{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.290 visninger | Oprettet:

Freddy R
Freddy R
Tilmeldt:
27. nov 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18

Søger Australian Shepherd + lidt info. {{forumTopicSubject}}

(mit Basis medlemstid udløber om 3 dage så hvis jeg ikke svare og du muligvis er interreseret ville jeg være glad for hvis du kunne sende en email til: apph-power@hotmail.com)

Goddag Hundegalleri.dk,

Jeg leder efter en Australsk Hyrdehund (Australian Shepherd), men de kenneler der findes i Denmark sælger dem vist kun til personer der vil udstille deres dyr (til konkurrencer), til hyrding af får, kør etc. Jeg har ringet til nogle kennels og den billigste var 7.500kr, som jeg *måske* ikke kunne hoste op med. Det er sikkert fordi der følger stamtavle med samt de nødvendige ting.
Jeg søger derfor en Australian Shepherd (helst hvalp til nogle måneder) som jeg kan kalde min. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger Australian Shepherd + lidt info.
  • #1   1. dec 2008 hvis du ikke kan skaffe 7500 skulle du måske overveje om du har råd til at få hund, hvad hvis den bliver syg. og hvad med det mad den skal have.... og det passer altså ikke at kennelerne i danmark, kun vil sælge til folk der går til konkurrencer, je har da en veninde som har en aussie, og han bliver ikke brugt til noget konkurrence.,....

  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #2   1. dec 2008 Jeg har råd til en hund da jeg selv har haft 2 hunde. Jeg synes bare at 7.500-10.000 er meget for en hund.


    Mvh,
    Freddy


  • #3   1. dec 2008 nu er en aussie jo en arbejdshund, hvad vil du med den?

  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #5   1. dec 2008 En aussie er nu en hydehund ville jeg sige. smiley

    Jeg vil dedikere (forhåbenlig) mange år med den. Jeg er faldet pladask for den da den er ligesom mig, aktiv, sporty, smart. Mine forige hunde (mini-tyske hyrdehunde) var små og kunne derfor ikke være særlige aktive, og efter en lang cykeltur blev de trætte.
    Jeg har nu kendt aussien i et stykke tid nu (1 år ~) men har aldrig haft tid til den da den jo kræver så meget, men nu hvor jeg ikke arbejder og venter på ventelisten til en praktik-skole, så tænkte jeg at jeg endelig kunne få tid til en Aussie.


    Mvh,
    Freddy


  • #6   1. dec 2008 hyrdning er nu også arbejde, kald det hvad du vil...

  • #7   1. dec 2008 freddy en lang cykkel tur vil ikke tilfredstille en aussie.. det er en top tunet arbejdes hund.. som ikke egner sig til bare at være hygge hund.. og hvad nu når du ikke er på venteliste mere og skal til at lave noget.. vil du så få tid til den .. synes du skulle vente og se tiden an.. og så også vente til du har pengene til en ordenlig hund

  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #8   1. dec 2008 Jeg har skam lagt mig ind i hvad det indebære at have en Aussie, har jo selv haft 2 hyrdehunde samt være sammen med aussier.
    Hvis jeg ville have en hyggehund, så ville jeg nok vælge en anden race, en chihuhua eller noget i den stil. Jeg har valgt aussien da jeg jo har planer om hvad jeg skal bruge den til. Træne, dyrke "sport", lange ture, beskyttende familie medlem, etc. smiley

    Mvh,
    Fredyd


  • #9   1. dec 2008 7.500 kr er bestemt ikke dyrt vil jeg mene. Det er en meget fair pris når man tænker på alt det arbejde de seriøse opdrættere ligger i deres hunde.

  • #10   1. dec 2008 Du får ikke en aussie billigere end omkring de 7.500 kr. Det er absolut ikke et krav at du skal udstille hunden. Og om ikke andet kan du jo skaffe dig en overtegnet hund, eller en af de hunde der alligevel ikke egner sig til udstilling.. Selv har jeg ikke udstillet mig aussie og kommer heller ikke nødvendigvis til det.. Og det har aldrig været et krav for opdrætters side..

    En aussie uden papirer er næsten umulig at finde og det gælder jeg vil helt sikkert anbefale at du køber en med stamtavle. Så må du spare op og vente lidt endnu. De fleste opdrættere planlægger også først kuld i foråret og så har du jo nogle måneder endnu..

