{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.367 visninger | Oprettet:

Små hunde og kulde {{forumTopicSubject}}

Tja jeg må sige at jeg altid har haft min mening om hunde og "tøj", den behøver vi nu ikke at komme nærmere ind på, men bortset fra det har jeg nu ikke noget imod et lille dækken når det regner og er koldt, hvis man altså på forhånd har prøvet at vænne hunden til alt slags vejr, pg ikke bare har proppet den i en hjemmestrikket så snart den var købt....og så er størrelsen på hunden sådan set ligegyldig.
Men....
Nu læser jeg så et sted om en pige der søger tøj til sin hund på 1 år så den ikke fryser her til vinter...egentlig fint nok, selvom jeg egentlig synes det er mærkeligt at den har kunne klare sig i 1 år uden, men forstår altså ikke hendes forklaring på hvorfor og vil høre jer andre med små hunde om det passer, bare fordi jeg aldrig har hørt om det behøver det jo ikke at være usandt...man lærer jo hver dag smiley

Begrundelsen : Kulden er ike god for deres nyrer og mave. Citat "De er jo ret tæt på jorden, de små kortbenede som hende her"

Har hørt mange gode ang. hundetøj, men dette har jeg aldrig hørt før...så oplys mig venligst smiley

(ps. før i kommer for godt igang, så vil jeg bare vide om denne påstand er sand, og ikke hvorvidt jeg skal blande mig i hvad andre propper på deres hunde og hvorfor...danke:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Små hunde og kulde
  • #1   29. okt 2008 Ja. Jeg må jo indrømme, at mine hunde skal have et dækken hver. (jeg skal selv sy dem) De får dem nu ikke på til hverdag, men når jeg er til stævner/ træning i ridehaller. Så er det rart med et dækken så hundene ikke ligger og bliver kolde imellem løbene.

Når det bliver rigtig koldt ude, er der mange tyndpelsede hunde der har glæde af et dækken, men de fleste klarer sig fint i det danske klima, bare de holder sig i bevægelse.

Jeg kender dog et par Rohdesian Ridgebacks (staves) der let fryser, men racen kommer jo også fra Afrika

• #2   29. okt 2008 Jeg har også to små vovser.
    Jeg har selv syet dækkener til dem, men de bliver mest brugt til når det er regnvejr så de ikke bliver gennemblødt. Men jeg kan da også godt finde på at give dem det på en rigtig råkold virkelig frost vinterdag. Måske ikke så meget Enzo for han har en del pels, men Riiini har ikke så meget så ham vil jeg nok være lidt hurtigere til at give ham det på en kold dag.

• #3   29. okt 2008 Har jeg sagt noget om at tilfredstille folks meninger.....ih altså.

Spørgsmålet var om små hunde ikke har godt af kulde da de er tættere på jorden?
    Og om det derfor skader deres maver og nyere?

• #4   29. okt 2008 Jeg synes som sagt at et dækken f.eks er fint hvis ens hund er en frosenpind og man har prøvet med tilvænning eller den lidt eller slet intet hår. No problomo:)

• #5   29. okt 2008 Min mor har en DSG-tæve på 2 år. Den er meget tyndhåret på maven (praktisk talt ingen pels) og har jo ikke kæmpe underuld ligesom min Reiki.
    Hun er noget så kuldskær, og selvom hun nyder at være ude, ville hun aldrig komme ud hvis ikke hun havde trøje/dækken på.

Jeg tror det har mere at gøre med deres pelstype end med at de er tæt ved jorden (ja det skulle da lige være ved snevejr i vinteren -der er det nok en ulempe at få sne på maven *G*)

Men hos min mor er der så osse bare tale om et almindeligt dækken, og så en trøje hun får på når hun kommer ind omaftenen, hvis de har været ude hele dagen (ellers graver hun sig ned i sine tæpper og ligger og ryster)

• #6   29. okt 2008 Manne -grunden til min mors tæve får en trøje på, er meget simpel. Den sidder bedre og generer derfor mindre. (det er en helt almindelig strikket trøje)
    -men udendørs er det dækken, efterson det er vandtæt og beskytter bedre mod kulden.

