{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cocker spaniel vs dansk svensk gaard..
  • #1   15. feb 2009 Bedste familiehund afhænger jo af familien der skal have den (hvad den skal bruges til, hvor meget aktivitet de vil give den osv)

Ingen af de to er "hidsig" af natur og begge er ret lærenemme.

Men det er jo hunde avlet til ret forskelligt formål, og dermed er de osse ret forskellige

• #2   15. feb 2009 Skønne hunde begge to.

Personligt ville jeg vælge en cocker, men det er fordi jeg har et svagt hjerte for spaniels smiley

• #3   15. feb 2009 D/S-en vil jeg sige er mest lærenemme (eller ihvert fald for den lidt uerfarne ejer). Om de er gode familiehunde afhænger af hvad man bruger dem til, hvis ikke en hund får lov at bruge hjerne og krop bliver enhver hund jo en umulig familiehund ;o)
    Hidsig er ingen af dem af natur.

• #4   15. feb 2009 Hverken Cocker eller Dansk/Svensk gårdhund er hidsige - så vidt jeg ved.
    Vi har en Dansk/Svensk Gårdhund, som bare er noget af det sødeste vi har.
    Jeg ved dog ikke om jeg ville anbefale en D/S som familiehund med små børn, da - efter jeg selv har vurderet fra tekster, snak, og oplevelser - D/S'en kræver lidt mere.. opdragelse, hvis man kan sige det sådan.
    D/S'ere har en tindens til at gø meget.
    Cockere ved jeg ikke så meget om, men dem jeg har mødt, har alle været super dejlige og rigtig søde mod alt og alle.

Jeg vil dog indrømme, at begge racer kan være dejlige, hvis de vænnes til alt fra hvalp - børn, larm, træning, osv.
    Men jeg ville foretrække en Cocker til en børnefamilie og en D/S til en teenagefamilie.

Så vidt jeg ved, kræver en Cocker og en D/S ikke så meget som man umiddelbart skulle tro.

Jeg VED dog, at D/S'ere har ild i røven dagen lang, haha.

Nå, håber det hjalp.. bare på een eller anden måde.
    Held og lykke smiley

• #5   15. feb 2009 OG.. D/S'ere har det lidt med, at nappe ud - for sjov, selvfølgelig.
    4 ud af 5 (bare gennemsnitligt) af de D/S'ere jeg har mødt, har været så forfærdelig dejlige og været rigtig glade og godt opdraget, men de elsker at lege dagen lang, hvilket godt kan blive trættende.

• #6   15. feb 2009 En cocker spaniel er jo en jagthund, så kræver lidt ekstra arbejde.

Min veninde har 2 gårdhunde.. de er ikke hidsige, nej

Men det er altså at se lidt lyserødt på det, at sige at en cocker ikke kræver så meget.. jeg synes da jeg har læst et par tråde herinde om lidt cocker frustrationer:-)

• #7   15. feb 2009 Gårdhunde gør meget - ikke det jeg ved af, og jeg har pt. 2 og har haft en mere.

De er meget lærevillige og lærenemme men er også verdens største "puttehunde" - de kan ligge i arm hele dagen hvis de fik lov til det.

Gårdhunde (med stamtavle) har ikke særlig mange sygdomme at slås med, og derfor skal de heller ikke checkes for sygdomme ifm. avlsgodkendelse. De er robuste og kan modstå både kulde og varme uden problemer.

Mht. børn, så er jeg ikke enig i at der måske er problemer. Det handler jo i høj grad om hvordan de får lov at omgås børn. Snapperi har jeg aldrig oplevet i de gårdhundekredse jeg færdes, snarere tværtimod.

Kender flere børn der i en tidlig alder går til agility med gårdhunde, og det er helt fantastisk at se hvad de kan udrette.

Kender kun spaniels fra dengang jeg var yngre, og kan især huske at de havde problemer med øjen- og øresygdomme. Det håber jeg da at der er sket store fremskridt sundhedsmæssigt inden for disse sygdomme.

