622 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

at få hvalpe? at få hvalpe?

hej jeg har så en hund som nu næsten er 4år gamle, jeg havde lidt tænkt på at få hvalpe med hende, men jeg ved ikke så meget om det, så håbet på i kunne give mig et råd om det og fortælle mig noget om det.

min hund (tullle) er 4år gamle og vil gerne vide om det er så tidlig for hende eller gøre ingen forskel på aldre.

jeg vil bare gerne havde nogle råd ikke andet.

hvis der er meget at fortælle om, kan i bare skrive en besked til mig smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at få hvalpe?
  • #1   23. okt 2008 synes faktisk din hund er ved at være for gammel til at avle på for første gang????

hvorfor vil du lave hvalpe?

• #2   23. okt 2008 fordi jeg kunne godt tænke mig og prøve det, jeg har nemlig den drøm engang at avle på hende ville gerne nemlig havde en hundekenel eller en gård med hunde smiley

hvorfor synes du hun er for gamle?

• #3   23. okt 2008 Det er ved at være sidste udkald for hvalpe, så hvis ikke du har den store viden om det og intet er forberedt ville det nok være en god idé bare at nyde hende som hun er og uden hvalpe... For det tager tid at sætte sig ind i det hele (som med alt andet) få fundet den rigtige han, få hunden undersøgt for hvad der måtte være relevant osv.

I første omgang skulle du måske starte med at overveje hvorfor hun evt skulle have hvalpe... Hvad er det der gør at lige netop din hund er relevant at trække et kuld hvalpe på

• #4   23. okt 2008 det er i hvert fald ved at værs sidste udkald for din tæve, når den ikke har haft hvalpe før.
    Kig på mulige hanhunde i god tid, så det ikke bare lige bliver den første og bedste. Sæt dig ned og find ud af, hvad vil du med din avl, hvilke kriterier har du? er det nok at tæven ser sund og rask ud, er det ligemeget at hun f.eks halter lidt en gang i mellem, uden at have konstateret, hvad der er galt(bare fiktivt) Altså man avler for at gøre noget for avlen. En god ting er at tjekke sin hund i hoved og r--, men skal jo trods alt sælge de kære små til folk der bliver glade for dem, så det ville være en skam, hvis der så er noget galt.....

Dette er så bare mit gode råd......:-) held og lykke

• #5   23. okt 2008 Hvor gamle er det bedst de er når de normalt skal have hval`pe?

• #6   23. okt 2008 4 år så er det desværre nok ved at være for sent at lave det første kuld på hende :o( Det kan være meget hårdt for tæven og det er ikke sikkert den kan klare det, desværre:0(

• #7   23. okt 2008 mellem 2 og 5 år, er "normen", i min verden. bedst mellem 2 og 3 år. Men som sagt mener jeg nu godt, at det kan lade sig gøre endnu, men det er ved at være sidste udkald.

• #8   23. okt 2008 Enig med Lykke (men jeg er ikke opdrætter -så lytter da gerne til de erfarne på området *S*)

-jeg har altid fået fortalt at første kuld skal være senest når hunden er 4 år. Netop fordi det ellers kan blive for hårdt for tæven og risikoen for komplikationer er større.

• #9   23. okt 2008 Det er en ok alder for første kuld - men ikke meget senere end nu heller smiley
    Men hvorfor?
    Har hun mere at byde på end gennemsnittet af hunde i dk? Er hun (og hannen) gennemtjekket for racetypiske sygdomme? Har du indblik i om du vil kunne komma af med hvalpene til gode hjem?

Jeg kan anbefale linket her; (link fjernet)
    Og bøger fra biblioteket om emnet smiley

Langt de flest hunde er dejlige i sig selv - men de færeste har så meget mere at byde ind med end resten, at de bør indgå i avlen smiley

• #10   23. okt 2008 har lige set din hunds profil at du ikke kan huske om hun har en stamtavle?

det jeg lægger meget vægt på er at hunden er rask og tjekket for alt hvad der findes af gen relateret sygdomme.

så SKAL begge forældre være avlsgodkendt og med tavle.
    og de skal have fået gode placeringer ved udstilling.

og jeg ville aldrig købe en hvalp fordi at avler synes det kunne være sjovt at prøve at få hvalpe?

jeg køber hvalp af en der bidrager med noget godt til racen (selvom du derfor ikke er 100% sikret en super hund - ved jeg alt for godt selv smiley )

men det sikre mig bedre

• #11   23. okt 2008 Kan det være fordi hun ikke kan huske stamtavlen? Blot en tanke :o) Men så har man jo så heller ikke sat sig ind i sin hunds aner :0)

• #12   23. okt 2008 charlotte

du må da vide om din hund er med tavle eller ej?

• #13   23. okt 2008 Elise A
    jeg troede ik jeg havde hendes stamtralve men sætter den ind om lidt.

folk jeg er 16 og snart 17

• #14   23. okt 2008 Elise ja bestemt, men mener bare om hun ikke kunne huske selve tavlen altså linierne :o)

• #15   23. okt 2008 Har du tænkt på hvad du vil gøre, hvis dín hund får et stort kuld hvalpe, som du ikke kan sælge?? Det er ikke altid lige nemt at sælge hvalpe.

• #16   23. okt 2008 Eller hvis din hund går i fødsel en aften og skal have kejsersnit?? Hvem betaler?? Hvem betaler specialfoder under graviditeten, vaccinationer, foder og ormekur til hvalpene inden du kan sælge dem?