Men tilvæning kan nu gøre meget. Da de fik hende for vel omkring 2-3 mdr siden kunne hun dårligt lokkes med ud hvis ikke solen skinnede osv
    -nu kan hun være med ude at muge og sådan uden dækken, og får kun noget på hvis det er meget koldt eller hun er med ude i flere timer

• #7   29. okt 2008 jeg tror ikke deres nyre har så godt af at vær meget tæt på jorden, og jeg tror små hunde har nemmere ved at blive kolde, end større hunde.... noah har et dækken til pausen i agility, men det er ike taget i brug endnu... og så har han en fleecetrøje til når vi har vææret til svømning, så han ikke sidder og bliver kold i bilen....

og manne hvad er forskellen på et dækken og en trøje?

• #8   29. okt 2008 Manne -jamen det ved jeg da virkelig ikke. Men jeg ved at der osse for 10 år siden blev strikket trøjer til små frysende hunde.

Og en hund som min mors der fryser -skal den så bare være inde altid?

• #9   29. okt 2008 Ja, små hunde er tættere på jorden hvor der er koldest.
    Om nyrerne tager skade, tror jeg ikke. Men enhver som har gået rundt med bar mave i alt for koldt vejr, ved at man kan få dårlig/tynd mave af kulde.
    Og f.eks. om vinteren når der ligger sne, så går de små hunde jo rundt lige nede i snehøjde.

quote: jamen forklar mig lige hvad disse små hunde gjorde før vi lavede klappe dyr ud af dem? :quote

Nogle af racerne er opdrættet til at være klappedyr, så de gjorde ikke noget før !

• #10   29. okt 2008 min chihuahua er meget kuldesky, jeg fik ham i september.
    så jeg har været ude og købe et dækken til ham for han ryster når vi fx er ude om morgenen, så der får han den på, når vi så er ude når solen er fremme er det ikke så slemt så der har vi den ikke på.
    men når der bliver koldere så er jeg simpelthen nød til at give ham det på for ellers sidder han bare og ryster og vil ikke rigtig gå.

men han får den ikke på uden grund ! jeg må indrømme at jeg også har købt en transport taske til ham til når det er koldt, fx er vi tit på fanø med færge fremog tilbage, for at besøge svigerforældrene, og der er det simpelthen ¨så koldt og det blæser en stiv pelikan og så skal vi vente lidt på at de kommer for at hante os når vi ikke har bilen med over. og jeg kan se at han bare nyder at ligge i den med sit tæppe. den er slet ikke fancy eller noget men jeg har bare haft en god erfaring med i sådan en situation at have tasken til ham.

• #11   29. okt 2008 Sanne -vil så sige det betaler sig at lære hunden at man kan arbejde sig til varmen.
    Det har vi gjort med min mor, og når hun er med ude (og er løs9 fiser hun rundt og er aktiv så hun holder varmen. På de måde er dækkenet kun nødvendigt når man er meget længe ude, eller hunden er i ro, som f.eks. i ventetiden ved agility og den slags

• #12   29. okt 2008 Jeg køber altså ikke den med at det er fordi de er små og tættere på jorden at de har brug for et tæppe. Der er da masser af hunde som er små og som ikke render rundt med trøjer på når de er ude.
    Hvis de har brug for en trøje må det have noget med pelstypen at gøre, eller at man klipper den eller sådan noget. Det andet hænger da ikke sammen.

• #13   29. okt 2008
    Michelle - nu bor vi jo i samme by så du ved jo godt hvor og hvad militær/hunde skoven er. når vi er derude løber han også rundt uden. så spæner han jo rundt, Det ville næsten være synd med et dækken. og også ved stranden når vi er der ude og gå, så er der ingen problemer i at være uden smiley men når vi går morgen tur fryser han virkelig meget så der får han sit dækken på.
    og også hvis vi er ude om aftenen.

