3.749 visninger
|
Oprettet:
Cocker spaniel vs dansk svensk gaard.. {{forumTopicSubject}}
hej hundegalleri.
jeg vil lige høre jeres meníng om hvilke af disse to hunde er den bedste familie hund, og hvilken en der er mindst hidsig og mest lære nem
både dårlige og gode ting tages imod af begge hunde.
mvh AJ
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.060
Ingen af de to er "hidsig" af natur og begge er ret lærenemme.
Men det er jo hunde avlet til ret forskelligt formål, og dermed er de osse ret forskellige
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.736
Personligt ville jeg vælge en cocker, men det er fordi jeg har et svagt hjerte for spaniels
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 515
Hidsig er ingen af dem af natur.
feb 2008
Følger: 28 Følgere: 23 Emner: 35 Svar: 150
Vi har en Dansk/Svensk Gårdhund, som bare er noget af det sødeste vi har.
Jeg ved dog ikke om jeg ville anbefale en D/S som familiehund med små børn, da - efter jeg selv har vurderet fra tekster, snak, og oplevelser - D/S'en kræver lidt mere.. opdragelse, hvis man kan sige det sådan.
D/S'ere har en tindens til at gø meget.
Cockere ved jeg ikke så meget om, men dem jeg har mødt, har alle været super dejlige og rigtig søde mod alt og alle.
Jeg vil dog indrømme, at begge racer kan være dejlige, hvis de vænnes til alt fra hvalp - børn, larm, træning, osv.
Men jeg ville foretrække en Cocker til en børnefamilie og en D/S til en teenagefamilie.
Så vidt jeg ved, kræver en Cocker og en D/S ikke så meget som man umiddelbart skulle tro.
Jeg VED dog, at D/S'ere har ild i røven dagen lang, haha.
Nå, håber det hjalp.. bare på een eller anden måde.
Held og lykke
feb 2008
Følger: 28 Følgere: 23 Emner: 35 Svar: 150
4 ud af 5 (bare gennemsnitligt) af de D/S'ere jeg har mødt, har været så forfærdelig dejlige og været rigtig glade og godt opdraget, men de elsker at lege dagen lang, hvilket godt kan blive trættende.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.815
Min veninde har 2 gårdhunde.. de er ikke hidsige, nej
Men det er altså at se lidt lyserødt på det, at sige at en cocker ikke kræver så meget.. jeg synes da jeg har læst et par tråde herinde om lidt cocker frustrationer:-)
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.220
De er meget lærevillige og lærenemme men er også verdens største "puttehunde" - de kan ligge i arm hele dagen hvis de fik lov til det.
Gårdhunde (med stamtavle) har ikke særlig mange sygdomme at slås med, og derfor skal de heller ikke checkes for sygdomme ifm. avlsgodkendelse. De er robuste og kan modstå både kulde og varme uden problemer.
Mht. børn, så er jeg ikke enig i at der måske er problemer. Det handler jo i høj grad om hvordan de får lov at omgås børn. Snapperi har jeg aldrig oplevet i de gårdhundekredse jeg færdes, snarere tværtimod.
Kender flere børn der i en tidlig alder går til agility med gårdhunde, og det er helt fantastisk at se hvad de kan udrette.
Kender kun spaniels fra dengang jeg var yngre, og kan især huske at de havde problemer med øjen- og øresygdomme. Det håber jeg da at der er sket store fremskridt sundhedsmæssigt inden for disse sygdomme.
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.519
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
derudover er de puttehunde om en hals... elsker at ligge i arm i sofaen og sengen...
Jagtmæssigt vil jeg sige at cockeren nok har et højere drive end gårdhunden, men gårdhunden har jo "vagt" i generne, så den kan finde på at gø... men synes nu ikke de gør overdrevet meget i forhold til så mange andre...
feb 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 5
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 998
Men det kommer an på hvor aktiv jeres fam. er, og hvad i havde tænkt jer at bruge den til.
Mine cockerer er nu 10 og 11 år så de er ved at være et par ældre hunde men kræver stadig gode lange traveture.
feb 2009
jan 2007
Der er ikke noget værre end en filtret og uplejet cocker.
feb 2009
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.220
Det med at gø, det kender jeg altså ikke. Jo, de gør, men absolut ikke på et niveau, som er slemt.
Jeg synes man skal vælge hund efter det temperament man selv har og hvor meget tid man har til f.eks. pelspleje. Jeg var meget tæt på at købe en Welsh Terrier, men trimning og pelspleje diskvalificerede den - hunden var/er fantastisk, men jeg kunne ikke honorere den tid det ville tage at passe dens pels, især også fordi der skal bruges ekstra tid, når den skal bruges til udstillinger.
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
Der var meget turbo over min hund det første 1 1/2år, men det er ligesom aftaget med alderen. Han slapper af indenfor og er på når vi er udenfor.
Jeg synes en cocker er en utrolig lærenem hund der elsker at arbejde. Dette kommer nok i høj grad an på hvilke linjer man køber efter.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 509 Svar: 2.021
Og nico gør bestemt kun når der kommer nogen forbi vinduet (som er lige op af fortorvet) når det er mørkt ....
