{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.092 visninger | Oprettet:

Cavalier king charles spaniel - info {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har lovet min chef, at høre til gode opdrætter af denne race (Cavalier king charles spaniel ).
Jeg kender intet selv til den, så håber nogen kan hjælpe?
Gode erfaringer - også dårlige i pb.

Opdrætteren skal helst være i Jylland smiley

Nu ved jeg at der kan være hjertefejl med sådanne nogle, er der andet man skal være obs på?
Jeg har netop lige printet info ud fra DKK siden om den.

Krav: Den SKAL ha DKK stamtavle smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cavalier king charles spaniel - info
  • #1   13. okt 2008 ...og... hvad koster sådanne en race?

  • #2   13. okt 2008 Jeg mener også at de kan have problemer med knæledden. Noget der hedder Patella Luxation eller sådanne noget i den retning:-)

  • #3   13. okt 2008 ...og meget gerne "Black & tan" farverne smiley

  • #4   13. okt 2008 koster de godt nok 8000 kr med en DRU stamtavle?

  • #5   13. okt 2008 Spørg hende her, hun ved virkeligt meget om cavalieren: http://hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=1711
    Og vælg en med DKK tavle efter tjekkede forældre, DRU tavler er det rene humbug....


  • #6   13. okt 2008 Der er en opdrætterliste på cavalierklubbens hjemmeside. Der kan du se hvem der opdrætter hvilke farver og hvor de bor.
    Du skal regne med en pris på omkring de 10.000.
    Kennel Souvinier laver nogle rigtig fine hvalpe i black and tan smiley


  • #7   13. okt 2008 Kennel souvinir (staves) er rigtig gode de har black an tan og ligger i jylland.

    Prøv evt at kigge på www.cavalier-klubben.dk der er også en opdrætter vejviser, men ikke alle er fra DKK så hver lige obs på det.


  • #8   13. okt 2008 Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men de kan have en "for lille hjerneskal" hvilket ses ved at de klør sig meget der ...............
    måske var det i stedet for en åben hjerneskal?

    Nogen der kan belyse dette?


  • #9   13. okt 2008 Ups www.cavalierklubben.dk

  • #10   13. okt 2008 Marianne: Det hedder Syringomyeli og er en for kort hjerneskal bagtil kort sagt, hjerneskallen presser så på de nervebaner der er der, disse bliver belastet og hunden føler så lettere smerte.

  • #11   13. okt 2008 Tak Anne :o)

  • #12   13. okt 2008 Så lidt, så lidt.. Cavalierer er noget af det jeg ved mest om og bare der har jeg stadig meget at lære ;o)

  • #13   13. okt 2008 nu fandt jeg det :

    Undersøgelse vedrørende Syringomyeli og Chiari malformation
    Hos Cavalier King Charles Spaniel

    Af
    Mette Berendt, Dyrlæge, Ph.D., Lektor

    Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme

    Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole



    Der foretages I foråret 2007 en undersøgelse vedrørende sygdommen syringomyeli (Engelsk: syringomyelia) og Chiari malformation hos Cavalier King Charles Spaniel. Undersøgelsen gennemføres af en forskergruppe ledet af dyrlæge, lektor Mette Berendt, Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme, Landbohøjskolen.





    Baggrund for undersøgelsen

    Symptomer på syringomyeli og Chiari malformation blev først beskrevet hos Cavalier King Charles Spaniel I England I 1997. På dette tidspunkt var årsagen til sygdommen uafklaret, men man så et stigende antal individer hvor tilbagevendende kraftige kløereaktioner på hals og skulder regionen var det dominerende symptom og undertiden forekom også nakke-halssmerter samt delvise lammelser I for og bagben.



    Ved hjælp af MRI scanning, som kan optage nøjagtige billeder af hjerne og rygmarv, afsløredes det at der var tale om en lidelse, der udviser samme type forandringer som de der ses ved såkaldt Chiari malformation hos mennesker.



    I de senere år ER der I mange europæiske lande (og specielt I England) set et stadigt stigende og unormalt stort antal tilfælde af ovenstående sygdom hos Cavalier King Charles Spaniels.