• #14   29. okt 2008 ja manne det ved jeg godt... men helt reelt hvad er så forskellen på et dæken og en trøje.... jeg tænker striktrøje......

malene, nu er det jo ikke fordi noah har det på, når vi er ude og gå, han har det på, når det er frostgrader og han skal sidde stille....hvis ikke han bliver holdt varm, så får jeg ham aldrig igang igen..... f.eks efter et kvarters pause til agillity

• #15   29. okt 2008 Manne -men hvorfor er det så frygteligt at give hunden trøje på (vel at mærke trøje -ikke balletskørt eller klovnesko), når et dækken tilsyneladende er ok.

En trøje sidder oftest bedre på hunden end et dækken og generer mindre.

• #16   29. okt 2008 Jeg kan heller ikke se forskellen på et dækken og en trøje, hvis det drejer sig om at hunden ikke skal fryse.

• #17   29. okt 2008 Aner ikke om det passer med nyrene...??

Men har selv Princess som hele sidste år måtte gå med jakke eller bluse, da et dækken ganske enkelt ikke dækkede nok mave og det var der pelsen manglede... Håbede på at slippe for jakker og alt det i år, men selvfølgelig er hun begyndt at tabe pels på mave og mangler en del, og der har allerede været en omgang blærebetændelse i år, så på med tøjet så snart det regner, blæser eller er lidt koldere til morgen... håber hun får sin pels igen af det nye mad og den shampoo hun skal vaskes med 2 gange i ugen... Men er nu ligeglad med om det er jakker, trøjer eller dækken, kommer jo an på den enkelte hund...

• #18   29. okt 2008 jeg har 2 dp, som har en del tøj de har ingen underuld maven er hårløs og tynd pels og jeg er tit ude i et par timer af gangen det kunne jeg ikke hvis de ikke havde tøj på, kan ikke se det er forkert hunde fryser som vi andre gør, jeg syntes så det synd hvis de blir klædt i kjole osv indendørs det er unødvendigt bare min mening, men lad dog os med hunde næsten uden pels være i fred, hvorfor er det så interessant? vi passer bare på vores små hunde hva er forkert ved det ? og hellere de får tøj på så vi kan gå lange ture når det er koldt, end bare en lille tur uden tøj , men det da godt folk har nogen at hakke på , men det da fint nok hvis i ikke har andet at bruge jeres tid på, selv store hunde kan fryse og får et dækken på...

• #19   29. okt 2008 Patricia, .
    Det er jeg også helt fin med. Selvfølgelig skal hunden ikke bare sidde stille og fryse.
    Det jeg mener er at jeg ikke tror på at det har noget med at hunden er lille at gøre. Jeg tror ikke på at en lille hund (fordi den er tættere på jorden) har mere brug for en trøje/dækken end en stor hund har (som ikke er det).
    Der er masser af små hunde som går rundt uden trøje/dækken på, og den ser de ud til at klare fint.

Jeg synes det er fint med et dækken til en hund som fryser. Jeg synes ikke det er fint at pakke hunden totalt ind, eller som nævnt længere oppe, pakke en amstaff ind i alt muligt glimmer kluns fordi man synes det er sjovt. Det er for langt ude, men det er jeg sikker på at der er mange som må være enige i. Og desværre tror jeg også at der er nogen som er lidt for hurtige til at konstatere at det ikke kan lade sig gøre for deres hund at eksistere uden deres eget tøjskab.

• #20   29. okt 2008 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .
    Ja men det er da også det jeg mener. Det har ikke noget at gøre med hvor tæt den er på jorden...

• #21   30. okt 2008 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .

Ja okay, jeg nævnte kun pelstype, og ikke massefylde, men det har self også noget med det at gøre.

