{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

Strafforskrækkelse, konsekvenser? {{forumTopicSubject}}

I denne tid er det fuldstændig umuligt at se eksempler på, at positiv straf bliver andet end afvist på det groveste, når man læser i diverse hundetidsskrifter.

Jeg er kommet til at tænke på, at der kan være noget vældig problematisk i det. Vi må se i øjnene, at positiv straf bliver brugt af langt størstedelen af hundeejerne, men også, at langt størstedelen af dem bruger det fuldstændig tilfældigt, og ofte helt forkert i forhold til, hvad hunden skulle "lære" af det.

Ville det ikke være relevant, i stedet for at alle blot afviser det og dæmoniserer det, at man så forklarede hvordan det skal bruges, hvornår det kan bruges og hvornår det slet ikke kan bruges?

Jeg tror, at den lidt frelste mode der er i forhold til hundetræning rent faktisk får nogle kedelige konsekvenser for mange af de hunde, der uvægerligt bliver straffet.

Hvad siger du?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strafforskrækkelse, konsekvenser?
  • #1   26. nov 2008 Det var slet ikke gået op for mig.

Positiv straf ser jeg som et vigtigt redskab for hundeejeren. Men det er naturligvis vigtigt at forstå og anvende korrekt..

Og jeg tror du har helt ret i at den "frelste mode" (godt udtryk!) får en del negative konsekvenser!!

• #2   26. nov 2008 det er da yderst rellevant at forklare hvordan det bruges -- ellers gør man mere skade end gavn --

alle former for træning kan ende i noget rigtig lort hvis ikke det bruges rigtigt om så det er positivt eller negativt..

• #3   26. nov 2008 Jeg er helt enig... Og jeg tror da ikke det er uden grund at man ser rigtig mange problemhunde med frustrerede ejere i dag.
    Jeg synes det er fantastisk at der er kommet så meget fokus på positive træningsmetoder, men man skal osse passe på ikke at se sig blindt på det.

• #4   26. nov 2008 Bodil, jeg giver gerne et eksempel, men er i tvivl om, på hvad?

• #5   26. nov 2008 Positiv straf..... 2 ord, der umiddelbart virker selvmodsigende.....
    Kan du beskrive hvorledes du mener at dette udføres i praksis, da jeg går lidt i "sort" over dit indlæg (ja, ja, jeg er lidt dum og fatter ikke en brik...*G*)

• #6   26. nov 2008 Sorry, jeg har ikke forklaret mig ordenligt.

I indlæringspsykologien snakker man om to typer straf, negativ straf og positiv straf.

I denne sammenhæng er negativ altid når man tager noget væk og positiv altid når man tilfører noget.

Eksempel:
    Negativ straf.
    En hund går rigtig slemt i snor, og ejeren vælger at vende om hver gang er der træk i linen.
    Det man gør der er, at tage noget væk fra hunden - man afholder den nemlig fra at komme hen til det, den ønsker

Positiv straf.
    Den samme hund, den samme ejer, den samme situation - her vælger ejeren dog at trække hårdt i linen.
    Vedkommende tilfører hunden ubehag, så den lærer at det ikke er rart at gøre det, den gør.

Som det er nu, er det "lovligt" at bruge negativ straf, når vi snakker positive træningsmetoder, men meget ildeset at bruge positiv straf.

Problemet er bare, at langt de fleste faktisk benytter positiv straf, bevidst eller ubevidst.

• #7   26. nov 2008 Bodil D:
    Haha..... Ja jeg blev også lidt glad da jeg havde postet mit indlæg og så at du heller ikke fattede nada... Det er skisme ikke sjovt at føle sig udenfor....*GG*

• #8   26. nov 2008 Negativ straf = man fjerner noget som hunden gerne vil have (altså f.eks. fjernes godbiden, når hunden gør noget forkert)

Positiv straf = man tilfører noget for at irettesætte hunden. Det kunne f.eks. være at hunden for snor på istedet for at rende frit, men osse at slå hunden ville høre herunder.

• #9   26. nov 2008 Nåååååå..... Det vil sige at det du kalder positiv straf er lig med "den gameldags" træningsmetode...... altså at der fortsættes med øvelsen men er en konsekvens der søger at afbryde den uønskede adfærd....

Var det for rodet til at kunne forstås?

