989 visninger
|
Oprettet:
hvor går grænsen (omplacering) {{forumTopicSubject}}
"inspireret" af et par annoncer i markedet, kunne jeg godt tænke mig at høre hvor jeres etiske grænse går for alder på omplacering.
Jeg har selv fået en omplaceringshund på godt 4 år, og det var nok for mig noget af det seneste.
Hvis jeg stod i den ulykkelige situation at jeg skulle af med mine hunde, ville jeg ikke omplacere en hund på 7-8 år, i min verden er det ikke rimeligt, men hvad siger i ?
Dette er ikke en tråd for og imod omplacering, jeg har selv omplaceret hunde af forskellige årsager, så jeg mener ikke der er nogen problemer med omplacering med omtanke.
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.231
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.270
Min Svigermor har taget en hund til sig der var 7 år... Den havde haft et par hjem, senest en ung fyr som var væk fra den gerne 12 timer dagligt. Og den stod i en lejlighed på 6 sal og krydsede poter....
Da hun fik han var han badet i sit eget tis af angst, han var bange for at blive forladt...
Hun tog ham ind, vaskede ham, redte pelsen nussede om ham. Gik lange ture med ham, og gjorde det de andre ikke formåede.. Var der for ham og svigtede ham ikke..
I dag er han den gladeste gamle dreng, der nyder livet ude på landet sammen med en anden hund, og en masse katte. Han er noget af det mest godmodige og kærlige... Så hvorfor skulle han ikke have denne chance?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
Én af mine veninder tager konsekvent kun gamle/ældre omplaceringshunde ind, og er faktisk på udkig efter én lige nu. Så der findes gode hjem til de ældre også.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Men jeg er mere interesseret i at høre om jeres holdning til omplacering af jeres egne hunde.
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Er hunden frisk og rørig,samt lige til at gå til,ville jeg nok lade den nyde dens alderdom,ved en egnet ejer..
Så selvfølgelig helst,at den ældre hund,kom til en jeg stolede og havde meget kendskab til..
Men ville da overveje det meget nøje,hvad der ville være det bedste for den..
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
Ville den kunne fungere i min flok ville jeg nok ikke tænke så meget over alderen
Selv omplacerer jeg ikke under nogen omstændigheder !
aug 2007
Er helt enig med dig i, at de fleste hunde tager omplaceringen i stiv pote. Dem vi har taget ind, har opført sig som om de har boet her altid, lige fra starten af.
Og Punktum, som nu er 12½ år gammel ville kunne omplaceres den dag i dag, og ville være glad og tilfreds, bare der var varmt, mad i skålen og et par hænder til at nusse indimellem
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.270
DA vi kom med Enzo som hvalp der begyndte Paw at pive og savle og gøre ved. Han var så spændt over den lille nye. Og han vogtede over ham som var det hans egen hvalp altså.. .Han er bare en skøn hund og jeg er så glad for at svigermor gav ham chancen
aug 2006
Der er rigtigt mange herinde der siger at de ALDRIG kunne finde på at skille sig af med deres hund, men der kan altså ske ting som vi ikke selv er herre over, og det kunne være i den situation man skal vurdere om den hund man har gående på 7+ år skal videre eller sige farvel til denne verden
Hvis jeg skulle omplacere en hund af den kaliber, ville det udelukkende kunne blive aktuelt hvis det blev til en hunden kendte, så tit og havde været hos ofte
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Men jeg kender bestemt osse hunde i den alder som jeg ikke vil mene det er rimeligt at omplacere (men det gælder jo uanset alder).
Problemstillingerne er måske nok nogen andre end med unghunde, og det er andre ting der skal overvejes inden man afliver/omplacerer, men jeg mener stadig der skal kigges på det enkelte tilfælde.
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Jeg ved,de ville få et pragtfuldt liv ved dem,på hver deres måde..
Den gamle Chili,var der kun en der ville,få lov til at overtage.. ellers var hun blevet aflvet,havde jeg stået i den situation..
