795 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 111 Svar

Hunde uden papir hvorfor lave flere ?? Hunde uden papir hvorfor lave flere ??

Nu har vi flere gange haft emnet oppe om hvornår de er gamle nok o.s.v men ingen af alle jer som alver uden papirer har kommet med gode seriøse grunde til hvorfor ??

Kan da godt forstå at i helt sikkert synes at lige jeres hund er den bedste i verden men hvad med HD - AA og andre sygdomme fra fortiden ...

I kan jo ikke give samme garanti eller noget som en stambogs ført ejer kan ...

Men det synes i er ok eller ??

Håber på en god og sober debat da dette ikke er skrevet for at svine nogle til ...

Knus Inge

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunde uden papir hvorfor lave flere ??
  • #1   6. jan 2006 Osse her ;o)

• #2   6. jan 2006 Inge > Så er der jo også dem som har fået deres hund HD og AA kontrolleret, og so for et resultat der hedder HD CC og AA 23 - jeg syntes det er ligeså slemt at avle videre på disse resultater - ved at mange ikke er enige med mig, men pyt med det.
    Tror såmænd heller ikke der er en god grund til det, andet end de gerne vil føre deres hunds gener videre, og forsyne venner og bekendte med søde hundehvalpe*ss*

• #3   6. jan 2006 Noget jeg heller ikke forstår, det er hvorfor laver man et kuld "papiløse" hvalpe på to hunde med stamtavler?????

• #4   6. jan 2006 Jeg giver Inge fuldkommen ret!
    Det er jo ikke etisk korrekt at avle hunde bare for at reproducere raen (racerne) men det er derimod en præstige at avle gode, sunde og racetypiske hunde der kan holde!
    Lad opdrætterne om det!

• #5   6. jan 2006 Hej Inge!!

Kan kun være enig med dig, der er alt for mange som laver hvalpe ene og alene fordi deres hund er "den sødeste hund i verden"
    ell. fordi deres tæve da skal prøve at være mor bare en` gang!
    Og ja så er der jo også dem der gerne vil tjene lidt nemme penge!

Har intet mod blandingshunde, men har noget imod folk som laver blandingshunde uden at have et specifikt formål med den avl de laver, og uden at gøre deres forarbejde såsom div. tjek af sygdomme, mental tilstand osv.

mvh

Rikko

• #6   6. jan 2006 **Jeniki** Jeg kan godt være enig ...

Tror dog også det er fordi der er penge i det ...

Og så en del uvidenhed ... For jeg har selv lavet hvalpe fordi jeg synes mine var de bedste i verden men er dog blevet klogere ....

• #7   6. jan 2006 Giver Susanne ret det er da fuldstændig hul i hovet!

Jeniki: Det er præcis det jeg mener det er forfærdentlig at nogle opdrættere stadig avler videre selvom deres hunde har hofte/albue fejl....

• #8   6. jan 2006 Inge > ja, det er nok også fordi der er penge i det,,,et eller andet sted, for prisen vejer jo ikke op på det arbejde der er med at hvalpe, det syntes jeg i hvertfald ikke - og det burde den jo heller ikke, hvis man vel og mærke får hvalpe af de "rigtige" grunde.

• #9   6. jan 2006 Og jeg syntes stadig at de opdrætter der lystigt alver på hunde med så dårlig HD og AA som jeg har nævnt, ikke rigtigt kan kalde sig opdrættere........

• #10   6. jan 2006 Susanne ja det er jo så dovenskab på en måde som jeg heller ikke forstår ...

Det kræver jo ikke mange udstillinger at få hundene godkendt til avl ... Ved godt at der er meget mere bag et super kuld end udstillinger ... dem som er seriøse alvlere har jo styr på deres race ( håber jeg) og jeg mener at man bør sætte meget høje krav til det sted man køber sin 4 benede ven ...

• #11   6. jan 2006 Jeg synes det er endnu mere hul i knolden at dem der påstår der er seriøse opdrættere, bruger hunde der har HD, men undlader at oplyse hvalpekøberne om det. Det er hul i hovedet.

Dem der avler uden papir kan da godt give garanti for at hvalpen er uden HD AA m.m. De skal så bare leve op til garantien hvis der viser sig at være problemer med hvalpen.

Personligt vil jeg hellere købe en race uden tavle, end en blandingshvalp.

• #12   6. jan 2006 Jeniki ... er helt enig ....

