12.008 visninger
|
Oprettet:
opdragelse rottweiler {{forumTopicSubject}}
ville gerne høre lidt om hvordan i med rottweiler opdrager jeres hvalp, hvad angår hvalpens respekt for jer, f.eks hvis den snapper ud efter jer eller knurrer, hvordan får i den til at forstå at det ikke er noget den skal gøre? idet hele taget hvad i gør for at sørge for at den ikke bliver en "bidske satan" forstå mig ret
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 1.312
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 67
dec 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 115 Svar: 498
vil også træne med den at man kan tage madskålen/legetøj eller andet fra den, uden at den blivr sur, nogle gode fif?
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
Jeg er opvokset med Rottweiler & Dobermann,og flere på een gang- men er slet ikk " voksen" nok og kompetent nok til at træne og arbejde med en sådan hund. Og jeg er 25..
Andre har måske andre meninger, men det var bare lige min
Mht træning.. tja Kærligt men konsekvent.. En Rottweiler er en yderst selvstændig og skarp hund , du skal nogenlunde altid være et skridt foran den mht alt .. ellers vil den forsøge at tage styringen
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
Men rotweilere skal opdrages meget konsekvent og man skal være en god leder dvs. en der er til at stole på, en om bevare det kølige overblik og en som mener hvad h*n siger. Desuden skal en rotte jo bruges til noget.
*overstående er sikkert ikke den ulimative sandhed, bare min mening*
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
dec 2007
måske knurre var forkert skrevet, men håber lidt i ved hvad jeg mener
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Hvis du gerne vil have en bidsk hund så skal du bare gang på gang fjerne dens mad og legetøj ...
Nej :o)
Hvis din hund har tillid til dig så kan du også fjerne dens mad uden problemer. Du kan lave tillidsøvelser specifikt på mad fra dag et så bliver det en almindelig adfærd at tillade at du kommer til maden og legetøjet.
Du kan ofte når du kommer i nærheden af dens skål hvis den skal spise af en skål putte noget ekstra godt i skålen.
Du kan også give halvdelen af dens mad, når dette er spist så giver du resten så er altid sker noget godt når du kommer i nærheden af dens mad.
Du skal bare sørge for at hunden altid forbinder dig i nærheden af den mens den spiser med noget godt. Lad være med at tage noget fra den, som den godt må have.
Når du bliver nødt til at tage noget fra den så byt med noget bedre og put evt. kommando på. Min hedder: "Det er Moars" og så skal Kia slippe og det gør hun :o)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
En rottweiler er jo ikke en helt anden art, så som udgangspunkt gælder det samme som for alle andre racer.
konsekvens og tålmodighed.
dec 2007
men nu tænker jeg f.eks på hvis en dag et lille barn tager noget legetøj eller andet fra hunden, der skal jo ikke ske noget :S men bliver nok også nemmere at sætte mig ind i når jeg har den lille klump
jan 2007
dec 2007
der er ikke lige et barn lige nu der kunne finde på det, men hvis det engang kom, ville det jo være rart at man ved at vovse intet gør, indtil barnet også har lært det... prøver bare at forberede mig
okt 2007
Og med Michelle.
okt 2007
Men børn og hund bør aldrig være alene sammen uden dit fulde opsyn så du burde kunne gå ind og skåne hunden for at skulle sige fra :o)
Men disse ting lærer du hen af vejen :o)
dec 2007
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.540
I bund og grund er min holdning til opdragelse af hunde at de skal have en kærlig med fast hånd. Dvs der skal være nogle regler og ja jeg går ikke ind for alt skal foregå med godbider - jo som hvalp men ikke når hunden har sin basisviden. Eks herpå.
Hunden får besked på at skal ud og tisse. HUnden reagere ikke. Man giver den en kommando mere. Hunden reagere stadig ikke.
1 man kan åbne skabet og tage en godbid eller bold og ja hunden kommer
2 man kan tage hunden i hoved og røv og hive den ud.
Der vælger jeg når 2. Den skal efter min mening ikke belønnes for at ikke at adlyde.
