{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor slikker hunde på folk?
  • #1   1. mar 2009 salt

• #2   1. mar 2009 det er fordi der er glade for en

• #3   1. mar 2009 der er forskel på den måde de slikker... Det kan også sagtens være dominans

• #4   1. mar 2009 Jeg har nemlig også hørt at det kan være dominas, men jeg har der imod også hørt at det kan være underkastelse....

• #6   1. mar 2009 Har godt nok aldrig hørt eller læst om at slik på hænder kan være dominans.
    Hvor søren får I det fra?
    Og hvilke begrundelser for at det skulle være dominans er der tale om?

Jeg har altid lært at slik er underkastelse og det stammer fra hvalpestadiet hvor hvalpen slikker sin mor i mundvigene for at få mad og senere for at vise venlighed og underkastelse.

Selvfølgelig kan det også være for opmærksomhed/hyggens skyld og fordi hænderne smager salt, sødt og generelt bare godt.

• #7   1. mar 2009 Ja, der kan være flere årsager, enten kan hunden være stresset, den kan også vise, at den underkaster sig. Og ja så kan det også bare være en dårlig vane.

• #8   1. mar 2009 forresten, nu kan rottweileren godt finde på at slikke, men har dog ALDRIG oplevet en dominant hund, der slikkede på hænder osv.

• #9   1. mar 2009 Ang. om det kan være dominans har jeg engang læst det i en bog om hunde, kan dog ikke lige huske hvilken en det var...
    Nu har jeg bare hørt så mange gæt på det og så tænkte jeg om der var nogle herinde der vidste lidt mere om det.

• #10   1. mar 2009 Jeg har altså altid hørt at det er fordi at de er glade for en, og at det er kys. jeg tror altså ikke det er dominans..

• #11   1. mar 2009 Camilla . : Er det noget du har hørt? Fint... Jeg VED det er dominans hvis hunden overslikker dine arme, hals, ansigt etc og presser sig mod dig - er hævet over dit hoved. Jeg har selv oplevet det.

Men da vi ikke kender den givne situation kan man ikke sige hvad det er

• #12   1. mar 2009 Ja, jeg kan da faktisk godt se mønsteret.. Men du behøver da ikke blive mobset, er det ikke meningen, man skal komme med forskellige synspunkter, og erfaringer herinde.. ? Jeg har bare fået afvide at det er kys..

• #13   1. mar 2009 KRIGSMINISTEREN!!

Så du ved det?

Hvor VED du fra at det er dominans?
    Er du Hunde adfærdsterapeut??????

• #14   1. mar 2009 Jeg er sgutte mobset?

Jo, det er meningen, men du skal også lære og have åbent sind. Det du kalder mobset var fordi du dømte situationen og siger at du ikke tror det er dominans - det kan du ikke udtale dig om? Du var der ikke og det var jeg heller ikke.

• #15   1. mar 2009 Freia : Nej det er jeg ikke, men har haft adfærdsterapeuter på min gamle hund. Var der mere?

• #17   1. mar 2009 Lige præcis Theo, men dengang med Artos var det dominans

• #20   1. mar 2009 Theo : Ja du tror slik kan være flere ting? Det tror jeg bestemt også, men det kan OGSÅ være dominans, det kan være mange ting i den givne situation smiley

• #21   1. mar 2009 *** Enighed er opnået ***

• #22   1. mar 2009 Jeg vil lige omformulere mig.

Slik er et pacificeringsadfærd for at vise venlighed og det er oftest underlegne hunde som gør det overfor overlegne hunde.....

Det er på ingen måde dominans.

Men men men.... En overlegen hund kan finde på at slikke en underlegen hund i et forsøg på at berolige den underlegne hund ved at vise pacificeringsadfærd, hvis den underlegne hund optræder usikkert eller frygtsomt. Det er ikke dominans.

• #23   1. mar 2009 Præcis som Theo skriver, kan det være ting som dominans,stress,underkastelse,usikkerhed..eller en rigtigt 'dårlig vane'.

Med de 2 yderpunkter,dominans og underkastelse, bør det ikke være svært at se forskel...en hund der slikker som underkastelse har næsten med 100% sikkerhed en lav kropsholdning,ørene tilbage og 'logrer' som regel med hele kroppen samtidig med den hurtigt og ivrigt slikker..hvorimod en dominerende hund 'står' mere rank med satte ører, og slikker mere langsomt.

Ikke til at vide hvilken kategori OP's eksempel befinder sig i,da ingen af os har set 'kræet'.

• #26   1. mar 2009 Krigsministeren:
    Okay jeg er forbløffet over en adfærdsterapeut formulere det som dominans.
    Men jeg kender jo heller ikke til situationen med din hund. Jeg siger bare at det generelt ikke er tegn på dominans når en hund slikker. Men hvad ved jeg, jeg har jo kun alt min erfaring fra Roger Abrantes, som har været med til at stifte etologisk institut.... Men ok jeg kan selvfølgelig tage fejl af lige netop din situation med din hund krigsministeren.

• #27   1. mar 2009 Freia : Al respekt for din erfaring, men det var hvad jeg fik at vide og efter hvad lille mig kunne se, så var det ren dominans.

• #28   1. mar 2009 Krigsministeren.
    Tak... Ja som jeg også kender jeg ikke til situationen med din hund og ville meget gerne høre mere om din situation, for ville da gerne lærer noget nyt som jeg jo aldrig har hørt eller læst om før.
    Og hvis du gider og har tid må du da meget gerne skrive om forløbet for nu bliver jeg jo lidt nysgerrig.

Det jeg bare hæftede mig ved i første omgang var at du bare skrev det kunne være dominans uden en større begrundelse og jeg havde fået forståelsen af at hende der startede tråden spurgte for at få viden om hvorfor en hund slikker. Og det svarede jeg på da jeg mener at det er mest normalt et pacificeringsadfærd. Og ikke dominans at der du så har haft en oplevelse hvor slikkeri var dominans er jo noget helt andet.

• #29   1. mar 2009 Jesper L.:
    Han gør begge dele. Overfor mig og min kærste er det underkastelse med logren i hele kroppen og meget ivrig, men overfor nogle få personer prøver han nærmest at kravle op over hovedet på dem, når de sidder sofaen, og slikker dem i ansigtet.

Jeg har ikke nogle problemer med ham som sådan, jeg har bare tænkt over hvorfor han gjorde det.

• #31   2. mar 2009 slik på hænderne er de fleste gange på grund af salt og for at hunden siger jeg har tillid til dig og ved at du ikke gør mig noget ondt, men ekstrem skikkeri ved jeg ikke så meget om andet end at det kan være stress.

• #33   8. mar 2009 hunde afgiver et stof når de slikker som virker afslappende på dem, kan ikke huske hvor jeg har læst, eller hørt det, desværre.

Kommentér på:
Hvorfor slikker hunde på folk?

Annonce