984 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

Bur eller aflivning??? Bur eller aflivning???

Ja det er vel nok et lækkert emne, hva???

Men sådan kan det være mit valg kommer til at være.. pest eller kolera =(

Som nogen af jer ved halter min lille vovse, har gjort det i over 3 måneder og det bliver hverken eller bedre =(

Dr dyr har fundet en dårlig hofte, men det er forbenet han halter på, og skuldren han ser ud til at have ondt i når han har tumlet for meget..

Var ovre og hente foder idag og beklagede mig lidt til fodermesteren over at jeg ikk må lege med Kayser i sneen, han synes ellers den er kæmpeskæg hihi =)

Hun sagde så, at en af hendes venners hunde havde samme symptomer engang, og at det var et ledbånd der var sprunget..
Den hund skulle så ligge FULDSTENDIG stille i 3 måneder, dvs i bur...

Nu ved jeg jo ikk hva det er han halter af, dr dyr fandt intet på forbenene sidst, men hun sagde i telefonen, at det sagtens kunne være noget man ikk kunne se på røngten, så hvis der stadig ikk var noget ville hun gå ind med en kikkert og titte lidt og se hva dr mon kan være galt..

Så er mit spørgsmål så...

Nu hvor Kayser har gået og haltet så lang tid, og hvis det så kom dertil at han skal i bur i 3 måneder, eller mere fordi det har varet så længe....

Er det værdigt???? Selvfølgelig vil jeg da ikk bare aflive ham, han er jo min store kærlighed... Men 3 måneder i et bur???? Gør det ham ikk skør??

Han er jo allerede understimuleret som det er nu så prøv lige at tænke jer en understimuleret unghund i bur i 3 måneder...

Bare interesseret i jeres mening.. Og komme ud med det også.. Er temmelig fortvivlet....

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bur eller aflivning???
  • #1   30. dec 2005 Det passer ikke at de skal ligge i bur i 3 mdr hvis de har sprunget et korsbånd - sikke en spade at sige sådan!

• #2   30. dec 2005 Hva da Nicola???

• #3   30. dec 2005 Nu er det så nemt at stå udenfor og give gode råd.
    Jeg vil foreslå sig at du afprøver det og ser hvordan Kayser reagere. Hvis du så føler at han lider under det, ja så er der vist kun en vej..

• #4   30. dec 2005 Så du kan være helt rolig

Det er selvfølgelig en stor omgang hvis de skal opereres og de skal holdes i ro og igennem meget langsom genoptræning med evt svømning og mange men små korte ture.

Prøv og spørg Laila der havde Berner Sennen Kali - hun var igennem det to gange og ved en masse om det!

• #5   30. dec 2005 Nå det kan opereres???

Hvis det er det altså...

• #6   30. dec 2005 Måske jeg lyder temmelig egoistisk - jeg ved det ikke.. MEN da Simba fik konstateret HD E og samtidig havde dårlige albuer gav dr. dyr os også muligheden for at få det ordnet. Men hun sagde samtidig at han højst sandsynligt ville få det igen i 2 års alderen. Så vores valg stod imellem at lade vores 6 mdr gamle hvalp ligge i hvile efter store operationer eller lade ham aflive. Vi valgte hvad VI synes var mest humant! Og han er ikke længere blandt os...
    Jeg synes du skal finde ud af hvad der helt præcist er galt med Kayser og så rådføre dig med din dyrelæge. Derefter skal du bedømme hvad du synes er mest humant...
    Og desuden er jeg meget ked af at høre at det står skidt til med ham.... Håber dr. dyr finder en human løsning til ham...

• #7   30. dec 2005 Prøv at snak med dyrlægen om det - man kan lave kikkert undersøgelser for at konstatere om der er noget i vejen med ledbånd eller andre ting.

Måske kan en kiropraktor eller hunde massør hjælpe jer med at finde ud af hvad der er galt!

Men op med humøret - det kan sagtens lade sig gøre - man skal bare blive ved med at gå til dyrlægen og ellers må han sende jer videre hvis han ik kan finde ud af hvad der er i vejen!

• #8   30. dec 2005 Anne - det synes jeg også er helt fair nok - der er ingen grund til at udsætte dem for en masse hvis de alligevel ik bliver raske

men et sprunget ledbånd kan sagtens laves så de bliver helt uden men - men det koster selvfølgelig - nemt 10.000 kr - så ud og tegn en forsikring hvis i ik allerede har det!

• #9   30. dec 2005 Øhh, vi snakker vist forben her. Korsbånd sidder i knæet på bagbenene.

