{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

Er det fair for os eller tæven?? {{forumTopicSubject}}

Ja altså jeg er bare så edder rasende på min veninde og hendes mand. Sagen er den at vi har en ikke kasteret hanhund og de har en ikke steriliseret tæve. De er vant til og lege sammen ved os og dem.

Så i mandags kommer vi ud til dem, de ringede om vi kom og fik kaffe og det gjorde vi. Hundene var helt ustyrlige så de blir lukket i haven og noget tid efter vil min venindes mand lukke dem ind og han råber de hænger sammen. De viser sig så at deres tæve er i løbetid som de ikke har været klar over og nu har Samson parret hende.

De har så lige ringet at vi skal betale den abort sprøjte ved dyrægen de 2 gange Molly skal der hen og få den. Det har vi sagt nej til da vi mener vi skal dele om den udgift. Så siger de så jamen så får hun de hvalpe....

Molly er en cairn terrier på 7 måneder, så hun vi være 9 måneder når hun skal være mor hvis vi ikke betaler det hele. De er sgu da ikke for kloge.

Er det virkelig fair??

Hvad koster sådan en abort sprøjte ali i alt?

Hilsen Rikke eder bare skal ud af den her sag.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det fair for os eller tæven??
  • #1   28. nov 2008 tror det koster noget med 1500?
    jeg synes ikke det er fair de tænker sådan ;s

• #2   28. nov 2008 Nej det er ikke fair - eftersom de ikke engang selv var klar over det, hvordan skulle du så kunne tage hele ansvaret !
    Så nej, det er bestemt ikke fair, - men problemer ligger jo i , som du selv siger, at alderen virkelig ikke er god - hunden er stadig kun en lille bitte hvalp, som slet ikke har mentaliteten og fysiken med sig endnu ..
    Hmm.. ærligt, så havde jeg nok betalt, bare for at være sikker på den hund ikke får hvalpe i så ung en alder - men kan godt forstå din tvivl, da i faktisk ikke SKAL betale det hele, men kun det halve..
    Det var skam også deres fejl, så det er på ingen måde rigtigt at dem at skyde skylden på jer på den måde ved at sige i skal betale det hele, ellers for hun hvalpe..

• #3   28. nov 2008 Jeg tror nok jeg havde bedt om regningen fra dyrlægen når de har gjort det og så tror jeg bestemt jeg havde kigget dem begge i øjnene og sagt " At i vil være jer selv bekendt, og at i vil ødelægge et godt venskab på denne måde". Så havde jeg sagt farvel og tobak.

• #4   28. nov 2008 Hvis jeres hanhund var løbet hjemmefra, og havde opsøgt en løbsk tæve, var det selvfølgelig fair nok, at I skulle betale. Men da I (og jeres hund) har været inviteret, mener jeg faktisk at det må være tæve-ejerens ansvar - og at I egentlig er ret flinke, hvis I blot tilbyder at betale halvdelen. Så det håber jeg virkelig I kan blive enige med dem om.

Og så håber jeg ihvertfald ikke, at de lader hende få hvalpene. Hun er hverken fysisk eller mentalt klar til den opgave. Det svarer jo til at lade en pige på 9 år bliver mor!!!

• #5   28. nov 2008 deres hund som er i løb - deres ansvar -- i har handlet i god tro -- men jeg ville nok overveje om pengene er værd at miste et venskab på -- men det må i gøre op med jer selv --

• #6   28. nov 2008 Ej hold da op. hvor er det godt nok uforsvarligt hvis de lader hende få de hvalpe. Jeg synes det er rigtig flot af dig og ville betale halvdelen, for de kunne bare have sagt da de ringede at i ikke skulle tage hanhunden med fordi deres var i løbetid.

Synes det lyder mærkeligt at de ikke vidste det, da det formentlig er dens første løbetid, og mange tæver bliver meget mærkelige og ændrer adfærd i denne første periode, så de burde have lagt mærke til det.

