{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.500 visninger | Oprettet:

Rottweiler; kamphund eller ej? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg sad lige og læste en anden debat igennem og der tror jeg rottweileren blev sammenlignet med kamphundene...
er dette rigtigt?
For så vidt jeg kan læse mig til så er det en vagthund
Min er en blanding af rottweiler/dobermann/slædehund af en art og har læst om disse racer og har ingen steder læst ordet kamphund:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rottweiler; kamphund eller ej?
  • #1   17. mar 2009 Har aldrig hørt noget om at en rottweiler skulle være en "kamphund" =)

• #2   17. mar 2009 Nej det er ikke en kamphund, men meget lig kamphunde, så har den flere hunde liv på samvittigheden. Mange boligforeninger har dem med ind under muskelhunde, derfor bliver det nok tit misforstået.

• #3   17. mar 2009 Det er en brugshund, ikke en kamphund. Mange folk forbinder den dog med en kamphund.

• #5   17. mar 2009 Nej det er det ikke. Men den bliver ofte nævnt i "kamphunde-diskussionerne" fordi der ses nogle af de samme problemer med den.

Personligt kan jeg sige at min hund er blevet overfaldet af 3 forskellige rotter.
    2 af disse tilfælde endte hos dyrlægen. (heldigvis ikke meget alvorligt, men han skulle da lappes sammen)

Oscar er nu meget utryg ved ALLE større hunde. Det synes jeg er super ærgeligt. Men der er jo ikke så meget at gøre ved det.

• #6   17. mar 2009 En rottweiler er egentlig en hyrde hund. Det er det den er skabt til. Hvis man søger på nettet så står der en masse gode oplysninger om rottweilere. :o)

• #7   17. mar 2009 Okay men det var bare første gang jeg hørte den forbindelse...
    Ved godt rotten har liv på samvittigheden og det samme har dobermannen.
    Mollossen; må jeg hører lidt om den? er det en gruppe af hunde og hvilke hunde hører under den?

• #8   17. mar 2009 Rotterne:

Nej jeg ville bare pointere, at der også sker mange overfald på både hunde og mennesker med Rottweilere, derfor bliver de nok tit fejlagtigt forvekslet med "kamp" eller muskelhunde.
    Men selvom de ikke er "kamphunde", så vil jeg sige at mange af de samme ting gør sig gældende, hvis man vil have en rottweiler.
    Der skal en ansvarlig ejer til, som har respekt for dens styrke.

• #10   17. mar 2009 Rotterne:
    Fuldstændig enig. Mener også, man kan gøre de fleste hunde "ubehagelige", hvis det er ens hensigt. Desværre.

• #11   17. mar 2009 Okay super.. mange tak for svar:-)

• #13   17. mar 2009 Ja er nemlig os hel vild med racen, selvom der også herunder er brudne kar:-)
    Min kæreste vil meget gerne have en ren rottweiler næste gang for han er vildt glad for deres sind. og det at de er vagthunde og kan passe på mig og min datter når han ikk er her hjælper nok os på det

• #14   17. mar 2009 Rottweileren er ikke nogen kamphund det er heller ikke en muskelhund ..

• #15   17. mar 2009 Nej, en rottweiler er ikke en kamphund, den stammer af anden brugsoprindelse, men ligger i den kategori som kamphundene også ligger i, nemlig dem der hedder Muskelhunde/-korrekt Molosser.

En kamphund, er en hund der bliver brugt til kamp. Ordet kamphund, er meget nedladende, og i princippet meget ukorrekt, da det er minimalt, (HELDIGVIS) af hunde der bliver brugt til kamp.

Det er dog primært kun pittbullen, der er af den race som er "skabt" til formål at bruges i kamp, ved at bruge særlige stærke og aggressive hunde i videreavl, de andre muskelhunde-afstamninger, har haft andre formål, såsom vagt-gårdhunde, kvæg, horder, og brugt til jagt, inden nogen fandt på, at hidse dem op til kamp og fornøje og underholde datidens rige samfund...
    (ligesom gladiatorer...dog bare ikke så langt tidsmæssigt tilbage)

Forresten er det pittbullen der er fremavlet af disse, så den kom efter de andre racer, omkring -17/1800 tallet.

Derfor er den fællesbetegnelsen muskelhunde nok bedre beskrivende, hvori man bla. finder racer som Amerikansk Bulldog, Rottweiler, Amerikansk Staffordshere Terrier, Engelsk Staffordshere Terrier, Boxer mf. smiley

Håber dette gav lidt svar... Om ikke andet kan man læse om FcI gruppe: Schnauzere, pinschere, molosser og sennenhunde.

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=292469

• #16   17. mar 2009 Rotten er ikke en kamphund, men brugshund.. Den har været brugt til at drivekvæg med i gamle dage.

