 2009 Pia: hvis jeg ka se de har styr på hunden så er jeg skam ganske ligeglad.

• #73   22. apr 2009
    Annemette - R, Kan man aldrig vide om de har. Er der ingen der kan vide smiley Ikke engang når det kommer til ens egen hund.

• #74   22. apr 2009 Pia: nu er vi igen ovre i at male fanden på vægge. og hvem ville dø hvis en hund kom hen og snuste lidt til ens ben.

• #75   22. apr 2009 iben : nejnej det er fordi jeg har skrevet ovenfor at mennesker der kommer gående uden hund rager min hund en høstblomst.

• #76   22. apr 2009 Annemette - R, Det er da fact! Så nej, maler ikke fanden på væggen.

Iben, jeg siger ikke du ALDRIG bruger snor.. Men lød næsten sådan.
    Og ved at nogle ikke gør, og det synes jeg bare ikke er i orden :). Mere er der såmænd ikke i det

• #77   22. apr 2009 Pia: er det en fackt at du dør af skræk og din dag er ødelagt hvis en hund har snust til dit ben og sagt hej med en logrende hale?

• #78   22. apr 2009 Haha nej.. Men det er da fact at man aldrig kan vide om hunden lige får en ny idé, og stikker efter et dyr eller lign i skoven.

Og nej, man dør da ikke af det. Men er det ikke lidt hensynsløst at lade det ske, når mange er så utrygge ved løse fremmede hunde? :O)

• #79   22. apr 2009 "Men det er da fact at man aldrig kan vide om hunden lige får en ny idé, og stikker efter et dyr eller lign i skoven. "

Du er sgu godt nok en kloge-åge af format.

• #80   22. apr 2009 nåååeh var ikke lige med .. men man gider jo ikke satse på det sker hver gang man skal nogle steder..

lader det heller ikke ske. hun får et nej og holder sig til min side. men SKULLE det en dag ske hun gik derhen og sagde hej, så ville man ikke dø af det.

• #81   22. apr 2009 C E, synes lige du skal snakke ordenligt. Tror næppe jeg er den eneste med den erfaring.

• #82   22. apr 2009 Hvordan kan det være din erfaring at INGEN kan stole 100 % på en hund ???????

Kender du ALLE hunde ????

• #83   22. apr 2009 Nej.. Men for mig er det bare ganske normal hensyn at tage en snor på sin hund.

Og mere har jeg egentlig ikke lyst til at kommentere herinde, når man begynder at blive kaldt ting.
    Dét er da vist hvad man kan kalde folk der ikke kan tåle debat, og holde sig til emnet.

Tak for snakken folkens :O)

• #84   22. apr 2009 *GG*

• #85   22. apr 2009 Jeg synes også det er helt okay du ta'r din hund i snor.

Og selv tak ;O)

• #86   22. apr 2009 C E, Man kan aldrig vide det. Så jeg kan ikke se grunden til at tage chancen. der kan da nemt komme situationer hvor en hund reagerer anderledes på nogle ting. Længere er den vel egentlig ikke.. ;O)

• #87   22. apr 2009 hehe apropro at snude så op, så kan min nanna ikke engang snuse en hudekiks op i køkkenet medmindre det er fordi hun kan se de smiley ingen fare for at hun snuser noget vildt op og æder det smiley

• #88   22. apr 2009 Iben R, hvordan kan jeg lyde vred når jeg laver smileys osv? Er da noget underligt noget at påstå...

Men blir da provokeret hvis folk sidder og snakker til mig som om jeg selv tror jeg er mere end andre.

At jeg har den holdning at man aldrig ved om hunden pludseligt får en ny idé når den er løs, er vel egentlig ikke noget man kan modargumentere? For det VED man da ikke.

Jeg tager hensyn til folk, og så synes jeg ærligt talt også de skal tage hensyn til mig, og andre der ikke bryder sig om at se løse hunde.
    Og igen så synes jeg det er grotesk at der slet ikke er enighed i sådan et emne.. Det er jo altså også en lov :O)

• #89   22. apr 2009 Jo Pia, den er meget længere. Det er ikke et spørgsmål om hvordan en hund reagerer på forskellige ting, men et simpelt spørgsmål om hvor lydig hunden er.