• #22   30. okt 2008 Små hunde er sgu da længere nede mod f.eks græs der er vådt..... eller en snedrive....... end en labrador ... en ambull....eller lign..... og der er altid koldere nede ved jorden.
    Og Iøvrigt er en hund fuldstændig ligeglad med om den har ...glimmer...perler...blomster eller prikker på tøjet..... det har samme formål som et dækken i army-grøn.....:O)

• #23   30. okt 2008 *NITTIB* *Lasse*&*Nanna *

Min Oscar kører altid rundt nede på jorden, og hans ben er nu heller ikke så lange. Han er ALTID våd, mindst på maven når vi har været ude i vådt efterårsvejr, og han fryser ikke. Desuden findes der mange racer som er helt nede ved jorden, men som ikke fryser. Så derfor tror jeg ikke på det har nået med at være tæt på jorden at gøre.

Med hensyn til perler og glitter, så, ja hunden er ligeglad med om dens trøje er lyserød, blå, grøn, eller sort og om den har perler på eller ej. Det jeg mener, og det må du næsten vide, er at der findes folk som klæder deres hund ud fordi de synes det er sjovt, eller nuttet, eller hvad de nu synes. Og ja, jeg synes det er for langt ude at lege påklædningsdukke med sin hund.
    Det jeg henviste til var et indlæg længere oppe i denne tråd om en ambull som blev klædt ud i div. som den ikke har brug for.

• #24   30. okt 2008 Undskyld: Amstaff

• #25   30. okt 2008 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .

Nu kender jeg ingen med Basset Hounds.... så det kan jeg ikke udtale mig om.......men mon ikke også det har noget at gøre med fedtlaget på hundene.
    Ikke at en hund bør være fed for at den skal kunne holde varmen....men en Mynde er der jo ikke EET gram fedt på.... men en Basset Hound nok er lidt bedre " rustet ".... :O)

• #26   30. okt 2008 Jeg har 4 styk, enda af den mest kulle skær race, hvis man spør , dem der er til tøj , og af mine 4 hunde, er der kun en , der er kulde skær, og jeg kommer sammen med mange kennel ejere, og vil tro , jeg kender ca 100 chihuahuaèr , og ingen af dem , har behov for tøj , når der er koldt , værken trøjer eller dækken , så jeg vil våge den påstand, at hvis hunden , selv får lov at bevæge sig , så skal den nok klare sig uden :oD

• #27   30. okt 2008 nu gad jeg ikke læse det hele men til trådsatrter,,,måske hvis hendes hund er 1 år så kand en nok ikke passe de dækner fra sidste år så det kan jeg ikke se noget mærkeligt i,,sjovt som folk skal finde noget,,,stktsk

• #28   30. okt 2008 Da vi fik JOey i januar prøvede vi først uden dækken i en månedstid - men det resulterede i han blev syg og forkølet flere gange og han brugte 30 45 min i sin hule med tæpper for at blive varm igen. Senere vill han slet ikke med ud at gå - men ligeså snart han fik dækken på var det slut med det - og idag bruger vi faktisk dækken fra september til engang i maj - simpelthen fordi jeg ikke gider han bliver syg og får feber osv. igen, jeg synes det må være op til den enkelte ejer at vuredere hvad hunden har brug for hvad enten det er en golden - chi eller gd - de kan vel alle fryse til en hvis grad.... Og hvis det er fordi man som ejer synes det ser smart ud - jamen så fred være med det - bare det ikke genere hunden

• #29   30. okt 2008 Samson er en mops og han fryser rigtig hurtigt. Så sætter han sig ned og ryster og nægter at gå nogle vegne. Jeg har købt sådan en tubestrik med to huller til poterne til ham og så tager jeg den med på turen. Hvis han begynder at fryse, så får han den på.

