{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.008 visninger | Oprettet:

opdragelse rottweiler {{forumTopicSubject}}

ville gerne høre lidt om hvordan i med rottweiler opdrager jeres hvalp, hvad angår hvalpens respekt for jer, f.eks hvis den snapper ud efter jer eller knurrer, hvordan får i den til at forstå at det ikke er noget den skal gøre? idet hele taget hvad i gør for at sørge for at den ikke bliver en "bidske satan" forstå mig ret smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opdragelse rottweiler
  • #1   21. okt 2008 Opdragelse og en nul tolerance (staves) politik...

• #2   21. okt 2008 vores hunde der er 1/2 rottweiler, dem siger vi bare ''NEJ'' til. Det forstår de. Og hvis de er meget opkørte og ikke høre efter, så tager vi fat blidt rundt om snuden. Så stopper de. smiley

• #3   21. okt 2008 den jeg skal kigge på er også halvt rott, den anden del er lab... fik idag at vide af en dyrlæge at man kun tage ved hvalpen "selvf ikke vildt" eventuelt så den kommer ned at ligge på ryggen eller bare ned, så den lærer på den måde at mor skal der være respekt for... igen, selvf. ikke på en voldsom måde....

vil også træne med den at man kan tage madskålen/legetøj eller andet fra den, uden at den blivr sur, nogle gode fif?

• #4   21. okt 2008 Nu får jeg sikkert hug..og jeg ved godt at man skal starte et sted..men ville ikke meneat når du stiller det spørgsmål, at du burde skaffe dig en Rottweiler.. det er Ikke en førstegangs hund ( Heller ikk selv om du har hund hos dine forældre) medmindre du virkelig ved hvad du laver! Bare et godt tip smiley

Jeg er opvokset med Rottweiler & Dobermann,og flere på een gang- men er slet ikk " voksen" nok og kompetent nok til at træne og arbejde med en sådan hund. Og jeg er 25..
    Andre har måske andre meninger, men det var bare lige min smiley

Mht træning.. tja Kærligt men konsekvent.. En Rottweiler er en yderst selvstændig og skarp hund , du skal nogenlunde altid være et skridt foran den mht alt .. ellers vil den forsøge at tage styringen smiley

• #5   21. okt 2008 Altså hvorfor må den ikke kurre? Knurren er jo ikke en trussel på livet, oftest betyder det at hunden er utryg eller har smerter. Problemet er også at hvis den bliver straffet for at knurre kan den springe den del over og bide uden advarsel.

Men rotweilere skal opdrages meget konsekvent og man skal være en god leder dvs. en der er til at stole på, en om bevare det kølige overblik og en som mener hvad h*n siger. Desuden skal en rotte jo bruges til noget.

*overstående er sikkert ikke den ulimative sandhed, bare min mening*

• #6   21. okt 2008 Min gamle kæreste havde en Rottweiler han, der smed sig på ryggen hver gang han kom, og det var fordi den altid var blevet smidt på ryggen og vist " hvem der bestemte" .. dette var ikke et kønt syn, og lad os bare sige at han fik en ting eller 2 at vide..og så holdt det forhold ikke mange dage derefter...

• #7   21. okt 2008 er sikker på at jeg godt kan klare opgaven at opdragen rottweilerdelen at den hvalp jeg skal have, sørger såmænd bare for at opsnuse så mange tip og erfaringer fra andre, som jeg overhovedet kan smiley
    måske knurre var forkert skrevet, men håber lidt i ved hvad jeg mener smiley

• #8   21. okt 2008 Ang. almen opdragelse har rotterne vist beskrevet dette meget godt.

Hvis du gerne vil have en bidsk hund så skal du bare gang på gang fjerne dens mad og legetøj ...

Nej :o)
    Hvis din hund har tillid til dig så kan du også fjerne dens mad uden problemer. Du kan lave tillidsøvelser specifikt på mad fra dag et så bliver det en almindelig adfærd at tillade at du kommer til maden og legetøjet.