Uanset om hunden har lyst til at jage eller ej, så gør den det ikke, af den simple grund at jeg ikke giver den lov.

Det er muligt du har tilgode at møde en 100 % lydig hund, men det giver dig ikke ret til kategorisk at påstå de ikke findes.

Men for god ordens skyld....mine hunde får ikke lov til at opsøge hverken mennesker eller andre hunde med mindre "offeret" selv indbyder til det, og når vi passerer andre mennesker, uanset om de selv har hund med eller ej, så går mine hunde pænt på plads.

• #90   22. apr 2009 C E, vi har også en lydig hund i stortset alle forbindelser. Men jeg risikerer intet alligevel.
    For alles skyld.

• #91   22. apr 2009 Ja Pia, der ER en lov, og den lov giver mig ret til at ha' mine hunde løse FORDI jeg har fuld kontrol over dem.....uanset om du tror på det eller ej ;O)

• #92   22. apr 2009 så har jeg lige været på stranden og i skoven med willum og mine forældres hund....UDEN snor på. det gik ganske fint.

• #93   22. apr 2009 Men ærlig talt så har jeg ikke mere at sige.. man blir beskyldt for at være vred og grov og kloge åge, fordi man siger sin mening ligeud. - Også med smileys!

Det gider jeg sku ikke høre på smiley

• #94   22. apr 2009 tanja: er du sikker på de ikke lige har snuppet en gammel dame, et rådyr eller en anden hund som du bare ikke vil fortælle om? smiley

• #95   22. apr 2009 AnneMette -nu skriver du længere oppe at vi er sippede.

jeg ser ikke mig selv som sippet, og om du har din hund løs inde midt i byen, op og ned af motorvejen eller midt på en markedsplads, er jeg sådan set ligeglad med, såfremt det er lovligt og du har kontrol over hunden.
    -man må nemlig gerne gå med sin hund løs de fleste steder, hvis blot den er under kontrol (og jo jeg kender faktisk en hund jeg vil vove at påstå ejer kan give GARANTI for ikke vil stikke efter hverken vildt, mennesker, andre hunde, katte osv)

Men i skoven er det bare sådan at loven om snor, ikke er lavet for at genere nogen, eller kun for dem der ikke kan kalde hunden til sig. Den er lavet for at beskytte vildtet.
    Min bror er jæger, og jeg hører jo af og til fra ham hvor meget skade det gør, når Fido lige skal ind og snuse i krattet, som ligger får skridt fra stien, og en lille harekilling ligger og trykker sig derinde (eller en lille bambi for den sags skyld;o)).
    Så det behøver slet ikke være fordi hunden jagter vildtet, selvom det self heller ikke er godt.

Som sagt får reiki lov at gå løs hvor det er muligt -hviket bl.a. er op og ned af vores marker i/ved skoven, på enkelte steder i yderkanten af skoven osv. Men ikke inde i skoven, netop af hensyn til vildtet, på trods af at han ikke ejer lysten til at nedlægge bytte..

• #96   23. apr 2009 Hedeland er netop "ødelagt" af folk der ikke kunne finde ud af at respekterer naturen.
    2 originaler slæbte sig over sletten HVERDAG i yngeltiden med deres jagthunde - så det gik ud over os der viste hensyn og havde styr på vores hunde.
    Før kunne vi gå frit overalt

• #97   23. apr 2009 Jeg ville lige støtte op om Pia.. Personligt tror jeg heller ikke på, at man kan stole 100 % på en hund. Det kan man ikke engang med et menneske, som man ellers kan kommunikere verbalt med...

• #98   23. apr 2009 annemette. puha det ved jeg ikke. de kom med en sko og nogle fjer og et halsbånd med teksten "fido" *GG* (ironi forkommer)
    havde dem selvfølgelig inden for synsfeltet under hele turen....

• #99   23. apr 2009 Vil gøre jer der går løs med jeres hunde i skoven opmærsom på, at det at tilladt skyde den hvis den jagter viltet.

