898 visninger
|
Oprettet:
Soignering før udstilling - Hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Er der nogen der kan give mig nogle gode råd til hvordan jeg skal soignere min japanske spids inden en udstilling?
Hvordan får man pelsen sådan helt "fluffy"?
Hvor meget hår skal man klippe af poterne?
Han har meget langt hår omkring ørene, skal det også klippes?
Håber der er nogen der kan hjælpe.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 810
feb 2008
Følger: 73 Følgere: 68 Hunde: 9 Emner: 73 Svar: 1.462
Jeg har ikke nogen forstand på soignering af en japensk spids.
Jeg har collie, for det første så skal hunden gennem børstes for den kommer i bad, hundesn bades, hunden fønnes ( blowes ) så hunden bliver tør ( giver en luftig pels ) så er det atter at børste igen,
Vi plukker vores collie omkring ørene, klipper mellem trædepuderne og på ydersiden af poten, håber at der er andre af japans spids fortæller hvordan hunden ellers skal klippes.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.529
Poterne skal klippes helt rene og 'stramme', det vil sige helt kort og rundt om trædepuderne under poten, stik fingerne ind mellem tærne og løft det pels op der gemmer sig derinde og red det op med en kam inden du klipper det med en filérsaks og slut af med at klippe rundt om poten med en almindlig, god saks, så hunden får runde kattepoter.
Red pelsen på haserne op og ud og klip nede fra og op, en lille cm. fra benet -det plejer jeg i hvert fald at gøre på hendes ;o) Brug gerne en saks med godt langt skær så du kan klippe hasen i et 'hug' så du ikke risikere at lave hakker :o)
De lange hår rundt om ørne skal ikke klippes, medmindre der ligefrem er nogen der 'tjavser', men de lange fimrehår inde i øret skal studses, med en filérsaks og så peljer jeg at klippe rundt om ørespidsen, men det skal vist helst vises hvordan man gør det, medmindre der er nogen der er bedre til at forklare end mig ;o) Men ganske enklte kan siges at ørene helst skal se så små ud og forsvinde så meget ned i pelsen som muligt :o)
Med hensyn til at få pelsen 'fluffy', så skal hunden naturligvis i bad -jeg gør det altid aftenen før udstillingen, vask hunden 2-3 gange (under samme bad) i en god shampoo, men ingen balsam, det får pelsen til at klaske... Også igang med blower eller som minimum en god kraftigt føntørre -og noget tålmodighed, og blæs og red mod pelsen :o)
Som sagt, dette er ikke min race, det er bare sådan jeg gør, efter ordre ;o)) Men mon ikke der kom mernogen på spids ejere på banen, der retter mig hvis det er helt forkert :o)
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
Derudover skal poterne klippes så de er helt stramme at se på...
Husk først at klippe hunden når den er ren...
Og husk iøvrigt altid at blande shampoen op med vand og massere den ind i hundens pels over det hele med en svamp. Hæld aldrig en klat shampoo ud på hundens ryg, det bliver den ikke ren af - jo ryggen måske
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.721
Jeg vasker min hund dagen før, men jeg vasker hendes krave på brystet og rundt om halsen om morgenen inden udstillingen og får det føntørret op så det står flot op
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 5
Soignering før udstilling - Hjælp!