• #7   28. nov 2008 Jeres, forhåntligt tidligere, venner, har bestemt ikke nogen "god" sag.... De har jo inviteret jer og jeres hanhund ind i deres hus og burde have været vidende om at deres tævehvalp var i løbetid......Det er dog nogen gange svært at se i den første løbetid...
    Når det er sagt, så er det jo deres stakkels lille tævehvalp og dens eventuelle hvalpe, der er taberne i dette her....
    Jeg synes at I har været meget large, når i har tilbudt at betale ½-delen af udgiften.....
    Personligt ville jeg nok vælge at betale, for tævehvalpens skyld, og så fortælle "vennerne" at det var det venskab....//=:

• #8   28. nov 2008 print denne tråd ud og put den i hendes postkasse, så kan hun læse hvad "rigtige" hunde mennesker mener..

• #9   28. nov 2008 Bed dem give hende den abort, og sig I vil betale, og når de så står med regningen, så kan I jo lade dem hænge på den selv, i mine øjne er sådan et venskab alligevel røget i vasken.

• #10   28. nov 2008 syntes også det er fuldstændig unfair at stille det ultimatum med tæven som gissel -- svarer sig til at rigne og sige -- hvis ikke i tager vores hund banker vi den ihjel..

ville nok betale af hensyn til tæven -- også gøre det klart at det er slut med kaffe drikkeri

• #11   28. nov 2008 det må da være tævens ejes ansvar ene og alene, da de inviterer Jer på besøg.....

Men for tævens skyld ville jeg nok også betale og så fortælle de ansvarsløse og umodne mennesker der ejer tæve at sådan opfører man sig ikke som ordentlig hundeejer og venner...

Jeg ville bestemt droppe det venskab for tid og evighed, det er da ikke sande venner, de unytter da kun jeres gode hjerter overfor dyr, når de vil kræve "penge" ,elllers "får den hvalpe"...... hvor herre bevares.

• #12   28. nov 2008 gu ve hvor de sender regningen hen hvis hunden kommer til skade -- hvis der ikke er nogen til at betale -- lader de den så bare lide

• #13   28. nov 2008 Så blev jeg frue - hehe det var da et godt forslag....

• #14   28. nov 2008 Tænk man kan finde på at stille det sådan op mellem venner. Tænk at ens venskab ikke er mere end 750 kr værd... smiley
    Hvad tror de selv... Iøvrigt er jeres parringegebyr uden tvivl større end halvdelen af hvad den sprøjte koster... Den billigste løsning for dem er da at sige tak til tilbudet...
    Grotekst smiley

• #15   28. nov 2008 Det var vist de venner - i hvert fald hvis det var mig !

Det er da muligt at de ikke har vidst, at deres tævehvalp var i løb. Har da læste om flere herinde på HG som er i tvivl om deres tævehvalp har været i løb eller er i løb, da det åbenbart ikke altid er enormt synligt.

Men at de vil have at det 100% er jeres ansvar om deres lille tævehvalp allerede skal have hvalp i så ung en alder, hvis I vil eller ikke vil betale for abortsprøjten, det synes jeg simpelthen er urimeligt - ikke kun overfor jer, men bestemt også overfor deres tæve.

DE BURDE SKAMME SIG !

Det er deres tæve = deres ansvar 100%. At man så for god venskabs skyld, kan dele udgifterne til abortsprøjten, er noget andet.

• #16   28. nov 2008 det er deres fejl ikke at se at deres tæve er i løbetid. i kan jo ikke gøre for at DERES hund er i løbetid.

