Diskrimination...! {{forumTopicSubject}}
jeg læste en træd for lidt siden der hanlede om hunde træning. I den tråd er der en som siger, at han/hun ikke bruger hunde træning da hunden ikke er velkommen, pga. at det er en muskel hund, dette et er fenomen som mange sikkert kender. og er efter min mening helt tåbeligt af følgende grunde:
1.
for det første mener jeg ikke at nognen race er farlig som race. Hvis en hund er farlig er det pga af dens ejer
2.
hvis nu vi siger en bestemt race er farlig, så er det jo netop den der skal til hunde træning så hundens ejer kan lære at få 100% styr på sin "meget farlige draber maskine"
3.
den type hunde ejer som i sandhed har en sindsyg hund, vil næppe være den samme type som vil gå til alm. hunde træning, 2 gange om ugen.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Hvis man nu vender nr. 1 om, så tror jeg faktisk man ville få langt mere åbenøjede ejere af hunde:
Alle racer er farlige som race. Hvis en hund ikke er farlig er det på grund af dens ejer...
Så ville folk måske være deres ansvar bevidst, og have en fornemmelse af, hvad de har mellem hænderne.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Men vil da lige tilføje at der altså osse er masser af træningspladser der gerne tager imod muskelhunde -så det står jo en frit for at opsøge en sådan (hvis man da er villig til evt at skulle træne i en anden by end man selv bor i)
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 373
aug 2006
Alt afhænger af, om dens ejer kan finde ud af at se dens fordele og ulemper.
Forstærke fordelene, dæmpe ulemperne... Og det er her, problemet ligger - for rigtig mange tror selv på, at deres race ikke har nogen problematiske sider... I så fald skulle de da være de eneste...
feb 2008
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 182 Svar: 2.661
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Kæft det var godt vendt rundt...
Som klub må man tage hensyn til sine medlemmer, og hvis en hund afvises fordi den er farlig / ustyrlig så er det for at beskytte de øvrige medlemmer... Og klubben som helhed....
De fleste klubber har ikke kapasitet til de tunge problemhunde (og problemejere) så de må søge hjælp andre steder indtil de værste problemer er rettet...
Som klub må man også beskytte sig selv og ofre 1 for at redde 2..
Forstået på den måde at ingen klub har råd til at miste medlemmer fordi en bestemt hund kommer på pladsen
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
-der er self osse afdelinger helt uden restriktioner.
Hos DKK er de stadig velkomne, og jeg tror ikke umiddelbart de forbyder en race som jo er velkomme på alle deres øvrige arrangementer
feb 2008
jun 2006
Hvis ingen trænere i klubben har erfaring med muskelhunde og inderst inde ikke er trygge ved dem... Hvad så ??
feb 2008
jeg vil godt gøre det klart at hvis en sur,aggresiv muskel hund bliver bortvist er det helt fint med mig men jeg taler her om hetl alm hunde som udelukket bliver bortvist pga af race men må da i det mindste se selve hunden an...
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.576
feb 2008
ps. skal ikke misforstås som om jeg mener at det er andres opgave/ansvar at træne/opdrage min hund..
jun 2006
Det i sig selv kan gøre det lidt vanskeligt at have hunden på et hold, med mindre man opretter desiderede muskelhundehold.
Kilden til denne oplysning er konsulent ved Dch - Give ( jeg finder hendes navn senere). Hun har holdt foredrag om emnet og fortalt om hvilke erfaringer hun har gjort sig... Bla. med at oprette rene muskelhundehold
jun 2006
feb 2008
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Og jeg undgår dem i hverdagene, så vidt det er muligt.. Og det er alle.. jeg skal ikke nyde noget.. Det er flotte hunde, nogle af dem..
Så jep, jeg diskriminerer på vegne af min hund..
okt 2007
Men at nogle klubber siger nej til dem, kan jeg tildels forstå.. men jeg synes det er en skam, da de hunde og måske ejere især, trænger til træning.. Men hellere det end de ikke kan magte det, eller ønsker det. så vil jeg hellere finde et sted hvor vi ved vi er velkomne.. for de er der altså!!
jan 2005
Men generelt, de mennesker ved mig, der har muskelhunde, er ikke mennesker, jeg har lyst til at omgives med alligevel...
okt 2007
feb 2008
det er selve tendensen til ikke at lade muskel hunde trane visse steder jeg syntes er tåbelig. bla andet forde mange unge med muskel hunde netop er første gangs hunde ejer og om nogen har brug for at gå til træning...
okt 2007
feb 2008
feb 2008
aug 2006
Forskellen på det og det, der sker nu er, at folk rent faktisk hankede op i sig selv og fik styr på avl og på opdragelse.
Lige nu bliver der bare klynket - dog er der heldigvis nogen, der har fået øjnene op, og begynder at forlange kvalitet i avlen i det mindste - med de såkaldte muskelhunde, altså.
feb 2008
aug 2006
Da det var de andre racer så man ikke brokkeriet nogen steder, og tingene gik ofte i sig selv igen.
På længere sigt skete der faktisk en holdningsændring hos dem, der ejede disse hunde - det ses blandt andet på de træningsmetoder, der bruges i klubberne nu, i forhold til dengang.
Ydermere er der i avlen kommet fokus på at få mentalt sunde hunde, der ikke havde tendens til at ryge i flæsket på folk på grund af deres udtalte beskyttertrang.