    Har desuden heller ikke hørt om nogen opdrætter der kun vil sælge en hund til en der vil hyrde? Det er langt fra de fleste der hyrder med deres aussier..

    Synes du skal prøve at tage ud og besøge de forskellige opdrættere der findes. se deres hunde, evt. se dem i arbejde og hvordan de fungerer såvel ude som hjemme..


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #11   1. dec 2008 Tine L - Er på en venteliste og det det vil nok tage nogle måneder, så hvis der sker nogen ændringer, så vil jeg selvfølgelig lære min aussie at kunne blive hjemme alene (hver uge 15min, også 30min etc.). Er klar over en kedelig aussie er en destruktiv aussie ;).

    Anna Julie F - Ja, 7.500kr er vel ikke så meget når man tænker på at det er en hund fra USA og ikke særlig populær, men 7.500kr var altså for en hvalp på DBA, og jeg tror nok den annonce ikke er der mere..Ringende til nogle kennels idag..Det var fra 8.000 - 10.000 per.hvalp. Altså at få de penge ville jo ikke være et problem, men jeg synes bare det er liiidt for meget, derfor søger jeg en privat person der muligvis ikke har tid til sin aussie/har aussie hvalpe, men ikke opdrætter dem proffesionelt.

    Dina - Det har du ret i og er glad for dit lange svar. Jeg tror dog, som jeg nævnte, at en aussie koster så meget pga. den kommer fra en kennel der så har opdrættet/trænet den proffesionelt samt sandsynligvis har alle vaktinationer, dokumenter, mad, muligvis tilbehør etc. Jeg er ikke sikker på det, men på de 2 kennels jeg besøgte var de opdrættet til proffesionel brug, altså meget strikte mht. træning.



  • #12   2. dec 2008 Det lyder lidt som noget volapyk, men okay...
    Laaangt de fleste kenneler/opdrættere er også 'bare' privat personer, incl. mig selv...
    At finde en aussie til under de 7.500,- bliver svært -også selvom de fleste opdrættere her i landet opdrætter på 'hyggebasis' hvis man kan sige det sådan... Men uanset, så er ansvarligt opdræt ikke nogen billig fornøjelse, derfor koster hvalpene det de nu en gang koster.. Jeg har selv lige haft et kuld på 5 hvalpe og kan da fortælle at selv om jeg har solgt dem til 8.000,- stykket, har det givet et bragende underskud, som jeg jo selv skal dække med mine helt almindelige privat økonomi.. At være ansvarlig opdrætter er absolut ikke noget man kan leve af, så hvad du lige mener med 'professionel' det kan jeg ikke lige gennemskue...

    Anyway, så kan jeg da sige at ud fra de oplysninger du kommer med her, virker du ikke umiddelbart som en person jeg personligt ville sælge en aussie til -selvom jeg, igen lige som de fleste andre opdrættere her i landet, ikke stiller krav om udstilling eller konkurrencer hos mine hvalpekøbere -omend det naturligvis bliver påskønnet ;o) Og igen, ud fra de oplysninger du har skrevet her, tror jeg hvis jeg skal være helt ærlig, desværre at du får svært ved at finde en opdrætter der vil sælge en aussie til dig, svært, men ikke umuligt -og igen, det er udelukkende baseret udfra de oplysninger du er kommet med her... :o)


  • #13   2. dec 2008 Freddy, der er en mening med at opdrættere ikke vil sælge en aussie til folk der ikke vil træne deres hund. En aussie er ikke en race der bliver en god hund medmindre den bliver trænet. Man kan ikke have en aussie som sofahygge hund der bare får nogle lange ture indimellem,det trives en aussie ikke med. Den skal have et job at udføre for at være glad og velfungerende.
    At du synes det er dyrt med 8.000 kr synes jeg lyder helt forrykt, de fleste opdrættere bruger formuer på at lave gode hunde og tjener bestemt ikke på det. Og at prisen er som den er er også et udtryk for at der er tjek på tingene,nemlig at hundene er vaccineret, chippet, har tavle, fået ormekur osv.
    Jeg håber at du vil finde dig en anden race eller sætte dig ind i at aussien kræver MASSER af træning for at være glad. Så håber ikke at der er nogen der vil sælge dig en hund uden at du har ændret opfattelse- faktisk mest for din egen skyld.