Du kan ofte når du kommer i nærheden af dens skål hvis den skal spise af en skål putte noget ekstra godt i skålen.
    Du kan også give halvdelen af dens mad, når dette er spist så giver du resten så er altid sker noget godt når du kommer i nærheden af dens mad.

Du skal bare sørge for at hunden altid forbinder dig i nærheden af den mens den spiser med noget godt. Lad være med at tage noget fra den, som den godt må have.

Når du bliver nødt til at tage noget fra den så byt med noget bedre og put evt. kommando på. Min hedder: "Det er Moars" og så skal Kia slippe og det gør hun :o)

• #9   21. okt 2008 Iøvrigt skal man ikke ukritisk høre på hvad dyrlæger siger når det kommer til opdragelse eller hundeadfærd.

• #10   21. okt 2008 Det er IKKE opdragelse at vælte hunden om på ryggen som straf (eller for at den overgiver sig) og den slags -det råd må komme fra en temmelig uvidende dyrlæge...

En rottweiler er jo ikke en helt anden art, så som udgangspunkt gælder det samme som for alle andre racer.
    konsekvens og tålmodighed.

• #11   21. okt 2008 nej det er også derfor jeg vil høre fleres meninger smiley
    men nu tænker jeg f.eks på hvis en dag et lille barn tager noget legetøj eller andet fra hunden, der skal jo ikke ske noget :S men bliver nok også nemmere at sætte mig ind i når jeg har den lille klump smiley

• #12   21. okt 2008 Janni -jeg vil anbefale dig at læse nogen bøger om hunde (og hvalpe i særdeleshed), og derudover at melde dig til at hvalpehold straks du får hvalpen hjem.

• #13   21. okt 2008 jeg melder også mig og ham til hvalpetræning så snart der er et hold smiley
    der er ikke lige et barn lige nu der kunne finde på det, men hvis det engang kom, ville det jo være rart at man ved at vovse intet gør, indtil barnet også har lært det... prøver bare at forberede mig smiley

• #14   21. okt 2008 Enig med Rotterne :o)

Og med Michelle.

• #15   21. okt 2008 Dine egne børn vil blive født md hvalpepas så de kan tage sig mange friheder og din hund vil nok gå ind og blive meget beskyttende.

Men børn og hund bør aldrig være alene sammen uden dit fulde opsyn så du burde kunne gå ind og skåne hunden for at skulle sige fra :o)

Men disse ting lærer du hen af vejen :o)

• #16   21. okt 2008 mange tak for alle jeres svar smiley

• #17   21. okt 2008 he he sidder lidt og griner nu. For det er sgu så sjovt som folk har forskellige meninger om hvrodan man skal opdrage en hund - om man må tage mad fra den og osv. Og jo en rotte kan sagtens være en føstegangshund. Vi startede med en rottweilerhan for 7 år siden - Tyson - og ja han er ikke en hund alle ville kunne tackle. Han er meget domminerende og en klog hund som skal holdes nede. Og det skal siges at jeg har siddet på ham flere gange i hans helt unge dage mens han har været vendt om. Jeg har også taget ham i halsbåndet og hevet ham ud af kurven når han ikke ville ud og tisse. Nogle vil sige jeg er en ond hundeejer og andre vil mene at det er det rigtige. Selv er jeg ikke i tvivl. Min tæve derimod kræver ikke den samme konsekvente opdragelse da hun har et helt andet temperament - hun kommer når man siger hun skal - næsten hver gang :O) og jeg har kun haft behov for at skælde ud når hun er stukket af efter en kanin.

I bund og grund er min holdning til opdragelse af hunde at de skal have en kærlig med fast hånd. Dvs der skal være nogle regler og ja jeg går ikke ind for alt skal foregå med godbider - jo som hvalp men ikke når hunden har sin basisviden. Eks herpå.

Hunden får besked på at skal ud og tisse. HUnden reagere ikke. Man giver den en kommando mere. Hunden reagere stadig ikke.

1 man kan åbne skabet og tage en godbid eller bold og ja hunden kommer
    2 man kan tage hunden i hoved og røv og hive den ud.

Der vælger jeg når 2. Den skal efter min mening ikke belønnes for at ikke at adlyde.