Ellers en dejlig hund - som gerne vil være med familien hele tiden ....
aug 2007
Nej, 20km om dagen skal den ikke have, men så skal den gerne ud og gå søg, lære nye ting, se nye steder, stilles for nye opgaver og generelt have lov at bruge hjernen. At aktivere en cocker kræver efter min mening at man har hjernen med sig og hele tiden finder på nyt ellers kommer den hurtigt til at kede sig og finder selv på ulykker.
Jeg har selv engang haft en D/S og Dumle's bedste ven er en D/S. Ingen af disse har været hidsige, det er bare nogle super lækre hunde der efter min mening er bedre som beynder hunde.
En D/S lukker heller ikke af på den måde en cocker kan øre hvis den får fært af noget.
jan 2007
lige som jeg ville ha sagt det......
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 164
Cocker egner sig ikke til lejligheder, men til steder med plads. Jeg siger ikke at en cocker ikke kan have det godt i lejligheder. Men hvor har jeg set mange annoncer med cocker sælges, da det er lidt for stor en hund at have i lejlighed. Og at de bliver overrasket over deres aktivitets niveau.
Og som der er blevet sagt, der er en del pelspleje. Ca 4 trimninger om året, og 3-4 gange i ugen gennembørstninger.
Min veninde har den DSG, og er noget at det dejligeste, men den er også ud på gode lange lufteture hverdag. Lidt fræk hund, men meget kærlig.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.815
Vi har også en ældre dame med en dsg, der er hvad du vil kalde arrig, men det er nu mere fordi den ikke får lov til at snakke med andre hunde, så det er mere nervøsitet end arrigskab..
Men jeg vil sige at en Cocker kræver langt mere arbejde de første 1-2 år, end en DSG gør..
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 246
Gøer aldrig ikke engang når der kommer fremmet og banker på døren
Har ild i røven hele dagen
Keder sig lynhurtigt
Elsker børn men er lidt for vild i det efter min mening til helt små børn.
Elsker at ligge og slappe af om aften.
Forfølger mig hele dagen, skal altid være hvor jeg er.
Men man skal elske en livlig og super glad hund hvis man skal vælge en dansk svensk gårdhund
jul 2007
DSG ihvertilfælde den vi havde i pleje, og dem jeg kender er også meget renlige. Vi har aldrig mærket hun havde løbetid, hun jorde altid sig selv ren. Hun bed aldrig i noget, elskede at lære nye tricks, fulgte mig konstant, selv når vi gik tur, behøvede jeg ikk snor på, hun gik aldrig over till andre uden hun havde fået lov, eller bare lige fik færten af noget og stak. Hun var altid så sød og kælen, og en rigtig god ven
nov 2007
En cocker er en jagthund som har brug for en del motion og aktivering. Men så er det altså også bare en super dejlig hund.
Det med at den er jagthund betyder ikke at den stikker af hvis den får færten af noget spændene som en beagle fx er kendt for. Det kommer selvfølgelig an på opdragelse, men det er ikke en af de der hunde der lukker fuldstændig af når den får fært.
nov 2007
Jeg har Oscar i en et-værelses lejlighed. Det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale, selvom det fungere super godt for min hund.
Han er rolig når han er inde, og er hvor jeg er (hvis jeg går i bad, ligger han foran toiletdøren, hvis jeg er i køkkenet ligger han der).
Vi har selvfølgelig ikke altid boet sådan, og jeg tror da også kun det fungere fordi Oscar er ved at være oppe i årene.
Jeg har ALDRIG oplevet at han er stukket af. Heller ikke da han var teenager!! Jo, dengang kunne han godt ignorere et indkald, men gør alle hunde ikke det??
Han er super dejlig, og holder sig altid i nærheden af mig. Han er opmærksom på mig hele tiden når vi er ude og gå. Der er ingen problemer.
Men ja, selvom han er 10 år gammel har han brug for meget aktivitet. Jeg lære ham hele tiden nye triks og lege, og han elsker det. SUPER lærervillig. Og han lærer hurtigt.
nov 2007
Jeg klipper selv Oscar ca. en gang hver 3. mdr. Og børster ham en gang om ugen, hvilket bare er en form for hygge for os...
Det skal lige siges at jeg på ingen måde er god til det der med at klippe.... jeg har sådan set bare prøvet mig frem, og det har ikke altid set lige kønt ud, men det gør nu ikke mig så meget.
Hvis du kigger i min profil på oscar, og i mine fotoalbum vi du kunne se, at der er nogen billeder hvor hans øre er helt kortklippede... og at der i øvrigt er forskel på han generelle hårlængde
aug 2007
Med lukke af mener jeg at Dumle er umulig på en træningsplads hvor der lugter af godbidder, mennesker, andre hunde og at der er blevet gået spor. Med alle de lugte render han med snuden i jorden konstant og så kræver det meget at få kontakt til ham.
feb 2009
det var en meget stor hjælp som i alle har skrevet.
jeg kunne bruge alt hvad i skrev. så nu gælder det bare om at vælge hvad man vil omgås med. :
mvh
nov 2007
Okay på den måde. Det kan jeg også godt nikke genkendene til
Oscar synes også det var meget svært at koncentrere sig på træningspladsen dengang vi gik til træning. Fx kunne han knap nok gå på plads, fordi han ikke kunne dy sig for at have næsen i jorden. Men det var egentlig kun på træningspladsen det var et problem.
nov 2007
Held og lykke med det hele
jul 2007
feb 2009
Cocker spaniel vs dansk svensk gaard..