Når de bedste intentioner måske ikke er nok.. {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg er ny herinde, og meldte mig ind for at få gode råd af nogle kloge, hundeglade mennesker
Vi har åbnet vores hjem for 3 katte, 2 kaniner og 1 hund, som skulle aflives eller blev behandlet dårligt. Vores lille terrier blanding trængte i sommers til en lillebror at lege med, så vi gik på jagt.
Vi fandt en dobermann blanding, hvis sind passede fantastisk til vores familie, men skæbnen ville at den perfekte hvalp var reserveret, vi venter på svar et par uger, og hunden gik til dem der havde reserveret den. Så fik vi at vide at det viste sig da hvalpene fik øjne, at den ene var blind. Han var ikke blevet reserveret eller købt, og stod til aflivning. Efter at have haft hvalpen på besøg en halv dag, og læst os firkantede på nettet, besluttede vi os for at give hvalpen en chance for et liv, hos os.
Så nu er vi de heldige ejere af Odin på 9 mdr. Han er en stor modig hund herhjemme, han tosser rundt og ved hvor alting er og hans bedste ven er vores anden hund. Han er kun hvor vi er, da han ellers bliver for modig, og vil op af trapperne Han er i snor udenfor, da han jo ikke kan se biler, grene, huller mm. Han har et fantastisk sind, og er en rigtig putte trold. Han er i bur når vi sover og når han er alene hjemme. Han er nem at motionere da han skal snuse sig frem, og bliver derved hurtigt træt.
Vi har det problem at vi har svært ved at sætte os i respekt overfor ham. Han er endnu ikke ordenlig renlig, og han lystrer kun når han selv har lyst. Han er vores 3. hund, og de andre 2 andre kunne vi godt opdrage. Men vores tanke er at han jo ikke kan se vores krops sprog, og derved ikke kan se alvoren.
Han løber efter vores katte, løber afted med os i snoren, har uheld på gulvet og skal have tingene at vide på den hårde måde inden han fx lægger sig ned... Vi har afprøvet forskellige teorier om hundetræning, men intet hjælper. Han er begyndt at smitte af på vores lille hund, og vi kløer os selv i håret for at finde løsninger.
Jeg er slet ikke typen der skiller sig af med dyr fordi man selv laver fejl, men vi ved snart ikkr hvad vi skal gøre. Han er i mit hoved fra jeg står op, til jeg går i seng.. Og kan ikke gøre op med mig selv om jeg har ham for min eller hans egen skyld, og om han i virkeligheden er bedre stillet med en person/familie der kan sætte sig i respekt overfor ham. Eller skal vi bare leve med hvad vi kan få ud af ham. Kan jo læse mig til at andre kan opdrage blinde hunde med succes!?
Puha et langt indlæg.. Håber I vil lufte jeres mening her, så jeg måske kan få lidt ro i mit hoved. .
Påske hilsner
Rikke
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
louise: bor nær silkeborg
dec 2008
I har en unghund, som ud over teenagealderen har flere problemer. Teenagealderen er slem nok for alle "alm" hunde, og jeres er derudover blind.
Hvis I boede på Sjælland var der to steder jeg ville foreslå træning og hjælp, men kender ikke steder i Jylland.
Måske andre kan komme med bud.
mar 2013
Har tit besluttet mig for at starte forfra med alt træning, lege at han er helt hvalp igen. Jeg tager hele dage ud af kalenderen og lader som om jeg ikke har den eefaring at det ikke virker. Men det har endnu ikke hjulpet, og vi ender ved square one
dec 2008
At den er en udfordring.. ja det er mange hunde, og Dobberman er nok ikke den nemmeste race, og så en blanding med noget andet spændende behøver ikke gøre det nemmere.
Den er svær at træne... det kan en dygtig træner hjælpe med.
Så længe hunden ikke er aggressiv over for mennesker, så kan jeg godt nok ikke se problemet, og slet ikke se grund til aflivning.
En mundfuld JA.. men det tænker jeg at TS var klar over, da hun fik en blind hund.
dec 2008
Men ja jeg ser bare ingen grund til aflivning...
Ang. omplacering ja så skal man passe på, da han hurtigt kan ende som en kastebold .. og det ville være synd.
mar 2013
Ja vi vidste at han ville blive en udfordring. Hvilket vores 2 forrige hunde også var (begge fra meget dårlige og voldelige hjem)
Da vi ikke kan træne via kropssprog og tegnsprog som vi normalt gør, var vores plan at bruge stemmen til at virke bestemt og kompetent, men heller ikke det synes at virke.
