{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.339 visninger | Oprettet:

Kastration ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg sidder og funderer lidt over om min hanhund skal kastreres kontra klinisk kastration ? Han er hvalp af min ene tæve, så en af delene skal han. Men har hørt så meget for og imod begge dele, også ang. alder. Han er 8 mdr. nu.
Irene Jarnvig har skrevet en go artikel i "Vi med hund" men jeg kan desværre ikke finde den. Den omhandlede den kliniske del som fordel, da hanhunden så samtidig når at udvikle sig til et voksent stadium mentalt. Men mange mener jo samtidig at en fysisk kastration skal foregå så tidligt som muligt ?
Jeg håber lidt på i dette forum at få lidt mere viden omkring dette, da min søgning på nettet kun har givet beskrivelser af selve indgrebet :o)
På forhånd tak :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration ?
  • #1   2. nov 2008 fimze blev kastreret for et halvt år siden, han får foder beregnet til kastrater, han har ikke taget på, han er stadig meget aktiv og 'vild', vi har ikke fortrudt.

jeg har hørt, men kun hørt, at sprøjten kan give nogle grimme bivirkninger, og min dyrlæge anbefaler operation og kun sprøjten én gang hvis man er i tvivl, om kastration afhjælper problemer.

• #2   2. nov 2008 Det har intet med hans temperament at gøre, han er så blid og lækker i sin væremåde, intet dominerende over ham. Det er kun af nød, da jeg har 2 tæver også, hans mor og moster. Så det er absolut kun for at undgå at han springer på dem+ selvfølgelig at jeg heller ikke bryder mig om at de skal adskilles de gange om året hvor der er løbetid. Det giver jo også en masse bøvl.

• #3   2. nov 2008 carsten .

"Hanhunden skal på diæt årene frem og hvis man har mere end 1 hund er det nærmest en umulighed medmindre de går hver for sig. Kastrerede hunde bliver fede og dvaske hvis de ikke holdes på diæt.."

Overhovedet ikke enig.... har haft og se mange hanhunde der stadig er sindsygt aktive og overhovedet ikke tog på i vægt.

Så du kan vist ikke generalisere

• #4   2. nov 2008 det var netop også det med bivirkninger jeg er interesseret i, da p-sprøjten hos tæver jo nærmest er direkte sundhedsskadelig,,,

• #5   2. nov 2008 Har overvejet sterilisation af tøserne,,men det er et langt større indgreb, større risiko, og der er 2 af dem.,,sååå :o)

• #6   2. nov 2008 m.h.t. overvægt og energi har jeg ingen bekymring,,vi går dagligt lange ture og tøserne skal nok holde gang i ham :o) ha ha :o)

• #8   2. nov 2008 Hvis det er fuldstændig umuligt at holde hundene hver for sig i den periode, hvor tæven er i løb, er det eneste der giver mening fuld kastration.

Kemisk kastration betaler sig kun, hvis man skal tjekke om kastration virker på en given adfærd.

• #9   2. nov 2008 (Jeg ville i øvrigt også vælge at neutralisere tæverne i stedet - de har også godt af det rent helbredsmæssigt)

• #10   2. nov 2008 Det er en skrøne at kastration forårsager fedme. En ubalance i hundens mad/motionsforhold er en mere sandsynlig synder.

• #11   2. nov 2008 Søster - en skrøne er det nu ikke. Testosteron hjælper til at holde kroppen fit. Hvis man fortsætter den samme diæt og samme motionsplan efter en kastration som før, så får man et problem.

Og jo, der er undtagelser ;o)

• #15   2. nov 2008 Når man har en han, der fungerer rigtig godt og er mentalt "normal" ville jeg ikke have skrpler ved at kastrere. Man skal der imod overveje det grundigere, hvis man har en nervøst anlagt hunde.

Når man neutraliserer et dyr, ændres metabolismen - stofskiftet går oftest lidt ned og fedt og muskler kan fordele sig lidt anderledes end før. Humøret bliver ikke påvirket. Man kan klare evt. problemer med stofskiftet med et light foder eller forder til neutraliserede dyr.

At man skal fodre hundene forskelligt bør efter min mening ikke give problemer. Man kan fodre hundene i hvert sit rum eller være hos dem, når de spiser. Mange folk har hunde med forskellige foderplaner (mig selv inklusiv) og det er ikke noget problem!

Når alt det så er sagt, ville jeg nok vælge at katrere ham kemisk i første omgang og så spare op og få striliseret tæverne (behøver jo ikke at være begge to samtidig - man kan jo tage den ene og så den anden, når der er sparet op igen). Ja, det er en noget dyrere løsning, men der er bare så mange fordele i det for tæverne (og for din tegnebog på et senere tidspunkt).

• #18   2. nov 2008 Fordele ved at sterilisre tæverne:

- Ingen pludselig livmoderbetændelse i vagten lørdag nat

- mindre risiko for kræft i mælkekirtlerne (mindre jo tidligere man gør det - omkring 100% sikker på ikke at få kræft, hvis man steriliserer før 2. løbetid)

- ngen kræft i livmoder og æggestokke

- ingen falske drægtigheder

- ingen humørsvingninger

- ingen pletter på tæpperne ( ;o) )

• #20   2. nov 2008 Jeg går ud fra, at det så er kræft i mælkekirtlerne, der er tilbage :o)

Tæven har mælkekirtler - det har hannen ikke :o) Han har vorterne, men ikke kirtelvævet under dem og det er dette væv, der udvikles kræft i pga. tævens hormoner.

Intakte hanner får der imod ikke så sjældent prostatakræft - dette afhjælpes med kastration.

• #22   2. nov 2008 Jeg har ikke set undersøgelser på området (de findes sikkert), men det er meget sjældent jeg ser en hund med prostatakræft, hvorimod de fleste usteriliserede tæver får kræft i mælkekirtlerne med alderen. Kræft i livmoder og æggestokke får de sikkert også, men det er jo ikke lige så synligt og bliver nok sjældnrere diagnosticeret i den almindelige klinik.

• #23   2. nov 2008 --> klart flest fordele ved at sterilisere tæven :o)

• #25   2. nov 2008 Tak for alle jeres gode svar, erfaringer og meninger :o)
    Og tror nu efter dette at jeg simpelthen kastererer ham fra start af. Jeg overvejer også nøje at steriliserer tøserne med tiden, men det er jo en udskrivning på 8-9.000kr, så det må få vente... Uba ville specielt have godt af det da hun lider meget af store humørsvingninger, op til-under-og efter løbetiderne. Dog er hun blevet meget bedre efter at Ayla fik hvalpe, og Uba fik lov til at være "reservemor" for dem. De to var 50/50 om de små, og det kan jeg mærke har stabiliseret/modnet Uba meget :o)
    Hvis Talut med tiden skulle få brug for specialfoder fordi han bliver lidt rund,eller det modsatte, så er der aldrig noget bøvl med hvilken skål der tilhører hvem. Så jeg er sikker på at det ikke giver noget bøvl :o)
    Men det var rigtig rart lige at høre jeres erfaringer :o) Og jeg er meget glad for at han er så stabil psykisk, for vidste ikke at det kunne give så store problemer, hvis han f.eks. havde været nervøs.
    Tak til jer alle :o)

Kommentér på:
Kastration ?

Annonce