Vi mennsker har gennerelt en tendens til at mægle, men den dur altså ikke hund og mennske i mellem. HUSK DET. Det er et folkdyr vi snakker om

Når vi taler børn og hunde. Så ja de skal være sammen under opsyn og de skal behandle hinanden lige godt. Selv har vi en dreng på 17 mdr - han skal være lige så god ved hundene som de skal være ved ham. Dvs han skal ikke op i deres kurv - op og sidde på hunden (det er jo ikke en hest.) Han er med til at fodre hundene - vi henter maden sammen og han løfte det ene krus ud og hælder først det op til den ene hund og så den anden. Det skaber tillid med hudene og ham.

• #18   21. okt 2008 Linda -jeg ville lige ordkløve lidt. Er lidt ked af at du sætter ordet konsekvent = at du skulle sidde på hunden, trække den ud i halsbåndet osv.

Konsekvent har absolut intet at gøre med at man skal være fysisk grov (i mangel af bedre udtryk) ved hunden, men derimod med at fastholde de samme regler og ikke bede om noget uden at gennemføre det osv.

Det bliver ofte misforstået og det synes jeg er lidt trist.

Hvad der var nødvendigt ved din hund kan jo altid diskuteres, men hvis det virkede for dig, og hunden ikke led overlast så er det jo som det skal være.

• #19   21. okt 2008 linda a, er ret glad for dit indlæg smiley for ja der er virkelig mange holdninger, må også sige at jeg da har taget min anden hund "i hoved og røv" en enkelt gang når hun bare intet vil, er ikke noget jeg vil gøre ved hvalpen når jeg får den, da jeg ved en hel del mere om opdragelse osv. nu, end jeg gjorde da den anden var hvalp, men synes mange indlæg får det til at lyde som om rott delen af denne hvalp viiirkelig vil være svær at opdrage, der er jo også lab i, så der er jo ikke kun rott instinkter i ham...

• #20   21. okt 2008 Janni -at der er labbe i gør ikke nødvendigvis opdragelsen lettere. Man kan ikke forvente at man får en en hund med rottens drifter og labben "eager to please".

Så det kan både virke som en fordel og en ulempe når det kommer til opdragelse og træning

• #21   21. okt 2008 ja det er jeg udemærket godt klar over smiley men det er sstadig ikke en ren rott, så noget lab, omend bare en smule må der jo spille ind, er også lige meget, sal nok klare den alligevel smiley men man kan aldrig snuse for meget "erfaring" op

• #22   21. okt 2008 Janni-jo men det var såmænd bare fordi du skrev som om det så måtte gøre det nemmere... Og sådan er det langt fra altid

• #23   21. okt 2008 Forstår ikke en rotte skulle blive nemmere at opdrage fordi der er lab i......

• #24   21. okt 2008 Jeg vil sige, at det kommer helt an på hunden psyke, hvordan den skal opdrages. En han med hård på brystet, er man nød til at fortælle hvem bestemmer, dog skal man være opmærksom på, at man kan knække enhver hvalp, hvis man er for hård ved den. Men når den når op i kønsmodningsfasen, skal den helt klart vide, hvem der bestemmer. Og jeg snakker ikke om direkte vold mod hunden, man kan mentalt sagtens vise hunden, hvem der bestemmer. de er jo ikke dumme. En god portion lydighed har også sin ret. Men jeg vil også sige som LInda, det nytter ikke noget bare at hente godbid, eller bold, fordi den ikke lige vil lystre, fordi man belønner at den ikke hører efter. Jeg ville nok også vælge alt vise den vejen til døren. En dominant hund skal man tage i opløbet, har den først fundet ud af, at den bestemmer, altså at man egentlig er bange for den, fordi den knurrer, når man vil sætte sig i sofaen, så er løbet kørt, det vil i hvert fald kræve en del arbejde at få omvendt lederskabet.
    MEN med en blød hund, ville jeg takle det helt anderledes, den skal man træde varsom med, så man ikke ødelæger den. Som jeg plejer at sige hvis man banker en rottweiler, får man enten en hund, der kravler langs fodpanelerne, eller også får man en, der æder en en dag, fordi den har fået nok. For der er desværre nogen, der tror at de skal bankes, for at høre efter, og det er absolut ikke tilfældet.

