28. jul 2007 Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
Små hunde og kulde {{forumTopicSubject}}
Tja jeg må sige at jeg altid har haft min mening om hunde og "tøj", den behøver vi nu ikke at komme nærmere ind på, men bortset fra det har jeg nu ikke noget imod et lille dækken når det regner og er koldt, hvis man altså på forhånd har prøvet at vænne hunden til alt slags vejr, pg ikke bare har proppet den i en hjemmestrikket så snart den var købt....og så er størrelsen på hunden sådan set ligegyldig.
Men....
Nu læser jeg så et sted om en pige der søger tøj til sin hund på 1 år så den ikke fryser her til vinter...egentlig fint nok, selvom jeg egentlig synes det er mærkeligt at den har kunne klare sig i 1 år uden, men forstår altså ikke hendes forklaring på hvorfor og vil høre jer andre med små hunde om det passer, bare fordi jeg aldrig har hørt om det behøver det jo ikke at være usandt...man lærer jo hver dag
Begrundelsen : Kulden er ike god for deres nyrer og mave. Citat "De er jo ret tæt på jorden, de små kortbenede som hende her"
Har hørt mange gode ang. hundetøj, men dette har jeg aldrig hørt før...så oplys mig venligst
(ps. før i kommer for godt igang, så vil jeg bare vide om denne påstand er sand, og ikke hvorvidt jeg skal blande mig i hvad andre propper på deres hunde og hvorfor...danke:)
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
Når det bliver rigtig koldt ude, er der mange tyndpelsede hunde der har glæde af et dækken, men de fleste klarer sig fint i det danske klima, bare de holder sig i bevægelse.
Jeg kender dog et par Rohdesian Ridgebacks (staves) der let fryser, men racen kommer jo også fra Afrika
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Jeg har selv syet dækkener til dem, men de bliver mest brugt til når det er regnvejr så de ikke bliver gennemblødt. Men jeg kan da også godt finde på at give dem det på en rigtig råkold virkelig frost vinterdag. Måske ikke så meget Enzo for han har en del pels, men Riiini har ikke så meget så ham vil jeg nok være lidt hurtigere til at give ham det på en kold dag.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
Spørgsmålet var om små hunde ikke har godt af kulde da de er tættere på jorden?
Og om det derfor skader deres maver og nyere?
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Hun er noget så kuldskær, og selvom hun nyder at være ude, ville hun aldrig komme ud hvis ikke hun havde trøje/dækken på.
Jeg tror det har mere at gøre med deres pelstype end med at de er tæt ved jorden (ja det skulle da lige være ved snevejr i vinteren -der er det nok en ulempe at få sne på maven *G*)
Men hos min mor er der så osse bare tale om et almindeligt dækken, og så en trøje hun får på når hun kommer ind omaftenen, hvis de har været ude hele dagen (ellers graver hun sig ned i sine tæpper og ligger og ryster)
jan 2007
-men udendørs er det dækken, efterson det er vandtæt og beskytter bedre mod kulden.
Men tilvæning kan nu gøre meget. Da de fik hende for vel omkring 2-3 mdr siden kunne hun dårligt lokkes med ud hvis ikke solen skinnede osv
-nu kan hun være med ude at muge og sådan uden dækken, og får kun noget på hvis det er meget koldt eller hun er med ude i flere timer
feb 2007
Følger: 41 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 440 Svar: 3.748
og manne hvad er forskellen på et dækken og en trøje?
jan 2007
Og en hund som min mors der fryser -skal den så bare være inde altid?
feb 2007
Om nyrerne tager skade, tror jeg ikke. Men enhver som har gået rundt med bar mave i alt for koldt vejr, ved at man kan få dårlig/tynd mave af kulde.
Og f.eks. om vinteren når der ligger sne, så går de små hunde jo rundt lige nede i snehøjde.
quote: jamen forklar mig lige hvad disse små hunde gjorde før vi lavede klappe dyr ud af dem? :quote
Nogle af racerne er opdrættet til at være klappedyr, så de gjorde ikke noget før !
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 167 Svar: 632
så jeg har været ude og købe et dækken til ham for han ryster når vi fx er ude om morgenen, så der får han den på, når vi så er ude når solen er fremme er det ikke så slemt så der har vi den ikke på.
men når der bliver koldere så er jeg simpelthen nød til at give ham det på for ellers sidder han bare og ryster og vil ikke rigtig gå.
men han får den ikke på uden grund ! jeg må indrømme at jeg også har købt en transport taske til ham til når det er koldt, fx er vi tit på fanø med færge fremog tilbage, for at besøge svigerforældrene, og der er det simpelthen ¨så koldt og det blæser en stiv pelikan og så skal vi vente lidt på at de kommer for at hante os når vi ikke har bilen med over. og jeg kan se at han bare nyder at ligge i den med sit tæppe. den er slet ikke fancy eller noget men jeg har bare haft en god erfaring med i sådan en situation at have tasken til ham.
jan 2007
Det har vi gjort med min mor, og når hun er med ude (og er løs9 fiser hun rundt og er aktiv så hun holder varmen. På de måde er dækkenet kun nødvendigt når man er meget længe ude, eller hunden er i ro, som f.eks. i ventetiden ved agility og den slags
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.738
Hvis de har brug for en trøje må det have noget med pelstypen at gøre, eller at man klipper den eller sådan noget. Det andet hænger da ikke sammen.
