{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Det er dog utroligt (avl unge hunde) {{forumTopicSubject}}

Ved godt emnet har været oppe mange mange gange ... men bliver så harm...

En annonce i markedet med en ung han hund på knapt et år, lånes ud til avl...
Og en af dem der svarer er en med en tæve på 14 måneder, og hun regner med den kommer i løb om ca 5 måneder, det vil sige 19 måneder gammel, altså 1½ år !!!

Hvorfor ? Så meget kan pengene altså ikk betyde - lige nu ... Vent dog til hundene er blevet voksne, synes især det er grumt med så ung en tæve ...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det er dog utroligt (avl unge hunde)
  • #1   22. mar 2009 Folk vil gerne lave hurtige penge, det er så syndt. Forstår nogen gange ikk folk

• #2   22. mar 2009 Jo du skal huske at jo før man kommer i gang, jo flere penge kan man vride ud af sin hund...

(Ironi kan muligvis forekomme i ovenstående).

• #3   22. mar 2009 Ja der er flere der har samme holdning, men det hjælper desværre ikke. Og desuden er der bare ikke købere nok til de kommende hvalpe, for der er ingen gang købere nok til alle dem der er i markedet i forvejen.

Så endnu et kuld hvalpe vil lide skæbnen. Det er sørgeligt, men sådan er det nu engang.

• #5   22. mar 2009 Tror bestemt heller ikke det er for pengenes skyld. Men for deres egen, fordi det kunne være sjovt/hyggeligt... Og så er de formentlig bare uvidende om, at hunden måske er lidt for ung...

• #6   22. mar 2009 Hundeavl kan der vel ikke tjenes penge på hvis man gør det ordenligt....? Der er jo menge udgifter forbundet med det.

• #8   22. mar 2009 Anne Julie:

Det kommer vel an på, hvor stort et arbejde der lægges i at avle et kuld hvalpe??

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #9   22. mar 2009 Alt efter race, så kan jeg nu ik se noget forkert i, at en 21 mdr gammel tæve får hvalpe

• #10   22. mar 2009 Hvis der skal tjenes penge på avl, skal man enten avle kritikløst uden diverse sundhedstjek og med den første og ikke nødvendigt bedste hanhund, og ikke gøre det store ud af hvalpene, eller have en kæmpe kennel og spytte hvalpe ud i mængder.

Hvis man som mig har et lille stueopdræt med DKK tavle og tjekkede hunde, er der sgu ikke mange penge at hente.

Jeg tror mere det er uvidenhed at der bliver lavet hvalpe på alt for unge hunde. tålmodigheden rækker ikke til at vente

• #11   22. mar 2009 Hvorfor pokker køber folk ikke en voksen hund hvis de er så skruk?

• #12   22. mar 2009 De to små.

Sorry med din mening, men jeg er medlem af DKK og får deres medlemsblad, og tro mig det er ikke kennelerne der tjener flest af penge på deres kuld hvalpe. Der ligger meget forarbejde i før et kuld hvalpe.

Der er udstilling, da deres hunde gerne skal have en præmering før deres hvalpe kan få en anerkendt stambog. Det koster kassen især hvis man skal køre over længere distancer til div udstillinger. Og her snakker vi også om alle anerkendte udstillinger indefor den pågældende race.

Så er der sundhedstjekket af både mor-hunden og far-hunden, fordi en anerkendt kennel er ikke interesseret i at avle syge hvalpe. (Men ja det kan forekomme at der er nogen kuld der skiller sig ud med sygdom, men der er gjort meget for at undgå dette)

Plus så er der sundhedstjekket af alle hvalpene, som også bliver vaccineret, chippet og tjekket op rent sundhedsmæssigt.

Plus så har de udgifter til foder, plus de tager hvalpene ud med på tur for at stimulere hvalpene på bedste vilkår i denne store verden.

Kan du sige mig hvad dem der bare avler for at avle og lave hvalpe på deres tæve (fordi de har en forestilling om det er SÅ synd at deres lille vaps ikke for chancen for at blive mor til et kuld hvalpe, uden at de tjekker baggrunden for den kommende far til deres kuld af små hvalpe), gør for at tjekke deres hund for sygdomme og hvad der er mest almideligt indefor den pågældende race man har af hund?????? Og ja her gælder det samme for blandinger. Der er der bare flere sygdomme man skal igennem for at være sikker på man ikke giver syge hvalpe videre til nye kommende ejer af en lille hvalp, som de har en formodning om de har den ihvertfald 10 år mere eller mindre afhængig af størrelse på hunden?????