(link fjernet)

(link fjernet)

(link fjernet)

• #100   23. apr 2009 Min meinng til jer der med jeres hunde løs i skoven hvor det ikke er tilladt.

I er uansvarlige hunde ejere, der sætter de anvarlige i et dårligt lys.

• #101   23. apr 2009 nu ved jeg ikke lige, men i den skov jeg lufter hundevaps i er der ikke etskilt der hvor man går ind i skoven fra parkerigspladsen om at jeg ikke må gå med min hund uden snor.. men der er en masse adre skilte om alt muligt..

• #102   23. apr 2009 jeg må også sige at jeg ikke ser ogen skilte hvor jeg går..... men at det er forbudt at køre på knallert og bil... uansvarlige.... måske.

• #103   23. apr 2009 tanja: vi er bare uuuufatteligt dårlige hundeejere smiley

• #104   23. apr 2009 annemette. ja åbenbart, men jeg nyder mine gåture med løs hund så han kan få brugt noget energi.
    (lidt kedeligt og kaste bold når han er i snor ggg)

• #105   23. apr 2009 Nu kommer jeg ind fra sidelinien, men medmindre der er et skilt hvor der står at i må have hunden løs, så skal hunden være i snor i skoven.
    Sådan er det bare.
    Det er ikke for at genere nogen, eller fordi folk ikke stoler på jer og jeres hunde, det er fordi at der er så meget vildt i DK der ikke får lov at være i fred.

Man kan jo evt. gøre snoren lang, så hunden har 1.5-2 meter at løbe på? så har den da masser af fornøjelse, og får frisk luft..

Og ellers må man finde sig en skov hvor hunden må gå løs..

• #106   23. apr 2009 Annemette.... jeg synes det er en meget lad holdning at have. Fordi du synes du har styr på din hund og kender den så giver det da ikke ret til at bryde loven og sætte andre mennesker og dyrs sikkerhed over styr. Uanset hvad så synes jeg at du og alle de andre knoldhoveder skal tage en snor på jeres hund og vise et godt eksempel...

Generelt så kunne jeg aldrig drømme om at sætte min hund fri andre steder en i en hundeskov eller afmærkede områder hvor det er tilladt. Det kan ikke passe at vi som går med vores hund i snor skal bekymre os om løse hunde som eller er noget så "velopdragne". Aslan blev i julen overfaldet af en løs rotte, hvor der gik en total snotkælling og råbte efter den. Det kan ikke passe at min hund skal lide under at en anden hund bliver for nysgerrig og skal hen og sige hel og så tingene udvikler sig fordi den hund føler sig truet af min hund som er i snor.

• #107   23. apr 2009 tja, men nu jagter han ikke vildt. gravhunden gør og hun er også i snor om sommeren når der begynder at komme dyrebørn, som nu,
    der er så meget man ikke må

• #108   23. apr 2009 tanja: så må du jo læsse din hund i bilen og køre et sted hen hvor hunden gerne må være løs... kan ikke se de store problemer i det.

• #109   23. apr 2009 maria læs hele emnet og skriv en ny besked..

• #110   23. apr 2009 tak annemette.
    maria. vil det sige der ikke er råvildt og fasaner de steder jeg må gå med den løs???

• #111   23. apr 2009 Tanja J: For det meste er hundeskove indhegnet netop for at undgå den problematik.

Annemette: hvorfor?? Det kan da godt være du tager din hund i snoren når der kommer en anden hund, men hvis hunden alligevel går ved siden af dig i byer og andre steder hvorfor kan den så ikke lige så godt have snoren på. Så er hunden vel dybest set lige godt stillet? Hvis man er i sin egen private skov eller sin egen private mark så må man selv bestemme. Jeg synes ikke kun det er af hensyn til andre hundeejere, men også bare andre mennesker. Du har en hund som mange mennesker ikke bryder sig om pga. de mange uheldige episoder (jeg dømmer ikke da der også er rotte i min egen hund), mange mennesker er bange for den race og andre som amstaff, bulldog mm. Jeg bryder mig ikke om at se en løs rotte selvom jeg ved at de er dejlige hunde, for man ved aldrig hvad der går i den anden ende. Man må som hundejer også respektere at andre mennesker måske ikke kan lide hunde og bliver utrygge ved en løs hund. Jeg har selv en hund hvor folk får på den anden side af gaden selvom han er i snor, fordi hans størrelse gør dem utrygge og det vælger jeg at respektere og derfor vil jeg ikke gå med aslan løs selvom han bliver hos mig. Jeg stoler på min hund 100% men tager også højde for at den er et selvstændigt individ.

