{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.169 visninger | Oprettet:

Råd ang. kasteration - For / imod? {{forumTopicSubject}}

Hej alle her på HG .

Jeg håber virkelig i kan give mig nogle gode råd. Jeg overvejer at få min 11 måneder cairn terrier kastereret, det var egentlig ikke meningen, men jeg syntes efterhånden det er begyndt at give for mange problemer.

- Problemerne er at han løber væk - når han får lyst - og jeg kan ikke kalde ham til mig, lyde og duftene er meget mere spændende end mig! Dette er næsten helt sikkert hvis han løber ud når det er mørkt.

- Jeg går til lydighedstræning med ham, og går meget op i det , og håber at begynde at gå til konkurrencer med ham på et tidspunkt. Men lige i tiden er der overhovedet INGEN kontakt til ham , ikke engang en godbid foran snuden er nok.

- Tager vi ham med nogle steder hen, stresser han meget op og gør og piver, her kan godbidder heller ikke altid få kontakten til ham.

Jeg træner med ham flere dage om ugen og heriblandt også kontaktøvelser og indkald , og har gjort det siden han var hvalp. Derfor er jeg bare så ked af at han er så svær at få kontakt til. Og det mærkelige er at herhjemme er han en drømmehund , lige indtil han k smutter ud og får færden af et eller andet.
Vi har snakket lidt om kemisk kasteration for at se om det hjælper på det , inden vi får kastereret ham rigtigt.

Har i nogle råd eller erfaringer med dette, eller kan se om vi gør noget rigtig eller forkert? Eller nogle forslag til træning der kan mindske problemerne , syntes dog jeg efterhånden har prøvet meget .
Hvad mener i om at kasterere ham ?
Håber i kan hjælpe ..

Mange hilsner Christina .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd ang. kasteration - For / imod?
  • #2   15. feb 2009 Ja , det er selvfølgelig et minus . :S
    Men kan det opveje problemerne , syntes jeg måske ikke . Han vil jo stadig blive aktiveret på samme måde , både fysik og psykisk.

• #3   15. feb 2009 Jeg må indrømme - at jeg er imod - og det vil jeg altid være.

Hvorfor købe en hanhund, som aligevel skal af med kuglerne.. så kan man da ligeså godt købe en tæve.

Men folk finder først ud af at en hanhund ikke er så nem, som en tæve, når først problemerne begynder at melde sig.. har set og hørt det så tit..
    Har anbefalet en del om at få en tæve, men nej, det skal være en han.. og først her går det op for folk, at de skulle ha lyttet til mig.

• #4   15. feb 2009 Jeg tror det er meget forskelligt....Jeg har selv for nogle år siden fået en 1.5 åt gl. kastr cairnterr. foræret....Den var iflg. de tidligere ejere ikke blevet bedre af at blive kastr......Nu ligger det jo i cairnt. natur, at den gør hvad der passer den nogle er værre end andre...Han kom kun når det passede ham, eller jeg sendte min anden kæmpestore hanhund efter ´ham....Han trykkede den fladt ned i jorden med sit hoved, gav den et puf i den rigtige retning og så kom de begge stormende tilbage.... Det var noget af en udfordring at gø med 3 cairnterr. og så den store på een gang... Men skægt..... Det er dejlige hunde, hvis man kan slå sig til tåls med deres temp. Det bliver lidt bedre med årene, men de kan jo så også blive gamle.....

• #6   15. feb 2009 Hulgaard: Det er jo så ikke lige helt det samme at have en tæve eller en kast. han... Men det regner jeg så også med du heller ikke mener, men bare stiller det sådan op, for at "tegne" et billed af hvad det er du mener...

• #7   15. feb 2009 prøv at snakke med dyrlægen om at prøve en kemisk kastration først, så kan du se om der er nogen effekt ved det.

• #8   15. feb 2009 Jeg synes slet ikke det har noget med at han er hanhund at gøre. Jeg tror mere det handler om, at han har en masse hormoner i kroppen og at du ikke er spændende nok. Hvis du ikke er interessant nok, vælger han dig fra og vælger det mere spændende til. Derfor handler det mere om at gøre dig selv attraktiv at samarbejde med og finde et lokkemiddel, der virker - og det kan godt kræve lidt ekstra ved en selvstændig race, som terriere jo er.

• #9   15. feb 2009 Generelt set er jeg ikke imod kasteration, men det bruges alt for ofte som en løsning på adfærdsproblemer. Desværre ofte efter råd fra en dyrlæge :-(.

Med din hund gætter jeg på at problemet er opstået for ca. 1-2 måneder siden. Hunden bliver kønsmoden fra 9-12 måned (små hunde før større hunde) og i det er samtodog den periode hvor hunden bliver mere territorial. Lige pludselig kan den ikke høre, den er mindre opmærksom på dig som Hundefører og kan ikke huske en dyt af hvad den tidligere har lært. en periode der kan gøre enhver hundefører frustreret. Den er under ombygning på øverste etage *S*
    Den gode nyhed er at det fortage sig igen når den bliver 11-13 måneder gammel. Så begynder den at fungere igen og du kan komme videre i træningen.

Mit råd er derfor at slå koldt vand i blodet og væbn dig med lidt tålmodighed inden du træffer beslutningen om at få ham kasterreret. Fasthold din træning og dine krav til ham, undgå at han få mulighed for at stikke af fra dig ved at have ham i snor når der er den mindste chance for at han kan blive fristet. Og om et par måneder så snak med dyrlægen om den kemiske kasteration, hvis det ikke ændrer sig.

• #10   15. feb 2009 Maiken ~ R.I.P. Basse smiley

Det netop det, med at tegne et billede, som jeg mener.