Jeg vil ærligt indrømme jeg havde den samme holdning for nogle år tilbage med at min hanhund skulle være med til et kuld hvalpe, men er blevet klogere på den bekostning. Ud fra alle de søde hunde som lider en skæbne med at sidde i en uvished om de er købt (mener kommer til en ny familie som vil elske den så højt) eller solgt (desværre må den lide skæbnen, som så mange hunde må gøre, fordi de ikke kan finde nye hjem, da de er resultatet af hovedløs avl, desværre turen til dr. dyr som må give dem den sidste sprøjte)

Jeg har en fertilhanhund, som er renracet, hvis han er noget der kan bidrage til avlen af denne race, ja så får han lov, men hvis ikke der er noget i hans linjer som gør han kan bruges, ja så vil jeg hellere lade ham kasterere, end han skal lave et kuld af hovedløs avl.

• #14   22. mar 2009 Hvem var det herinde, som engang lavede en beregning med indtægter/udgifter på et DKK kuld? Hun havde skrevet alt ned i forbindelse med parring/fødsel/foder/dyrlæger/udstillinger/sundhed/øvrige avlskrav/ penge til hanhundeejeren. REN underskudsforretning!!! VEL at mærke på hvalpe, som kan sælges til "en god pris".... Men det KOSTER kassen at få en hund avlsgodkendt og tjekket for diverse ting og sager!!

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#15   22. mar 2009 Altså folk der avler uden stambog osv, de har mere i overskud i sidste ende, en folk der følger DKK/racens retningslinjer.

Men en underskudsforretning, det er det altså ik *S*

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#16   22. mar 2009 Og nu er opdræt en hobby. Hobbyer bliver man aldrig "fed" af, men meget glad *S*

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#18   22. mar 2009 Charlotte

Nej det ved jeg ik, så fortæl *S*

Og div komplikationer tæller altså ik med, for det er ik noget man regner med, det er bare ærgeligt...super ærgeligt

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#20   22. mar 2009 De 2 små

Det kommer helt an på hvordan man regner.

Jeg kan da komme med et forsøg.....på katte..hehe

Indkøb af 3 hunkatte (fra England og Holland): 28.000
    Rejseudgifter + hotel a 2 gange: 4000
    Indkøb af hankat fra England: 12.000
    Rejseudgifter + hotel : 2000
    Dyrlægetjek af alle 4 katte hos egen dyrlæge a 3 gange : 4200
    Alle katte HCM + PKD testes ved 1 år før brug i opdræt: 4000

Det er så 54.200,- og jeg har endnu ingen killinger fået *S*

Men dejlig hobby

• #21   22. mar 2009 Anne R

Det er jo lidt det samme oprigtige kenneler gør med deres hunde. smiley

Men ja en dejlig hoppy. Hvilken racekatte er det vi snakker om?

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#22   22. mar 2009 Ja super dejlig hobby - man griner, smiler og græder i et væk *S*

Det der er forskelligt fra hunde til katte, det er, at hos kattene er der 2 - 3 priser.
    Der er kælepris (killing neutraliseret, 2 x vacc, ormekure, stambog) til ca 5.000,- Det er dem man mest sælger, og "fortjenesten" eller afskrivningen på ovenstående indkøb, er minimal. Så er der avlspris (1 x vacc, ormekure, stambog) fra 6.000 op til 12.000 alt efter farve. Dem ryger der ik mange af, men der er der et pænt overskud.

Og hvorfor gider man dog?
    Jo.....man vil tilføre racen noget godt, og så drømmer man om DEN STORE STJERNE fra eget opdræt.....den kommer vel på et tidspunkt ?

• #23   22. mar 2009 Det er så forskellen på en avler og en opdrætter smiley

• #24   22. mar 2009 Er det ikke ligegyldig hvem der tjener mest når spørgsmålet hedder "hvorfor avler folk på for unge hunde"?