• #10   30. dec 2005 Nicola: Ja nu ved jeg jo absolut intet om et sprunget ledbånd - det har hverken vores hunde eller jeg selv prøvet smiley Derfor min kommentar.... Det jeg mener er, at min kommentar var myntet på hele situationen om hvad der er værdigt for en hund...

• #11   30. dec 2005 Det er et lidt andet problem du har end de andre ....... der har skrevet.
    Det er et helbredsmæsigt problem og hvad enten din hund forstår det eller ej, vil det jo helt klart gavne den at holde sig i ro i den tid som lægen og ikke Nicola siger det...
    Men jeg kan godt se dit problem hvis han er van til at få massere af motion...
    Kan man ikke få noget beroligende i den periode ? Det skal selvfølgelig ikke være så han ligger "død" (forstå mig ret) i 3 mdr.
    Eller måske du har muglighed for at tage ham med på arb. i den periode ?
    Uaset hvad bliver det hårde 3 mdr. både for dig og hund !

• #12   30. dec 2005 Lalia - super - dejligt!

Tænkte jo at du måtte være den der ved bedst når du selv har prøvet det!

Det er bare så typisk at den gamle mand siger sådan - sådan var det måske for 20 år siden men ik mere!

• #13   30. dec 2005 mand - sorry - dame!

• #14   30. dec 2005 Mine oplysninger har jeg så fra lægen Anders!!

• #15   30. dec 2005 Når man skal vurdere sådan noget som behandling eller aflivning er man jo nødt til at se på det enkelte dyr.

Nogle dyr kræver meget aktivitet og trives absolut ikke med at skulle holde sig i ro. Ved sådanne dyr bør man overveje om det er fair at lade hunden gennemgå en behandling som indebærer at den skal holdes i ro.

Andre dyr affinder sig fint med at forholde sig i ro, nogle bliver endda glade for at være i bur (som jo bliver deres hjem hvis de skal være der i længere tid) og sådanne dyr vil jo nemmere klare sig igennem et langt forløb.

Man bør også overveje hundens almene sundhedstilstand. Har hunden f.eks. dårlige hofter bør man måske overveje en ekstra gang inden man behandler for andre benproblemer, idet man måske ender med en hund som får smerter andre steder fra, fordi den ikke kan motioneres korrekt.

Disse ting bør man overveje grundigt og meget gerne i samråd med dyrlægen. Men så længe der ikke er stillet en diagnose på hunden, kan man jo godt lade den gennemgå en udvidet undersøgelse, man bør blot have gjort op med sig selv hvordan man vil reagere på en given diagnose.

• #16   30. dec 2005 ja jeg skriver også ledbånd - det kan jo være så meget!

• #17   30. dec 2005 Laila >> har skrevet en besked til dig =)

Jeg kunne ikk finde på at lade ham leve med smerter bare fordi jeg ikk vil blive ked, bare rolig..

Allered,e da vi først havde ham i røngten jog fik afvide at hans ene hofte var dårlig, var jeg inde på aflivning, men dr dyr sagde vi liiiige skulle se om det ikk kunne rette sig.. Han er jo ikk så gammel en gode Kayser..

Jeg er bare led og ked af at have en ½ hund.. 10 min tur om dagen og ellers skal han ligge ned og slappe af.. Det er ikk det nemmeste med en schæferhvalp med rø*en fuld af energi, så det ender tit med en streng stemme hvorefter jeg så får det dårligt for han vil jo bare gerne lege og være hvalp...

• #18   30. dec 2005 Kisser: Det trøster mig egentlig lidt og høre... Vi har jo selvfølgelig fået en del opbakning - men alligevel har man det jo skidt også selv om det er to år siden.. Det var trods alt ens første hund... smiley

• #19   30. dec 2005 Når undskyld Nicola !
    vidste ikke at du kendte Ninas læge.

• #20   30. dec 2005 "dyrelæge" *GG*

• #21   30. dec 2005 rooooolig nu...

læs mit oprindelige indlæg..

hvis og hvis han nu har det kors-/ledbåndshalløj!!!!!!!! - er det så værdigt at lade han være rolig de 3 måneder eller mere??? Så er hans hvalpetid slut, han er blevet understimuleret praktisk talt al den tid vi har haft ham...

Vil det ødelægge ham????

• #22   30. dec 2005 Anders - Prøv lige at styre dig!
    Jeg har selv en hund med samme problem - har talt med min dyrlæge og andre som har været igennem det samme!

men fint nok - spil du bare karl smart!

Jeg prøver bare at sige at man ik bare kan sige at hunden skal ligge i bur i 3 mdr!

• #23   30. dec 2005 Nina: Som skrevet er det noget kun du kan afgøre. Nogle hunde kan leve med det, andre lever meget dårligt med det og det er jo dig som kender din hund bedst.