Og ja han er virkelig en skøn hund, og vi elsker ham højt. Og andre hunde fungere optimalt uden syn.
Min frygt ved nyt hjem er netop også at de heller ikke kan opdrage ham, og så skal han igen have nyt hjem en gang til.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Nu skriver du heller ikke hvor gamle i er, men hvis vi er ude i alder 20-30 år er i færdige med at få familie , hvis ikke hvordan reagere han på børn? Er i færdige med at flytte? Hvordan vil han håndtere nye omgivelser ? osv. alle disse ting synes jeg skal på vægtskålen.
En blind hund skal stadig aktiveres og særligt en dobermann. Men hvad er den anden halvdel?
Han skal ud og bruge sit hovedet. Ud og gå spor f.eks.
mar 2013
Det med børn har også lagt os på sinde, da vi allerede inden vores venner kommer, er stresset og skal aftale hvem der har øje på ham konstant som kan sige , trin' (vored stop lyd) hvis han er ved at gå ind i en af ungerne.
Da vi fik ham, , var det med tanke om at vi måtte have ham så længe vi kunne, om det så var 10 eller 3 år. Så havde vi da givet ham et godt liv så længe. Men alligevel bliver jeg overvældet med dårlig samvittighed over at han ikke kan have et længere liv,"bare" fordi vi vælger at få børn, eller et rent og stresdfrit hjem. Selvom jeg ved at han ellers kun vil have levet i 4 uger.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Men har fuldforståelse for at det er en svær situation. Men I bør også se fremad med egoistiske briller på (er man grov ville man sige i skulle have gjort det da i overvejede ham dengang.) vi taler de næste 10-15 år af jeres liv. Jeg har pt. en 13,5 årig dobermann blanding liggende ved min side. Hun er lige kommet hjem fra hundeskoven hvor hun har givet gas i 1½ time og er stadig frisk. Så kan i forestille jer at have jeres liv i disse meget snævre rammer de næste 14 år?
Sådan nogen ting skal også på vægtskålen hvor hårdt det end lyder.
mar 2013
Jeg har her til aften kontaktet en kvinde der har trænet blinde hunde for at få råd. I har gjort mig sikker i min overbevisning om at finde ham et nyt hjem. Han bliver her, med mindre frk/fru/hr "har trænet umulige blinde hunde" dukker op som dagens helt i skysovs. Imens ser jeg om professionel hjælp kan gøre ham mere familie sikker (og renlig) og ellers få den gode tid ud af ham som vi kan. Vi skal ikke have børn det næste år, så indtil da må vi få dét ud af vored skeløjede tosse som vi kan ;'-)
dec 2008
Hvis I allerede har fået nok, så synes jeg også i skal stoppe, og hvis hunden bare er blevet et kæmpe problem, så kan jeg godt forstå dig.. altså hvis I har truffet beslutningen.
Men men men.. hvis I vil hunden... så tror jeg altså det er muligt med rette hjælp og træning.
Hvorfor skulle børn være et problem.. igen et spørgsmål om træning og tilvænning.
mar 2013
Jeg får inter ud af at nægte han kontakt. Jeg bliver ked at at det ikke lykkedes mig at opdrage ham, og så er der "nemmere at blive vred og irriteret". Og så kan jeg ikke gelt rumme ham når han søger kontakt. Så beder jeg ham gå og flytter mine hænder, hvorefter han finder noget andet at lave. Når han kommer igen er jeg kølet ned, og så får han min kærlighed igen.
Vi har haft ham i bur når han er alene (vi sover eller er ikke hjemne) vi er altid i samne rum som ham, så vi kan holde øje med ham. Vi har lært hans signaler at kende hvis han skal pølse, så det sker kun hvis vi er optaget af fx madlavning. Men tisse derimod ee noget han bare gør, han siger intet og vi har ikke fundet et signal. Han snuser jo hele tiden rundt for at se hvor tingene er. Så han kan lige have været og hilse på mig med logrende hale og et hoved på mit lår. Efter et par minutter kan han gå roligt hen mod noget og pludselig begynde at tisse.
Når han er begyndt at tisse eller pølse indenfor, siger vi stille med neutral stemme , nej' (læs:ikke skæld ud) og tager ham i snoren udenfor hvor vi venter på at han besøeger. Så roser vi ham til skyerne, og går ind og rørrer op efter uheldet med sæbevand.
