Avl uden papir? Avl uden papir?
Hej Alle,
Jeg sidder og tænker lidt på, hvordan mange ting foregår i "avls-verden".
En af de ting jeg tænker over er, om man typisk KUN avler på hunde med tavler - eller er der også mange som gør det uden? F.eks. har jeg hørt, at folk med hanhunde har fået stillet spørgsmålet "Fin hanhund - Kunne du tænkter dig at låne din hund til mig (min tæve), så vi kan lave hvalp - HVIS din hanhund altså har stamtavle?"
Jeg ved godt, at det har nået at gøre med evt. sygdomme, indavl mv. men forekommer det tit, at man ikke avler racehunde ( eks. japansk spids), hvis de ikke har stamtavle?
Jeg har en Japansk spids hvalp, som jeg bl.a. går og tænker om han skal kastereres eller ej. Grunden til at jeg tænker, at han måske IKKE skal er, at det kunne være "sjovt" (don't get me wrong) at låne ham ud til avl af racen - hvis han ellers forbliver sund og rask. Hans forældre har tavle.
Det var en masse spørgsmål - håber I vil hjælpe mig med at besvare dem
pft.
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Annoncer: 1 Emner: 149 Svar: 2.514
http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=2620
mar 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 134
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
mar 2013
dec 2013
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Det forekommer relativt ofte at der avles "racehunde" uden tavle - om de overhovedet er racehunde er jo så for manges vedkommende dybt tvivlsomt. Man har jo nok fået at vide at ens hund er 100% raceren men uden tavle, men uden bevis kunne der ligeså godt være blandet en anden race ind i hunden 2 generationer tilbage.
Man opdrætter med tavle fordi man på den måde kan forbedre racen. Man ved hvilke linjer både han og tæve er efter, og kan se laaangt tilbage hvordan både sundhed og eksteriør har været og om de to vil komplimentere hinanden. Man får ligeledes tjekket sin egen hund for alle racerelaterede sygdomme, for at sikre at afkommet bliver bedst muligt - og for at man ikke bruger en syg hund i avl osv osv.
De fleste kuld uden tavle er ikke tjekket for en dyt. Jojo, man tager sin hund til dyrlægen 1 gang årligt og de kigger lige hurtigt - men det er altså overhovedet ikke nok. Hvis jeg skulle bruge min tæve i avl ville jeg nok snildt kunne komme til at betale 5000-6000kr for alle de tests og rekvisitioner jeg skal have til det.
Dertil kommer det at disse kuld ofte overhovedet ikke er racetypiske, fordi dem der "avler" ikke aner en dyt om deres racers standard.
Markedet bugner af tavleløse hvalpe der ikke er testede for noget, og der er langt fra hjem nok til alle, så i min verden er det ikke forsvarligt at blive ved og ved med at avle på dem
mar 2013
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.714
Der DKK som udsteder stambøger der er anerkendt af FCI, og så findes der alverdens andre mere eller mindre troværdige, der laver stamtavler på lidt af hvert.
Nogle af dem er helt til grin, og dokumenterer intet
aug 2012
mar 2013
Ligeledes med faderen, dog fra DK.
mar 2013
aug 2012
Hvis du har forældrenes tavlenavne kan vi evt. tjekke for dig
dec 2013
mar 2013
Undskyld, men jeg spørger blot hvordan avls verdenen fungerer fordi jeg er nysgerrig. ikke for at genere nogle. jeg har ikke planer om at avle.
mar 2013
mar 2013
dec 2013
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Annoncer: 1 Emner: 149 Svar: 2.514
Kan det være fordi forældrene ikke har kunne blive avlsgodkendt
jeg ved godt jeg har blandings hunde men derfor vil jeg ikke lave tavleløs avl hvis jeg fik en hund med tavle
aug 2012
DKK har en side hvor ALLE sundhedsresultater bliver registrerede og er offentlige, så alle kan se dem (alle der har et login hos DKK altså)
Jeg er ikke sikker på der er udstillingskrav på japansk spids?? Men hvis der ikke er, er det ihvertfald ikke derfor hvalpene ikke har tavle
mar 2013
Nu ved jeg tilfældigvis hvorfor hun har valgt ikke at være medlem af DKK mere og ikke har fået dem avlsgodkendt. En række dårlige oplevelser på udstillingerne, hvor hendes tidligere hund skulle "godkendes", som ikke blev det, selvom den var Rask (med stor R) for absolut alt, MEN den havde en halv cm. for lang snude. (Små sko.....) Men hvad ved jeg. Sådan fungere det måske?
En anden begivenhed var følgende, at en anden af hendes hunde skulle "godkendes" og som skam også blev godkendt til punkt og prikke. MEN den havde HD i niveau D, og man kunne se hoften stikke ud... Det sagde hun følgende til dommerne, hvor de blot kommenterede, at det var jo en flot hund, derfor blev den godkendt.
mar 2013
Faderen hedder "bare " Ingolf. Det giver nok ikke så meget ? Kan se, at han er fra en opdrætter ved navn Annette Hansen fra Ribe (hvis det overhovedet betyder noget)?
Moderen hedder Lapprosens Esther A'star og er fra Sverige - kennel Lapprosens.
pft
jan 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 397
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 262 Svar: 7.962
Begge vores hunde er uden tavle, men den ene er så også en blanding. Men jeg ville nok ikke vælge at købe fra et sted, hvor forældre dyrene havde tavle, men hvalpene ikke har. Men det hjælper dig jo ikke en dyt nu, nu har du jo købt din hund, og selvfølgelig skal den blive ved dig
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 262 Svar: 7.962
aug 2012
Men, nu sidder jeg og tænker.. Hvordan kan opdrætter påstå at sundheden er i top hvis de slet ikke er testede for noget?? For det er de jo nok ikke (medmindre det er i udlandet)?? Måske du ved lidt mere Krumme?
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
Men for mig lyder det som utroligt dårlige undskyldninger for ikke at stambogsføre
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
jun 2013
Svar: 478
hmhm..... Dén har man ligesom hørt før...
AT en avlsgodkendelse fejler, fordi hundens snude er en halv centimeter for lang.... glem det. Dommerne har ikke en målepind fremme, og så små sko går de sgu ikke i. (selvom jeg altså intet har til overs for udstilling, iøvrigt, så kan selv jeg se at den ikke holder)
En hund med D hofter bliver heller ikke avlsgodkendt. Den kan da sikekrt få en fin placering på en udstilling, dér kigger de jo altså ikke på sundhed, andet end hvad der åbenlyst kan ses med det blotte øje.... Men udstilling er altså ikke det samme som avlsgodkendelse....
Avl uden papir?