• #13   6. jan 2006 Jeg vil nok give jer ret... Da vi først fik Baloo havde vi mange af de samme tanker som mange herinde - det kunne bare være så hyggeligt hvis baloo skulle være far til et kuld eller to... Men heldigvis blev vi klogere... Og begyndte at tænke lidt over tingene - for og imod...
    Imod: For det første har han jo ingen papirer - det var jo hovedårsagen til at vi ombestemte os... For det andet, så fandt vi jo ud af at han havde en C hofte - hvilket er okay ifølge nogle, men ikke for os... For det tredje kører han ofte i meget kraftigt stress og det ville vi ikke risikerer han førte videre til et kuld hvalpe....
    For: Vi synes jo at han er den dejligste hund - så dem skal der jo være flere af...?!?!?!?!?! (håber i forstår ironien i dette)

Lad os bare sige at "imod" vejer noget tungere end "for" - og da vi så fik en tæve MED stamtavle, ville vi ikke løbe risikoen for et "hovsa-kuld" så nu er Baloo kastereret... Hvilket ligeledes har hjulpet på hans stress... smiley

• #14   6. jan 2006 Stella det vile jeg så ikke medmindre du kan se papirer fra dyr læge på HD og lign ...

Jeg viste selv gerne Rex & Xena's billeder frem hvis nogle ville se dem ...

-------------------------------------------------------------------

Er der slet ingen online som vil fortælle hvorfor de laver papirløse hvalpe ??

Lidt skræmmende synes jeg ...

• #15   6. jan 2006 Inge>> Hvad ville du ikke med mindre du kan se papierne?

• #16   6. jan 2006 Ingen af de tråde igår fortalte om hvorfor lige netop de synes der sku flere papirløse hunde til

• #17   6. jan 2006 Stella ... Købe en hund uden stamtavle

• #18   6. jan 2006 Jeg forstår det heller ikke!

Altså at man laver hunde der er blandinger, medmindre man 100% ved hvad man laver, og man laver denne blanding med et specifikt formål... Og det er de færreste der evner at gøre dette...

Der er i min verden heller ingen undskyldning for at man laver papirløse hvalpe, selvom begge forældrene har stamtavler, og det dækker vel oftest over at en eller begge forældredyr ikke er gode nok til at opnå avlsgodkendelse...

Ang: at avle på hunde med "dårlige" HD/AA resultater, er der vel efterhånden restriktioner for langt de fleste racer om hvilke statusser der er godkendt på avlsdyr...
    Er det en race med få repræsentanter , kan man jo være nødsaget til at benytte dyr med mindre gode statusser, og i det tilfælde er opdrætterens ansvar jo så , så meget større, for at få sammensat sin tæve/hanhund, med en optimal avlspartner for at sikre afkommet bedst muligt...

Skal man avle, skylder man sig selv, og ikke mindst sine kommende hvalpekøbere at satse på, og sigte henimod, at kunne leverer den bedst mulige hvalp... Den skal trods alt udfylde en stor plads i en familie i mange , mange år fremover!

• #19   6. jan 2006 Har et par bud på hvorfor:

Man synes det er for besværligt at få hunden avlsgodkent,

For bøvlet at få hvalpene registreret.

Unødvendigt, det er jo bare en hund, ikke alle er lige hundetossede,

Udbud og efterspørgsel, der er købere til hvalpene.

Det var bare lige nogle af de grunde jeg kunne forestille mig.

• #20   6. jan 2006 hmm, vil tro en af hovedårsagerne til at mange sælger hvalpe uden papirer selvom de kunne have, er penge...
    det koster jo også at få papirerne, og der er faktisk flere købere til hunde uden papirer, pga så er de billigere..

• #21   6. jan 2006 jeg er helt enig folk med hunde uden papirer der Hdfrie papirer, øjenlyste (til dels), ja og faktisk er min mening nu også at uden stambog, ja så synes jeg ikke man skal avle.... Det sidste er bare min helt egen holdning, men sygdomme burde alle hunde undersøges for uden betænkning

• #22   6. jan 2006 Er enig med Laila man skylder da de mennesker en ordentlig hund fremover ...

Kim & ditte ... det koster under 500 kr at stambog føre hvalpe ...

Marie J : Nej ikke hvis de står i DKK mener jeg

• #23   6. jan 2006 Det koster vist pt. 270 kr. at stambogsføre en hunde....mener jeg at have læst - altså i DKK

• #24   6. jan 2006 Men lige meget hvordan man vender og drejer det, så har folk forskellig opfattelse af hvordan man har hund. Det gælder alle dyr. Her går folk op i hundene med hud og hår. Inde på KG eller HG vil debatten sikkert lyde "Hvorfor vælge en kat/hest uden papirer?"
    For mig er det vigtigst at dyrerne bliver passet, plejet og behandlet ordenligt, om det så er med eller uden papir.

• #25   6. jan 2006 Bebe ... Ja i dit tilfældede ved jeg godt at du har tjekket alt ...

Men er desværre de færeste der gør det ...

