{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

Patella? {{forumTopicSubject}}

Tja, jeg havde en lille diskution med et par stykker i en tråd igår, det var ang. sygdomme, stamtavler osv. Jeg er kommet til at tænke over, hvad er patella? det blev nævnt, da Ollie ikke har stamtavle er han heller ikke blever tjekket for det. så nu er jeg da helt bekymret. Nogen der vil hjælpe?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Patella?
  • #1   20. mar 2009 Evt. symptomer?

• #2   20. mar 2009 det er løs knæskal på bagbenene - symptomer er halthed

• #3   20. mar 2009 du kan sagtens få ham tjekket hos dyrlægen, selv om han ikke har stamtavle

• #4   20. mar 2009 min kæreste chi, blev tjekke for det igår da vi aligevel var ved dyre lægen, det tager ikke mange sek.

han havede så en smule løs på højere mener jeg men intet på venstre smiley

• #5   20. mar 2009 Jeg har fået tjekket hans knæ, og de var heldigvis fine smiley Så faldt der en sten fra mit hjerte.

• #6   20. mar 2009
    Charlotte **DKK Snob* *: er det tilladt at avle på nogen grader af petalla?

• #7   20. mar 2009 Han skal ikke bruges i avl. Skal det tjekkes i røngten? Min dyrlæge har bare mærket på ham nemlig.. Men han sagde hans knæ var fine.

• #9   20. mar 2009 okay, så når mkin kærestes chi ikke havede på den ene og den anden var en lille bitte smule løs hedder det så 0+1?

• #10   20. mar 2009 Så har min dyrlæge ikke været særlig grundig ..

• #11   20. mar 2009 Ollie bliver et år til august. Så jeg skal da vidst snart en smut derud igen.

• #13   20. mar 2009 Fordi han slet ikke sagde det var det han tjekkede, de sagde bare at hans knæ var fine, og det kan jeg jo regne ud at det var nu smiley

• #14   20. mar 2009 Okay tak smiley Charlotte, du var en del af den der diskussion i den tråd igår. Og det er slet ikke for at starte igen, men du nævnte noget om at stamtavlen var det bedste, også pga. partella. Hvordan? For kan da faktisk godt se det nu.

• #15   20. mar 2009 Der er forsikringer der dækkker patella... For min hund er blevet opereret for det og jeg har Tryg, de dækkede stort set hele affæren.

• #18   20. mar 2009 Har planer om at skulle have en tæve på et tidspunkt. smiley Og det skal helt klart være med stamtavle.

• #19   20. mar 2009 Jeg har kontaktet min opdrætter, begge Ollies forældere har tavle. Hun siger hun ikke har papire på de er partella fri, men at de er det, og bliver tjekket. det er måske ikke et krav? Tak for svar. Det er min første hund, og jeg ved ikke så meget om tavler? smiley

• #21   20. mar 2009 Tak for svar alle sammen!

• #22   20. mar 2009 Hun sagde at tæven ikke var avlsgodkendt, men har senere fundet ud af at man ikke må krydse klubber, og de er i 2 forskellige klubber.

• #23   20. mar 2009 Så njeg ved ikke hvilken af grundende det var

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
    #24   20. mar 2009 Jeg har lige været til check med mine 2 unghunde på 15 måneder, ved en "fremmed" dyrlæge der har stor rutine i undersøgelse og operation af patella. Hun var meget meget grundig... og undersøgelsen varede ca. 5 minutter på hver hund... benet blev vendt og drejet og grundigt følt på...
    Begge hunde var grad 0+0 så jeg var bare glad...og købte selvfølgelig erklærring på dette.... da det er planen at de begge skal i avl....
    Vi havde en stor snak om patella... og hun kunne fortælle.....
    - at man ikke må avle på hunde der ikke er grad 0+0 i 1½ års alderen... da alt andet er aveligt...
    De kan mærke meget allerede når hunden er ½ år.... og operationsresultater bliver bedst jo yngere hunden er...
    Når hunen får konstateret 0+0.... i 1½ års alderen... er videre undersøgelse ikke nødvendig da en evt. patella da ikke er arveligt...
    En hund kan pådrage sig patella hele livet igennem... den kan opstå ved et hop fra en sofa... eller et fald i et hul... og denne form for patella er ikke aveligt...
    Et røngten billed af patellaen kan fortælle om det er en arvelig eller opstået patella... da det sidder forskelligt i knæet...
    Dette var hvad hun kunne fortælle og det var en meget meget lærerig samtale...

