ægte / uægte.. ægte / uægte..
Det er ikke ment som hetz for eller imod stamtavler, men jeg blev spurgt om jeg var sikker på de 2 hunde der er nicos mor og far, virkelig var dem der var hans forældre, og det fik mig lidt til at tænke - NEJ, faktisk ikke, da jeg jo ikke så ham blive lavet..
og så tænkte jeg.. hvad med dem med tavle ?
Lad os opdigte kennel HG ...
som har HGs cirkeline
HGs walter og
HGs carlo...
på en hvalps tavle står mor - cirkeline
far - walter...
men men men.. hvis denne kennel har alle hundene, hvordan kan man så være 100 pct sikker på at ikke carlo er far...
sådan nogle hunde sladre jo ikke, tar man dna på alle hvalpe for at være sikker ?
hilsen betina, som er vild med nico...
feb 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 60 Svar: 895
Bare rolig der er stamtavle så ingen kan da "snyde"
( Ironi kan forekomme )
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.885
Inden for vores race skal hundene DNA-testes.
Dermed kan man være sikker på, at hundene er dem, der står på tavlen.
(Her taler vi avlskåring, ikke avlsgodkendelse)
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
Så på den måde ved kennelen hvem faren er.
At nogle kenneler så er uden skrupler og skriver en anden far på papirerne for at det hele ser lidt bedre ud, ja, det kan jo forekomme, og derfor skal man vælge kennel med omhu.
feb 2007
Og dermed blev sikkerheden ved tavler skudt lidt i sænk
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 509 Svar: 2.021
ch, det lyder som en god ide, for med hvad jeg har oplevet inden for katte verden, som jo nemt kan overføres til hunde, ja så kan der nemt snydes..
aug 2006
Men det kan lade sig gøre og det sker.
apr 2006
Følger: 92 Følgere: 103 Hunde: 2 Emner: 432 Svar: 6.314
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
Av DET var da smart!!! Specielt når en Chi kun får 2-3 hvalpe. Nok ik interessant for en Amstaff der allerede ligger med 13 hvalpe, men så kunne man jo aflive de 5 og få "nyt blod" ind....
Men hvis man VIL snyde, så kan man sagtens. Hvil folk VIL begå indbrud, så kan de sagtens osv osv
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
Jeg tror sørem der snydes endnu mere med "ægte" uden tavle. Her på HG har jeg set utrolig mange, osm slet ikke ligener det, som de er solgt som. Hvor opdrætterne skrupeltløst har bildt folk ind at de køber noget de slet ikke får - og hvad kan køber gøre?? ikke en skid. Så er der vist større sikkerhed med en med tavle - det er trods alt den race du har købt og ikke en blanding, solgt som racehund
feb 2007
Tjah når nu man læser de svar der er bragt på bane bare i denne tråd holder jeg nu fast i at " Sikkerheden er skudt i sænk "
Vil man som avler snyde er det ikke så svært medmindre som du skriver at køber forlanger DNA-test hvilket sker YDERST sjældent.
feb 2006
feb 2007
Ja det kan man men det ændrer jo ikke at der stadig den dag i dag snydes med tavler.
feb 2006
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 39
Jeg tror nu langt de fleste opdrættere aldrig kunne finde på at snyde - hvert fald ikke dem jeg omgås! Men det er da klart de mere skruppelløse af slagsen kan gøre det. Men men hvis vi følger jeres eksempel og siger at opdrætteren har både fx labrador og cocker spaniel kan vedkommende jo altså ikke parre en labrador med en cocker spaniel og skjule det! Så måske kan man risikere med en tavle hund fra en mindre seriøs opdrætter, at det er en anden der er far end den, der står på tavlen, men det vil dog altid være en renracet hund! Så temperamentsmæssigt, størrelsesmæssigt, pelsmæssigt, sundhedsmæssigt osv vil man vide stort set hvad man kan forvente i den race. Og får man tvivl har man muligheden for en dna test - udtaler man sin tvivl til DKK vil de kræve opdrætteren laver en dna test. Den mulighed vil man aldrig have med en "uægte". Så jeg synes nu nok der er rigtig stor forskel
feb 2006
aug 2006
Hos schæfer kræves en DNA-test for at hunden kan avlskåres. Og så KAN der ikke snydes. Så nej, det er ikke noget der er skudt i sænk - tværtimod, så er det på vej i den rigtige retning.
feb 2007
Der er stadig ikke en 100% sikkerhed i tavler og dermed er der stadig snyd med i spillet.
