{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.423 visninger | Oprettet:

Mennesker og fordomme... {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo den heldige indehaver af den skønneste langhårede schæfer (jeg kunne tænke mig i hvert fald smiley )...

Men hold da op hvor kan man ind i mellem blive træt af folk og deres fordomme om forskellige racer... Man skulle jo egentligt tro, at nu hvor der har været en del udsendelser (i forbindelse med Qato og TV2), der viser schæferen som den kærlige hund den er, at folk så havde ændret indstilling til racen... Men nej! smiley

Jeg synes virkeligt det er brand ærgerligt, da det (efter hvad jeg har oplevet) virkeligt er en skøn hund, fyldt med kærlighed, den gerne vil dele af - og en race der har stort behov for gengældt kærlighed...

Når folk så møder min dejlige schæfer (Max), tror de først ikke han er schæfer, da han er langhåret... På dette tidspunkt tør de uden tøven nærme sig ham, da han bare er så glad for at snakke og tollegod... Så kommer sætningen "Er der noget schæfer i ham?"... Det må jeg jo svare ja til, at han er ren schæfer med papirer og det hele... Straks trækker folk sig de obligatoriske 2 meter væk, da en schæfer jo er farlig... Hvorfor?

Når jeg så pænt forklarer han ikke kunne finde på at gøre dem noget snakker de forsigtigt med ham - og så kommer den næste fordom... "Jamen de langhårede er jo også bedre i hovederne!!!"

Øh.... Er jeg gået glip af noget eller er Max ud af nøjagtigt de samme gener, som hans korthårede helsøskende?

Næh, jeg tror nu ikke det har noget at gøre med at han er langhåret som sådan, men fordi de langhårede schæfere ikke oplever den samme frygt ved folk, som de korthårede - altså prægning af hunden...

Ind i mellem er det altså frustrerende, at se ens elskede hunde blive blankt afvist af andre blot fordi medierne tidligere har udstillet racen som bidsk smiley

Andre der oplever det samme? (Det er der jo helt sikkert!)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mennesker og fordomme...
  • #1   9. dec 2005 Uh ja da.. Gilbert er såmænd blevet kaldt "sådan en ulvehund der"... Min gamle underbos nabo syntes at han så ond ud...

Og min gamle schæfer (langhåret iøvrigt) var søreme også en farlig hund, som det nok var sikrest at gå i en bue udenom...

Jeg vælger såmænd at ryste på hovedet af det, men hvis nogen fyrer sådan noget af til mig en dag, jeg er i dårligt humør, så garanterer jeg ikke for hvad jeg kalder dem.. Kan kun garantere at det bliver grimt!

• #2   9. dec 2005 Underbos søster var det altså *gg*

• #3   9. dec 2005 *S* ja da den anden gik jeg med sika uden snor, så kom der en som selv havde en rottweiler med. kan du ikk tage din hund i snor for man ved jo aldrig med sådan nogen. ryster bare på hoved af folk.

• #4   9. dec 2005 Kan godt forstå du er træt af det! Det viser jo bare at de ikke ved hvad de snakker om! Det første folk siger når de ser Umberto er: Ej, er det ikke sådan en taskehund der skal have tøj på?? NOT!

• #5   9. dec 2005 Har ikke schæfer og kender heller ikke nogen..

Men her hvor jeg bor er der (såvidt jeg ved) 3 schæfere. Og alle 3 er nogen som ikke snakker med andre hunde "fordi det er nok en dårlig idé". Jeg er derfor lidt tilbageholdene overfor schæere fordi det er den eneste erfaring jeg har med dem.
    Jeg er ikke et sekundt i tvivl de er lige så gode som andre racer og at det her bare er nogle uheldig schæfere (med nogle ejere der ikke forstår deres behov).

Men jeg er glad for at du tager emnet op. Jeg lover at kigge på en schæfer med fordoms fri øjne næste gang jeg ser en!