Så nej - medierne har ikke hele ansvaret. Der går ikke røg uden ild - og os der ejer disse hunde, som til tider får en over nakken i medierne, må være dem, der slukker gløderne ved at se på, hvad det er vi har mellem hænderne - ikke fornægte det.
feb 2008
nanna er ikke helt sikker på hvordan du vil definere hyrdehunde men rottweiler var oprigtig avlet til beskytning og transport af kvæg og får det var først da toge over tog transporten af kvæg at man begyndte at bruge rott som vagt, beskytter hund...
http://www.dogbreedinfo.com/rottweiler.htm
aug 2006
At de ikke ser de ting, der gør, at man skal være langt mere om sig i forhold til andre racer. At de fornægter det, bekymrer sig mere om, hvad folk tænker end hvordan de selv fremstiller sig selv og hunden.
Der er mange racer, der er problematiske - og hvis man ikke erkender det, når man anskaffer sig dem, så har man et problem.
Min race er en af dem.
feb 2008
aug 2006
Min oplevelse med min race er, at mange rent faktisk giver dem en langt strengere opdragelse end de kan tåle - og at det faktisk har gjort mange schæfere syge i potten ;o)
Det er en blød hund, der har et ualmindeligt veludviklet flokinstinkt og en voldsom beskyttertrang - hvis man tackler den forkert bliver den sky og menneskefjendsk. Og dette har medført rigtig mange alvorlige bidepisoder med schæfere.
Jeg vil æde min gamle hat på, at der er mange andre racer, hvor det samme gør sig gældende - at strenghed ikke er løsningen, men kan være en del af problemet.
Fairness, coolness og tydelighed tror jeg er vejen frem - overfor alle racer ;o)
feb 2008
for så er der gode chancer for at han også for en voksen sfæfer.
vi havde shæfer da jeg var barn od det var en af de mest dejlige hunde der nogen sinde har fandtess. men man kan ikke give en shæfer lov til det samme som man kan give en gravhund lov til det holder ikke...
ps. mener også at alt for mange med små hunde slet ikke er konsekvente nok i deres opdragelse....
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Nu gik jeg på et blandet hold da min hund var hvalp med stor success, men det duede ikke da de begyndte at blive større fordi de store var for voldsomme i deres omgang med de små hunde (de legede dog rigtig fint med hinanden). Nu går jeg til agility - hvor muskelhunde ikke er velkomne. Ærgeligt, men i kraft af at træning foregår uden snor kan jeg godt forstå det.
jan 2005
Maj: ja Kiwi har vi været sammen med.. Men som du siger var det en enkelt dag..og hundene var jo ikke løse sammen :o)
Kasper: Ja jeg lader mig nok farve af aviser og nyheder.. Men som jeg også forsøgte at formulere (lidt dårligt *GG*), så er det også meget med ejeren at gøre.. De typer der har muskelhunde herude ved mig er unge fyre og ikke en dyt styr på hundene..
DEM går jeg langt udenom.. Men ærligt talt, så går jeg nu også udenom de to unge fyre, der har et par rottweiler blandinger.. Det er igen menneskene
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.988
Da jeg mødte op med min nye han,fik resten af holdet,at vide at jeg tolerede ingen hunde oppe i hans hoved og jeg gerne ville ha afstand til,jeg lige havde set hans reaktion..
Nu er vi 4 rottehanner og et par lab mix på det hold og vi kan sgu godt finde ud af tingene,uden slåskamp og udfald..
Hvis man viser respekt/hjælper og guider hinanden og ved hvad man har mellem hænderne,hvad er så problemet..
Samt at man idag skal være professer for at ha en amstaff = terrier på holdene.. Jøsses !
aug 2006
Bliver det rigtig godt, bliver det træningspladser for de enkelte racer, så man kan dykke ned i præcis det, som de hver især er gode til og mindre gode til.
aug 2006
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
og ja.... dem der vil træne skulle have mulighed for det, på lige vilkår som andre.... det er der så også stadig nogle steder de gør... :o)
de unge som anskaffer sig en hund, har netop brug for at blive trænet og "lært" op til det at have hund...
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
Klub og træner skal da vurdere hver en fører og hund... og ikke skære alle over een kam...
Det er ikke alle der søger ind, som har probblemhunde... og de klubber der har skrevet i deres reglement, at visse typer hunde ikke er velkomne ( hvor de ellers reklamere med, at alle er..! de er bare ikke gode nok... ej heller hvis jeg kom med en anden type hund... men havde jeg nu schæfer, trænede jeg nu nok i en special klub og ikke i de andre... he he
Derudover bliver der netop sagt noget, man skal lægge vægt på... penge... dem kan klubben ikke tabe... og hvis visse typer hunde er på en plads, kunne det ske at andre forlod klubben og derved ville klubben tabe penge...
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Det sidste afsni du skriver tror jeg også er en meget væsentlig del af det.
aug 2006
Som hvalpetræner i schæferklubben er jeg da noget lost, når jeg står overfor en fremmed race. De er virkeligt forskellige ting til forskellige hunde.
HVIS de enkelte trænere ikke stoler på deres egen formåen, så bliver de jo nødt til at sige fra - for alles skyld.
Diskrimination...!