Han kan tisse 2 gange udenfor og måske endda pølse indenfor, og 1 til 2 timer senere kan der være uheld igen. Vi har prøvet at tage ham ud endnu oftere, men så så der bare ud til at han fik svært ved at holde sig, og der kom hurrigere uheld efter han har været ude.
Louise hvordan vil du træne hunden til ikke at gå ind i børn, når den ikke kan se. Og træne ham i ikke at lave hurrige ryk med hovedet (dette har før flækket min læbe)
dec 2008
Der er mange hunde, helt raske hunde, som ikke var renlig i den alder... det er på ingen måde noget man ikke har hørt før, så der ville jeg ikke bekymre mig. Ang. manglende syn, så kræver dette rigtig meget fra jer som ejer, men ville da tro, at det burde være muligt.
Ang hurtige ryk med hovedet, så kunne min hund se fint, og ja han lavede mange hurtige bevægelser, hvor jeg slog mig ret meget.. men der lærte JEG at passe på.. han bevægede sig som han gjorde, og det er man så opmærksom på, og alle blev advaret om ikke at stikke snuden helt ned til ham uden at passe på. Det er altså heller ikke det største problem i min verden.
Jeg kan sagtens forstå dine frustrationer, og derfor ville jeg finde en meget dygtig træner i Jylland.... Måske nogen herinde kan anbefale. Jeg kender som sagt kun på Sjælland.
Min holdning er nok bare, at hvis I vil ham... så går i ALL IN nu... og giver ham "en sidste chance", men hvis I allerede nu kan sige, at I simpelthen ikke gider/magter mere ja så ville jeg også lade ham aflive... omplacering er nok ikke det rette for Odin.
mar 2013
Natasja: vi træner også disse ting, men efter et halvt års træning har han først lige lært nummer 3 komando. Det med at spise først osv bruger jeg også kun på vores anden hund og vores første hund
Når vi kommer hjem/ind plejer jeg at ignorere ham indtil vi kommer ud, hvor vi så hilser på hinanden og hundene leger.
Vi går aldrig ind før begge hunde har gjort der de skal. Dog skider han jo ikke hver gang vi er ude, og så kan den smutte efter vi er kommet ind. Der er meget sjældent han skider mere end 2 gange på en dag. De fleste uheld er tis, da vi heldigvis har lært hans signaler når han skal skide.
Når vi træner, skal han arbejde for hans mad. Men det ender somregel med at der er så meget mad til overs når vi når til aften (da han ikke har gjort så meget rigtigt) at han får resten som aftensmad. Vi roser ham meget når han gør noget rigtigt (både fordi man skal, og fordi vi næsten selv bliver overrskede ;-)) Men har kunne mærke på ham idag at min stress over at vi sammen ikke har kunnet lykkes ikke har hjulpet ham. Han har virket mere afventene og rolig, og havde faktist "tid" til at søge efter noget tørkost jeg havde smidt på plænen. Og var villig til at gå med mig om til kvierne, hvilket er stort, da han er lidt bange for dered lyde. Men i stedet for at gå amok og løbe i ring om mig i snoren som han plejer, gik han forsigtigt ved siden af mig, men jeg gik og sang og roste Glæder mig til at genoptage træning i morgen, og hpber at idag ikke var en engansforestilling
mar 2013
dec 2008
dec 2008
mar 2013
God søndag
dec 2008
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
mar 2013
Bruger det ikke på Odin da han ikke kan se dem.
louise jeg må se hvordan det kommer til at gå. Jeg kan ikke have ham i halsbåndet konstant når der kommer børn i huset, så jeg håber han kan lære det. Og at han generelt bliver mere rolig når han bliver voksen.
Marianne: han er for et par måneder siden testet for både blærebetændelse og sukker syge, da han alligevel skulle ind og have tjekket trykket i sine øjne Han er heldigvis sund og rask. Jeg var nemlig også bekymret.
Han får i øvrigt vand tilbudt før hver gang han skal ud, da han ikke synes at kan styre det ellers.
mar 2013
mar 2013
Tak for linket, ligger dog lidt langt fra Silkeborg
mar 2013
Jeg kan se at der virker på min morgan, og det virkede på min himmelhund Diesel.
mar 2013
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
lang "smøre" vedr.blind hund
Åh,det her en en af de "historier",på h.g.,hvor man ville ønske,at man havde en 100 procents løsning,af den gode slags.Hvor alt til slut endte godt.Og,det kan det også
I har gjort et fint stykke forarbejde,spurgt til råd,f.eks her på h.g, sætte jer ind i ,hvordan det er at være en blind hund.ect...