Så bare fordi der er tavle er man altså ikke helt sikker, og så længe det er sådan at man på nogle racer selv skal udbede DNA-test bliver det ALDRIG snydefrit.
Og så kan i ellers komme med at det er mere sikkert og Blah blah.
Ja selvfølgelig er det da det og det er der heller ingen der har modsagt.
Nej det der holdes fast i er at selvom man køber hund med tavle kan man stadig blive snydt.
apr 2006
Der findes rigtig mange seriøse opdrættere, ja - men når sådan noget foregår vil jeg sige som onkel morfar. Og tror da ikke at køber er orienteret om mulig DNA-test a hvalpen og opdrætter med urent mel i poser, fortæller da slet ikke om muligheden.
feb 2006
apr 2006
tænkt eksempel:
Silche blir som 3uger lagt hos en pomeraniantæve som selv har fået hvalpe........bingo hun får tavle......?
men er en blanding.
(og nu er jeg nok også pernitten.....hehe)
feb 2006
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.956
Der er vel ingen der har glæde af at lave hvalpe, med en afstamning de ikke kan berette om?
Tænk om det kuld blev super duper helt i vejret fantastiske - og man så står og må forklarer at det er Carlo der er far og *host host*.
Det har opdrætteren jo ikke selv noget ud af?
feb 2007
Ja hvorfor det er jo det gode spørgsmål
Men trods det så foregår snyd dog stadig der er jo flere " troværdige " avlere som er blevet opdaget i fusk med tavler og som så selvfølgelig har lidt kosnekvensen af dette og er blevet smidt ud af DKK.
Trods det fortsætter mange avler deres svindel nu bare i andre klubber.
feb 2007
Nej jeg mener bare at selvom man har købt sig en hund med tavle skal man altså ikke være så naiv og tro at snyd ikke forefindes med tavle-hunde.
Det er vel helt ok også for en tavle-ejer at indrømme der forekommer svindel selv i de fine kredse
feb 2006
sep 2007
Dermed ikke sagt det er fedt, hvis nogen snyder. Men jeg ville hellere snydes på den måde end ved at få noget jeg slet ikke vidste hvad var...
feb 2007
Kan se det er meget vigtigt at du får ret i at det oftere sker med tavle-løs avl det får du hermed
Men jeg er nu ikke i tvivl om at mine hunde uden tavler er den ægte vare
feb 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 66
sep 2007
det behøver nu ikke at være inden for 24 timer. Du kan parre en tæve med en han og have et uheld 4 dage efter, der kan stadig være hvalpe fra begge fædre. Jeg havde engang en lapphundetæve der var parret og 5 dage efter smuttede vores lagotto ud og parrede hende. Jeg fik nu dna testet alle hvalpene og de var alle efter lapphunden. Kender også andre opdrættere der har haft et ups og derfor har fået dna testet hvalpene. I DKK er der faktisk også kuld registreret med to forskellige fædre, fordi man først har parret med en og der derefter er sket et uheld med en anden. Så længe begge fædre er avlsgodkendt og selvfølgelig samme race registreres alle hvalpe, men så med forskellige fædre.
aug 2006
Men det betyder ikke, at systemet generelt er dårligt eller utroværdigt. Det betyder, at man skal se sig for helt generelt.
(Har kendskab til en, der blev bustet for nyligt, da DNA-testen pludselig ikke passede - store konsekvenser for dem, der har købt hvalp af denne hund!)
ægte / uægte..