• #17   17. mar 2009 ps... sjovt, egentligt. Fordi jeg havde en længere samtale med det nye sted jeg og Freja starter træning...

Og fordi hun jo er Amerikansk Bulldog, kom vi også ind på emner, om folks holdning til "muskelhunde" på træningspladserne...Og hvordan at fordommene nærmest rykker rundt...

Først var det vidst schæferen der var bidsk osv. Så kom Rottweileren. Så schæferen igen, så dobberman og rottweiler og nu muskelhunde, som ikke helt ligner rottweiler eller dobberman...

Hm ja... det kom jeg blot til at tænke på igen.

• #18   17. mar 2009 Det er netop derfor at jeg synes at det der muskelhund/kamphund ord er så latterligt...

Rottweiler bliver ikke rigtigt betegnet som muskelhund/kamphund , men det gør Amerikansk Bulldog tit.
    Men sjovt nok blev de back in the days brugt til præcis det samme :
    At vogte kvæg ...........

• #19   17. mar 2009 Rottweileren blev ikke nævnt som kamphund da begrebet første gang kom frem i hundeverdenen. Det gjorde en del andre racer til gengæld. Der findes ikke nogen officiel liste over kamphunde men DKK valgte bl.a. at skrive en artikel hvor de i stedet valgte at bruge betegnelsen muskelhund, og der figurerer rottweileren bl.a. på deres liste.

• #20   17. mar 2009 Rottweileren blev brugt til dyrekampe da den var hærhund for romerne, samtidigt med at den vogtede kvæg, romernes madforråd.
    Det er godtnok et par år siden, men ikke desto mindre er det en del af dens oprindelse...

Bruger DKK betegnelsen 'muskelhund' ?? .. Det er jo ikke et ord man kan bruge som facit da det bare er noget folkemassen har opfundet..

• #21   17. mar 2009 Jo jo, det er bare en lidt pænere udlægning af ordet kamphund dog med nogle flere racer involveret.

se evt. her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/918

• #22   17. mar 2009 Ved nærmere eftertanke tror jeg vidst i øvrigt at det er FAME som første gang navngav bl.a. rottweiler og dobermann som muskelhunde...

• #23   17. mar 2009 Synes at det er noget pjat at nu også anerkendte navne som DKK begynder at anvende ordet 'muskelhund'.....
    Men ordet er jo nok kommet for at blive.

• #24   18. mar 2009 begyndt og begyndt smiley tror vist det stammer fra en artikel de udgav i 2007... Jeg synes at det er en lidt meningsløs "gruppe" der er startet mere eller mindre officielt, hundene hører alle i forvejen under andre grupper og af størrelse, instinkt og sind er de vidt forskellige kun med fællestrækket at de har muskler.

• #26   18. mar 2009 Joh men så skal vi vel også til at have grupper for kortbenede hunde, hunde med lange snuder eller vi kunne inddele dem i om ørerne står rejst eller hænger??

• #28   18. mar 2009 Enig i at man i daglig tale betegner en hund som langhåret, kortbenet osv. her mener jeg også sagtens at man kan bruge ordet muskelhund. Der blev henvist til DKK som har lavet ordet muskelhund til et begreb, godt hjulpet på vej af fame som endda har sat racer på. Jeg mener mere eller mindre at man er ved at opfinde en ny gruppe for disse hunde. Rottweileren bliver altså ikke mindre brugshund af at den har muskler lige som schæferen vel næppe holder op med at være hyrdehund bare fordi den også er langhåret.

• #29   18. mar 2009 Lene!

Helt enig... smiley

• #30   18. mar 2009 En kamphund er en hund, der er blevet opdrættet til kamp mod andre hunde eller dyr. Det er en rottweiler ikke og det er der iøvrigt meget få racer, der rent faktisk er.

For mig er kamphund ikke et negativt begreb, da denne type hund, ligesom alle andre hundetyper, indholder positive og negative egenskaber.

Begrebet muskelhund har jeg intet til overs for, da det simpelthen er for upræcist og usagligt og overhovedet ikke tager hensyn til raceegenskaber, men kun udseendet og så er det man begynder at få mops og fransk bulldog på listen over "farlige" hunde, fordi de ser "farlige" ud.

• #31   18. mar 2009 Det var os kun fordi det blev nævnt i en anden tråd at rottweileren var en kamphund at jeg spurgte. ved godt at det er de færeste hunde som faktisk er trænet til kamp:-)
    Men mange tak for svar, det var dog ikk en opfordring til debat om ordet muskel/kamphund...:-)

• #32   19. mar 2009 Jamen så er svaret kort og præcist at ifølge fame er rottweileren en muskelhund smiley

Kommentér på:
Rottweiler; kamphund eller ej?

Annonce