Hvad fanden skal i gøre ;;;
Min Verner mistede et øje for små 3 år siden.
Om det var en "dum" gren der kom i vejen ELLER om det var "mopserelateret" ,måske for mange rynker ved næsefolden,Det står hen i det uvisse.
Mopse Verner lever et perfekt liv med kun et øje."VI" tænker aldrig over det,ej heller hans menneskevenner og hundevenner.
MEN,fra dag 1,vedr.fjernelsen af øjet,har jeg tit og ofte tænkt på,AT,måske kunne hans øje være reddet.
Da,Verner for ca.lidt over 1 år siden,synes jeg hans raske øje så lidt "grumset" ud.Gik jeg tilbage til min oprindelige dyrlæge,som jeg har haft i mange mange år.Og,med bævende hjerte,fik jeg så at,vide,at ja,der var en uklarhed i det raske øje.
Min første tanke var:
Nå,ja der findes kursus for blinde fører hunde,så må der vel også findes kursur for menneske,der har en blind hund.
Så,galt gik det ikke.
Dyrlægen fjernede blot en "overflødig" rynke ved øjekanten,og som dyrlægen sagde:
Det er ikke mere end en kosmetisk operation.Det er "kun" bedøvelsen,der bekymrer mig lidt".
Jeg fik Verner hjem i fin "øjeform",og det raske øej ,er nogen gange lige så stort,som hvis han havde to øjne ovenpå hinanden.
Men,den dumme "mavefornemmelse",vedr.fjernelse,af Verners øje,og kunne det være reddet ;;;;har fulgt mig lige siden.Og den dag idag,tror jeg min "mavefornemmelse har holdt stik.
Det her var en lang historie,for jer,som har en total blind hund.
Det jeg læser mig til,i har andre dyr,hunde,børn der kommer på besøg.
Jeg tror godt i kan klare en blind hund.Men jeg tror også,at i skal sætte andre grænser for hunden,måske lidt mere langmodige grænser,og have stor,megen stor tålmodighed,med hensyn,til "snuseri",vedr.gåture,og kigge fremad
:hvad er det nu for en ny hund der kommer,er den farlig,voldsom,eller bare glad.Så,på en eller anden måde,er det jer,der skal aflæse,den fremmeds hunds signaler,FØR,i siger fri eller andet.
Verner lever et helt normalt "seende" liv.Jeg tager ikke specielle hensyn
.Det er kun,af og til,at han støder ind i mig,og jeg har lagt mærke til,at når han går bag cyklen,så går han lige i mine fodspor.Han kan blive lidt desorienteret,hvis han ikke lige ser mig,så plejer jeg med min "yndige blide" stemme,at råbe
Verner,kom nu for fand...,
Men altså snuseriet er meget intensiveret,og det er altså fint nok.
I skal nok være meget konsekvente,med hensyn til snor.Giv hunden en lang lang snor.Lad ham føle han går fri,men i har check på ham.Går de samme ture,steder i lang tid,så han kan snuse sig frem til "hjemmebane",og læse "dagens avis".
Nej,Verner går ikke i snor,kun på offentliv vej,og steder han ikke har været før.
Har hørt og læst,at bare hunde har deres lugtesans,høresans,så kan de godt klare et almindeligt hundeliv.
Men vi skal alligevel beskytte lidt.Jeg gør det ihvertfald,altså sådan at mopsen ikke opdager jeg beskytter ham.Det er jo en "sej" hanhund,man har(tror han)
Held og lykke med det hele.Og,undskyld denne "smøre"
Hilsen vibeke og seje verner
mar 2013
Du skal endelig ikke undskylde den lange smøre, jeg synes det er dejligt at du gider at give dig tid
Hvor er det trist med Verners øjne, men dejligt at høre han han lever helt normalt hundeliv.
Her er Odin altid i snor, da han er alt for modig og udsætter sig selv for farer, og stikker af.. Vi vil rigyig gerne have haven gjort færdig så den kan hegnes ind, og Odin kan krudte af uden snor igen Et af problemerne er at Odin altid går ind i os, flere gange om dagen, og han er jo efterhpnden en stor hund. Han kan høre at vi snakker, men jeg tror ikke det er nær så ubehageligt for ham at banke ind i vores knæ som det er for os. Vi har svært ved at få ham til at holde fokus og fokusere på træningen, og han er endten helt voldsom eller slukket Han er på ingen måder agressiv, men gør alligevel skade på mig mindst en gang om dagen Idag fandt han en pind som han langede ind i mit knæ, og bankede ind i mit knæ forfra, så det sådan næsten kom bagud. Det er som om at det at han aldrig har haft et syn gør det sværere for ham.