Vi mennsker har gennerelt en tendens til at mægle, men den dur altså ikke hund og mennske i mellem. HUSK DET. Det er et folkdyr vi snakker om
Når vi taler børn og hunde. Så ja de skal være sammen under opsyn og de skal behandle hinanden lige godt. Selv har vi en dreng på 17 mdr - han skal være lige så god ved hundene som de skal være ved ham. Dvs han skal ikke op i deres kurv - op og sidde på hunden (det er jo ikke en hest.) Han er med til at fodre hundene - vi henter maden sammen og han løfte det ene krus ud og hælder først det op til den ene hund og så den anden. Det skaber tillid med hudene og ham.
jan 2007
Konsekvent har absolut intet at gøre med at man skal være fysisk grov (i mangel af bedre udtryk) ved hunden, men derimod med at fastholde de samme regler og ikke bede om noget uden at gennemføre det osv.
Det bliver ofte misforstået og det synes jeg er lidt trist.
Hvad der var nødvendigt ved din hund kan jo altid diskuteres, men hvis det virkede for dig, og hunden ikke led overlast så er det jo som det skal være.
dec 2007
jan 2007
Så det kan både virke som en fordel og en ulempe når det kommer til opdragelse og træning
dec 2007
jan 2007
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
MEN med en blød hund, ville jeg takle det helt anderledes, den skal man træde varsom med, så man ikke ødelæger den. Som jeg plejer at sige hvis man banker en rottweiler, får man enten en hund, der kravler langs fodpanelerne, eller også får man en, der æder en en dag, fordi den har fået nok. For der er desværre nogen, der tror at de skal bankes, for at høre efter, og det er absolut ikke tilfældet.
Som opdrætter har jeg aldrig haft problemer med mine hunde, jeg har hentet voksne hunden hjem fra udlandet, også hanner, men har ALDRIG haft problemer med nogen af dem. jeg mener at det er gensidig respekt.
Ond dræberhund: jeg vil ikke give dig ret i at en rottweiler er skarp, for det er den bestemt ikke, nogle linier kan være lidt skarpere end andre, altså deres grænser er nemmere at overskride end andre. Men dominant, det kan vi helt klart blive enig om, at de kan være. Og det er straks en anden ting. Forskellen på dominans og skarphed er, at en dominant hund kan sagtens acceptere at f.eks fremmede kommer og vil røre hunden, med ejerens accept, det er ikke tilfældet med en skarp hund.
Og de rottweilere vi har i dag er avlet mildere af sind, en den gode gammeldags rottweiler. der var især hannerne heeeelt klart IKKE første gangs hund, men i dag, opfører mange hanner sig som tæver, hvis i forstår. Jeg har prøvet flere gange at få hunde hjem igen, hvor folk siger, at de ikke kan styre dem. Det er fordi hunden simpelthen har taget magten over dem. Disse hunde har jeg så heller aldrig haft problemer med, kunne bare konstatere at de havde et super godt temperament, med selvtilliden i orden.
nov 2005
nov 2005
jan 2007
Og virkede det for dig (og hunden ikke har lidt overlast -og det har den jo næppe), så er det jo for så vidt ok.
JEG finder det bare ikke nødvendigt med den slags metoder. Ikke fordi alt herhjemme foregår med leg og lokken, og min hund får bestemt osse at vide hvor skabet skal stå indimellem. Men fysisk at vælte rundt med hunden osv gør jeg det ikke i.
dec 2007
har de grundlæggende ting på plads om hvordan jeg skal opdrage ham når jeg får ham, resten ser det ud som om afhænger lige præcis af hvilken type hvalp han er...
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Af min hund har jeg lært en masse. Jeg har lært, at når man har en hund med et kæmpe ego, så kommer man til kort, når man forsøger at anvende fysisk magt til at opdrage hunden med.
Min gamle hund opdrog jeg på den måde, som det var foreskrevet - ned med hunden, hvis den ikke makker ret. Af min nuværende hund har jeg lært, at det bestemt ikke er en måde, man opnår lederskab - det er en rendyrket magtytring. Og har hunden noget at have det i, så er den hamrende ligeglad. Hvis man er heldig - er man ikke, så siger den fra.
En stærk hund lærer en, at magt ikke er vejen frem. Samarbejde er vejen frem. Troværdighed, konsekvens (I den form, at den samme ting betyder det samme altid), tydelighed og coolness.
Har man en hund, der reagerer på at blive underkuet ved at blive lagt ned, så har man ikke haft en stærk hund.
opdragelse rottweiler