• #30   30. okt 2008 Mine små ( 25 cm ) har ingen problemer med kulde. Selv om vinteren har de ingen proplemer med at hoppe i fjorden. De er så også udstyret med en god underuld, så det er sjældent de bliver våde helt ind til skindet.
    Min datters Amstaff har dækken på når det er rigtig koldt, hun er noget mere kuldskær, men har så heller ingen underuld.
    Jeg har trimmet en Cairn i 15 år, den gamle pige er i det sidste år blevet klippet, da det simpelthen er for hårdt for hende at blive trimmet. Hun skal have dækken på, da hun bliver våd ind til skindet og det tager utrolig lang tid for pelsen/ulden at tørre. Og 16 år gammel, så har man vel ret til lidt luksus *ssss*

• #31   30. okt 2008 Underligt. Jeg har en lille race fra den høje nord, og racen har aldrig haft behov for trøjer pga størrelsen.

Fint nok at der er hunde uden underuld/fedtlag der godt kan have brug for varme, men det er altså fis at benenes længde skulle have noget med det at gøre. Der findes mange lavbenede racer der ikke behøver tøj, og masser af høje racer der gør, og for at det ikka skal være løgn er der varmere jo længere ned man kommer - det er det fænomen vi kender som jordvarme. Varme stiger fra jorden og afkøles jo længere op det kommer. Derfor vil mit ansigt altid være udsat for koldere temperaturer end min hunds, og sne dannes oppe, og falder for derefter at smelte når det lander...
    Det er noget vi mærker mest inde i byerne, for der er er mere gang i vores undergrund.

At en hunds mave er tættere på sne er til gengæld sandt, men det betyder ikke at jorden er koldere end luften - det betyder at hunden er udsat for væske + kulde, hvilket er det farlige ved sne.

Vi har Sheltie og AST, og det er AST'en der har problemer med kulden.

• #32   1. nov 2008 Tror nu heller ikek det er race betinget med kulden som andre nævner... Princess er den eneste staff jeg kender der er nød til at have tøj på... Og skal vi og lege i sne(hun elsker sne) er det både med en tynd bluse, jakke og et tørklæde om halsen, da jakken ikke lukker helt tæt der - hun løber og leger og har det sjovt, men jeg er stadig nød til at tjekke konstant om hun fryser, ved at mærke under tøjet og er hun ikke varm der, ved jeg det ender med en omgang blærebetændelse... Det er sket, og det er hverken sjovt for hende eller mig... Og når det er virkelig koldt er jeg nød til at holde mig til meget korte gåture, da det ellers ender galt.. Og det hele er lyserødt eller pink, og kunen ikke være mere ligeglad med hvad andre tænker :o) Og har altid en bluse emd når vi går i tilfælde af det blæser lidt mere en forventet og hun skal nok selv fortælle når hun vil have den på og hun bliver noget så stolt når den kommer på :o)

• #33   1. nov 2008 fedt channie , det nemlig det man skal være total ligeglad med hva andre tænker og siger, vi gør jo det bedste for vores hunde, ved ikke hvorfor folk har så travlt med hunde der har tøj på, de ved det sikkert hellere ikke selv...

• #34   2. nov 2008 Ja men Princess kunne heller ikke være mere ligeglad, hun holder sig varm og det er det vigtigste, og hun skal nok sige fra hvis der er noget der generer hende... :o)

• #35   2. nov 2008 Hi hi fandt lige dette billede: (link fjernet)

Hun ligner da ikek en der har noget imod alt det tøj smiley

• #36   2. nov 2008 he he sjovt den ser ud til at nyde det....

• #37   3. nov 2008 hun hygger nemlig og elsker sne :o)

• #38   3. nov 2008 channi er det din hund ?

• #39   3. nov 2008 Ja det er Princess :o)

• #40   3. nov 2008 hun er da vildt smuk og lækker

• #41   3. nov 2008 Tak :o)

Kommentér på:
Små hunde og kulde

Annonce