Jeg har kennelmærke - jeg har brugt flere tusinde kroner i forbindelse med avlsgodkendelse af min hund, men han har til dato ikke lavet en eneste hvalp (selvom han er 3 gange så gammel som mange af de avlshanner der udbydes herinde). Det er hellere ikke sikkert at han nogensinde kommer til det, for skal han bruges bliver fordi nogen i specialklubben kan bruge ham på en egnet tæve, ikke fordi jeg en dag får lyst til at udbyde ham på HG (fordi han SÅ gerne vil prøve det el.lign)

• #25   23. mar 2009 Okay nu har i pisset mig nok af, det er faktisk min tæve i snakker om. Ved i hvad flere herinde fra, og også opdrætter har sagt fra 1½ år til 2 år ved parring. Hun vil altså være 1 år og 7 mdr. ved parring måske en mdr. mere eller hvordan nu løbetiden falder, måske bliver det senere endda, når det er en lille race skulle det være iorden.
    Jeg skal ikke tjene penge på mit kuld, jeg skal beholde en og resten er allerede afsat, så det kan vist ikke være mere seriøst vel?.
    Jeg synes min tæve ville få en sjovere hverdag med en hund mere, og kunne det være en hvalp efter hende ville det være sjovere.
    Min tæve har også tavle desuden hos DKK, vil komme til dyrlægen og blive tjekket for alt inden parring.
    Mange af jer andre herinde har hverken hund med tavle, får den tjekket ved dyrlægen eller overhoved har købere til jeres hvalpe. Så jeg synes allerede jeg er en del bedre end de fleste.
    At jeg skriver og spørg til en hanhund er det så forfærdeligt ?

• #26   23. mar 2009 Carola:

Jeg har ikke set annoncen, men ud fra det du skriver, håber jeg at du giver dig tid til at finde den rigtige hanhund. Både i udseende, størrelse og temperament. En DKK hanhund, som kan matche din tæve....

Har I ikke en hanhundeliste??

• #27   23. mar 2009 Ja jeg giver mig tid til at finde den ved allerede at kigge et halvt år før, vil finde den som kunne passe min tæve bedst, så jeg kan få en perfekt hvalp efter hende. Men mange skriver hverken om de har tavle eller noget, så må man jo spørge de forskellige.

• #28   23. mar 2009 Ellers spørg Gitte herinde om hjælp........

• #29   23. mar 2009 Det er ingen skam at spørge om hjælp. Det er en skam IKKE at gøre det, når der er etablerede opdrættere herinde:-)

• #30   24. mar 2009 nej det var overhoved ikke noget i den retning jeg mente.
    jeg mente at jeg synes jeg har gjort alt lige efter bogen, ved at vælge den race jeg kunne tænke mig, køre ud til en opdrætter og finde den tæve det skulle være, beslutte at vi skulle have hvalpe på hende, sørge for at alle hvalpe vil være afsat og blive tjekket ved dyrlægen inden parring. Har desuden spurt og sat mig ind i alder osv. og alle har sagt du kan bare parre hende ved hendes 3 løbetid og nu hvor jeg så skriver til en hanhund herinde, så skrive folk de bliver ligefrem harm og siger endda jeg må være uviden om hvordan det hele hænger sammen.
    Det var bare det jeg ikke forstod, da jeg selv synes det hele lyder til at være iorden.....

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#31   24. mar 2009 Hvis man går efter DKK`s retningslinier, så er det ok.

Hvis folk ik syntes det er OK, ja så meld jer ind og få lavet dem om *S*

Og hvor er trådstarter i debatten?

• #32   24. mar 2009 hov hov - jeg er her ... smiley
    Synes bare det blev til lidt mudderkast, så bakkede lige ud ...
    Synes bare det er underligt der er 2 annoncer på dansk svenske gårdhunde hanner på under et år som lånes ud til avl ... Og bliver altså forbavset når folk med tæver som knap er udvokset skriver de er interesseret...
    Carola - du skrev selv at du regnede med hendes løbetid kom om 5 måneder, hvor hun så vil være 19 måneder, og det synes jeg er for tidligt, men det er så min mening....
    Som andre skriver - hvis du har tavle på din lille frøken, hvorfor så i alverden parre hende med en eller anden tilfældig DSG af ukendt oprindelse ?
    Og nej, jeg er ikke kun for tavler - min Nico har skam ingen, men ham skal der så overhovedet ikk avles på ...
    Har DKK ikke nogle retnigs linier for hvornår man må avle ?
    Men håber du finder den rigtige hanhund , når tid er ...
    Med venlig hilsen Betina