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #14   2. dec 2008 Anne T - Ja, jeg kender dig godt. Faktisk burde du ikke bedømme mig fra et hunde forum, men snarre i virkeligheden. Som jeg har sagt, ønsker jeg ikke en aussie fra en kennel da de (har ringet til alle kennels i Sjælland) er for dyre og opdrætterne kræver at deres hvalpe/hunde bliver trænet etc samt ligge udgifter i det. Kan virkelig ikke se hvorfor du skriver som om du var sur. Der er ingen grund til det, kære. smiley
    Jeg har tænkt på at have en Aussie i et år nu. Jeg ved hvad det indebære at få en. Jeg tror du har fået den fået en forkert forståelse i det jeg har skrevet og håver ikke du dømmer mig pga. det.
    Mht. prisen. Pris burde jo ikke betyde noget hvis man leder efter en hund man vil have i 12 år eller mere, samt sikkert betale endnu mere end 8.000kr for mad, pleje, sygdoms hjælp etc - men jeg vælger nu bare at beskrive min økonomiske situation så både jeg og opdrætteren/sælgeren kan forstå det. Det er skam sikkert rigtigt at man ikke kan få en aussie under 7.500, men hvis man nu spurgte den normale familie ned af vejen, så tror jeg ikke jeg ville give 7.500. smiley


    NB - Jeg føler at du tror jeg vil bruge min aussie som en hyggehund der kan sidde på sofaen og æde sig fed? Det vil jeg ikke bruge den til. Jeg løber selv flere km. per dag og er klar til en aussie.
    Jeg føler virkelig din besked var lidt øje-vækkende da du nævner at du håber at jeg ikke får en aussie.
    Jeg er ked af at du føler sådan, men du må forstå min efaring med en aussie er meget større end du tror.

    Mvh,
    Freddy


  • #15   2. dec 2008 Freddy: Hvilken form for træning har du så fortalt opdrætterne at du ville dyrke, udover motion? en aussie er jo en meget alsidig hund og hvis du har sagt at du vil træne lydighed i forskellige klasser og fortsætte med dette, så plejer de fleste opdrættere at synes at dette er godt nok? Så længe du bruger din hund i noget arbejde.. Selv har jeg gået til hvalpemotivation og lydighed med Homer.. Derefter har jeg haft taget en pause fordi der var problemer med ham, det har nu vist sig at han har smerter og derfor har haft problemadfærd. Men i mellemtiden har jeg været stoppet på hold, men fortsat med at klikkertræne ham, gå spor med ham, stimuleret ham med forskellige hjerneopgaver, trænet ham op til de forskellige øvelser i klasse C træning, mm. Om min opdrætter solgte mig Homer selvom jeg sagde at jeg ikke var sikker på hvad jeg præcist ville bruge ham til. Det kommer jo også meget an på den enkelte hund. Derudover har jeg tænkt mig at begynde på hold igen for at lære flere øvelser og udfordre ham mere mentalt (hvis altså han får lov til at leve videre, hvilket jeg satme håber), nu når jeg har lært ham det meste af det jeg selv kan lære ham.

    Så skal de have sat standarderne meget højere siden jeg købte, hvis du har fortalt at du er interesseret i at træne ham mentalt, i enten lydighed, IPO, agility, eller hvad du nu har fortalt. smiley

    Men jeg ved jo heller ikke hvad du præcist har fortalt opdrætterne, hvilken type du er, så at skulle prøve at greje hvorfor de ikke har syntes det har værte godt nok over et forum er meget svært...


  • #17   2. dec 2008 Nanna: Så enig.. Løbning og anden fysisk motion kan være en ekstra bonus for hunden udover hjernestimuli.. Men hjernestimulering er helt sikkert den vigtigste træningsform for aussien.. *s*

  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #18   2. dec 2008 Dina P - Du har helt ret og jeg må altså indrømme at din hunds navn er fedt. Homer minder mig om den lazy Homer fra simpsons men din Homer er vel slet ikke lazy, haha :-).
    Ja, fysisk arbejde så som at løbe, lege med frisbee og hente pinde er ikke nok - derfor har jeg lige købt en hundeklikker som burde komme imorgen, samt en medium seng og noget tilbehør - så er virkelig parat til en aussie.
    Det med konkurrencer og agility. Ja, jeg må indrømme at jeg aldrig har været med til sådan en agility konkurrence, men der findes dog en her hvor jeg bor. Det ville slet ikke være noget problem for mig at tage min aussie ned til dem og så træne den der (ville nok øve mig efter lukketid også når jeg er parat, møder jeg op).