• #25   20. mar 2009 Lena, tak for et lille udpluk af den viden :o)

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

#26   20. mar 2009 Ja... spurte direkte hvornår jeg skulle teste dem igen og om det måske skulle gøres til det årlige tjek....
    De to voksne hunde jeg har blev tjekket for lidt over et år siden...så hvis det var var det tid for dem igen.... og hendes svar var...
    - hvis de er tjekket fra 15 måneder eller senere og fundet 0+0 er det ikke den arvelige... selvfølgelig kan alle hunde bære et gen... som ikke kommer til udtryk på hunden selv... og man kan derfor alligevel ikke 100% sikre sig at hvalpe ikke kan få det.... men at det er et godt udgangspunkt at forældrene er grad 0....
    Hvis det viser sig at tæven får flere hvalpe med denne lidelse bør den tages ud af avl...
    Viser en hund tegn på halthed senere eller via undersøgelser har løs knæ..er det en opstået patella... og den er ikke en der gives videre i avlen....
    Er lidt svær at forklare på skrift... men håber det kan forståes rigtigt...
    Og lige til sidst... det var en "fremmed" dyrlæge der har meget stor rutine i sygdommen....en der er anbefalet af mange andre opdrættere... da undersøgelsen for patella ikke er den der fylder mest i dyrlægeuddannelsen... men bygges op med rutine...
    Jeg kørte turen kun for undersøgelse af dette...

• #27   20. mar 2009 Jeg har hørt at det er mod reglementet at blande klubberne ..

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

#28   20. mar 2009 Altså et godt udgangspunkt er at købe erklærringen på patellastatus 0+0 hvis hunden skal indgå i avl... så man kan vise det sort på hvidt...
    Erklæringen kostede 125.- pr hund.... og "de er låst inde i pengeskabet".......
    Tak Charlotte... ja... det er en stor lettelse.. når man har tilbageholdt 2 hvalpe med fremtidsplaner og det går godt... deres mor har bare lavet nogle kanonhvalpe... et kuld mere på hende og hun går på pensión... Hund magen til hende skal man lede længe efter...

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

#29   20. mar 2009 Dru acceptere hunde med dkk tavle men ikke omvendt....
    Nogle folk med dkk hunde bliver skræmt væk til dkk´s udstillinger... dem møder man nogle gange så til dru-udstillinger.... og så bliver de brugt der....
    Jeg har i fremtiden planer om en nye lille tæve.. hun bliver med dkk papir, for at få lidt nyt ind i min avl... og jeg har kontakt med en dkk avler... og hun ved jeg er i dru... så ikke alle dkk-opdrættere er "snobbede"....
    Men det er ikke noget jeg skal hverken i dag eller i morgen.. men når jeg føler at nu er det tiden....

• #30   20. mar 2009 Hejsa.. Jeg har haft en tæve med patella.. Det viste sig da hun var 1 år gammel.. Hun humpede rundt på 3 ben og hylede når hun skulle tisse og mere.. hun havde 1+2... Hun blev opereret i det bagben hvor hun havde 2.. Det hjalp hende helt utroligt meget i godt 2 år men lige fra den ene dag til den anden fik hun sindsygt ondt og kunne ikke stå op mere.. Jeg hjalp hende med at stå op når hun skulle spise.. Det var ren tortur at se på.. Hun blev aflivet pga den dumme sygdom.......... Så jeg vil klart fraråde folk at avle på deres tøser hvis de har patella.. Den tunge mave de skal slæbe rundt på vil kun gøre det værre og tæven får meget mere ondt.. Så tænk på tæven inden i avler....

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

#31   20. mar 2009 Charlotte..
    Ved ikke hvad du mener med enighed.... jeg fortæller kun hvad dyrlægen fortæller...
    Hun bliver brugt som fast dyrlæge ved nogle af de "store" dkk-avlere der avler chihuahua´er....
    Hvor ofte skal man forny sin patellaerklæring i dkk...ved du det.... eller er det ikke også kun en gang....?

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

#32   20. mar 2009 Jeg havde faktisk troet at en patellaerklæring var et krav i dkk... for at avle... men har lige været inde og kikke... og nej det er det ikke.... det kommer måske lidt bag på mig... da sygdommen er meget udbredt indenfor de små racer... og dkk... har så "strenge" avlsregler...
    Så blev jeg også lidt klogere idag...
    Men uanset om det er et krav eller ej... så ville jeg aldrig købe en hund på ikke tjekkede forældrehunde... selvom der aldrig er noget der er 100% er det alligevel et godt udgangspunkt... derfor jeg også vælger at teste mine forældrehunde...

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

#33   20. mar 2009 Gitte...
    Øv for en rigtig træls oplevelse...

• #34   20. mar 2009 Forsikringsselvskabet If går ind og dækker men der er en selvrisiko på 25%.. Så der er nok nogle forsikringer som vil dække..

Kommentér på:
Patella?

Annonce