    Vi ønsker med den danske undersøgelse at afklare om sygdommen også optræder med øget frekvens I den danske bestand af Cavalier King Charles Spaniels. Eller modsat, at vise at sygdommen ikke ER særlig udbredt her I landet og at de danske hunde I så tilfælde kunne repræsentere et sundt avls-alternativ til udenlandske hunde.





    Hvad ER syringomyeli og Chiari malformation

    Syringomyeli og Chiari malformation betegner en sygdom I nervesystemet. Symptomer på sygdommen starter normalt inden hunden ER fyldt 3-4 år. Sygdommen skyldes en medfødt forsnævring I kraniets bageste knogler I kombination med ændrede pladsforhold for nervesystemet og ændrede trykforhold I de væskefyldte hulrum I hjerne og rygmarv. Ved sygdommen påvirkes og skades nervestrukturer I hjernen og rygmarvens halsdel.



    Det hyppigst forekommende og mest karakteristiske symptom på sygdommen ER vedvarende kløe på typisk den ene side af hoved, skulder- eller halsregionen. Det vil ofte være netop dette symptom som får ejeren til at søge dyrlæge. Hunden kløer sig unormalt meget og undertiden også uden at poten berører huden. Symptomerne kan forveksles med en hudlidelse eller med allergi.



    Det ER beskrevet at kløeepisoderne hyppigt udløses I forbindelse med luftning hvor hunden bærer halsbånd og I forbindelse med ophidselse, anstrengelse og gøen. Symptomerne kan forværres ved ophidselse og anstrengelse. Nogle af disse hunde vægrer sig ved at blive klappet og børstet på hoved og hals og har tydelige tegn på smerter. Hunden kan I sjældne tilfælde være slinger eller svag I bagbenene.



    Mennesker med Chiari malformation rapporterer om føleforstyrrelser, der fornemmes som en meget ubehagelig brændende fornemmelse I huden, som kløen, myrekryb eller som at blive stukket med nåle. Disse patienter har desuden I varierende grad hovedpine, ansigtsnerve smerter, nakke og rygsmerter samt udstrålende smerter til arme og ben



    Den danske undersøgelse

    Den danske undersøgelse foregår I samarbejde med Dansk Kennel Klub. Der ER I februar 2007 udsendt et spørgeskema til alle ejere af hunde registreret I 2001. Dette ER gjort for at få et overblik over hvorvidt sygdommen overhovedet ER et problem I Danmark. Vi har valgt årgang 2001, fordi sygdomssymptomerne altid har vist sig inden hunden ER fyldt 5 år. Derfor burde de hunde som har sygdommen I årgang 2001 på nuværende tidspunkt have vist symptomer.



    Vi ER også interesserede I at identificere, om der skulle være én eller flere avlslinier I Danmark, hvor der ER en ophobning af sygdomstilfælde. Skulle dette være tilfældet, kan vi ved hjælp af stamtavler begynde at undersøge sygdommens arvegang. Det endelige mål ER at identificere det Gen, som bærer sygdommen. Kan man finde det, kan man senere ved hjælp af en blodprøve vælge sunde avlsdyr ud og hermed avle sig helt væk fra sygdommen.



    Såfremt du har bemærket symptomer som beskrevet ovenfor hos din hund, eller har kendskab til en familie af Cavalier King Charles Spaniels hvor de beskrevne symptomer optræder hos mange familiemedlemmer ER du velkommen til at kontakte undersøgelsesleder Mette Berendt på mail: mbe@life.ku.dk.


  • #14   13. okt 2008 Pia, Ida og Rasmus:
    først og fremmest: cavalieren er jo en herlig race. Utrolig nem, perfekt som familiehund, til børn og til førstegangshundejere. De kræver ikke den voldsomme motion, men kan dog stadig være en god lydigheds, agilityhund m.m.

    Man skal, som du selv skriver, være OBS på hjerte, patella som der bliver nævnt samt hofter.

