At få hvalpe! At få hvalpe!
Hej!
Jeg har to dværgschnauzere jeg gerne vil avle på. De er begge sunde og raske, men mangler dog at få checket øjnene på dem, hvilket skal gøres inden avl selvfølgelig. Dog kommer de fra fine linier uden øjensygdomme. De er fra den samme kennel og udfra opdrætterens viden, mener hun, at de får nogle fine hvalpe. Det vil selvfølgelig blive med stambog.
De har ikke været til udstilling endnu, men der er faktisk (underligt nok) ikke krav til priser for at avle dværgschnauzere med stambog. Men vi skal til udstilling alligevel for at få mindst en 3. præmie for så kan hvalpene komme på dværgschnauzerklubbens hjemmeside over ledige hvalpe. Og så kan en fin pris jo kun hjælpe med at få hvalpene solgt.
Ofelia er nu i anden løbetid og jeg overvejer om det skal være i næste løbetid eller den efter. Det kommer selvfølgelig an på, hvornår jeg kommer til udstilling. Der er ikke mange udstillinger i Jylland i år og Ofelia bliver let køresyg. Men hvad jeg vil spørge efter er følgende:
Når hvalpene er født, hvor meget skal man være der for dem? Hvor meget kan Ofelia være alene? Det skal jo arrangeres så man kan tage fri fra arbejde. Men skal man være hjemme 24/7 alle de 8 uger eller kan hun godt være lidt alene efter x antal uger? (Jeg arbejder i skiftende vagter, så min kæreste vil være hjemme størstedelen af tiden, hvor jeg ikke arbejder alligevel).
Hvornår skal de øjenlyses? En fra mit arbejde siger at selvom de bliver øjenlyst, så kan man ikke være sikker på, at de ikke udvikler noget senere. Men han har en helt anden race af hund, så jeg ved ikke hvor rigtigt det er. Men hvis de bliver øjenlyst til forår og der ikke er noget, kan man regne med det resten af deres liv? Jeg tænker på arvelige øjensygdomme, som godt kan ramme dværgschnauzere.
Og er der andre ting, der skal checkes ved dværgschnauzere? Jeg ved at riesenschnauzere får checket hofter og en bestemt sygdom, men det er vist ikke aktuelt med dværgschnauzere (eller er det, måske hofterne?).
Hvis fødslen går fint og hun ikke skal have kejsersnit, hvor meget vil dyrlægeregningen være på cirka hvis hun fik 4 hvalpe? Hvor meget koster et kejsersnit i Aalborg? (har hørt at det er meget afhængigt af hvor man bor).
Er der nogen sammenhæng mellem hvordan Ofelias mor klarede hendes fødsler og hvordan Ofelia vil klare det? Eller kan man slet ikke sammenligne? For Ofelias mor var ved at stå af, da Ofelia blev født, og det vil jeg da ikke risikere. Men der vil jo altid være en risiko, men vil bare høre om den er forhøjet, hvis hunhundens mor selv havde problemer med hendes fødsler (det var vist kun den sidste, der var problemer med).
Ja, jeg har sikkert mange andre spørgsmål, men de kommer nok med tiden. Det varer jo også lidt inden vi skal igang. Cosinus skal på ferie om et par dage, så der ikke sker noget den her gang. Min mor elsker at have ham på besøg
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=5141
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Super at du sætter dig grundigt ind i tingene først, bare flere dog ville gøre det.
Men har du overvejet eventuelt at bruge en fremmed hanhund til hende (evt. en som var højt præmieret). Personligt studser jeg lidt når jeg ser kuld hvor det er tæveejerens egen hanhund der er brugt, simpelthen fordi jeg får mistanken om at det blot er fordi det er det letteste og ikke fordi det er den han der passer allerbedst til tæven. Det kunne godt få mig til at vælge et hvalpekuld fra (og dermed kunne du måske få nemmere ved at finde gode hjem til hvalpene hvis du valgte en højt præmieret hanhund til din tæve).
Om du parrer hende i 3. eller 4. løbetid kommer lidt an på hvor gammel hun er og hvornår hun kommer i løbetid. Ca. 2½ år er jo en god alder for hende at blive parret første gang. Når det er sagt kan man også se lidt på årstiderne. Man kan sagtens have et kuld om vinteren, men det er altså nemmere om sommeren og så vil hvalpene også have bedre mulighed for at komme ud og gøre sig renlige og se den store, vide verden.
Øjenlysningen bør finde sted så tæt på parringen som muligt og max. være 1 år gammel på parringstidspunktet. Øjenlysningen er et øjebliksbillede på at hunden på det tidspunkt ikke har øjensygdomme, med det betyder ikke at den ikke kan udvikle noget senere i livet, så derfor er det en fordel at gøre det så tæt på parringen som muligt.
Jeg er hjemme ved tæven de første døgn (3-4) derefter kan hun godt være alene hjemme nogle timer. Derefter synes jeg det er vigtigst at man har god tid når hvalpene er 5-8 uger hvor der skal mange oplevelser til for hvalpene og hvor de kræver mest opmærksomhed.
Et kejsersnit i Jylland koster 6-7000 kr og 10-12.000 hvis det er uden for normal arbejdstid.
Problemer med fødsler kan godt være arveligt, så hvis moren gentagne gange har haft problemer ved fødsler skal man forvente at datteren også godt kan have sværre fødsler. Hvis det kun var den sidste gang og de andre fødsler har været ukomplicerede ville jeg ikke være bekymret.
Og ellers kan jeg kun tilslutte mig Platugler: Snak gerne med så mange opdrættere af racen som muligt inden, og der kunne Susanne være en af dem.
jan 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 41
Jeg havde selv tænkt, at foråret 2009 ville være et godt tidspunkt. Så er hun 2 1/2 år fremfor kun 2 år. Det ville være 4. løbetid.
Jeg har faktisk slet ikke overvejet en anden hanhund. Jeg kan bestemt godt forstå hvad du siger, men har altid tænkt, at det skulle selvfølgelig være Cosinus. Cosinus har potentiale, men det kræver jo, at jeg kommer afsted på udstilling. Når tiden kommer nærmere vil jeg bestemt overveje om en anden hanhund vil være bedre.
Jeg vil lige dobbeltchecke med opdrætteren, men mener kun Ofelias mor havde problemer ved hendes sidste fødsel. Hun fik kejsersnit og holdt op med at trække vejret to gange under bedøvelsen.
Det er godt at vide det om øjenlysningen, tak.
jan 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 100 Svar: 501
Hvorfor nogle bekymre sig over at man bruger egen han til avl. Som opdrætter køber man jo netop den han man gerne vil bruge. Syntes absolut at det er en fordel at kan fremvise både mor og far. Og at køber kan se harmoni mellem hvalpe og forældredyr.
At få hvalpe!