    Nanna P - Rigtig fin post. Du har helt ret. En hund kræver jo ikke bare lige dåsemad, et klap på ryggen også har du en hund. Det koster jo mange tusinder kroner at holde en hund, især en hund som en aussie, der nu er så glad for at "Working to please" med sin ejer. Jeg har tænkt meget over det, men en aussie er jo ikke rigtig stor, hvertfald ikke så stor som en Great Dane. Den er vel lidt større end en mini-tysk shæfer (som jeg har haft 2 af), så er altså mentalt - og fysisk - parat. Min forige hund, Zonja, var selv en hyrdehund og hun løbte jo efter bilerne og jagede børn og voksne da hun jo troede hun skulle hyrde. Jeg fik dog hende lært med en strikt trænings plan at det ikke skulle være sådan.
    Prisen fra en kennel, som jeg sagde, var altså meget stor som ikke passer mig. Stamtavle ville jo være fint nok for mig, men jeg ser ikke nogen grund til at få en, hvis jeg altså ikke selv har planer om at avle/sælge.
    Og mange tak med dine ønsker - jeg håber selv jeg får en aussie. smiley


  • #19   2. dec 2008 hej Freddy.

    Nu kender jeg ikke meget til lige den race du er faldet for og ønsker dig.

    men... der er jo altid et men *ss*

    Når det nu virkelig er en RACE du er faldet for og ønsker at dele dit liv med... hvorfor vil du så ikke betale det det koster at få den sikkerhed en stamtavle giver?

    Der er SÅ mange eksempler på folk der køber katten i sækken fordi de ikke gider det "stamtavle snobberi".

    Stamtavlen er din eneste garanti som køber for at det nu også er lige den race du køber.
    Du kan få en hund efter lige de aner/kvaliteter DU ønsker.
    Du får en 24/7 hotline, med hjælp, råd og vejledning fra opdrætter der jo virkelig kender racen og lige din hund.

    Nu ønsker du en løbepartner, men hvad vil du med hunden det første leveår hvor den fysiske aktivitet bør begrænses af hensyn til vækst osv?

    En hyrdehund er ikke en beskytter (som jeg læste du også ønskede)

    Jeg syns det er imod al logik at man forelsker sig i en races kvaliteter, men ikke vil betale hvad en hund med de kvaliteter koster.

    Selv er jeg faldet for Bullmastiffen, men jeg kunne ikke drømme om at købe en uden tavle, da det jo netop er racens kvaliteter jeg er faldet for, og ikke et individ. Den koster mellem 10 og 15.000 kr og den vil (når jeg kommer dertil) være hver en krone værd.

    de to hunde jeg har nu, der var det individet jeg faldt for (de er begge genbrugsbastarder) og nej, dem ville jeg ikke give mange ører for, men omvendt kunne jeg ikke sælge dem for nogen pris, da de jo er en del af mit og familien liv.

    jeg håber for dig at du får den hund du drømmer om, og at du ikke kaster dig hovedkuls over en tilfældig hund... bare fordi den er billigere end en med tavle.



  • #21   2. dec 2008 Jeg tror virkelig det er MEGET få opdrættere som stiller krav om at hunden SKAL stilles til prøver. Men den skal TRÆNES. Og så er det ligemeget hvad hund vi snakker om. Men ved arbejdsracerne er det endnu vigtigere.

    Jeg kender nogle som har haft rottweiler. Der var det et KRAV at hunden SKULLE trænes før de overhovedet kunne få lov til at købe en hvalp. Men naturligvis var der intet krav om prøver og udstilling. Opdrætteren ville blot sikre sig at hunden blev stimuleret mentalt, så den kunne være velfungerende.

    Ud fra hvad du har skrevet her ville jeg ikke sælge en aussie til dig.