• #10   26. nov 2008 Tibetansk -ligepræcis. Men det betyder jo ikke at man hverken slår eller sparker sin hund *G*

• #11   26. nov 2008 Hmmm.... istedet for ordet konsekvens skulle der stå " der er en handling der søger at afbryde den uønskede adfærd"

• #12   26. nov 2008 Fynske Kolosser - det du skriver dækker begge typer straf ;o)

Det vigtige er, at på den ene måde tilføres noget, den anden tages noget væk.

Jeg er i øvrigt ikke helt sikker på, at jeg enig i dit eksempel på positiv straf, Michelle. Jeg synes det negativ - hundens straf er, at den ikke får det den ønsker = at løbe frit.

• #13   26. nov 2008 CH -ja det er så nok som man ser det. For reiki er snoren i sig selv en straf hvis den gives på på en gåtur;o)

• #14   26. nov 2008 Michelle, ja, men vel ikke fordi du tilfører den ubehag med linen - men derimod forhindrer ham i at løbe frit?

• #15   26. nov 2008 Michelle:
    Næh nej, og i de mange år jeg har trænet ud efter de "gammeldags metoder" har det da altid i træningsregi været bandlyst/ildeset at der blev brugt korporlig afstraffelse.... At nogen gjorde udenfor træningsregi, og gør det stadig, er da sikkert.... Men det er forkert at forbinde det at slå eller sparke sin hund med den gammeldags træningsmetode, som jeg nu har lært hedder positiv straf...((o:

• #16   26. nov 2008 Jeg synes da at man som udgangspunkt skal undgå positiv straf.. Jeg ser ingen grund til at man skal til at lære folk at bruge positiv straf korrekt - hva gør det godt for?

Det skal på ingen måde legaliseres at bruge positiv straf hvis bare man "gør det rigtigt"..

Næh nej du..

• #17   26. nov 2008 CH:
    ja jeg kan godt se at det jeg beskriver er dækkende for begge træningsmetoder.....
    I menneskesprog ville vi vel kalde det gammeldags opdraget eller opdraget ud fra de moderne pædagogiske principper....*G*

• #18   26. nov 2008 Canis Lupus, hvad så med alle de mange mennesker - både på træningspladser og hjemme, der rent faktisk bruger positiv straf hver evig eneste dag, man aldrig nogensinde får mulighed for at skelne, hvornår det er hensigtmæssigt og hvornår det slet ikke er det..

Er det ikke at tage skyklapper på, og ikke ville forholde sig til virkeligheden?

• #19   26. nov 2008 Chine - hvordan bruger du klikker uden godbid? Bruger du genstand så??

• #20   26. nov 2008 Chine, det ene udelukker bestemt ikke det andet.

Forstærkeren er helt ligegyldig, det er timingen, der er vigtig..

• #21   26. nov 2008 Jeg mener nu stadig man kan træne jagthunde med godbidder, uden at de lærer at spytte genstanden ud, men jeg synes det er ret interessant at du arbejder med klikker+genstand. Den kombination har jeg ikke set før.

Det giver naturligvis god mening, genstanden er belønning ligesom godbidder, jeg er bare ikke stødt på det før:)

• #22   26. nov 2008 Siri, det benytter vi i stor grad, når vi træner BHP...

Der bruger vi bold eller ærme som belønning efter klikket og begge er faktisk en bedre forstærker end gufferne er ;o)

• #23   26. nov 2008 Jeg bruger det også selv meget, specielt i agility og fri ved fod, jeg har bare aldrig hørt om genstand i forbindelse med klikkeren. Det synes jeg lyder ret genialt.

Tror I det er muligt at bruge en type klikker til genstand og en til godbid? For at holde de to belønningsformer adskilt..

• #24   26. nov 2008 Jeg sad lige og tænkte lidt over hundetræning og det falder mig ind at den er lidt som børneopdragelse.
    Først gammeldags smæk i numsen, så undskyld udtrykket lilla bleer på hovedet og nu er den ligesom drejet tilbage til at vi skal have rammer og opførsel har en konsekvens.

Positiv straf kommer vi jo ikke uden om - hverken os eller hunden - jeg synes bare vi skal bruge den mindst muligt og i kontekst med situationen.

Måske nogle "prædker" positiv forstærkning fordi der stadigvæk er nogle, der bruger gammeldags metoder i hele tiden?