• #33   24. mar 2009 Det er meget almindligt at parre små hunderacer før de er fyldt 2 år.
    Det kommer sig af deres skellet dels er færdigt - dels at det ikke må nå at blive for "stift" til en fødsel.
    Så 1 år og 9 mdr er en ganske fornuftig alder for en DSG

• #34   24. mar 2009 Jamen jeg er ikke selv interesseret i udstilling osv. og har kun min som familiehund, og jeg synes derfor ikke rigtig at kunne bestemme mig for om det er nødvendigt med en lille herre med tavle eller om jeg bare skal finde en ren uden men jeg vil dog have rene hvalpe. Så derfor har jeg skrevet til et par stykker angående deres hanhunde.

Jeg har også tænkt meget over om jeg synes knap 2 år er nok inden jeg har taget beslutningen om at vælge at få hende parret ved næste løbetid. Jeg synes bare hun er voksen nok.

• #35   24. mar 2009 *men jeg vil dog have rene hvalpe*

Netop med din race, hvor det er almindeligt at blande Jack Russel og korthåret fox, er det vigtigt at få en hund med tavle. Du har ikke en kinamands chance for at vide, vad der er i hanhunden, med mindre han har tavle:-)

• #36   25. mar 2009 Kan kun bakke helt op om Julie & Westierne .indlæg.

• #37   25. mar 2009 Hun er ikke "kun" familiehund hvis du avler på hende. Så er hun altså også avlshund, og tavlen kan du arkivere lodret hvis ikke du rent faktisk bruger den til noget. At bruge et par timer en enkel dag på at få godkendt din hund er det mindste af det arbejde der ligger i at avle (og din tæves opdrætter vil sikkert også sætte pris på det)

• #38   25. mar 2009 ja jeg tænker jo selvføgelig også på en han uden tavle aner jeg ikke hvad har i sig, så de vil ikke være rene med sikkerhed overhoved.
    jeg har heller ikke så travlt igen, det var nu mere jeg synes det kunne være dejligt for hende at være sammen med en hund, så de kan lege og hygge sig sammen, når manden og jeg ikke er hjemme.

• #39   25. mar 2009 Carola

Det behøver hun jo ikke at indgå i avl for at få. Der findes masser af dejlige hunde i dk der sikkert gerne vil være hendes ven.
    Ikke fordi jeg har det fjerneste imod at hun indgår i avl - go for it, men hvis hun nu får 5 hvalpe er dit behov for én ven jo opfyldt 5 gange og bliver måske endda et problem hvis du ikke kan få dem solgt. Der er det nok til din fordel at du både ved hvem hannen er (og hvad han indeholder) og har hvalpe efter forældre der er checket for relevante ting. smiley

• #40   25. mar 2009 Carola - det med en kammerat kan jeg kun bakke op om, har selv overvejet det mange gange til Nico..
    Jeg er blevet rådet til at tage en tæve, da han er liodt en svag hanhund... og han skal jo ikke kanøfles, men det holder mig lidt tilbage, for jeg vil ikke have hvalpe, men han fik sådan en kemisk kasteration, og han blev med det samme tyk, dvask og kedelig...
    Så indtil videre er han alene...

• #41   25. mar 2009 Ja jeg har nemlig også tænkt på at købe en tavle tæve mere fra samme opdrætter som hun kunne have som legekammerat i stedet for en hvalp efter hende. Jeg er jo lidt bekymret for om hun vil kunne enes med hendes hvalp når den bliver stor. På den anden side synes jeg hun er super dejlig og er jo mit et og alt så derfor vil jeg på den anden side også gerne have sådan en lille en efter hende smiley
    Min mand synes derimod det helt sikkert skal være en efter hende, han er slet ikke i tvivl.

• #42   25. mar 2009 I collieklubbens etiske retningslinier står blandt andet:
    En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet. Der gælder endvidere den regel at en collietæve først må parres når den er fyldt 20 måneder.

Carola S
    Hvis i overvejer at få hvalpe, så vil jeg anbefale at spørge opdrætteren hvad der skal til for at få den avlsgodkendt.

Kommentér på:
Det er dog utroligt (avl unge hunde)

Annonce