  • #23   2. dec 2008 og mange opdrættere tilbyder at tage hunden til den eller de udstillinger der kræves, samt hjælpe med ringtræningen.

    de kenneler jeg har været i kontakt med, stiller krav til både sundhedstjek (hd/ad / hjertescanning / øjenlysning eller hvad det måtte være) samt til at man bruger hunden (afstemt ihht racen) og nogle også udstillingskrav ( mindst en udstilling)

    dette ser jeg udelukkende som værende positivt.


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #24   2. dec 2008 Tanja - Ja, du har ret, men når de kennels jeg har ringet til, er for dyre, så må jeg vel prøve og finde en privat person, der evt. ikke behøver 10.000 (som jeg tjener måndeligt) for en hvalp. Det kan diskuteres om jeg så overhovedet skal have en hvalp, men det er jo jeres meninger som jeg ærligtalt må sige er lidt onde/slet ikke konstruktive. Jeg har haft 2 hyrdehunde, besøgt 2 aussie kennels nær mig, møder en aussie hver dag (nabo) og har efaring nok til selv at have en. Det med stamtavle, ja..Godt nok er det et garanti på at jeg altså får en aussie, men hvis det koster så mange penge at få en, så takker jeg nej, også må jeg så selv evaluerer om den hund jeg får er en aussie, det kan jeg ved at finde en aussie opdrætter/hunde ekspert og spørge den. Jeg ønsker jo selvfølgelig at min hund får det bedste liv over hovede muligt, men samtidig er det mig der bestemmer hvor grænserne går - det vil sige at hvis jeg ikke kan hoste op med 10.000 til en hvalp, så må jeg enten finde en anden opdrætter eller finde en privat familie. 10.000kr er måske ikke meget for jer, der altså har en god økonomi, men for alle os andre, så må jeg altså indrømme, at 10.000kr er mange penge. Selv den siberiske husky koster de 5000. (og 5000 vil jeg mene er en fin pris, selv for en aussie).
    Da jeg er polsk baggrund har jeg selv set til polske kennels, og deres hvalpe, måske ikke nok samme "kvalitet", men hvertfald aussies med stamtavle etc, til de 2500zl som er 4500-5000kr.

    Nanna P - Ja, en aussie er en beskytter. Det er en hyrdehund der er kærlig for familien, samt beskyttende, men også en hård arbejde der vil gøre alt for at tilfredstille sin ejer. smiley
    Og jeg har skam også lyst til at gå til træning med min aussie, det skal ikke benægtes.

    Lotte N - Nu er det altså en hyrdehund og ikke en arbejdshund. Godt nok arbejder den, men den er klassiferet som en hyrdehund.
    Jeg er ked af at du har den opfatning at jeg ikke er klar til en aussie, men jeg er så også glad for at jeg ikke ville købe den af dig, hvis du synes sådan om mig.
    Er en meget flink fyr, faktisk. Hehe. smiley


  • #25   2. dec 2008 10.000 er mange penge, det er også derfor de fleste af os må spare op og i mellem tiden bruge tid på at finde den rette opdrætter, vente på den rette parring osv osv.

    var jeg dig, med de krav/forventninger du har, ville jeg kontakte enten dyrenes beskyttelse (link fjernet) eller rescuedogs http://www.rescuedogs.dk/ og finde den ideélle partner derigennem.

    Der kan du finde en halv/hel voksen hund, der allerede kan de basale ting, som 'bare' kræver en tilvendingsperiode og at du kan leve op til dens krav samt at den matcher dine behov og evner.


  • #26   2. dec 2008 Nu kender jeg en opdrætter af Aussies og hun stiller netop krav til at hendes hunde bliver mentalt stimuleret. Ogd et kan jeg godt forstå. En aussie ER en arbejdshund og med det forstået er det ikke nok at lave FYSISK arbejde. Den skal stimuleres mentalt og lave noget fornuftigt ellers bliver den bims.(ligesom alle andre (brugs-)hunde).

  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #28   2. dec 2008 Nanna P - Jeg ville jo ønske jeg kunne finde en aussie her, da en tog til Jylland kræver 100kr (har ikke bil) hvor imod en biltur til polen er lidt dyr, så det ville nok også løbe op på de 7500, men stadig billigere, hehe smiley

    Mvh
    Freddy


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #31   2. dec 2008 Nanna P - Er du gal, så vil jeg hellere choppe min arm af end at give min aussie. Altså vacc, papirer, kastrering, det hele er jo fint nok, har jo gennemået det 2 gange. Det bare liige den startpris på 8.000 - 10.000. Jeg ved godt at det er normalt for en aussie, men ja..jeg håber du/i forstår at det er rigtig mange penge for mig, men at holde en hund ren og sund er jo måske 10.000/år. Det kan jeg jo godt klare. smiley
    Jeg prøver virkelig at beskrive min situation, så håber i kan forstå.

