982 visninger
|
Oprettet:
nogen som ved noget ? {{forumTopicSubject}}
Hej. jeg har en dejlig tæve på lidt over 1 år, og hun skal ind og ha' opereret hendes øjne, da de nederste øjenvipper går ind i hendes øjne og irriterer hende.
jeg har fået afvide af nogen "kloge" hoveder at det er en fejl i avlen, og at det er en arvelig ting.
men hun har ikke stamtavle. ved hvem hendes forældre er. og har skrifteligt bevis på at hun er købt og betalt.
mange siger at avleren hænger på regningen da det er en dyr operation og en fejl som er blevet avlet videre. nogen som ved nogen om dette og kan forklare mig, hvordan jeg skal takle det ?
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.432
Den findes også en ikke-arvelig form, der kaldes "erhvervet entropion". Den opstår pga. arvæv der dannes efter skader på øjenlågsranden. Du nævner ikke at din hund har været udsat får nogen beskadigelse af øjenlågsranden, og derfor antager jeg at tilfældet ikke er erhvervet.
taget fra nettet.................
jeg ved ikke om man kan få opdrætteren til at slå halv skade ved regningen, men du må prøve at ringe til dem
feb 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 2 Svar: 29
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
feb 2008
hun skal ha' lagt et snit under begge øjne da de er for stramme. det er en dyr operation.
selve operationen koster 4000 kr. og det er uden narkose osv. og så skal hun jo sys.
jeg ved hendes far har stamtavle: Kettners Devil Dancer, og det siges at moren også har.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
feb 2008
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.394
Det er nemlig sådan at købeloven OSSE gælder ved privat handel -eneste forskel er at man i en kontrakt ved privat handel, kan omgå købeloven på de punkter man måtte have anført i kontrakten. Hvis intet andet er aftalt, gælder købeloven altså stadig.
Hvor gammel er hunden?
feb 2008
jan 2007
Der er næppe så meget at gøre hvis ejer ikke vil betale, idet en sag formentlig vil koste mere end operationen.
Men jeg ville sende et anbefalet brev til avler omkring fejlen, og hvis de ikke reagerer eller ikke vil betale, ville jeg prøve forbrugerklagenævnet. Men jeg ved ikke om de kan hjælpe, eller om det i så fald vil koste jer noget.
Men i forhold til denne fejl, er det som sagt ligegyldigt om det er privat køb eller ej -medmindre andet er aftalt (og det er det jo næppe når i ikke har kontrakt), så gælder købeloven stadig og i burde have ret til et afslag i pris eller en del af dyrlægeregningen betalt (evt det hele -jeg ved ikke hvad praksis er ved sådan en fejl)
feb 2008
vil prøve og se om jeg kan få fat i hende.
syntes bare ikke det kan være rigtig, hvis hun ikke vil, da det er hende som har avlet det videre, eller hvordan man nu siger.
jan 2007
Ejer er jo næppe klar over problemet, og langt de færreste avlere der "bare gør det for hyggens skyld", ved hvad der står i købeloven og er klar over at den osse gælder for dem, selvom de kun laver et enkelt eller to kuld.
-så de fleste vil nok ikke tro at de har et ansvar der rækker længere end til når hvalpen er flyttet ind i sit nye hjem.
Trist men sandt. Det ændrer self intet for jer nu, men det er værd at tænke over, hvis i engang skal købe hund igen.
Som sagt -send et anbefalet brev (og gem en kopi til jer selv), så kan i bevise at avler er kontaktet, osse selvom vedkommende ikke svarer
nogen som ved noget ?