Jeniki ... Skal nok passe kunne ikke huske det præsice beløb .... smiley

• #26   6. jan 2006 Jeniki......
    Jeg kan ikke helt forstå at du bliver ved med at snakke om den hanhund.... hofterne er en ting, der er mange som avler på c hofter..... men albuerne, vil gi dig ret i at det ikke er smart med de dårlige albuer, men de tre hunde fra det kuld som der er blevet HD og AA fotograferet har alle tre 0 i albuerne (her iblandt vores egen tæve)..... Så det er ikke noget han avler videre......
    Rasmus

• #27   6. jan 2006 Jeniki>>>var det ikke da du kikkede i databasen du så den hund med dårlige albuer. Det er ikke en hund fra nyere tid, for så bliver den ikke alvsgodkendt... Ved bullmastifferne er det forholdsvist nyt med avlsrestrationer og det har sine grunde...
    Men det er jo det samarbejde klubberne har at opdrætterne har chance for at avle sunde racetypiske hunde.

• #28   6. jan 2006 Rasmus > det er jo bestemt slet ikke ment som et angreb, jeg har også set flere hanhunde med ikke så gode HD og AA resultater, men nu nævnte jeg lige den her, og jeg syntes stadig ikke det er ok.
    Men jeg skriver det ikke for at "rakke" ned på nogen, for jeg ved udmærket at sådan en hanhund udmærket kan lave hvalpe med ok resultater, jeg er ked af hvis jeg har fornærmet dig, det var ikke min hensigt.

• #29   6. jan 2006 Mette P > nej, jeg fandt den på en hjemmeside, men det ersom sagt ikke den eneste jo, men nu var det bare lige den jeg nævnte.

• #30   6. jan 2006 Men Rasmus, han kunne jo i princippet ligeså godt avle det videre......så heldigt at der er kommet hvalpe med så gode resultater fra ham.

• #31   6. jan 2006 jeg vil give folk helt ret i at der desværre er alt for mange hunde som bare er avlet uden at tænke på hundenes helbred osv. men nu har jeg jo en hund som ikke er FCI godkend ogt som er en mix breed (siden 1962) og kan derfor ikke får parpir på hende her hjemme men hunde er frem avlet for at få de bedste gener fra flere racer frem og for at undgå ting som indavel og rene race sygdomme som der desværre er meget af når rene racer bliver avler, og det undgår man jo når man mixer racer...
    jeg vil sige at jeg syntes det er en god ting at lave blandings hunde hvis man tænker over hvad det er man laver og hvis man arb for at får en hund som er beder til nogle ting og er sunder ind de racer som man ellers ville have.
    mange af de rene hunde som findes i dag er jo tidliger blandings hunde og dem syntes i jo er gode nok nu ikk...
    jeg vil give jeg ret i at man skal kun avle hunde hvis det er fordi man går op i det og at men gør alt hvad man kan for at lave super sunde hund/hvalpe.

• #32   6. jan 2006 Jeg håber at nogle af dem som overvejer eller har lavet parirløse hvalpe kommer online senere og svarer i denne debat ...

Selv vil jeg nu lufte mine hunde de trænger siger de og luft er jo altid godt smiley

• #33   6. jan 2006 Du har så evigt ret inge og jeg tænker sq tit det samme når jeg ser alle disse parringer i øst og vest.

Mange folk vil gerne gør det til et spørgsmål om snobberi om man har tavle eller ej på sin hund, i mine øjne kunne INTET være mere forkert!

Stamtavle er den ENESTE måde du kan gå tilbage og se hvad der ligger af eksv. HD generationer tilbage og at sige DET er ligegyldigt ''for min hund'' er blevet undersøgt - det er enten uvidenhed, stædighed og/eller dumhed - og DET er så min mening!

Der er sund fornuft i at avle med papire, for evt. sygdomme og lidelser der måske først optræder 2 generationer EFTER de hvalpe du lavede, hvordan ska DE kunne se og undgå at avle på sådanne lidelser ?

Jeg ryster også på hovedt når jeg eksv. læser at HD og OCD/AA primært kommer pga. forkert/for megen fodder og/eller for meget motion af ens hvalp og at det ikke primært er pga arvl og gener.

Sjovt som alle dyrelæger jeg kender og har læst fra/om, siger det modsatte om HD og AA.

Nå, men jeg ville også ønske at alle ikke stamtavle og arvlsgodkendte hunde skulle neutraliseres som rutine, netop for at undgå arvl og hovsa kuld.

Og igen NEJ, de hunde er ikke ringere eller dårligere hunde som selskabs-familie-jagt-arbejds hunde, de burde bare aldrig have mulighed for at arvle.

• #34   6. jan 2006 For at vende det hele på hovedet, skal vi så også tvangssterilisere mennesker med handicaps, der har en risiko for at give det videre til børn eller børnebørn?

Jeg elsker mine dyr over alt, men det er trods alt bare dyr, og de skal ikke gøres til mere.

• #35   6. jan 2006 Jeg syntes egentligt der er fair nok hvis man køber en hund hos en opdrætter som man kun skal bruge til hyggehund, at opdrætteren forlanger den hund neutraliseret når tiden er til det.
    Så sker der ikke nogen "uheld" med den hvis den nu skulle blive afhændet til andre af en eller andet grund.

• #36   6. jan 2006 Michael>> det er jo netop det jeg skriver.