Jeg har læst og læst før vi fik ham, og var helt overbevist om at blinde hunde kunne leve ligeså normale liv som seende. Men det er som.om Odin er for modig. Han faldte ned af en af vores trapper da han var få uger gammel, men kan stadig se sit snit til at tage de første par trin inden vi opdager ham. Og selvom har har prøvet at træde på en stor gren der fløj op og slog ham i hovedet, vil han stadig løbe vildt rundt hvor der ligger grene. Han stak engang af da han blev luftet og kunne ikke finde hjem, så vi fandt sent på aftenen en meget ulykkelig og bange hund. Og alligevel kan vi ikke lufte ham uden snor, da han stikker af med det samme.
Lad mig sige det sådan; jeg er glad for at jeg indtil nu har gået hjemme og har kunne bruge alt min tid på ham, har aldrig kunne passe et arbejde oveni hatten. Nu er jeg så hjemmefra hver dag, og kan derfor ikke bruge hele dagen på dyrene.
Kunne godt bruge at han var lidt mere forsigtig Han er skøn og dejlig, men fu.. han er en mundfuld
Håber inderligt at han bliver mere rolig med alderen og lærer lidt af hans erfaringer. .
mar 2013
sep 2007
sep 2007
http://blinddogtraining.com/blog
mar 2013
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
husk nu lige på,at Odin "kun" er i teen-age stadiet.Altså,ligesom andre "teen-age hunde",skal han lige prøve grænser af.
Jeg tror at i med den gode og fornuftige indstilling i har til Odin,og jeres andre dyr,så klare i også den hurdel med en blind Odin.
Og,så så synes i bestemt skal læse den bog som Marianne anbefaler.
Det var sådan noget, med at læse bøger,kurser for blinde hunde,jeg havde i tankerne,da jeg med bævende hjerte,gik til dyrlæge med verner.
Og,efter et kontrolbesøg( 8 dage efter fjernelsen af en 3 milimeter rynke v/næsefolden),og Verner FRIKENDT,for en evt.blindhed,åndede lettet op.
Men,stadig,møder jeg hunde med et synshandicap,og faktisk,er der nogle stykker af dem,så er det rart at udveksle erfaringer,og få gode råd.
Jeg ønske jer og jeres Odin held og lykke.Og,husk han er stadig en kluntet tenn-age hund,med div.unoder,som alle andre hunde har i den alder.Og,vær bare lidt glad for han ikke er sørgmodig,indadvendt,eller aggressiv.Han er bare en "klump" ung hanhund,som altid har været blind,og som ikke kender til andet.
I skal nok klare det.
mange hilsner
vibeke,og hormon Verner
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 221
Jeg synes det er dejligt I har taget en hund til jer og gør alt for at give den et godt liv.
Når det så er sagt, så er der efter min mening også en grænse. Jeg er ikke fortaler for at aflive dyr for den mindste lille bagatel eller at det ikke lige passer ind i ens liv - MEN, når man har prøvet alt og det forringer ens daglige livskvalitet, så må man overveje situationen endnu engang.
Måske er der flere ting der skal afprøves, flere fagfolk at tale med, men ellers er der en sidste udvej som er aflivning. Hunden mærker ikke at den bliver aflivet, og selve aflivningen er ikke anderledes om hunden er 2 år eller 12 år.
Vi har hund for vores fornøjelses skyld, ikke for at holde liv i dårlig samvittighed, evige bekymringer og talrige problemer.
Jeg vil ikke komme med mine råd til hvordan I kan tackle hunden, det er der mange andre der har gjort, jeg vil blot sige at det er ok på et tidspunkt at erkende at man ikke kan gøre mere.
En sidste ting - for mig ville det ikke være en mulighed at sende sådan en hund videre til en ny familie. Den nagende tvivl og samvittighed om hvordan det går den, ville for mig fylde endnu mere end skyldfølelsen man unægteligt må ha en tid når man har fået aflivet en hund man gerne ville have givet livet.
Pøj pøj med det hele uanset.
Når de bedste intentioner måske ikke er nok..