• #6   9. dec 2005 Kan du sige Amstaff? Oplever det samme, hver dag! Super skod, men er begyndt at blive lidt gal når folk begynder, så stopper de som regel. Det er jo ligesom at få kritiseret sit barn fuldstændig uberettiget! Synes aldrig helt man vænner sig til det, meeen vi ved jo hvor dejlige vores hundes er og det er det vigtigste, selvom det kunne være rart, hvis andre også synes det :O)

• #7   9. dec 2005 Og schæferen er sgu i øvrigt en fantastisk hund.. Har endnu ikke mødt en, der ikke bare var skøn!

• #8   9. dec 2005 hej christine

jeg kan kun sige at jeg er bange for schæfere da jeg som ung havde en siddende i låret efter da nærmer jeg mig også med forsigtighed jeg ved godt at jeg ikke skal skære alle over en kam men frygten sidder der

karina

• #9   9. dec 2005 JA...... kan også kun sige ja til det med fordomme.
    Jeg er ejer af 5 dobermann, og for tit af vide at det er en MEGET "farlig" race, jeg kan kun sige, Nej tvært imod, det er en utrolig dejlig, loyal og venlig race.
    Hilsen Kristine

• #10   9. dec 2005 Tror i ikke bare at det er hunde generalt. Jeg har en fransk bulldog og nogle tror at det er det samme som en pitt bull og det må man da sige at det er uvidenhed *gg*

• #11   9. dec 2005 A & H:

Jo det er sgu ikke rart. Dumme mennesker! :O)

• #12   9. dec 2005 Mette P.

*GGGGGGGGGGGGGGG* det tror jeg vidst nok :O)

• #13   9. dec 2005 En fransk på 5 mdr. ser altså meget farlig ud og kommer med underlige lyde

• #14   9. dec 2005 Christine, ja, jeg kan jo kun tilslutte mig det, du skriver! Jeg oplever selv tit og ofte, at folk flygter over på den side af vejen. når jeg kommer gående med Luna! Det er især mødre og deres børn. Og et eller andet sted, kan jeg ikke bebrejde dem det, for det er sgu en stor hund, jeg kommer gående med! Når hun så tilmed piber ( som om hun får klø) af glæde over at se nogle unger, og bare SÅ gerne vil hen og hilse, ja, det er jo ikke ligefrem noget, det hjælper på sagen. Det værste er, når børnene bare brænder for at komme hen og hilse, og jeg så tilmed siger, at den ikke gør noget, og at de gerne må sige hej, og at det er derfor Luna piber, ja, så glor de på mig, som om jeg er splitter ravende sindsyg!!!!!! Og så er det jeg tænker: Hallo! Jeg har altså selv to unger, en er endda handikappet, og Luna er hendes terapihund!!
    Men, selv om det er synd for hundene, så bunder det jo i folks uvidenhed, og de mange fordomme der er med vores race, måske også fordi, at medierne tit viser dem i forbindelse med en politiaktion, hvor de jo altså ta+r fat i en forbryder.
    Det, jeg så gør, er, at fortælle folk om netop min race, og hvorfor den er så dejlig, som den er. Fortæller om de egenskaber, den har, og at det jo faktisk er en hyrdehund, til at passe dyr. Nogle gange hjælper det, og folk hilser. Andre gange går jeg frustreret hjem, fordi jeg endnu engang blev overbegloet og stemplet som rablende skør i bolden *LOL*.
    Den anden dag fandt jeg dog på et andet tiltag. Jeg mødte en mor med barnevogn og en pige i hånden. Luna teede sig som sædvanligt, da hun så pigen, og ville så gerne hilse. Nu ville skæbnen så, at vi måtte gå tæt forbi dem, da stien vi gik på, var meget snæver. I det vi går forbi, spørger jeg moderen, om Luna må hilse på hendes store datter, hvis hun har lyst, da Luna elsker børn. Først kigger hun dybt mærkelig på mig, men spørger alligevel datteren, der siger ja. Luna hilser stille og rolig på pigen, der lige pludselig udbryder : Nej mor, se en dejlig hund! Hvorpå jeg siger til moren : tak skal du ha´. Og går derfra.
    Jeg er sikker på, jeg nu er stemplet som endnu mere tosset, end jeg er i forvejen, men hvis det er vejen frem, for at komme isnak med folk, og fortælle om min race, ja, så agerer jeg gerne tosse!!