Men hvis det skal være forbudt at få hunde med blandinger eller uden papir, hvorfor så acceptere at mennesker parrer sig på kryds og tværs af racer og fejl og mangler? Det er ment som et etisk spørgsmål. Når det "bare" er dyr.

• #37   6. jan 2006 Det er rigtigt Kisser.

• #38   6. jan 2006 vapper - og får dine hunde hvalpe og de hvalpe får hvalpe og de får hvalpe - hvordan skal kommende købere kunne sikre sig om noget som helst mht til avelig sundhed, når den viden du pt har pga stamtavlerne henad vejen og tilsidst går tabt ?

• #39   6. jan 2006 Helt enig Kisser - men der har man dog muligheden for at undersøge - det har man jo ikke på papirløse hunde..

• #40   6. jan 2006 Nana > der er heller ingen der siger at hunde uden papir ikke er gode hunde.

• #41   6. jan 2006 Korrekt Nana - men så få den neotraliseret. og igen snakker om at hunde med tavle er bedre hunde som sådan, end hunde uden ;o)

• #42   6. jan 2006 Nana: Pointen er HVORFOR folk får lavet hvalpe på en papirløs hund....

• #43   6. jan 2006 igen = ingen :o)

• #44   6. jan 2006 hvad med de hunde som ikke er FCI godkendt?? så syntes i ikke at man må avle på dem her hjemme ???
    der er jo stadig hunde racer som ikke er FCI godkendt.
    som bla. bandog - lakota mastino - dogo cubano - olde bulldogge og mange flere dogo canario (presa) blev først godkendt i 2003 hvor skulle man ikke kunne avle fordi de ikke har parpir på?????
    har man et rigtig formål med at avle på sine parpir løse hunde så skal man da have lov til det, det er ikke stambogen som gør hunde men de hunde som man bruger i sin avel..

• #45   6. jan 2006 Vapper - der bliver vi to så bare aldrig enige.

Jeg har også verdens kønneste og sødeste og sunde og raske blandingshund, men jeg mener netop det er mit ansvar hvad jeg laver af hvalpe og deres videre historie mht. sundhed - derfor får hun aldrig hvalpe, selvom mange har spurgt mig fordi de gerne ville have en fra hende.

• #46   6. jan 2006 Martin>> Jeg synes der er stor forskel på at arbejde på at indføre en ny hunderace... Men mange af dem er amerikanske og tit et ''dårligt'' forsøg på at lave en ny hund.. Jeg siger ikke hundene er dårlige.
    Men tænk på hvor gamle mange af racerne er så vil det tage årtider at får dem FCI godkendt. Mange af de amerikanske avler bruger jo også mange dollars'er for racens skyld.. Det er lidt anderledes..synes jeg

• #47   6. jan 2006 Jamen Vapperne, hvad med købeloven??? Nu siger du godt nok at du tager dit ansvar hvis en af hvalpene har en fejl... Men husk at ifølge købeloven så har køber faktisk 2 år til at reklamerer til sælger.... Og i løbet af de to år kan der nemt begynde at dukke arvelige og gen-skavanker op.... jf. (link fjernet)

Jeg ved jo godt at en hund ikke er et produkt man køber i en butik - men det er jo et køb og det er jo noget som du som sælger får penge for...

• #48   6. jan 2006 Når det kommer til pengene, så kan jeg så heller ikke lige se hvorfor en hvalp med tavle skal koste så meget mere end en uden. Som der bliver sagt, så kan den avlsgodkendes for under 500 danske kroner. Hvorfor skal den så koste flere gange mere end en uden tavle, hvis man påstår man ikke gør det for pengenes skyld?

Hvis man inderligt kun gør det for at bevare en race og dens standarder så synes jeg der er en skrækkeligt masse hunde der aldrig skulle indgå i avl.

• #49   6. jan 2006 kisser - når jeg næste gang skal ud og købe hund bliver det en hund med stamtavle og det er for at jeg kan undersøge dens forfædre for evt. sygdomme og med lige ''min'' race, for HD.

Det kan jeg kun hvis den har tavle, jeg er ligeglad med en avlers garenti for jeg vil alligevel ikke kunne bytte mit bette pus når først den er kommet hjem hos mig.

Men jeg har et ansvar for at gøre hvad jeg kan, for at finde og vælge en sunde hvalp med sunde aner ;o)

• #50   6. jan 2006 michale p så er det jo fordi du ikke vil høre argumenterne der er masser af menesker som virkelig brænder hunde avel og gør alt hvad de kan for at lave gode sunde og super hunde men ikke går op i stamtavler og om hunde går rigtigt i en ring men går op i hundens helbred og brugs enskaber og hvorfor skulle han ikke have lov til at avle sine hunde????????

• #51   6. jan 2006 Vapperne: Kan så se at du påstår du giver 2 års garanti - og skriver så at så får køber en ny hvalp eller pengene tilbage HVIS de ønsker det... Hvad så hvis de ønsker en ny hvalp efter 1½ år - laver du så et nyt kuld?