Nogle fok er til hanhunde andre er til tæver, sådan er det bare. men folk ved jo bedre selv, og nogle vil lytte og følge anviser, andre ikke.

Vi er jo ikke ens..

Derimod, er kvinder langt bedre hundefører en mænd. om det er deres fimine indstilling eller hvad der gør det, ja det må guderne vide.

• #11   15. feb 2009 Men til trådstarter, så tror jeg Therese har ret. Det virker ikk som den rigtige løsning umiddelbart, men du skal gøre dig selv langt mere interessant.

• #12   15. feb 2009 Hulgaards- Skrev et svar til dig før, men jeg har misforstået dit svar kan jeg se nu. Så ligemget. :o)

• #13   15. feb 2009 Hulgaard: Tak, det gjorde mig mere tryg hehe...

• #14   15. feb 2009 Hulgaard...Det var da en indrømmelse fra din side....Ja vi er dygtige nogle af os nogen mere end andre.....Meen vil give dig lidt ret i det med mænd og hanhunde med hensyn til sch.......
    Nogle af de gamle hundeføre fra polizen.... de kan bare noget som det er værd at iagttage, med store balstyrige hanhunde..... de forvandles med et til de rene førbare dygtige vuffer.......

• #15   15. feb 2009 Tak for alle råd og svarene. Vi undersøgte hvilket køn der var "bedst" inden vi købte Milton, og vi fandt en hanhund bedst passende til vores familie , og som sagt var det heller ikke vores mening at få ham kastereret , men det er jo bare som i siger , frustrende at være til træning med en hund der er FULDSTÆNDIG ligeglad med en , eller stå og råbe efter en hund der lukker helt af.

Jeg ville gerne at vi undgår at få ham kastereret og jeg har forsøgt på flere måder at gøre mig mere interessant end andet , men det syntes heller ikke at hjælpe , nogle forslag til hvordan jeg kan gøre ?
    Jeg vil gerne træne "det væk" i stedet , men gør virkeligt mit bedste , og syntes ikke noget syntes at virke .

• #16   15. feb 2009 En ægte Rottedroning - Forbyd avl uden FCI tavler .: Haha, den var god, den med munkene men nu er forskellen jo på dyr og mennesker at munkene frivilligt har valgt at gå i cølibat, det har et dyr ikke! Vi har fået vores han kastreret, af flere årsager, men han har ikke ændret temperament, han skal have lidt mindre at spise men det er også det hele.
    Du får ikke en "personlighedsløs" hund ved at lade den kastrere....

• #17   15. feb 2009 Find hans yndlingslegetøj eller en godbid, han elsker, som han skal have, når han er opmærksom på dig.

Øv kontaktøvelser derhjemme uden forstyrrelser og gør øvelsen sværere og sværere efterhånden som han bliver bedre.

Desuden tror jeg det er en rigtig dårlig ide at forlange for meget af ham lige - hellere have en succes med en øvelse, du er 100 på han kan udføre end at forlange for meget og risikere at skabe en konflikt, fordi han ikke forstår det eller ikke kan koncentrere sig om det.

Jeg vil nok også fraråde dig at råbe og blive vred - jeg er godt klar over hvor frustrende det kan være, når han bevidst vælger dig fra, når du VED, at han har hørt dig, men det er lige nu han prøver grænser og for alvor tester om du er en ordentlig boss og det skal du vise ham at du er. Og en god boss råber ikke smiley

• #20   16. feb 2009 Altså mine er begge kastereret.
    Bamse fordi jeg havde samme problem som du har og hvis der var en tæve der bare troede den var i løb så sad han og peb og jeg kunne slet ikke komme i kontakt med ham, men sikke en skøn hund jeg efterfølgende har fået mig..
    Bølle blev kastereret fordi hans ene sten ikke var faldet ned og da det kan give kræft valgte jeg at få ham kastereret da jeg jo ikke vil af med ham... ved godt atde kan få kræft af så mange ting men så er det da ikke stenen der er skyld i det.

Det med at de bliver dovne må jeg nok sige at jeg tror der er folks egen skyld mine er overhovedet ikke blevet dovne faktisk er derkommet mere go i Bamse efterfølgende.....

• #21   16. feb 2009 Man bliver altså en anelse ked af det når man læser nogle af jeres svar :o( tudekiks udleveres tak ;o)
    Nå, men helt alvorligt - for vi har fået Sumo kastreret og bestemt ikke fordi vi ikke kunne håndtere at han er en hanhund.
    Sumo er en lille hund - vejer kun 12,2 kg - han har stirrende øjne og stritører - og så har han ingen hale.
    Det er altså meget at have imod sig når man møder andre hunde - de tror straks han er dominerende og aggressiv - og det har virkelig skabt mange grimme situationer.
    Derfor valgte vi at få ham kastreret - vi håbede dermed at andre hunde - specielt hanhunde - ikke så nemt vil lade sig provokere - altså så har han (Sumo) da "kun" udseendet imod sig.... og gryntelydene som andre i øvrigt også (også mennesker!) tror er en knurren....
    Nå, men det jeg ville sige var - at det er altså ikke ALLE mennesker der BARE får deres hund kastreret fordi de ikke magter dem...
    :o)

• #22   17. feb 2009 Fruit b b R - det syns jeg faktisk lyder meget rigtigt det du skriver der...
    Vi er fuldstændig holdt op med "bare" at slippe Sumo løs. Vi går almindelige ture med fast snor og skovture med flexline. Og fra nu af bliver Sumo kun sluppet blandt venner :o) vi ska ikk udsættes for mere - eller rettere Sumo skal ikke :o) og jo mere jeg har læst om det jo mere tror jeg du har helt ret Fruit b b R....

Kommentér på:
Råd ang. kasteration - For / imod?

Annonce