    PS: Aussien er slet ikke populær i Danmark, er den vel? Har også nok set den 1 gang hos en fyr jeg ikke kendte, hehe

    Mvh,
    Freddy


  • #32   2. dec 2008 Jo den er skam populær... men kun hos de rette mennesker *ss*

    Forstået på den måde at man kun sjældent ser blandinger og uægte aussier, hvilket er fantastisk i dangens Danmark hvor der skamavles på alt med en puls (overdrivelse fremmer forståelsen)


  • #34   2. dec 2008 Det er muligt at du kender mig, men jeg har ikke den fjernste anelse om hvem du er, ergo må jeg skrive/bedømme ud fra det jeg læser og der må jeg holde fast i det jeg skrev tidligere...
    - Og jeg er ikke sur, men bliver det hvis folk siger jeg er, når jeg ikke er, så lad være med det.. :o)

    En aussie koster det den koster og opdrætter har de krav de nu en gang har, sådan er det bare og vil man ikke betale/indfri de krav, så må man jo finde en anden hund..
    Men bortset fra det, så kender jeg altså ikke til nogen kennler der KRÆVER træning/konkurrence med deres hvalpe, hvad de/vi ofte kræver, er et hvalpemotivationskursus, hvilket ikke har en disse med decideret træning eller konkurrence at gøre, men derimod er et spørgsmål om socialesering og at sørge for at ejeren får nogen væktøjer til at træne og håndtere sin hvalp/hund i fremtiden, hvilket kun er sund fornuft... Derudover KRÆVER de/vi at hvalpen/hunden bliver aktiveret MENTALT og det gør man altså ikke ved løbe og cykelture, en aussie kan squ ikke løbes træt og hvad vil du gøre for at aktivere hunden i de første 1½ til 2 år der går inden den MÅ løbe eller træne agility, ingen af de ting må man gøre med en hvalp, men den skal jo altså aktiveres alligevel... Og forøvrigt, så går man ALDRIG på en agiiitybane med sin hund alene uden en instuktør!!!!!
    Jeg kan stadig ikke finde noget i det du skriver, der indikere at du vil, eller har viden til at aktivere en aussie fornuftigt og som den har brug for og jeg er ret sikker på at dét er grunden til at de kenneler du har snakket med har sagt at de kræver at du som hvalpekøber går til træning mv.


  • #35   2. dec 2008 Freddy: Agility er en sport, hvor du både er fysisk aktiv, men hvor hunden også får noget mental stimuli ud af det.. Ikke lige så meget som lydighed, men det giver da en vis portion stimulering af hjernen...
    Vil klart anbefale dig at tage hold med agility i stedet for at træne selv om aftenen.. På den måde får du også socialiseret din hund.. Den eneste grund til jeg ikke har haft gået på hold med min er de adfærdsproblemer han har haft, som nu er logiske fordi han har smerter.. Men hvis han kommer igennem den "sygdom" han har nu, så skal han helt sikkert på hold og ud og være sammen med andre hunde mens vi træner.. smiley Især fordi aussien hurtigt kan blive meget reserveret over for andre hunde, hvis den ikke kommer tilpas meget ud.. smiley
    Lydighed og rally'o' er også en super form for træning af aussien og det egner de sig super godt til.. Man kan ende med at få en super redningshund, hvis man er til sådan noget.. Når du først har en aussie bliver du stort set altid bidt af træning, som de andre også har påpeget...


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #38   2. dec 2008 Anne T - Hehe, fint nok, det er så dit problem. Nogle mennesker passer vel ikke med andre, eller har fået det forkerte indtryk. Skam. *ss*.