• #52   6. jan 2006 Hylene slyngplante>> er du så ikke knaldhamrende dobbletmoralsk? Du synes det er forkert at lave blandingshvalpe, men alligevel her du en. D.v.s du støtter avlen af det du selv synes er forkert?

Jeg er også imod indbrud, tyveri og røveri, og kunne ALDRIG finde på at købe noget jeg vidste var "varm" selvom det var meget billigere. Så længe der er købere, er der skaffere. Ligesom med Geo "bumstærk".

• #53   6. jan 2006 Nana C < et skud i tågen har jeg brugt 40000 kr. de sidste 2 år plus dyrelægeregning plus mad plus udstilling plus det der kommer det næste år, så skal min tæve parres for første gang og det er ikke sikkert jeg overhovedet kan bruge hende plus skal vi til Italien til sommer og hente en mere......Der går sku mange år før vi har overskud, men jeg glæder mig!!!

• #54   6. jan 2006 Hvorfor er et B&O tv dyrere end det mærke du køber i bilka eller føtex??? Fordi du betaler for kvalitet - og pris og kvalitet hører sammen... Ville I ikke studse lidt over det hvis nogen tilbød jer et B&O tv til 1500 kr....??? Og uden kvittering??? Kan i se hvor jeg vil hen med det???

• #55   6. jan 2006 LOOOOOL

Stelle - om jeg er hammer dobbeltmoralsk ?

Nej, men jeg er blevet klogere siden jeg købte hende og det er vel tilladt også på HG ;o)

• #56   6. jan 2006 sorry - stella ;o)

• #57   6. jan 2006 det er da ikke med mad uds.. dyrelægereg....osv

• #58   6. jan 2006 Hylene slyngplante>> jamen så burde du da om nogen vide hvorfor nogen vælger at anskaffe sin en blandingshund?

• #59   6. jan 2006 Vapperne: Jamen så er det jo heller ikke en holdbar garanti du giver køber.... Heller ikke selv om de er "indforstået" med det - kun da hvis de skriver under på at hvis der ingen hvalpe er så får de pengene tilbage... Skriver de under på det? Hvis ikke de gør er det en aftale lige ud af vinduet - en mundtlig aftale er ikke bindende i DK som den er i nogle stater i USA...

• #60   6. jan 2006 Vapperne: Jamen netop - B&O kan også være uheldige - det samme kan seriøse opdrættere med syge hvalpe som HAR stamtavle.... Dermed hele TO points...

• #61   6. jan 2006 stella - ja da, men jeg skriver så også om hvorfor jeg mener de skal neotraliseres/ikke avles på......... ikke ret meget andet, så hvor vil du hen med det stella ?

• #62   6. jan 2006 nana - citat:En hund med tavle behøver nødvendigvis ikke være af bedre "kvalitet" end en hund uden....
    citat slut.

nej, men du kan tjekke kvaliteten på en med tavle, det kan du ikke på en uden - vel ?

• #63   6. jan 2006 michael p jeg giver dig og andrer helt ret i at der er ALT for mange som bare avler hunde for at tjene lidt penge og det er 100 % forkert og det burte ikke foregår men derforskal man ikke skære aller parpir løse avler over i en kam for der er også mange som gør et godt stykke arb og laver nogle rigtoig gode hunde og nye hunde racer og de skal ´da have lov til at være her og have lov til at avle.....
    så det er ikke det med parpir løs avel men det med at der desværre ikke er noget vider kontrol med al den uden oms avel som foregår??

• #64   6. jan 2006 Nana: Nej i realiteten kan hunde og elektronik ikke sammenlignes - men det kan princippet i det... Princippet i købet... Jeg mener at forventningen om kvalitet er højere ved en stambogsført hund - det samme er forventningen ved køb af et B&O tv.... Og med kvalitet ved en stambogsført hund mener jeg blandt andet de "forsikringer" der ligger bag, ved fx at du har mulighed for at tjekker generne langt tilbage... Det kan du simpelthen ikke ved en hund som er blandet... Og selv om man kender eller har set forældrene er det ingen garanti... Som Maj-Britt med Rottweileren Bundy skrev i et indlæg for noget tid siden - Bundy har ikke stamtavle, så hvordan kan hun vide om hans tiptipoldemor var en rottweiler eller en gravhund??? Get my point?

• #65   6. jan 2006 Nana C>> det er jo det jeg mener en seriøs opdrættere bruger meret tid og penge end som en der ''bare'' skal have et kuld hvalpe..

• #66   6. jan 2006 Hylene slyngplante>> jeg mere det jeg skriver, du bør viden om nogen anden, hvorfor man vælger en blandingshund, eftersom du selv har valgt en engang. Det er bare der jeg vil hen.

