851 visninger
|
Oprettet:
border collie {{forumTopicSubject}}
Hej alle
jeg kunne godt tænke mig til at få nogle informationer omkring border collien:
Temperament
aktivitetsniveau
og hvilke ting man kan træne med den
derudover vil jeg også gerne vide hvad det betyder at den har CEA DNA status: bærer...
hvad er det den er bærer af? og er det godt eller skidt.. og skal man helst købe hund fra nogen som er tjekket for det?
Håber nogen kan hjælpe
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.480
jul 2007
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 93
www.hundeleksikon.dk
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 198
myr'n
jul 2007
jun 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 6 Emner: 117 Svar: 3.708
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=291568
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
Temperament - kærlig, kan dog være lidt usikker, det er ikke nogen mentalt stærk hund. Samarbejdsvillig og meget lydhør. Den vil enormt gerne lære og samarbejde.
Aktivitetsnivaeu - meget højt. Borderen er en arbejdshund den kræver motion og mentalaktivering, hver dag. Den trives ikke hvis den ikke bliver aktiveret og den finder hurtigt selv på unoder, da den er meget klog.
Du kan træne næsten alt med en border, den vil gøre alt for dig. Selvfølgelig kan den hyrde, men det er en livsstil og ikke noget du skal gøre for hundens skyld. Man skal dog huske at det er en lidt blød hund så den vil nok have sine begrænsninger i forhold til forsvarsarbejde. Derudover har borderen succes inden for mange hunde sportsgrene, det er en duracell kanin, den bliver bare ved og ved :o)
Du skal være meget opmærksom på hvor du køber den og efter hvilke linier. Borderen skal ikke udstilles og der er efter min mening ingen grund til det. Jeg syntes de mest velafbalancerede bc er efter arbejdslinier.
apr 2006
Følger: 83 Følgere: 85 Hunde: 5 Emner: 253 Svar: 6.290
Der er også mange forskellige forventninger til hvad man forventer til sin Border.
Men et er sikkert, man skal aktivere en Borders hjerne på den ene eller anden måde og det behøver ikke være at hyrde får. Man kan træne agility, spor, lydighed, rally , dogdancing og tricks.
men du får en kærlig, trofast og en hund der kommer meget tæt på dig.
jeg kan anbefale dig at besøge forskellige opdrættere og snakke med dem og se deres hunde.
jul 2007
Har i nogle kenneler som laver gode arbejdshunde?
apr 2006
Følger: 83 Følgere: 85 Hunde: 5 Emner: 253 Svar: 6.290
jul 2007
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.353
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 530
Hmm ja... altså vi har nu været til et par udstillinger med vores... stille og roligt... bare for at se, om hun var som hun skulle være...
Skal lige siges at vores nød dagene, hvor hun fik hilst og kigget på en del hunde... så udstilling syntes jeg ikke der er noget galt med... Vi træner selv lydighed og agility ved siden af... så det er ikke fordi, hun kun bliver brugt til udstilling.. det er slet ikke der vi lægger alt vores energi.
border collie