• #8   15. feb 2009 Gårdhund!! Cocker skal bruges meget fysisk, da den jo er en jagthund og kender en el der har dem, der er frustreret over deres aktivitets niveau, da der sjældent er bare en smule ro i hjemmene, hvis ikke den har været ude og bruge dens natur, og det kan godt være krævende. Hvorpå D/S skulle være søde nemme hunde og tilmed kloge og sjove, da man kan lære dem næsten alt. De erfaringer jeg har ed dem, er de kanone familiehunde, og også til små børn. Vi havde en i pleje, hvis ejer akut var sat på gaden, og Fie som hunden hed skulle omplaceres. Det var lige o til min søns fødsel, og hun var her ca et halvt år. Hun var den bedste familie hund, og hvis ikke fordi min vennde overtog hende, tror jeg stadig hun havde været her smiley

• #9   15. feb 2009 Endnu en stemme til gårdhunden... den er utrolig arbejdsvillig og lærenem og intelligent... men den skal have lov at bruge både kroppen og hovedet, ellers får du en hyper lille hund der render rundt på væggene....

derudover er de puttehunde om en hals... elsker at ligge i arm i sofaen og sengen...

Jagtmæssigt vil jeg sige at cockeren nok har et højere drive end gårdhunden, men gårdhunden har jo "vagt" i generne, så den kan finde på at gø... men synes nu ikke de gør overdrevet meget i forhold til så mange andre...

• #10   15. feb 2009 nu siger i alle at en d/s ikke er hidsig, nej det er rigtig nok men efter hvad jeg har set og hørt er de arrige og gør meget.

• #11   15. feb 2009 Jeg har selv 2 stk. cockerer og det er en skøn race, som meget gerne vil arb. med næsen og hovedet, opfylder man disse krav har man en skøn hund.
    Men det kommer an på hvor aktiv jeres fam. er, og hvad i havde tænkt jer at bruge den til.
    Mine cockerer er nu 10 og 11 år så de er ved at være et par ældre hunde men kræver stadig gode lange traveture.

• #13   15. feb 2009 ja, men det er jo det mindste.

• #14   15. feb 2009 En cocker en bestemt ikke mindre end en Dansk svensk gårdhund og AH. har ret der er meget pelspleje i en cocker, de skal trimmes flere gange om året..... og børstes mindst et par gange om ugen...... det kommer helt an på pels mængden...... mine er på bordet et par gange om ugen, og da jeg er så heldig at jeg selv kan trimme så tager jeg dem løbende så de altid ser fine og ny trimmede ud.
    Der er ikke noget værre end en filtret og uplejet cocker.

• #16   15. feb 2009 jeg ved godt det er meget vigtigt, men det bliver ikke det der skal afgøre hvilken en jeg skal have.

• #17   15. feb 2009 Selvom en gårdhund kan blive møgbeskidt, så har den ikke brug for at komme i bad i tide og utide. De er "selvrensende" i den forstand, at de bliver hurtigt rene igen. Jeg har 2 af slagsen og ifm. en udstilling så er det sjældent de kommer i bad. Er det slemt, så tager jeg en tur hen over pelsen med en våd klud, og så er det klaret.

Det med at gø, det kender jeg altså ikke. Jo, de gør, men absolut ikke på et niveau, som er slemt.

Jeg synes man skal vælge hund efter det temperament man selv har og hvor meget tid man har til f.eks. pelspleje. Jeg var meget tæt på at købe en Welsh Terrier, men trimning og pelspleje diskvalificerede den - hunden var/er fantastisk, men jeg kunne ikke honorere den tid det ville tage at passe dens pels, især også fordi der skal bruges ekstra tid, når den skal bruges til udstillinger.

• #18   15. feb 2009 En cocker skal ik nødvendigvis ud og gå 20km om dagen, men hvis man vil have en rolig og harmonisk hund er det vigtigt, at man stimulerer den mentalt.
    Der var meget turbo over min hund det første 1 1/2år, men det er ligesom aftaget med alderen. Han slapper af indenfor og er på når vi er udenfor.
    Jeg synes en cocker er en utrolig lærenem hund der elsker at arbejde. Dette kommer nok i høj grad an på hvilke linjer man køber efter.