• #67   6. jan 2006 nana - det er så også iforb. med evt. parring at en tavle efter min mening er det eneste rigtige - altså I FORB. MED AVL - hvis nogen sku være i tvivl - så er det i forb. med avl :o))

• #68   6. jan 2006 Hejsa

Jeg har selv blandingshunde og når de ikke er her mere er det helt sikkert at jeg får blandinger igen da jeg ikke går op i tavle udstillinger osv. kan jeg ikke se hvorfor jeg skal ikke skulle ha en blanding og til det jeg bruger mine hunde til er de sku gode nok ingen af mine hunde har nogen sinde skuffet mig, og jeg har selv lavet et kuld hvalpe på soui og han er også god til det han bruges til og jeg kunne da godt finde på når jeg engang har en tæve der kan få hvalpe at få et kuld mere det skal da ikke være en hemmlighed......

• #69   6. jan 2006 stella - og jeg er nok bare for ubegavet til at forstå nogen poiente i det *S*

Jeg har intet imod nogen hunde overhovedt - men jeg har meget imod avl på papirløse hunde - okay *SS*

• #70   6. jan 2006 Nana c>>> franskmæandene er nogle af de bedste i verden at opdrætte sunde racetypiske hunde....og deres opdræt lever ikke i glasbure!!!!

• #71   6. jan 2006 Mette>> hvem skal så afgøre hvem der er seriøs? Hvis man automatisk betegnes som seriøs fordi man har en hund med tavle, så, beklager, men så giver jeg ikke en fløjtende fis for seriøsitet.

• #72   6. jan 2006 Jamen Nana > at opdrætte en hund er jo mere end "bare" 4500.-
    Tæven skal parres det koster også, og alt arbejdet op til dag hun skal parres...hun skal på udstilling inden hun kan blive godkendt, hun skal igennem røntgen.....hun skal have mad, og så kommer hvalpene, de er et 24 timers job i sig selv, skifte aviser, fodre, socialisere og alt det der nu følger med - men en opdrætter (nogle opdrættere) gør det heller ikke for pengenes skyld alene, men derfor behøver man jo allgievel at få nogle af sine udgifter dækket, ellers man man jo ikke blive ved med at lave det man elsker.......selvom rigtig mange som sagt ikke gør det for pengenes skyld.

• #73   6. jan 2006 Hylene slyngplante>> Der må jo have været engang hvor du ikke var imod det, og hvad var det der dengang gjorde at du valgte en hvalp uden tavle, og hvorfor har du ændret mening?

• #74   6. jan 2006 Stella: Der kan jeg halvt give dig ret - ikke alle med stambogsførte hunde kan kaldes seriøse avlere.... Det er der jo flere beviser på rundt omkring...

• #75   6. jan 2006 stella>>> det er jo heller ikke tavlen der afgør det og vi alle ved jo at der er gode og dårlige opdrættere.. Men vi ved også at der er alt for mange hunde der bliver aflivet pga ejeren og det er en ting vi kunne undgå

• #76   6. jan 2006 stella - uvidenhed og intet andet i den forb.

• #77   6. jan 2006 Stella: Mht det du skriver til Karina - så er der altså stor forskel på et "hovsa-kuld" og AVL på hunde uden stambog... Jeg tror ikke helt du forstår hvad det er der er Karinas pointe....

• #78   6. jan 2006 Som Karina skriver længere oppe - så bliver man klogere - og især efter man har lært dette sted og kende... smiley

• #79   6. jan 2006 altså det var uvidenhed der gjorde at jeg købte Misja (min elskede hund) - og det er viden, erkendelse og at blive oplyst, der idag gør at jeg skriver som jeg gør (og skriver på min HP og ved alle muligt andre lejligheder) -

- så kan jeg vist ikke pensle det bedre ud *S*

• #80   6. jan 2006 michael p ok det var bare ikke sådan jeg lige fik læst det jeg forstod det som om at hvis men ikke gad avle rene hunde med stamtavle så skulle man ikke have lov til at avle..
    men er glad for at vi er blevet enige og kan kun give alle ret i at der skulle være mere kontrol med avel og det kunne man jo gøre ved at lave et forbund for hunde uden parpir hvor alle oplysninger om div hunde blev samlet osv lige som dkk, og der kunne avler også være som prøver at skabe en ny race ind til den hade kørt i så mange gennerationer at den måske kunne blive optaget i dkk eller andrer forbund.
    ved godt det aldrig sker men man kunne da ønske det ..

• #81   6. jan 2006 nana - det kan jeg heller ikke - kun i forb. med avl eller ej *S*

• #82   6. jan 2006 Nana: Jeg siger jo ikke at der er noget galt med en hund uden papirer som så - vi har selv en af slagsen... Det jeg siger er, og det indlægget handler om, hvorfor man avler på hunde uden papirer? Hvorfor er det så vigtigt at få lavet hvalpekuld med en hund som du ikke kender baggrunden for? HVAD ER DET DER ER SÅ VIGTIGT VED AT ENS HUND FÅR HVALPE????
    At debatten så har drejet sig hen på forskellen mellem en stambogsført og en ikke stambogsført hund er så en helt anden side af sagen - men ikke desto mindre vigtig...