• #15   9. dec 2005 Det er ikke altid uvidenhed. Jeg har også et eller andet med schæfere, mest de hvide(undskyld) men sådan har jeg det. Ved ikke hvorfor men de kan jo lugte med det samme at man er usikker og så bliver de jo selv usikker. Det skal lige siges at jeg er vant til større hunde

• #16   9. dec 2005 Selvfølgeligt kan man ikke sige sig fri fra at der er nogle brodne kar indenfor racen...

Lige såvel, som min onkel der avler Golden Retrievers (Som er kendt for at være en god familiehund, som I sikkert alle ved), også har været ude for at enkelte afkom simpelthen var syge i hovedet og ikke ville kunne fungere...

Det sker da indenfor alle racer...

Men det ærgrer mig, når folk skærer alle hunde inden for racen over én kam...

Jeg har endnu ikke selv oplevet én eneste schæfer (Og jeg har efterhånden kendt en del), der har handlet aggressivt...

Den eneste oplevelse vi har i hele vores familie var min mor, der blev bidt, da hun var lille, fordi hun trådte på Dax's (deres schæfer) brækkede ben ved et uheld...

Ham jeg har nu kan de små kravle over som det passer dem (Selvfølgeligt holder vi øje med, at de ikke gør noget der er synd for ham, men det sker da ind i mellem man ikke reagerer hurtigt nok fordi man står og laver mad eller lignende..)... Når de aer kan de ikke helt finde ud af det med ikke at tage fat og det finder han sig godmodigt i... Den ene gang kom min nevø lidt uheldigt til at træde på Max's ædlere dele og alt hunden gjorde var at sukke dybt, rejse sig og ligge sig ud i sin kurv...

Derfor er det mig ubegribeligt at nogen kan finde ham farlig?! Eller for den sags skyld de andre vi har haft, for de har været lige så gode i hovedet og tålmodige...

Dertil skal så siges at også jeg er forsigtig med at lade Max snuse til fremmede hunde i byen... Ikke fordi jeg er bange for hvad min kan finde på, for ham ved jeg blot er legesyg... Men jeg ved ikke hvordan den anden reagerer... Og jeg er af den holdning, at hvis han skal møde nye hunde skal det være på et stort ubefærdet stykke, hvor de kan ræse af uden at man risikerer noget med trafik o.l.... Og jeg mener det er en ekstremt dårlig idé at lade hunde hilse på hinanden i snor, da de kan føle sig fangede og reagere anderledes end normalt for dem...

Derfor vil jeg nok også selv sige det er en dårlig idé, hvis jeg møder én der vil lade dem snakke sammen mens de er i line... Heller ikke alle hundeejere kan finde ud af at lade hundene ræse af uden at blande sig i deres leg... De er jo ikke porcelænsdukker, der ikke kan tåle at lege, som hunde nu engang gør det - en smule voldsomt ind til rangordenen er på plads...

Og der vil jeg altså ikke udsætte min hund for at den skal råbes af, fordi den anden ejer ikke synes lille Fido skal lege så voldsomt (Ikke at min er hård, men det er en masse jagten og bjæffen indtil rangordenen er på plads og så leger han som regel "Kongens efterfølger" bagefter *G*)

Så der kan jo være en grund til at folk ikke synes det er en god idé at lade deres schæfere lege med ukendte hunde... Uden at det betyder hunden er bidsk smiley

• #17   9. dec 2005 Ork.... belastende de der'sens typer. Jeg møder også folk der er bange for Zille. For hun bliver jo sådan en kamphund man har set på TV og i avisen. (det de her mener, er en amstaff o.lign.). Men heldigvis ikke så mange. Møder flere der er hundemennesker eller kender til hunde på en positiv måde. Men desværre gør disse mennesker ikke ens dag meget bedre, da det jo "bare" er rart at møde kendere. Men min dag kan være ødelagt når tosser viser frygt, uvidenhed og lign for en 6 måneders hvalp.