• #24   30. dec 2005 Nina: Jeg vil mene at det er op til dig og bedømme om det vil ødelægge ham... Måske du kunne lave nogle mentale øvelser og træning med ham istedet for... Evt. mens han er i buret - i så fald vil 3 måneder jo hurtigt være gået...

• #25   30. dec 2005 Nina. Min gamle hund sprang et ledbånd i bagbenet, kunne ikke gå ordentligt i lang tid. Jeg blev rådet til at gå til massage med ham, da det pga dårlig gang, også havde påvirket hans ryg. Jeg tænkte at det jo ikke kunne skade, at prøve. Jeg lyver ikke men det tog hende kun 4 gange så var han på benende igen.
    Hende massøren på Fyens hunde center, hjælper mange hunde, også med HD.
    Bare et forslag.

• #26   30. dec 2005 Nelly brækkede sit ben som 12 ugers - ingen hvalpemotivation eller leg med andre - men dog kun i en måned.
    Det var da rigtig hårdt og et stort arbejde men man kan jo godt stimulere en hvalp på andre måder end fysisk motion selvom det også er vigtigt

Vi lod hende lede efter hendes mad - det kunne hun bruge timer på og det gjorde hende godt træt i hovedet.

Så lavede vi andre små ting med hende - lidt lydigheds øvelser osv

Det tror jeg også du ville kunne med Kayser!

Men nej -- det bliver ikke en dans på roser!

• #27   30. dec 2005 Kisser: Takker og godt nytår tilbage til dig.. smiley Tja egoist havde nok været det rigtig ord og bruge...

• #28   30. dec 2005 Slap dog af kvinde !
    jeg siger undskyld !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    og lad dog vær med at være kloge åge når du ikke har set hunden

Du behøver ikke hidse dig op over for mig

• #29   30. dec 2005 Nicola >> det ER ingen dans på roser.. men vi overlever..

Anne >> de 3 måneder vil bestemt ikk hurtigt være gået da.. Synes det virker som om at den tid han HAR haltet er flere år.. Men jeg lavede også rigtig meget med ham før så det kan være det er derfor..

og det med at tage ham med på job kan jeg ikk rigtig se hvordan ville hjælpe.. Nu har jeg ikk muligheden for det, men kan heller ikk se hvordan det skulle hjlæpe hvis jeg havde.. forklaring ønskes tak

• #30   30. dec 2005 Nina: Jeg kan godt følge dig - men samtidig vil jeg sige at det allervigtigste er at du får Kayser undersøgt fra hoved til røv og finder ud af hvad der er galt....

• #31   30. dec 2005 Anders - det var dig der startede med at spille flabet...

Synes det er ret unødvendigt - man prøver bare at komme med gode råd hvis man har nogen og så skal jeg lige pludselig forsvare mig overfor dig!

Synes godt man kan udtale sig om skader og sygdomme hos dyr uden absolut at have set den med mine egne brune øjne...

Men nok om det!

Held og lykke med det Nina - håber det går godt for jer!

Og som Kisser siger - hvis man har været ved den samme dyrlæge mange gange og de ikke kommer videre - så finder man en anden dyrlæge og får en andens mening!

• #32   30. dec 2005 Når så det er den tid på mdr.

yes yes !

• #33   30. dec 2005 Kisser >> ja jeg ringede den dag vi havde fået af vide at hans hofte var dårlig.. hun sagde med det samme at han skulle aflives og vi så ville få en ny hvalp.. sagde vi lige ville give ham en chance for at rette op på det..

Mht dr dyr har vi jo kun været der den gang han fik taget billeder (og så nogle andre ting, der ikk lige er relateret til emnet) så jeg kan ikk sige jeg er utilfreds, hun har jo kun kigget på hans halten en gang, hvorefter vi blev sendt hjem med smertestillende og ordre på at holde ham i ro, og så komme igen efter 3 måneder...

• #34   30. dec 2005 Anders... rolig poppedreng....

hva er du sur på nicola over??? det er ikk noget at komme op at skændes om, det er rart at høre hva andre har gået igennem, og jeg foretrækker personlig erfaring frem for hva jeg kan læse mig til under de forskellige sygdomme...

• #35   30. dec 2005 Nina og Nicola: Tag jer ikke af Anders - tror bare han er på krigs-stien iaften.... smiley

• #36   30. dec 2005 Der vil jeg give dig ret kisser - hvis vores dyrelæge gav os den besked ville jeg også straks skifte.... Eller bede om en andens mening...

• #37   30. dec 2005 Ja 3 uger måske - men 3 mdr - det er sku for lang tid

specielt hvis det er et led bånd - så er det bedre at få kigget på det så hurtigt som muligt!