• #112   23. apr 2009 forstår ikke det første af din besked. sorry. ja hun går da ved siden af mig med snor på i byen og ved veje og sådan. men i skoven og sådanne steder skal hun da ikke gå ret ved min side. der træner vi ikke, der hygger vi.

det er så din sag om du ikke bryder dig om at se en løs hud selvom den går pænt. som sagt tidligere tror jeg ikke du får trauer af at se en hund uden snor på. det er ren og skær pyller (:

• #113   23. apr 2009 traumer.

• #114   23. apr 2009 Annemette: nej jeg siger heller ikke jeg får traumer, men måske er der mennesker som har haft en rigtig dum oplevelse med en hund. Jeg blev som barn bidt af vores ruhåret hønsehund fordi den lige pludselig en dag blev jaloux fordi jeg var hos min mor. Vi snakker en top trænet jagthund som fandme ikke turde slikke sig i røven uden at spørge først, den vendte 180 grader på 1 sek. og tog hele mit ansigt i munden så jeg stadig har 2 ar fra hjørnetænder i kinderne. Den dag i dag får jeg koldsved, og bliver ekstrem bange og skidt tilpas når jeg ser en ruhåret hønsehund. Det er den slags forhold jeg mener man ikke respekterer ved at have sin hund løs. Det er egoistisk og jeg synes det er forkert. Vil man have sin hund løs må man køre steder hen hvor der er afmærkede områder at her går det hunde løs og så er det ikke til gene for nogen...

• #115   23. apr 2009 det er jo ikke min skyld den hund har bidt dig (:
    og heller ikke min hund's eller min skyld hvis folk har haft en dum oplevelse med hunde, jeg gider ikke gøre deres frygt stærkere. så jeg går ganske stille og roligt som jeg plejer, kigger på min hund og stikker menneskene der går forbi et smil (: så har jeg aldrig oplevet at få andet end rare smil tilbage.. og sådan fortsætter jeg ..

• #116   23. apr 2009 Annemette: nej jeg siger heller ikke det er din skyld. Men når man køber en hund følger der et ansvar med, og kan man ikke leve op til det ansvar mener jeg ikke man bør ha en hund, det er meget basale ting som at samle pøller, smide posen i skraldespanden, holde hunden i snor, gå til træning mm. Synes faktisk det er ret enkelt, bare ærgeligt der er så få der skal ødelægge det for alle de andre...

• #117   23. apr 2009 jaja de er god. det er sådan noget her folk aldrig bliver enige om. og ligemeget hvad, ender det med at vi alle sammen fortsætter på hver vores måde.
    vi må jo håbe du ikke møder mig og min hund et sted hvor vi ikke har snor på så, når du bliver så ræd.

• #118   23. apr 2009 Maria -hvis hunden er under kontrol og ikke går over til dig, så er det altså ikke hundeejerens problem at du ikke bryder dig om den går løs, hvis det ellers er lovligt der hvor det sker.

Man må gerne lade hunden gå løs i mange byer, så længe den er under kontrol.
    Hvis man kan få hunden på plads og holde den der, mens man psserer andre folk, hunde osv, så må hunden skam gerne være uden snor.

• #120   26. jan 2010 Laila -jeg kan så vende den om. Hvad er problemet i at hunden går uden snor på offentlige steder, hvis den er under kontrol og derfor hverken opsøger eller tager kontakt til de mennesker der skal passeres?

Kommentér på:
Må min hund gå løs?

Annonce