• #83   6. jan 2006 Nana: Den hverken spiser, leger eller skider mere - men forarbejdet er lidt større og lidt mere omkostningsfuldt...

• #84   6. jan 2006 Nå - nu kan jeg ikke lige følge med i alle de drejninger den her tråd har taget - så nu vil jeg spise noget frokost, lufte hundene og så vil vi ud og kigge på hus... :)))

• #85   6. jan 2006 kisser okay, det lyder sørme som en rigtig god og fair garenti du giver - var der bare flere som dig *S*

Jeg høre og læser så ofte om at folk kan få en ny hvalp mod at aflevere den ''gamle'' tilbage og det var den form for garenti jeg havde i tankerne da jeg svarede dig - undsyld jeg ikke først forhørte mig om hvilken for din var - det er en garenti jeg ville kunne forholde mig til tror jeg :o)

• #86   6. jan 2006 Nu er det jo ikke kun blandingshvalpe der aflives eller ender på et internat.

Beklager, men i bund og grund er den eneste grund til at vælge en hund med tavle, at man ved hvad racen indeholder. Man har en ide om hvilken hund man får med hensyn til sind, altivitestniveau, svagheder, fordele, ulemper, pelspleje, udseende og egnethed.

Derfor valgte vi at give ekstra for at få vores piger, Men dermed ikke sagt at de er sundere eller bedre end alle andre hunde. Vi har fået en hund vi mente passede på vores ressourcer og behov, og mindskede dermed risikoen for at stå i den kedelige situation at skulle aflive eller på anden måde skaffe os af med en hund, der viste sig at være for krævende, stærk eller uegnet til det vi kantilbyde den.

• #87   6. jan 2006 nana>>> det eer ikke det dobbelt men uds. koster, avlstæver koster, hvis de skal være gode, der er andre udgifter der koster hvis man er seriøs.. nu kan jeg kun tale for min race men der er man nød til at gå udlandsk det koster

• #88   6. jan 2006 god ide anne - jeg kan heller ikke finde flere måder at svare på det samme på :o)

Hygge til dig og jer andre *S*

C U

• #89   6. jan 2006 stella - sikke du ved meget om hvilken grund jeg og andre ''i bund og grund'' har - du burde måske læse mine og andres indlæg lidt bedre og ikke forsøge at tolke som du har lyst (?) - du tager nemlig fejl om hvorfor jeg og mange andre ''i bund og grund'' ønsker en stamtavle hund.

og god dag til jer, nu kalder andre ting....

• #90   6. jan 2006 kisser M det giver jeg dig 100 % ret i det er skod når folk laver hvalpe fordi de godt lige kan bruge nogle penge det burte ikke foregå.
    men seriøse avler som avler uden parpir de skal have lov til at avle lige så meget som dem som laver hunde med parpir..
    og helt sikkert en god garenti du giver

• #91   6. jan 2006 Jeg siger ikke det er hvad I andre skal men, men det er grunden til at jeg har valgt at købe med tavle. For at alle skulle have samme mening er jo ikke realistisk,

• #92   6. jan 2006 Anne: Er det svært at trænge igennem, du prøver ihærdigt *gg* og jeg er énig!

Jeg synes på en måde, at det er bundefangeri, at lave papirløse kuld på racehunde.
    Vil du have en racehund er der jo lagt kæmpe arbejde i det (ofte) Og det er kvalitet, din sikkerhed for originalitet!

Resten er jo fake eller gode kopier!

HUSK PÅ DIN EGEN HUND ER DEN DEJLIGSTE, DET KAN INGN LAVE OM PÅ-Og det er vist den eneste garanti!

• #93   6. jan 2006 Nana>> nææææ det var til vapperne ;o)))

• #94   6. jan 2006 Kisser>> Det er også fint med mig, du har så også en håndgribelig grund til dit valg.

• #95   6. jan 2006 michael p 100 % ret det burte aldrig forgå

• #96   6. jan 2006 stella - hvad er så ikke-håndgriblige grunde ?

...............Nej for søren, du behøver ikke at svare, for jeg SKAL ud med tøsen nu og logger ud....

• #97   6. jan 2006 det er jo altid et problem for både hund med og uden parpir ved godt der er mange flere som desværre ikke er seriøse som avler uden parpir men der er jo også useriøse avler som avler med...
    men fordi nogler folk er spasser så skal det jo ikke gå ud over dem som virkelig er seriøse vel???

• #98   6. jan 2006 En uhångribelig grund vil være at den er købt med tavle for at få den fra en seriøs opdrætter, sikre sig en sund hvalp eller fordi man gerne vil have muligheden for måske engang og evetnuelt kunne lave et kuld hvalpe til høj pris.