    Tina - Ja, er glad for dine svar, skal da helt sikkert prøve at få min aussie til sådan nogle aktiviteter. Hvornår kan den starte? (år osv)

    Nanna P - Ja, en kedelig aussie er en destruktiv aussie. Jeg har lært mine hunde at være hjemme nogle (3-4 timer) dage hvor jeg skal ud (møde, kæreste etc) så tror ikke en aussie ville være et problem. Jeg mener, hvis der overhovede sker noget, så er der et hundekursus her om sommeren hvor jeg bor hvor instruktøren lærer ejerne gudelig viden om hunden, og jeg har da planer om at være med. smiley


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #40   2. dec 2008 Nanna P - Mange tak for dine svar, de betyder meget.
    Ja, jeg ville faktisk skrive 6-7 timer (hvor jeg er i skole), men ville være bange for mennesker ville begynde og skrive "Du kan da ikke lade din hund være! Den skal ud og løbe og trænes, kan du komme af sted!" - men godt det ikke skete smiley


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #42   2. dec 2008 Nanna P - Ja du har ret. Har besøgt over tusind sider om aussier hvor de altså hellere vil have at man køber en anden race end aussie. Ja, jeg bliver nok udmattet af at have en aussie, men nu har jeg altså sidet hjemme i..1 år nu pga. jeg tog en skole pause og arbejdede i stedet (sad ved PCen ved arbejdet, haha) og en aussie burde virkelig få mig op og køre igen. Jeg løb flere km daglig og trænede 2 timer hverdag, men nu er jeg blevet et tungt læs som bare venter på at få et spark i røven :-).

    Jeg har tænkt lidt på at få en border collie..det jo næsten samme race - jeg ved ikke så meget om dem, men de bliver vist kun sorte/hvide.
    De er vist nok også populærer end aussies


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #44   2. dec 2008 Det viste jeg slet ikke. smiley
    Jamen, jamen, så må jeg vel få den tanke ud af mit hovede. Tror en aussie også er lige mig.
    Mht. sheltien, er det den på dit billede?
    Ligner 2 aussies. De er rigtig flotte. smiley


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #45   2. dec 2008 Ow, har lige læst om den Shetland Sheepdog. Den ligner en hvid Lassie. smiley

  • #46   2. dec 2008 Freddy - jeg håber virkeligt du finder pengene evt. gennem opsparing til at købe en aussie med stamtavle. Aussien er en race der endnu ikke findes mange af uden tavle samt blandinger og jeg håber virkelig at det forbliver således. Opdrættere af racen bruger oceaner af tid på at lave gode hunde, med gode tavler og temperamenter og alt det ødelægger de tumper der bare parrer deres aussie uden at lave det vigtige skrivebordsarbejde som racen VIRKELIGT kræver.

    KAn heller ikke se hvorfor det er rimeligt at betale 5000 kr for en aussie uden tavle. til dne pris er de jo ofte hverken chippede, vaccinerede, dyrlægekontrollerede og har ofte fået en enkel ormekur og det er det. Så kan du gå ned til nærmeste dyrlæge og lægge en mindre formue for de ting.

    Hos den gode opdrætter er der sørget for de ting plus at du får en livslang "service" i og med at opdrætteren kan hjælpe dig med diverse spørgsmål til adfærd, træning osv. og tro mig, du får brug for det lige meget hvor kompetent en hunde ejer du mener du er. En aussie er en mundfuld og skal forstås for at kunne fungereog det er ofte svært at finde ud af hvordan man gør det rigtigt på egen hånd.
    Det vil en såkaldt tiilfældig "opdrætter" aldirg kunne hjælpe dig med.

    Må jeg foreslå dig dette link, det indeholder en masse sider om aussie og links til gode opdrættere der sætter en ære i at lave gode hunde, med omtanke bag.
    www.australianshepherd.dk

    Og så kan jeg iøvrigt kun anbefale den kennel som Nanna nævner nemlig www.leading-angels.dk som efter min mening er et af de bedste steder at købe hund i dk, hvis der er nogen der ved noget om aussiers adfærd så er det der. Hun har haft hundreder af aussier mellem hænderne og kender racen ufatteligt godt. Og jo, det er til at få en aussie der under 10.000 smiley



  • #48   2. dec 2008 Nanna,ja det ville jeg også synes var rimeligt. Men det afhænger af den enkelte hvalp om at man ønsker sig en showhund eller "bare " en familiehund.

    Det lyder hyggeligt at du en dag skal have dig en aussie...
    Freddy, håber inderligt at du har fået vinket med vognstangen herinde fra, når der er så mange der samstemmende kan svare dig at det ikke handler om prisen men om kvaliteten så er der nok noget om snakken. Synes det ville være så skidt hvis du gik ud og støttede al den elendige baggårdsavl uden tjek på noget som helst.