Ja jeg fatter heller ikke lige hvad der sker for Anders - men det må han jo om!

• #38   30. dec 2005 Hov Nicola sådan helt tys tys - er det så noget med at vi ses den 14. og 15 januar????

• #39   30. dec 2005 jamen hun mente jo det var pga hoften han haltede..

og den skulle have lov at gro i 3 måneder fordi han kun var ½ år der...

det gav mening for mig i hvert fald.. men har heller aldrig sat mig ind i de forskellige sygdomme da jeg jo ikk regnede med at min hund ville få det..

• #40   30. dec 2005 Øhhhhhhhh jeg er altså over hoved ikke sur på nogen over noget.............

Jeg syntes bare at det var noget underligt noget at Nicola i starten af tråden siger at du ikke skal høre på din dyrelæge, og at det slet ikke tog 3 mdr. at komme sig over.
    Jeg syntes bare at du skulle lytte til din dyrelæge...i første omgang :-)))))))

se selv jeg smiler

• #41   30. dec 2005 det var ikk min dyrlæge der havde sagt det... læs igen sweety

• #42   30. dec 2005 Og Anders uanset hvad ens dyrelæge siger, også selv om det ikke var Nina dyrelæge der havde sagt det, så må man gerne have sin sunde fornuft med og gå til flere dyrelæger... Nogle er bedre og mere fornuftige end andre...

• #43   30. dec 2005 Nina>>>>Det jeg har læst er kun det du har skrevet, det andet ''gider'' jeg ikke at læse nu.
    Da jeg anskaffede mig dyr var en af de ting jeg tænkte på at skulle gøre mig ansvarlig for dyret. kunne jeg tage den væreste beslutning hvis jeg kom i den situation hvor det ikke var værdigt for dyret...
    Du kender din hund bedst så du kender svaret, inderst inde!!!
    Puha jeg føler med dig. Har ikke helt selv været i samme situation men min bulldog har dårlig ryg og hvis det bliver så slemt at det ikke er værdigt så skal jeg tænke på dyret, ved ikke om jeg kan ??????

• #44   30. dec 2005 Ja Anders - læs igen!

Det var absolut ik det jeg siger

jeg sagde også at det tager lang tid at komme sig over men den bedste måde er ikke at lægge hunde i bur i 3 mdr men at genoptræne meget langsomt og skånsomt!

Så kom igen!

• #45   30. dec 2005 Shittt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• #46   30. dec 2005 Mette >> ja det er ikk et spørgsmål for mig om jeg KAN aflive ham.. hvis han ikk har det godt er der ikk andre veje.. for MIN hund..
    Ved endnu ikk heeeelt hva han fejler, men tror også folk misforstår en smule *GG*

ville bare høre om det vil ødelægge EN hund at ligge stille og ikk blive stimuleret (så meget) i ½ år...

• #47   30. dec 2005 Nina: I så fald vil jeg sige at selvfølgelig vil det da gøre hunden frustreret og skulle ligge stille i et ½ år - men hvis du har muligheden for at stimulerer ham mentalt uden at han lider overlast på kroppen så er det jo helt op til dig hvad du vælger at gøre....

• #48   30. dec 2005 Min mors hvalp på 7 måneder har fået ødelagt sin ene knæskal og ledbånd omkring knæet, hun skal ind d.18 januar og have lavet ny knæskal og ledbånd, indtil har hun skulle holdes i ro, kun korte ture i snor og ingen voldsom leg og bagefter skal hun også holdes i ro i 6-8 uger og så skal hun have genoptræning.

Det er da en lang prosess for en hvalp men hun lider altså ikke under det, der er så mange andre måder man kan aktivere dem på uden at belaste benet, hun er så samtidig blevet rigtig god til at løbe på 3 ben hvis hun vil fange en af min mors katte...
    Det er da også synd for hende at hele hendes hvalpetid ryger på det, men hvis du kan få en god hund bagefter så er det jo det vær.

• #49   30. dec 2005 ja det kan bestemt ikk mærkes at han har ondt nogensteder.. men man kan ikk komme udenom at han halter, så ondt MÅ han jo have!!!!

meeeeen nu ser vi lige hva dr dyr finder frem til og så må¨vi tage den derfra, er bare glad for jeg ikk ender op med en sindsyg hund og skal af med ham af psykiske grunde senere hen..

tak for svarne =)

• #50   30. dec 2005 hvis at jeg var dig ville jeg vælge bur...han skal da leve ikke?? og det er sikkert også svært at få ham aflivet ikke??

Kommentér på:
Bur eller aflivning???

Annonce