Michael>> det havde I forhåbenligt, ellers er det jo Jer og ikke opdræter der er useriøs.

Jeg ville hellere sælge en hvalp til 5000 og have en følelse af at den fik det godt.

• #99   6. jan 2006 min hund har ikke stamtavle på sig jeg har godt nok parpir på hendes blodlinier som går tilbage til 1971 hvor hendes gren blev lavet men jeg har da givet 2500 ERO for min hund så det ville da være billiger at købe en hund her hjemme med tavle på men jeg ville jo have lige den her slags hund så derfor gav jeg det som skulle til....

• #100   6. jan 2006 Så længe en hvalp med tavle koster så meget mere end en uden, vil der være købere.

Modehundene tror jeg især er udsatte, da der er mange købere, og ofte få opdrættere. Derfor kan Geo og andre der lige ser sit snit til at tjene nemme penge, have gang i forretningen.

• #101   6. jan 2006 Stella>>jeg synes nu f.eks. at der er mange seriøse amstaffopdrættere her i lille DK og det ændre da hverken på Geo eller hunde uden tavle

• #102   6. jan 2006 Michael>> For mig er muskelhundene blandt modehundene. Men hvor skiller det? Hvornår er køber seriøs og hvornår er det en der bare har penge nok, og lige skal have en muskelhund?

Beklager, men jeg tror ikke at prisen garanterer alt.

Der vil altid være nogen der vil lave penge om det er på hunde, biler eller sommerhuse.

• #103   6. jan 2006 Mette>> selvfølgelig er der mange seriøse opdrættere af muskelhunde, ligesom der er seriøse opdrættere af alle andre racer. Men der er jo stadig også nogen der bare vil tjene nemme penge, eller ikke mener det er vigtigt at have tavle på sin hund.

• #104   6. jan 2006 michael p jo det er en bandog nej nej de kan ikke fåes sam stamtavle men jeg kunne jo købe en hund som var tæt på som en cane corso med tavle og den ville jeg jo kunne får for ca 10.000 kr i stædet for de 17.000 jeg har givet for en hund uden parpir det var sådan jeg mente det ...men jeg ville have lige min hund lige meget om der var parpir eller ej det var fordi der var mange som skrev at men købte en hund uden parpir for at spare penge men det har jeg jo ikke lige gjort

• #105   6. jan 2006 Eller også er det som hos Cotonen, de vel gerne have en hvalp, men de er ikke lette at finde hos opdrætterne, og endnu mere vanskeligt at finde uden tavle. Så her er det svært at skaffe sig en vuptihvalp.

Er det en fiks ide, bør en seriøs opdrætter kritisk vælge mellem mulige købere. Er det velovervejet, burde køberen også kende lidt til racen og hvad de forventer af få.

• #106   6. jan 2006 sådan skal det også være hvis der er noget man brander for så er det lige meget hvad prisen er så skal man bare have det..

• #107   6. jan 2006 Michael>>så er der jo heller ikke så meget at overveje med hensyn til om det skal være med eller uden og hvilken klub det skal være smiley Det gør jo det hele nemmere.

• #108   6. jan 2006 Hold da op en masse indlæg smiley

Er enig med de fleste og jeg ved med mig selv at min næste hund bliver en med tavle det er erfarringer lært mig er det bedste ...

ha en god dag alle sammen og kigger ind igen senere ...

Knus

• #109   6. jan 2006 Micheal>> enig. Dermed siger jeg ikke noget ondt om andre klubber:)

• #110   6. jan 2006 Jeg synes også at der ikke burde avles på så mange hunde uden stamtavle. Mange begrunder med at deres hund er ægte men ikke har papire, så derfor kan de ike få stamtavle... De fleste jeg kender fortryder senere at der ikke er stamtavle på deres hund... især når hunden bliver syg. Da der på næsteningen parpirløse hunde bliver lavet købskontrakter der dækker.

Jeg mener at stamtavlerne vi har i dag er yderst mangelfulde. Men de er dog den eneste garanti vi har på hunden.

• #111   6. jan 2006 Hej med jer...
    Nu med alt denne snak om HD/AA er jeg kommet til at tænke.... Mange snakker meget om at det ikke er forsvarligt at avle på C hofter hos Amstaffen... Det er jeg ikke helt enig i... for hvis man kigger bare lidt fremad vil man også kunne se at hvis det var et krav at hofterne skulle være enten A eller B, så ville avlspuljen ikke være specielt stor... og så ville vi på et tidspunkt få et problem af en helt anden grad, nemlig indavl... derudover er det bevist at det kun er ca. 30% af hundens HD/AA der er arveligt. Der er meget få racetypiske hunde i DK med mindre end C på hofterne.. så jeg ved ikke lige hvor i vil hen med at sige at avl på mere end B er uforsvarligt... så lang tid man bruger en hund af det modsatte køn, med gode sunde hofter...
    MVH Louise

Kommentér på:
Hunde uden papir hvorfor lave flere ??

Annonce