• #17   23. okt 2008 FOLK !!!!
    det enste jeg bad om var råd og de var også ok, men jeg synes i lyder alle sammen lidt sure over min ide, jeg havde bare lidt tænkt det, det var ikke sikker jeg ville det, men det enste jeg bare bad om var råd og tak for det, men jeg vil ikke havde skænd ud for min ide.

jeg ved ik noget om det ok? jeg er jo kun 16-17år og jeg havde heller ik planer om det skulle være nu, bare engang, men når i siger Tulle er for gamle kan jeg lige så godt lade være,

jeg havde bare en drøm om engang at få mig en gård med hundehvalp og tulle. så ville jeg bare kun sælge nogle af dem ik alle. det var bare hvad jeg ønsket mig, en gård med hunde, et liv med hunde,men bare glem det.

• #18   23. okt 2008 Jeg ville personligt ikke byde en tæve på 4 at skulle føde sit første kuld!
    Det kan være utrolig hårdt for hende både physisk og fysisk, og du ricikere hun ikke gidder hvalpene alligevel!

Hvordan kan du vide hvad der ligger bag når du er i tvivl om, om hun har tavle (jeg tænker sygedom adfærd osv.)
    Har du råd til et kuld hvalpe?
    Dyrelæge specialfoder vacciner osv fødekasse bøger????
    Det er jo altså en ret stor post når man er 17 år gammel, dermed ikke sagt jeg ved hvor mange penge du har ......
    hvordan kan hun gavne avlen.....??
    har du købere til at lave et kuld?
    for lets face it, det er jo ikke blandingshvalpe der er mangel på i danmark...
    (nu aner jeg jo ikke om du vil blande hende eller du vil lave "renracet hvalpe")

• #19   23. okt 2008 Ninna:

Du modsiger dig selv:-) Du skriver at du ike havde planer om at det skulle være nu, men en gang i femtiden og samtidig spørger du om Tulle er for gammel til at få hvalpe, for det kunne du godt tænke dig??

• #20   23. okt 2008 ninna
    Hov hov !
    Du spøger om råd og det får du så, der er da ingen der taler grimt til dig...

Jeg kan skam sagtens se idyllen for mig men et kuld hvalpe skal jo altså ikke komme som et lyn fra en klar himmel (som en ide)
    Det skal være noget ejer har velovervejet tænkt over og tænkt over 1000vis af gange.....
    Der er så meget at sætte sig ind i og det kan godt ta lang tid før man forstår alvoren i det hele c",)

Hvis jeg var dig ville jeg ta kontakt til en garvet opdrætter (måske en der bruger tulles linjer) og simpelthen spørge ind til alt i hudløshed!)
    Så du kan finde ud af om det er noget for dig og om du har tiden og økonomien til det.....
    Bliv skrevet op til en hvalp af gode linjer, udstil den og find en passende han når den er avlsgodkendt og klar.....
    På den måde gavner du avlen tulle kan præge hvalpen og du kan få din gård med hundene, nogle gange er det værd at vente på det man brænder for c",)

• #22   24. okt 2008 Hvis du virkelig vil være seriøs hundemenneske og engang ha en kennel så gør dig selv en kæmpe tjeneste. Undersøg alt om racen hvis det er den race du vil bygge din fremtidige kennel på, tag på udstillinger og se hunde, snak med " gamle" kennelejere og tilegn dig noget viden. Så find en hvalp efter de hunde du kan li og de liner du tror på. Så kan du udstille den, få den avlsgodkendt og sundshedstjekket og tage et kuld eller to på den med en han du måske længe har undersøgt eller sat dig ind i. Jeg har ingen problem med at du er ung, men jeg synes ik du ska ha hvalpe på Tulle. Start forfra med den rigtige hund, liner og grundlag. Så vil folk også respekterer dig for det du gør og du vil gøre dig selv en gigant tjeneste.
    Held og lykke med det

• #23   24. okt 2008 Mener også det er høje tid hvis den skal have hvalpe men pas på en hvalpefødsel kan blive en dyr historie hvis noget ikke går som beregnet. Kender en hundeejer der lige har fået hvalpe ved hjælp af kejsersnit og det var lige en regning på 12ooo.Og chancen for problemer er større med en ældre tæve.

• #24   24. okt 2008 Jeg vil så sige at jeg aldrig ville købe hvalp hos en pige på 16 år. Og det er ikke fordi du ikke kan være alletiders hundeejer osv.

Men som opdrætter skal du jo være parat til at kunne beholde hvalpene til de helt rigtige ejere dukker op -hvad nu hvis flere af hvalpene ikke er solgt når de er 8 uger?
    Hvad nu hvis en af familierne pludselig ikke kan have hvalpen alligevel -har du så tid og plads til at tage den tilbage.

Du skriver selv at du ikke ved så meget om det -så synes jeg du istedet skal bruge tiden på at sætte dig grundigt ind i det... Og den næste hund du får, kan jo så vise sig at egne sig til avl -og så kan du få hvalpe på den:o)

At opdrætter kræver en stor viden og det er et stort ansvar. Derfor synes jeg du skulle nyde din tæve nu, uden hvalpe, og hvis du stadig ønsker at opdrætte senere engang (på en anden tæve), så held og lykke med det herfra:o)

Et tip kunne jo være at snakke med nogen af alle de dygtige opdrættere der er herinde. Jeg er sikker på de gerne lærer fra sig. Og hvis du er heldig kunne det jo være du kunne få lov at hjælpe lidt til hos en opdrætter i nærheden af dig, når de har hvalpe. Det kunne give et lille indblik i det med at have hvalpe:o)

Kommentér på:
at få hvalpe?

Annonce