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #50   2. dec 2008 Nanna P - Jeg har fundet en hvalp til 7.500 og ja, jeg må sige jeg at overgiver mig. Der kommer et par Englændere og ser på 2 hvalpe ( sort - blue merle ) og jeg håber ikke de vælger den blue merle.. smiley

    Men altså, hvis alt går vel, så tror jeg jeg får en hvalp!


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #52   2. dec 2008 Ja. Jeg ringede til en kennel i Odense og damen var SUPER rar og fortalte my alt. Jeg har ringet til nogle andre hvor de bare nikkede "ja..ok..".
    Hun sagde at jeg kunne prøve tyskland, men ja..har ingen bil og kan ej tysk, så desværre kan jeg ikke.
    Men hva fanden. Hvis den blue merle bliver solgt er jeg ikke helt sikker på om jeg vil have den sorte. Jeg tror ikke det ville betyde noget for mig, men den plettede er mere "farverig". Flottere.
    Lad os dog se. Hvis begge hvalpe bliver solgt så vil jeg vente på deres næste kuld eller spørge end anden kennel. 5000-10.000 har jeg læst er normalt for en hund disse dage.


  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #53   2. dec 2008 Fruit Batten - Jeg tror ikke priserne vil ændre sig i mange år..De mennesker der har aussier, som du kender, har de købt den fra en avler?

  • Freddy R
    Freddy R Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #54   2. dec 2008 Hmm..Fandes også smiley

    Tak for dit svar, dog.


  • #55   3. dec 2008 Fruit batten: Det med aussier og familie hunde er meget med forskel.. Nu siger du jo så også at de bliver trænet (du nævner dog ikke hvor meget), men ligesom alle andre hunderacer, så har nogle aussier større behov for at arbejde end andre.. Min er en af dem med et stort behov for at arbejde.. Før er han simpelthen ikke afslappet..
    Derfor vil jeg aldrig anbefale en person at bruge den som hyggehund, da man kan ende med en understimuleret og stresset hund...


  • #56   3. dec 2008 Arbejde, så tænker jeg at de bruger hjernen.. Det kan være klikkertræning, lydighedstræning, brugshundearbejde, spor, redningshundearbejde.. Jamen, alt hvor hjernen bruges.. smiley
    Så vi har nok 2 forskellige meninger om hvad arbejde er.. *s*


  • #57   3. dec 2008 fruit batten
    Så bliver jeg nysgerrig og vil godt vide hvad du regner som arbejde


  • #58   3. dec 2008 Så er det sørme godt du ikke har mine hunde. For sådan noget gider de slet ikke.

    Bare giv dem et par gode ture om dagen. Hvor de selvfølgelig får god tid til at snuse og "læse avis" Skal det være rigtig godt så er det populært med 5-10 min lydighed.


  • #59   21. jul 2009 Hej..

    Faldt lige over den her lange diskution... Oh my good!!! Er det her en heksejagt eller hvad??? Tror folk misforstår dig totalt!!

    Freddy R.... Synes du har sat dig godt ind i hvad det kræver at ha en Australsk Sheppard.. Mere end de fleste hunde ejere desværre gør! Håber du har fået den ;O)

    Har også selv læst at Aust. shep. tidligere har været brugt til at passe børn... Nu kan jeg ikke huske hvem der skrev det ikke var en vagthund, men det er da en der lige nettop ikke har sat sig ind i tingene.

    Jeg har selv en blanding mellem en Australsk Sheppard og en golden... Jeg har nemlig heller ikke behov for dyre stamtavler. Ingen af de hunde jeg har eller har haft er med stamtavle.. og må sige at det har været meget billigt i dyrelægeregning... Hvor mange af dem jeg kender der har hunde med stamtavler ikke gør andet end at rende til dyrelæge!

    Tror det er svært at ønske sig en bedere hund.. han er ikke mere en 7 mdr. men vildt klog. Vi sørger for at fodre ham udenfor, alt hans mad ryger ud på græsset.. Det er nemt at aktivere ham, og han er også vildt god´til at holde sig selv i gang...

    Mvh

    Pia


Kommentér på:
Søger Australian Shepherd + lidt info.

Annonce