• #25   26. nov 2008 Siri, jeg ville ikke bruge to klikkere - det er slet ikke så avanceret for hunden.
    Forstærkeren er ligegyldig, den skal bare have værdi for hunden - og så må den variere ligeså meget man lyster.

• #26   26. nov 2008 Ih, det vil jeg gå i gang med. Tror virkelig at det kan løfte vores fri ved fod og få mere intensitet ind i øvelserne. Jeg vil holde mig til en klikker, som i foreslår!

Netop som du skriver Bodil: forventningen skaber en arbejdsiver og intensitet!

Wuhu - jeg glæder mig til at træne i dag:)

Tak for de gode råd! (og undskyld for min forstyrrelse af trådesn oprindelige formål...)

• #27   26. nov 2008 Siri, det gør ingenting overhovedet - det er jo fuldstændig fantastisk, hvis der kan deles inspiration ud, om det så er på den ene eller den anden måde ;o)

Som supplement kan jeg sige, at det aldrig er tilfældigt, hvad der bliver belønnet med, når min hund bliver trænet.

Hurtighed, intensitet og drift, så er der bold/skind eller andet legetøj, som hunden er meget glad for.

Teknik og præcision, så er det godbidder, der er de bedste - ihvertfald til vores hund ;o)

• #28   26. nov 2008 Kig eventuelt på en af de film, jeg har lagt ind - den handler om træning af hurtighed - der ser du kombinationen af klikker og brug af bold ;o)

(Man skal nok høre godt efter for at høre klikkeren, men den er der ;o) )

• #29   26. nov 2008 Tak for rådet, jeg vil lige kigge din video igennem. Jeg bruger også genstand nu ifm tempo i stillingskiftet.. og tror jeg vil kombinere det med klikker også.

Det er bare virkelig fedt når man få ny inspiration til træningen:)

• #30   26. nov 2008 positiv og negativ straf fungerer forskelligt på hunde, der er forskel på hvad de reagerer på..
    det vigtigste er at man stopper hundens adfærd på en måde som ikk er fysisk eller mentalt skadende for hunden, men på den måde der virker bedst på pågældende hund!

• #31   26. nov 2008 CH du siger det jeg så tit har tænkt på!

Jeg træner et sted hvor vi lærer meget om positiv og negativ straf.. og det synes jeg er godt at man lærer lidt om hva der virker på ens hund.. for hunde er jo ikk ens..

fx: i stedet for skæld ud smider jeg ham ud på badeværelset (isolation i få minutter), og efter jeg begyndte på det er det så sjælendt jeg ska gøre det.

trækker han (som han sjælendt gør, ofte kun hvis der er tæver i løbetid) så får den et ryk i linen og et nej og han stopper...

jeg har mange eksempler på hvad jeg bruger for positivt og negativt med noddie.. synes bare det er underligt at så mange himler op over jeg bruger positiv straf til noddie.. jeg hverken slår eller sparker ham.. er bare meget konsekvent

• #34   27. nov 2008 Helle mener du, at man ikke kan tilføre hunden ubehag uden grov stemme, hårdhed og truende signaler?

Jeg tror vi to tænker fuldstændig forskelligt, når vi snakker positiv straf.

Det du nævner er netop det, som folk går og gør på daglig basis. Hvis der var nogen, der ville træde frem og fortælle, hvordan det skal foregå HVIS det skal foregå, i hvilke situationer, på hvilken måde og med hvad, så ville der være mange flere glade hunde i dette land.

Jeg vil i øvrigt lige skyde ind, at jeg heller ikke kan gøre det rigtigt - det er for voldsomt for mig. Heldigvis har jeg en hund, der tvinger mig til at arbejde anderledes, men selvfølgelig også en hund, hvor jeg må lære at leve med et par uvaner.

• #35   27. nov 2008 Jeg tror at positiv straf i de fleste tilfælde bliver brugt forkert. Man skal vide hvad man laver og kende den rigtige timing for at benytte positiv straf rigtigt.

Jeg mener desuden at positiv straf er en dårlig indlæringsmetode, men i givne tilfælde over for en hund, der kender sin øvelse, kan være brugbar. I tilfælde hvor hunden vælger at udføre en øvelse forkert eller mangelfuldt, selvom den ved hvad øvelsen indebærer.

Kommentér på:
Strafforskrækkelse, konsekvenser?

Annonce