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
De ville som Fie blive aflivet.
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
hvis jeg havde haft en hund fra hvalp og dne var 7-8 år og jeg ikke kendte nogen i familien der kunne ta den, så havde jeg nok fået den aflivet - men igen kommer an på hunden og hvordan den personlighed er.
sådan en som nico ville aldrig kunne omplaceres, bare det at han skal passes ude er nok til han ikke vil spise osv. og han går helt i panik.
så han vil aldri blive omplaceret, andet end da han blev det fra mig og så til mine forældre, men der var han også vandt til at komme.
så det kommer helt an på hunden og ikke alderen vil jeg sige
aug 2007
Den eneste, der er lidt speciel og ikke helt passe på beskrivelsen, er Lanka, men hun har så til gengæld også fået charmet sig ind et par steder, hvor jeg ved, de ville give hende et kærligt og forstående hjem!
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Nogle gange kan en ung hund være så skadet af sine oplevelser at det mest humane vil være at aflive frem for at omplacere ( igen?).. Både for hunden og for den familie der ellers skulle have haft hunden.
Modsat kan en ældre hund, der har haft en tryg og stabil hverdag og som hviler i sig selv vel sagtens omstille sig til at få en ny familie..
Når jeg feks. kigger på min tervueren, som er 7 år, så kan jeg se at allerede efter første møde med fremmede menesker, så vil hun gøre alt for at komme hen og blive nusset af dem, og allerhelst vil hun sidde på skødet af dem..
Kort sagt... det kommer an på hunden..
aug 2006
Hvis jeg skulle ende i kørestol eller hvad ved jeg, var der kun 3 steder Blue kunne ende, Andy ville jeg aflive.
aug 2006
okt 2006
Følger: 66 Følgere: 62 Hunde: 7 Emner: 274 Svar: 4.727
den ældste jeg selv har taget ind var 11mdr og det er jo ingen alder, men hunden var skadet psykisk så det var et stort og langsigtet arbejde at rette op på hende...senere kom fysiske lidelser til og hunden blev givet tilbage da jeg ikke kunne forsvare at have hende blandt min familie+dyr pga dårligt temper.
men jeg er ikke bleg for at tage en ny eller ældre hund ind igen...eller omplacere en af mine egne, uanset alder....
aug 2006
aug 2006
aug 2006
Vi fandt et nyt hjem til Bobby efter længere tids søgen, to meget søde mennesker. Vi var ude at besøge dem med Bobby og fortalte om alle hans dårlige sider, de ville gerne have ham med det samme, men vi tog ham med hjem og bedte dem tænke over det.
De ville stadig gerne have ham og hentede ham så, manden havde haft schæfere før og trænede meget med dem.
De hentede Bobby fredag og jeg snakkede med dem i weekenden og konen fortalte hvordan alt var perfekt. Tirsdag morgen ringede min telefon Bobby var hoppet over deres havelåge og havde slået benet og ville hverken drikke eller spise, hun spurgte om jeg ville have ham tilbage.
Dybt ulykkelig tog jeg beslutningen i samråd om at få Bobby aflivet.
Samme eftermiddag ringer kællingen til mig og beder mig ringe til HENDES mand og fortælle ham at Bobby var blevet aflivet.....
Det hele var åbenbart løgn, Bobbys ben fejlede ingenting men hun gad ikke ham mere.... Vi havde virkelig taget alle forholdsregler med at finde et nyt hjem.... Puha får det helt skidt og tåre i øjnene igen her 10 år efter Bobby blev kun knap 2 år....
aug 2006
Og køber desuden aldrig igen en billig hund uden tavle....
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Jaffa 3½ år er som udgangspunkt ikke omplaceringsegnet, så kun enkelt hjem jeg kender, og som kender hende, kunne komme på tale. Celtia 1½ år ville til gengæld være nem at overtage.
Jeg vil hellere aflive end lade dem gå videre til hjem, jeg ikke er meget meget sikker på er egnet.
aug 2006
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
hvor går grænsen (omplacering)