• #17   28. nov 2008 jeg ville ikke betale noget som helst hvis det var mig. er jeg inviteret eller i hundeskov og en af mine drenge (nu kan beni snart ikke mere da han skal krasteres den 4 dec :P) parrede en tæve ville jeg da mene det var tævens ejers egen skyld. jeg kan jo ikke gå rundt og kigge alle tæver mellem benene for at se om de er i løbetid.
    hvilken race er jeres hund? er det en større hund kan det jo ligefrem være livsfarligt for tæven at få hvalpene. og synes ikke de er særlig ansvarlig når de vil lade så ung en tæve for hvalpe. det kan jo ødelægge hende for resten af hendes liv.

• #18   28. nov 2008 Christina>> Mener du gå med til en abort eller en regning?
    Vil dyrlægen ikke lave det på en regning, og samle de tre gange de mener tæven skal afsted, så må de da selv lægge ud, og komme med de samlede udgifter. De regner vel ikke med at vennerne tager med til dyrlægen for at køre kortet igennem. Men hvem ved, hvis man i forvejen er så pengefokuserede som de er.

• #19   28. nov 2008 Pælsmonster>> Hold da op, var nær blæst af sofaen der LOL

• #20   28. nov 2008 Jeg mener da så absolut ikke den regning bør hænge helt på jer, eftersom tæven jo altså er deres, og de selv har inviteret til leg uden at være opmærksomme på løbetid.

Med det sagt, så ville jeg alligevel under ingen omstændigheder lægge hanhund til sådan nogen hvalpe. Så jeg havde nok, som en løngere oppe skriver, bedt om regningen når det var gjort, betalt den, og så ellers sagt farvel og tak...

• #21   28. nov 2008 Nå ja -et tip herfra. Sæt dig hjem og indsammel cirka priser på vacc, ormekur, foder, modermælserstatning mm til 4-5 hvalpe. Evt osse lige smide et kejsersnit oveni (så ung en tæve kunne jo let få problemer)

-vis dem prisen på dette, og tilbyd så igen at betale halvdelen af abortsprøjten 8vælger de at få hvalpene ville jge ikke betale så meget som en krone) -de burde nok kunne se hvad der bedst betaler sig

• #22   28. nov 2008 Skulle de vælge (gud forbyde det) men skulle de vælge at få hvalpene - så husk du skal have et parrings gebyr! Og bare tag rigeligt!

• #23   28. nov 2008 Jeg er utrolig ked af at samsom har parret hende. Vi kan sagtens betale regningen alene og det gør vi også for jeg kan ikke holde tanken ud at Molly får hvalpe som en halvstor hvalp som hun er.

Men jeg synes bare slet ikke det er fair at de er sådan. Det virker som om de er totalt ligeglade med hun er for ung til og passe de her små hvalpe.

De siger de ikke har kunne se hun var i løbetid og de og os var over og se hendes lyse tæppe i kurven og der var ingen blodpletter.

Men efter de havde parret drøppede hun lidt på gulvet ikke meget.

Hvornår skal hun seneste havde de 2 sprøjter og vil hun mærke noget ubehag?

Hilsen Rikke

• #24   28. nov 2008 Rikke -jeg synes bestemt osse det er meget unfair, og uansvarligt af tævens ejere. Umiddelbart lyder det jo som et hændeligt uheld, når nu de virkelig ikke har opdaget at den var i løb (det KAN være svært at se), og uheld kan jo ske... Men så tager man da ansvar for dem *suk*

Abortsprøjten KAN gives op til 45. dagen, men jo før den gives jo nemmere bliver det for tæven (gives den sent, skal hun jo føde de døde hvalpe).

Jeg ville så absolut få booket en tid hurtigst muligt og få givet hende sprøjten.

Nogen dyrlæger insisterer på at vente og scanne omkring 28. dagen og så først herefter give sprøjten hvis tæven er scannet drægtig, men den model ville jeg ikke turde vælge, eftersom det er set flere gange at tæven scannes ikke-drægtig og så alligevel viser sig at være det.
    -er der kun få hvalp eller ligger de "uheldigt" kan de være svære at se når der scannes.

