{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

Giftig mad... {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der har en liste over... eller blot viden hvilke fødevarer hunde ikke kan tåle.. udover chokolade...
Eisa er vild med vindruer...når de modner i drivhuset går hun selv ned og plukker den, hvis døren ikke er lukket. Vil lige tilføje at hendes mave ikke gør vrøvl over det.. :o)
Men nu kommer jeg jo så i syv sind....for i går var der en der fortalte mig at vindruer virker som gift-ophobning i hundens nyrer...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Giftig mad...
  • #1   27. feb 2009 Nej... men jeg ved de ikke må få frugt og grønt med kerner i... så vindruer er ikke så godt.. .men ved ik hvor giftigt de er

• #2   27. feb 2009 Det ville være super...
    Tak skal du ha' :o)

• #3   27. feb 2009 Kviesgaard... Du er super...
    Tak for linket.

• #4   27. feb 2009 jeg har godt nok hørt at vindruer er giftige for hunde endda i ret små mængder.

men Kviesgaards link er super

• #5   6. mar 2009 Vindruer og rosiner

Af dyrlæge Hanne Friis

Vindruer og rosiner kan slå din hund ihjel

Det har gennem nogen tid været kendt at rosiner og vindruer er giftige for nogen hunde. En ny undersøgelse i det norske dyrlægeblad viser nu HVOR giftigt det faktisk kan være.

Det er ikke kendt præcis hvilke indholdsstoffer i vindruer og rosiner, der forgifter hunde. Ligeledes er det heller ikke alle hunde der reagerer på det, - nogle hunde kan spise rosiner uden der sker noget. Man kan blot ikke på forhånd vide om ens hund er modtagelig eller ikke, og der er desværre ingen tests der kan vise det.

Teorien er at det er svampesporer i frugterne, der ødelægger hundenes nyrer.

Man har fundet ud af at der skal så lidt som 2,8g rosiner og 19,6g vindruer pr kg kropsvægt til at forårsage nyresvigt hos modtagelige dyr.

Det svarer til at en hund på 25 kg kan udvikle nyresvigt efter at have spist så lidt som 70g rosiner eller 490g vindruer.

Symptomer på forgiftning viser sig ofte få timer efter indtagelsen

Opkast
    Diarre
    Mavesmerter
    Øget tisse-trang
    Øget drikkelyst
    Skælven, kramper

Hvad gør jeg hvis min hund har spist rosiner eller vindruer?

Kontakt dyrlægen og fortæl hvor meget du tror den har spist, - og hvornår den har spist det
    Hvis hunden ellers er frisk vil dyrlægen give et brækmiddel
    Herudover kan dyrlægen vælge at behandle hunden med væskedrop og aktivt kul hvis han/hun skønner at hunden er i fare.

Hvad er chancerne hvis min hund er blevet syg ?

Hvis hunden først har udviklet nyresvigt er chancen for at den kommer sig dårlige. Det kræver indlæggelse over længere tid hvis den skal have nogen chancer.

Derfor: Giv ALDRIG din hund vindruer eller rosiner. Det er ikke sikkert den er modtagelig for forgiftning, men der er ingen grund til at tage chancen.

Kommentér på:
Giftig mad...

Annonce