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 167 Svar: 632
Michelle - nu bor vi jo i samme by så du ved jo godt hvor og hvad militær/hunde skoven er. når vi er derude løber han også rundt uden. så spæner han jo rundt, Det ville næsten være synd med et dækken. og også ved stranden når vi er der ude og gå, så er der ingen problemer i at være uden men når vi går morgen tur fryser han virkelig meget så der får han sit dækken på.
og også hvis vi er ude om aftenen.
feb 2007
Følger: 41 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 440 Svar: 3.748
malene, nu er det jo ikke fordi noah har det på, når vi er ude og gå, han har det på, når det er frostgrader og han skal sidde stille....hvis ikke han bliver holdt varm, så får jeg ham aldrig igang igen..... f.eks efter et kvarters pause til agillity
jan 2007
En trøje sidder oftest bedre på hunden end et dækken og generer mindre.
feb 2007
sep 2006
Følger: 51 Følgere: 50 Hunde: 4 Emner: 319 Svar: 3.013
Men har selv Princess som hele sidste år måtte gå med jakke eller bluse, da et dækken ganske enkelt ikke dækkede nok mave og det var der pelsen manglede... Håbede på at slippe for jakker og alt det i år, men selvfølgelig er hun begyndt at tabe pels på mave og mangler en del, og der har allerede været en omgang blærebetændelse i år, så på med tøjet så snart det regner, blæser eller er lidt koldere til morgen... håber hun får sin pels igen af det nye mad og den shampoo hun skal vaskes med 2 gange i ugen... Men er nu ligeglad med om det er jakker, trøjer eller dækken, kommer jo an på den enkelte hund...
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.305
nov 2007
Det er jeg også helt fin med. Selvfølgelig skal hunden ikke bare sidde stille og fryse.
Det jeg mener er at jeg ikke tror på at det har noget med at hunden er lille at gøre. Jeg tror ikke på at en lille hund (fordi den er tættere på jorden) har mere brug for en trøje/dækken end en stor hund har (som ikke er det).
Der er masser af små hunde som går rundt uden trøje/dækken på, og den ser de ud til at klare fint.
Jeg synes det er fint med et dækken til en hund som fryser. Jeg synes ikke det er fint at pakke hunden totalt ind, eller som nævnt længere oppe, pakke en amstaff ind i alt muligt glimmer kluns fordi man synes det er sjovt. Det er for langt ude, men det er jeg sikker på at der er mange som må være enige i. Og desværre tror jeg også at der er nogen som er lidt for hurtige til at konstatere at det ikke kan lade sig gøre for deres hund at eksistere uden deres eget tøjskab.
nov 2007
Ja men det er da også det jeg mener. Det har ikke noget at gøre med hvor tæt den er på jorden...
nov 2007
Ja okay, jeg nævnte kun pelstype, og ikke massefylde, men det har self også noget med det at gøre.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.993
Og Iøvrigt er en hund fuldstændig ligeglad med om den har ...glimmer...perler...blomster eller prikker på tøjet..... det har samme formål som et dækken i army-grøn.....:O)
nov 2007
Min Oscar kører altid rundt nede på jorden, og hans ben er nu heller ikke så lange. Han er ALTID våd, mindst på maven når vi har været ude i vådt efterårsvejr, og han fryser ikke. Desuden findes der mange racer som er helt nede ved jorden, men som ikke fryser. Så derfor tror jeg ikke på det har nået med at være tæt på jorden at gøre.
Med hensyn til perler og glitter, så, ja hunden er ligeglad med om dens trøje er lyserød, blå, grøn, eller sort og om den har perler på eller ej. Det jeg mener, og det må du næsten vide, er at der findes folk som klæder deres hund ud fordi de synes det er sjovt, eller nuttet, eller hvad de nu synes. Og ja, jeg synes det er for langt ude at lege påklædningsdukke med sin hund.
Det jeg henviste til var et indlæg længere oppe i denne tråd om en ambull som blev klædt ud i div. som den ikke har brug for.
nov 2007
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.993
Nu kender jeg ingen med Basset Hounds.... så det kan jeg ikke udtale mig om.......men mon ikke også det har noget at gøre med fedtlaget på hundene.
Ikke at en hund bør være fed for at den skal kunne holde varmen....men en Mynde er der jo ikke EET gram fedt på.... men en Basset Hound nok er lidt bedre " rustet ".... :O)
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.460
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
aug 2008
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 176 Svar: 955
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.465
Min datters Amstaff har dækken på når det er rigtig koldt, hun er noget mere kuldskær, men har så heller ingen underuld.
Jeg har trimmet en Cairn i 15 år, den gamle pige er i det sidste år blevet klippet, da det simpelthen er for hårdt for hende at blive trimmet. Hun skal have dækken på, da hun bliver våd ind til skindet og det tager utrolig lang tid for pelsen/ulden at tørre. Og 16 år gammel, så har man vel ret til lidt luksus *ssss*
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Fint nok at der er hunde uden underuld/fedtlag der godt kan have brug for varme, men det er altså fis at benenes længde skulle have noget med det at gøre. Der findes mange lavbenede racer der ikke behøver tøj, og masser af høje racer der gør, og for at det ikka skal være løgn er der varmere jo længere ned man kommer - det er det fænomen vi kender som jordvarme. Varme stiger fra jorden og afkøles jo længere op det kommer. Derfor vil mit ansigt altid være udsat for koldere temperaturer end min hunds, og sne dannes oppe, og falder for derefter at smelte når det lander...
Det er noget vi mærker mest inde i byerne, for der er er mere gang i vores undergrund.
At en hunds mave er tættere på sne er til gengæld sandt, men det betyder ikke at jorden er koldere end luften - det betyder at hunden er udsat for væske + kulde, hvilket er det farlige ved sne.
Vi har Sheltie og AST, og det er AST'en der har problemer med kulden.
sep 2006
feb 2008
sep 2006
sep 2006
Hun ligner da ikek en der har noget imod alt det tøj
feb 2008
sep 2006