• #25   28. nov 2008 Jeg har nu snakket med min dyrlæge. Det koster 475 + medicin som ikke er ret meget da hun er en lille hund og 2 abort sprøjte koster så 250 + medicin.

Han sagde at hun skal være ude af løbetiden og så inden 20 dage. Nu blev hun parret i mandags og jeg har fået en tid d 8 g 9 december.

Og det var så det venskab.

mange mange tak for jeres svar og råd

Hilsen Rikke

• #26   28. nov 2008 Rikke -undersøg lige hvilken sprøjte din dyrlæge vil give. Den gamle har mange bivirkninger.

• #27   28. nov 2008 Rikke L :
    Flot at du tager konsekvensen for hundens skyld ! Flot at du bare betaler og endvidere flot at du har rygrad nok til at sige Tak for intet !!

God jul !!

• #28   28. nov 2008 Rikke jeg syns det er stærkt af dig, jeg var selv blevet så tosset og stædig at jeg havde nægtet at betale, ikke at pengene på sin vis betyder noget, men skylden er ikke din alene.

Respekt til dig for at tænke på hunden i første række og JA det var så det venskab, utroligt man ikke betyder mere.

• #29   28. nov 2008 Er det også dig, som skal sørge for at deres tæve kommer til dyrlægen ?

Hvorfor har disse mennesker overhovedet hund, når de tilsyneladende er så lidt interesseret i dens ve og vel !

Flot at du tager ansvar for deres hunds fremtid.

Er der et venskab tilbage bagefter ???

• #30   28. nov 2008 Kæmpe respekt her fra flot

• #31   28. nov 2008 Jeg ringer til dyrlægen på mandag og hører hvad han bruger af medicin. Lige nu er jeg pisse sur og skuffet og har lyst til og nægte.

Men jeg kører selv til dyrlægen med hende, så er jeg sikker på og få det gjort. Men er det bare en sprøjte i nakken som vaccination?

De er rigtig glade for deres hund og hun bliver passet i hoved og r*v, men de mener det er vores skyld. Derfor vil de ikke betale og jeg gider ikke diskutere over det her. Det skal bare overståes for tævens skyld.

Nu vil jeg bare håve Molly kommer fint og hurtig over det. Det fortjener hun godt nok. Kan slet ikke overskue hvordan hun ville kunne klare et kuld hvalpe i så ung en alder. Jeg kunne forstå hvis hun var 1 år og derover når det er et uheld.

Men 20 års venskab er væk nu, men jeg overlever.

Go weekend fra Rikke og Samson som ikke får lov og være far

• #32   28. nov 2008 Hold da magle!

Hvis de elskede deres hund SÅ meget, ville de ALDRIG lade den få de hvalpe der evt. måtte komme - det siger sig selv i mine øjne - og sikke nogle venner - øvøv for jer og for tæven smiley

• #33   28. nov 2008 God beslutning - altså at du selv sikre dig at hunden også får de abortsprøjter !

Der er masse rigtige - RIGTIGE - gode venner derude, som bare venter på dit/jeres venskab. Men selvfølgelig surt at miste nogen efter så mange år.

• #34   28. nov 2008 Rikke -jeg kan godt forstå du er både sur og skuffet. De fleste havde da sikkert osse bare holdt på deres ret til ikke at skulle betale.
    Man kan da måske nok sige at du har delvis skyld, når nu din han har vret på, og du heller ikke opdagede tæven var i løb... Men altså de har jo selv inviteret en hanhund til at lege med deres åbenbart højløbske tæve, og eftersom det er deres hund burde de da have opdaget det.

Jeg synes allerede det er flot at du ville betale det ½, og som tæveejer havde jeg da været meget taknemmelig for det. Så hatten af for dig, fordi du vil sørge for det kommer i orden, når nu ejerne åbenbart er ligeglade med hvad det vil gøre ved deres tæve at få de hvalpe.