• #19   15. feb 2009 En gårdhund - arrig ?? Bestemt ikke Nico - og de er gode til børn ... Men de kræver aktiverig - ikke laange gå ture, men hjerne aktivitet - ellers bliver de skøre ....
    Og nico gør bestemt kun når der kommer nogen forbi vinduet (som er lige op af fortorvet) når det er mørkt ....
    Ellers en dejlig hund - som gerne vil være med familien hele tiden ....

• #20   15. feb 2009 Jeg var også ved at opgive Dumle efter det første havle år pga. hans ekstremt høje aktivitetsniveau (i forhold til vores forventninger ihvert fald).
    Nej, 20km om dagen skal den ikke have, men så skal den gerne ud og gå søg, lære nye ting, se nye steder, stilles for nye opgaver og generelt have lov at bruge hjernen. At aktivere en cocker kræver efter min mening at man har hjernen med sig og hele tiden finder på nyt ellers kommer den hurtigt til at kede sig og finder selv på ulykker.

Jeg har selv engang haft en D/S og Dumle's bedste ven er en D/S. Ingen af disse har været hidsige, det er bare nogle super lækre hunde der efter min mening er bedre som beynder hunde.
    En D/S lukker heller ikke af på den måde en cocker kan øre hvis den får fært af noget.

• #21   15. feb 2009 Camille og turbo-hunden Hvor har du ret i det du skriver godt skrevet.....
    lige som jeg ville ha sagt det......

• #22   15. feb 2009 Har også selv en cocker, med meget krudt i bagenden. Hvis du ikke har tid til et superhøjt aktivitets niveau, er cockeren ikke noget for dig. Den skal have plads og masser af aktivitet til hovedet, for dum er en cocker ikke. Har prøvet én gang at min hund var træt. Men selv om den har været en hel dag på jagt med lab, retrivere, og hønsehunde, er den ikke træt endnu. ( De andre hunde har for længst lagt sig ) Den bliver bare ved og ved og ved.
    Cocker egner sig ikke til lejligheder, men til steder med plads. Jeg siger ikke at en cocker ikke kan have det godt i lejligheder. Men hvor har jeg set mange annoncer med cocker sælges, da det er lidt for stor en hund at have i lejlighed. Og at de bliver overrasket over deres aktivitets niveau.
    Og som der er blevet sagt, der er en del pelspleje. Ca 4 trimninger om året, og 3-4 gange i ugen gennembørstninger.

Min veninde har den DSG, og er noget at det dejligeste, men den er også ud på gode lange lufteture hverdag. Lidt fræk hund, men meget kærlig.

• #23   15. feb 2009 Jeg har en veninde der har 2 dsg'ere (der er billeder i mit album fra i går), og de gøer meget ja, men det er jo hvad du som ejer vælger at gøre ved det.

Vi har også en ældre dame med en dsg, der er hvad du vil kalde arrig, men det er nu mere fordi den ikke får lov til at snakke med andre hunde, så det er mere nervøsitet end arrigskab..

Men jeg vil sige at en Cocker kræver langt mere arbejde de første 1-2 år, end en DSG gør..

• #24   15. feb 2009 Min dansk svensk gårdhund
    Gøer aldrig ikke engang når der kommer fremmet og banker på døren
    Har ild i røven hele dagen
    Keder sig lynhurtigt
    Elsker børn men er lidt for vild i det efter min mening til helt små børn.
    Elsker at ligge og slappe af om aften.
    Forfølger mig hele dagen, skal altid være hvor jeg er.

Men man skal elske en livlig og super glad hund hvis man skal vælge en dansk svensk gårdhund

• #25   15. feb 2009 Ja en DSG er en super hund, selvfølgelig kan nogle være arrige og andre gør meget, men igen det er hvad du gør den til smiley Hvis man har en cocker tror jeg ikke der er noget der hedder minus grader og ikke gide gå flere timer med den smiley hvorpå en DSG (dem jeg kender) kan man gå en mindre tur med, og så ellers lege og aktiverer den hjemme. For vil også mene det kræver mere plads hjemme at have en spaniel, da den er vildere. Men er det ikke generelt for alle spanieler, mener også springer spaniel har et ekstremt aktivitets behov?