    Valg af opdrætter kommer også an på hvad hunden skal bruges til...
    Almunia som er 12 uge gammel er fra kennel Souvinier ( www.souvinier.dk ) og det er bare et HERLIGT sted!
    Der findes utrolig mange gode DKK opdrættere...
    jeg havde i forvejen hørt meget godt om souvinier, og oplevet én af deres hvalpe på egen hånd, og han er bare utrolig glad, positiv, smuk og frisk på livet. Så jeg ringede til opdrætteren.
    Hun gjorde meget ud af at få en lang indledende snak, så man kan nå at se hende an, men også så hun kunne se køber an. Det synes jeg betyder utrolig meget, og siger meget om seriøsiteten af opdrætter, at man ikke vil sælge til hvem som helst, men at opdrætter selv har krav til køber.
    Jeg oplever at souvinier gør meget ud af at lade hvalpene udfolde sig, være nysgerrige, give dem lov til at udforske verden og hygge og nusse om dem.
    Deres tæver er dejlige, smukke og vidunderlige mødre. De har en masse at give racen.
    Da jeg gerne vil udstille og avle, var det udover nævnte vigtigt, at min black and tan hvalp var uden hvidt og uden hvidt i linierne og naturligvis fra gode avlslinier. Alt dette fik jeg opfyldt.


  • #15   13. okt 2008 Tusind tak for jeres svar smiley
    Souivinier havde jeg også kigget på smiley
    Det er deres første hund, og da hans kone havde snakket meget om denne hund, ville han gerne have min hjælp.

    Det første jeg (befordrede) anbefalede ham var at det SKULLE være med stambog og SKULLE være DKK.

    Jeg vil prøve give ham info.'en her, så må vi se om han blir fanget smiley


  • #16   13. okt 2008 ps. dette skal være en familie hund. Dog stadig vigtig med sundheden - det er jo et nyt familie medlem man anskaffer sig, som man jo kommer til at elske smiley

  • #17   13. okt 2008 jeg vil helt klart også (beordre *GG*) anbefale en DKK stamtavle, også selvom det "bare" er en familie hund og ikke skal udstilles, avles på eller på anden måde bruges...
    især cavalieren bliver ofte ikke så gamle, pga racens "skavanker", men DKK og langt langt langt de fleste opdrættere herunder gør hvad de kan for at modkæmpe de avelige sygdommme, og derfor er der langt større chance for at få en sundere hund hvis man tjekker anerne gennem DKK og derved får man også en hund som forhåbentlig lever et langt, sundt og godt liv.

    Held og lykke til dem i hvert fald. ;0)


  • #18   13. okt 2008 ps. prisen ligger på 10.000kr for en med DKK stamtavle. smiley

  • #19   14. okt 2008 Pia, Ida og Rasmus: Spørg gerne mig i en pb, hvis I vil vide mere. Jeg ved en helt del om racen.

    Ang. patella luxation - ja, cavalieren kan have det, men forekomsten er ikke større i denne race, end i andre små racer (og nogle større racer).

    Ang. SM: Ja, man skal være opmærksom, men det er min klare opfattelse, at DKK opdrættere her hjemme er meget opmærksomme på sygdommen og hunde, der er mistænkt for sygdommen, vil ikke derfor blive brugt i avl. Man kan MRI scanne hundene, men jeg ved ikke helt, hvor meget jeg giver for denne test (anden diskussion :o) ) og meget få opdrættere får det gjort, da det er dyrt.

    Prisen er mellem 10.000 og 12.000.


  • #20   30. mar 2011 Hej

    Jeg har selv 3 Cavalier King Charles Spaniels 2 på 7 år og en på 5 år

    Jeg kan varmt anbefale at gå ind på : www.Cavalierklubben.dk

    Her er der en masse gode informationer, billeder af de 4 farvevarianter og så sælger de den eneste bog på dansk om racen - den er SÅ god og giver en masse gode informationer i hele en Cavaliers levetid

    Hilsen Susanne


Kommentér på:
Cavalier king charles spaniel - info

Annonce