Som opdrætter har jeg aldrig haft problemer med mine hunde, jeg har hentet voksne hunden hjem fra udlandet, også hanner, men har ALDRIG haft problemer med nogen af dem. jeg mener at det er gensidig respekt.

Ond dræberhund: jeg vil ikke give dig ret i at en rottweiler er skarp, for det er den bestemt ikke, nogle linier kan være lidt skarpere end andre, altså deres grænser er nemmere at overskride end andre. Men dominant, det kan vi helt klart blive enig om, at de kan være. Og det er straks en anden ting. Forskellen på dominans og skarphed er, at en dominant hund kan sagtens acceptere at f.eks fremmede kommer og vil røre hunden, med ejerens accept, det er ikke tilfældet med en skarp hund.
    Og de rottweilere vi har i dag er avlet mildere af sind, en den gode gammeldags rottweiler. der var især hannerne heeeelt klart IKKE første gangs hund, men i dag, opfører mange hanner sig som tæver, hvis i forstår. Jeg har prøvet flere gange at få hunde hjem igen, hvor folk siger, at de ikke kan styre dem. Det er fordi hunden simpelthen har taget magten over dem. Disse hunde har jeg så heller aldrig haft problemer med, kunne bare konstatere at de havde et super godt temperament, med selvtilliden i orden.

• #25   22. okt 2008 Lykke. Godt indlæg og super du kom på banen :O)

• #26   22. okt 2008 Michelle. Ja ikke to hunde er ens. Og mht at hunden er omme at ligge på ryggen - er netop hvad der vil ske i en ulvefolk hvis en af medlemmerne trådte ved siden af. Ikke at jeg er typen der går og vender mine hunde om på ryggen konstant men her i huset har det desværre været en nødvendighed nogle gange i Tysons unge dage. En ting er sikker. Jeg vil ikke prøve at undskylde hvad der er sket for mener helt klart det var det rigtige istedet for at snuppe en godbid eller en pølse fra køleskabet for at undgå en konflikt.

• #27   22. okt 2008 Linda -som jeg osse skrev er jeg ikke i ekspert i samtlige hunderacer, og en rotte har jeg aldrig haft mellem hænderne;o)

Og virkede det for dig (og hunden ikke har lidt overlast -og det har den jo næppe), så er det jo for så vidt ok.

JEG finder det bare ikke nødvendigt med den slags metoder. Ikke fordi alt herhjemme foregår med leg og lokken, og min hund får bestemt osse at vide hvor skabet skal stå indimellem. Men fysisk at vælte rundt med hunden osv gør jeg det ikke i.

• #28   22. okt 2008 er virkelig glad for alle jeres indlæg, forskellige synspunkter/meninger og oplysninger er lige hvad jeg har brug for smiley
    har de grundlæggende ting på plads om hvordan jeg skal opdrage ham når jeg får ham, resten ser det ud som om afhænger lige præcis af hvilken type hvalp han er...

• #29   22. okt 2008 Et lille pift herfra.

Af min hund har jeg lært en masse. Jeg har lært, at når man har en hund med et kæmpe ego, så kommer man til kort, når man forsøger at anvende fysisk magt til at opdrage hunden med.

Min gamle hund opdrog jeg på den måde, som det var foreskrevet - ned med hunden, hvis den ikke makker ret. Af min nuværende hund har jeg lært, at det bestemt ikke er en måde, man opnår lederskab - det er en rendyrket magtytring. Og har hunden noget at have det i, så er den hamrende ligeglad. Hvis man er heldig - er man ikke, så siger den fra.

En stærk hund lærer en, at magt ikke er vejen frem. Samarbejde er vejen frem. Troværdighed, konsekvens (I den form, at den samme ting betyder det samme altid), tydelighed og coolness.

Har man en hund, der reagerer på at blive underkuet ved at blive lagt ned, så har man ikke haft en stærk hund.

Kommentér på:
opdragelse rottweiler

Annonce