DSG ihvertilfælde den vi havde i pleje, og dem jeg kender er også meget renlige. Vi har aldrig mærket hun havde løbetid, hun jorde altid sig selv ren. Hun bed aldrig i noget, elskede at lære nye tricks, fulgte mig konstant, selv når vi gik tur, behøvede jeg ikk snor på, hun gik aldrig over till andre uden hun havde fået lov, eller bare lige fik færten af noget og stak. Hun var altid så sød og kælen, og en rigtig god ven smiley

• #27   15. feb 2009 Altså det der med at en cocker er svær, tror jeg har meget at gøre med at folk tror de køber en "lady og vagabonden" - hund.
    En cocker er en jagthund som har brug for en del motion og aktivering. Men så er det altså også bare en super dejlig hund.
    Det med at den er jagthund betyder ikke at den stikker af hvis den får færten af noget spændene som en beagle fx er kendt for. Det kommer selvfølgelig an på opdragelse, men det er ikke en af de der hunde der lukker fuldstændig af når den får fært.

• #28   15. feb 2009 Nu er det ikke en cocker men en springer jeg har, men de har nogenlunde det samme aktivitetsniveau.
    Jeg har Oscar i en et-værelses lejlighed. Det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale, selvom det fungere super godt for min hund.
    Han er rolig når han er inde, og er hvor jeg er (hvis jeg går i bad, ligger han foran toiletdøren, hvis jeg er i køkkenet ligger han der).
    Vi har selvfølgelig ikke altid boet sådan, og jeg tror da også kun det fungere fordi Oscar er ved at være oppe i årene.

Jeg har ALDRIG oplevet at han er stukket af. Heller ikke da han var teenager!! Jo, dengang kunne han godt ignorere et indkald, men gør alle hunde ikke det??
    Han er super dejlig, og holder sig altid i nærheden af mig. Han er opmærksom på mig hele tiden når vi er ude og gå. Der er ingen problemer.

Men ja, selvom han er 10 år gammel har han brug for meget aktivitet. Jeg lære ham hele tiden nye triks og lege, og han elsker det. SUPER lærervillig. Og han lærer hurtigt.

• #29   15. feb 2009 Med hensyn til børstning og klipning så er det selvfølgelig noget man skal være opmærksom på. Men sværere behøver det heller ikke være.

Jeg klipper selv Oscar ca. en gang hver 3. mdr. Og børster ham en gang om ugen, hvilket bare er en form for hygge for os...

Det skal lige siges at jeg på ingen måde er god til det der med at klippe.... jeg har sådan set bare prøvet mig frem, og det har ikke altid set lige kønt ud, men det gør nu ikke mig så meget.

Hvis du kigger i min profil på oscar, og i mine fotoalbum vi du kunne se, at der er nogen billeder hvor hans øre er helt kortklippede... og at der i øvrigt er forskel på han generelle hårlængde smiley

• #30   15. feb 2009 Dumle er heller aldrig stukket af. Hans indkald har altid været ret sikkert. Da han var i lømmelalder kunne jeg godt rissikerer at skulle kalde 3-4 gange, men han kom og det er det vigtigste.
    Med lukke af mener jeg at Dumle er umulig på en træningsplads hvor der lugter af godbidder, mennesker, andre hunde og at der er blevet gået spor. Med alle de lugte render han med snuden i jorden konstant og så kræver det meget at få kontakt til ham.

• #31   15. feb 2009 tak for orderne alle sammen smiley
    det var en meget stor hjælp som i alle har skrevet.
    jeg kunne bruge alt hvad i skrev. så nu gælder det bare om at vælge hvad man vil omgås med. :

mvh

• #32   15. feb 2009 Mathilde J

Okay på den måde. Det kan jeg også godt nikke genkendene til smiley
    Oscar synes også det var meget svært at koncentrere sig på træningspladsen dengang vi gik til træning. Fx kunne han knap nok gå på plads, fordi han ikke kunne dy sig for at have næsen i jorden. Men det var egentlig kun på træningspladsen det var et problem.

• #33   15. feb 2009 Aleksandar J

Held og lykke med det hele smiley

• #34   15. feb 2009 Aleksandar J: Fortæl lige hvad det blev, når du har bestemt dig .-) er godt nysgerrig nu .-)

• #35   15. feb 2009 iorden smiley

Kommentér på:
Cocker spaniel vs dansk svensk gaard..

Annonce