• #35   28. nov 2008 Den nye abort sprøjte kan du give efter 4- 5 dage, og jo før hun får den jo mindre ubehag for tæven

Nogle dyrlæger mener man skal vente til man kan se at tæven er drægtig, jeg havde en ups parring i sommers og KRÆVEDE at min dyrlæge gav min tæve sprøjten på 4 og 5 dag, jeg har overhovedet intet mærket til problemer ikke engang den meget omtalte forrykkede løbetid...

jeg gav knap 900 kr for begge konsultationer og sprøjterne sammenlagt, så det er ikke så dyrt!

Men som sagt kan nogle dyrlæger stille sig lidt vanskeligt med at give den tidligt! i forløbet!

• #36   28. nov 2008 Altså jeg forstår jo godt hvorfor hundene var så vilde i mandags. Samson havde jo lugtet hun var rigtig dejlig. Hvis jeg bare havde sat ham i bilen igen var det jo ikke sket

Hilsen Rikke

• #38   29. nov 2008 Jamen vi har skam spurgt om vi ikke skal beholde hende for det viser sig hun hverken er vaccineret eller chippet. Men nej de vil ikke af med hende og man behøver ikke vaccineret og hvorfor chippe hende når hun ikke stikker af.

Er glad for vores venskab er fløjet...

• #39   30. nov 2008 Rikke -meget simpelt... Det er ulovligt ikke at have hunden mærket og registreret når den er mere end 4 mdr... Og det mener jeg da dyrlægen har pligt til at anmelde (når nu de har pligt til at anmelde andre forhold, som f.eks. vanrøgt). Så det kunne jo blive aktuelt når hunden har været ved dyrlægen.

Og hunden er ikke ret gammel. Ikke sikkert en voksen cairn bliver hjemme (kunne man jo meddele dem). SIkke ansvarsløse ejere, og hvorfor pokker har deres egen dyrlæge ikke påtalt den manglende chipning (og dermed osse registrering)

• #40   30. nov 2008 Michelle *strid kælling*
    Jamen Molly har slet ikke været ved dyrlægen, så defor har deres dyrlæge ikke kunne gøre noget. De bruger ikke samme dyrehospital som os ved jeg fra da de fik katten neutraliseret.

Men vi har spurgt om vi må købe hende, da hun passer så godt sammen med vores Samson og de har kendt hiananden fra Molly var 9 uger og Samsom 6 måneder.

Men hvad hvis vores dyrlæge siger hun skal chippes og vaccineres? Det vil jeg ikke betale da hun jo ikke er min hund og jeg vil ikke have det på min regning fra abort sprøjterne. Jeg har ikke råd til det oveni det med sprøjterne,synes det er en hård en og sluge jeg skal betale det hele med aborten alene.

Hvad hvis dyrlægen nægter og behandle Molly når hun ikke er registreret? Kan hun føde de hvalpe så?

• #41   30. nov 2008 jamen så skal du bede dyrlægen om at sende regningen til dem -- det er lovpligtigt - så vil han ikke behandle - ja så må de jo betale

• #42   30. nov 2008 Jamen kan man godt det?? De kan vel nægte at de ejer tæve hvalpen?? Og så hænger jeg vel på den ekstra udgift?

• #43   1. dec 2008 Jamen, hvis de nægter overfor dyrlægen at de ejer tævehvalpen, så kan du jo frit beholde den selv. Ved så godt at det er en ekstra udgift så at få hende chippet og vaccineret, men sikkert biligere end hvis I havde fået lov at købe hende af jeres tidligere venner.

Bare en tanke !

• #44   1. dec 2008 Hmm jaa kan godt se problematikken. Men ja hvis de nægter at det er deres hund hvis dyrlægen kontakter dem, så behold du den. Du kan jo forklarer dyrlægen hele situationen og han burde melde det, og så får de vel besked på at få tingene i orden ellers bliver hunden fjernet..

Kommentér på:
Er det fair for os eller tæven??

Annonce