Kastration ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg sidder og funderer lidt over om min hanhund skal kastreres kontra klinisk kastration ? Han er hvalp af min ene tæve, så en af delene skal han. Men har hørt så meget for og imod begge dele, også ang. alder. Han er 8 mdr. nu.
Irene Jarnvig har skrevet en go artikel i "Vi med hund" men jeg kan desværre ikke finde den. Den omhandlede den kliniske del som fordel, da hanhunden så samtidig når at udvikle sig til et voksent stadium mentalt. Men mange mener jo samtidig at en fysisk kastration skal foregå så tidligt som muligt ?
Jeg håber lidt på i dette forum at få lidt mere viden omkring dette, da min søgning på nettet kun har givet beskrivelser af selve indgrebet :o)
På forhånd tak :o)
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
jeg har hørt, men kun hørt, at sprøjten kan give nogle grimme bivirkninger, og min dyrlæge anbefaler operation og kun sprøjten én gang hvis man er i tvivl, om kastration afhjælper problemer.
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.887
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
"Hanhunden skal på diæt årene frem og hvis man har mere end 1 hund er det nærmest en umulighed medmindre de går hver for sig. Kastrerede hunde bliver fede og dvaske hvis de ikke holdes på diæt.."
Overhovedet ikke enig.... har haft og se mange hanhunde der stadig er sindsygt aktive og overhovedet ikke tog på i vægt.
Så du kan vist ikke generalisere
jan 2008
jan 2008
jan 2008
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Kemisk kastration betaler sig kun, hvis man skal tjekke om kastration virker på en given adfærd.
aug 2006
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
aug 2006
Og jo, der er undtagelser ;o)
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Når man neutraliserer et dyr, ændres metabolismen - stofskiftet går oftest lidt ned og fedt og muskler kan fordele sig lidt anderledes end før. Humøret bliver ikke påvirket. Man kan klare evt. problemer med stofskiftet med et light foder eller forder til neutraliserede dyr.
At man skal fodre hundene forskelligt bør efter min mening ikke give problemer. Man kan fodre hundene i hvert sit rum eller være hos dem, når de spiser. Mange folk har hunde med forskellige foderplaner (mig selv inklusiv) og det er ikke noget problem!
Når alt det så er sagt, ville jeg nok vælge at katrere ham kemisk i første omgang og så spare op og få striliseret tæverne (behøver jo ikke at være begge to samtidig - man kan jo tage den ene og så den anden, når der er sparet op igen). Ja, det er en noget dyrere løsning, men der er bare så mange fordele i det for tæverne (og for din tegnebog på et senere tidspunkt).
jan 2008
- Ingen pludselig livmoderbetændelse i vagten lørdag nat
- mindre risiko for kræft i mælkekirtlerne (mindre jo tidligere man gør det - omkring 100% sikker på ikke at få kræft, hvis man steriliserer før 2. løbetid)
- ngen kræft i livmoder og æggestokke
- ingen falske drægtigheder
- ingen humørsvingninger
- ingen pletter på tæpperne ( ;o) )
jan 2008
Tæven har mælkekirtler - det har hannen ikke :o) Han har vorterne, men ikke kirtelvævet under dem og det er dette væv, der udvikles kræft i pga. tævens hormoner.
Intakte hanner får der imod ikke så sjældent prostatakræft - dette afhjælpes med kastration.
jan 2008
jan 2008
jan 2008
Og tror nu efter dette at jeg simpelthen kastererer ham fra start af. Jeg overvejer også nøje at steriliserer tøserne med tiden, men det er jo en udskrivning på 8-9.000kr, så det må få vente... Uba ville specielt have godt af det da hun lider meget af store humørsvingninger, op til-under-og efter løbetiderne. Dog er hun blevet meget bedre efter at Ayla fik hvalpe, og Uba fik lov til at være "reservemor" for dem. De to var 50/50 om de små, og det kan jeg mærke har stabiliseret/modnet Uba meget :o)
Hvis Talut med tiden skulle få brug for specialfoder fordi han bliver lidt rund,eller det modsatte, så er der aldrig noget bøvl med hvilken skål der tilhører hvem. Så jeg er sikker på at det ikke giver noget bøvl :o)
Men det var rigtig rart lige at høre jeres erfaringer :o) Og jeg er meget glad for at han er så stabil psykisk, for vidste ikke at det kunne give så store problemer, hvis han f.eks. havde været nervøs.
Tak til jer alle :o)
Kastration ?