Mødte engang da Zille var 4 måneder, og vi var nede i byen, en blanding af en rottweiler og amstaff, en voksen tæve´, dog i snor. Hun tonsede hen mod Zille og jeg sank lige en ekstra gang og hold vejret mens jeg havde ekstra godt fat i Zille parat til at trække hende til side og ude af den andens hunds snorrækkevidde. Til min store overraskelse begyndte den at "nusse" óg slikke Zille. Den var så kærlig og fik så at vide af ejeren at hunden bare ELSKEDE hvalpe. Da ejeren så trak hende med sig, hylede og gøede hun for hun ville ikke forlade Zille. Det var så nuttet...
    Hvor det er de små hunde der hidser sig op og gør sig til. Også for mennesker har jeg set, men dem er der ikke nogen der siger noget til. Jeg undres!!!

• #18   9. dec 2005 Mette, min bedste veininde har aldrig brudt sig om schæfere! Og hun siger, at det er den måde de er vinklet på bagtil( altså skråner lidt nedaf) . Det virker truende på hende, og hun føler , den er parat til at springe på hende. Jeg har aldrig set det sådan, men jeg kan da godt se nu, at der også er racer, jeg ikke er tryg ved at møde, også helt uden grund.
    Heldigvis er min veninde blevet kureret, ihvertfald er hun ikke bange for Luna *gg*

• #19   9. dec 2005 Jeg går til hundetræning med en . Den er jeg heller ikke bange for. Jeg tror at det er fordi den er såååå sløv og laaaaaaaaangsom, som sin ejer. Og min hund har endda været oppe og tottes med den hvor det var mig der skilte dem af. Så helt bange er jeg ikke alligevel. Det er nok mest fremmed

• #20   9. dec 2005 Rikke H.
    Ja, engang i mellem gælder det også bare om, lige at få det vendt rigtigt, og få spurgt på en god måde. Et eller andet sted, kan jeg jo godt forstå, hvis folk reagerer underligt, når jeg siger , at min hund ikke gør noget., for helt ærligt, det kan jeg jo sagtens stå der og sige, og så alligevel ikke give en 100 % garanti, man ved jo aldrig. Men fremover spørger jeg, om Luna må hilse på folk, jeg tror det virker anderledes, da det så er på hundens vegne, man spørger. Forstår du hvad jeg´mener?? Det blev vist lidt kringlet *LOL*
    Men når det lykkes, så har man bare jordens bedste dag, for der er lige et par mennesker mindre, der er bange for ens hund!
    Forresten, næste gang der holdes træf, så sig lige til. Jeg har nemlig en rotteskræk, der skal kureres *ss*

• #21   9. dec 2005 Hehe - nu hvor der var en der nævnte at små hunde tit er lidt mere hidsige.... Kom lige i tanke om, at Max engang har fået tæsk af en gravhund og blev sat allernederst på rangstigen af den, i den stald jeg arbejdede i en overgang...

Den dag var han sq ikke så stor...

• #22   9. dec 2005 Bliver lige nød til at spørge. Kan det passe at jeg skal gå om til min mail hver gang der kommer et nyt indlæg???? Det er p....belastende!

• #23   9. dec 2005 Mette P - Du kan afmelde det under kassen, hvor du skriver dine indlæg - du skal bare huske det hver gang du laver et indlæg smiley

• #24   9. dec 2005 Min lille bulldog bestemmer også over alle de hunde vi kender og det er mest store hunde som rottweiler am-staff. I skulle se når min hanhund på 50 kg underkaster sig hende på 12 kg. *gggggg*

• #25   9. dec 2005 ok tak

• #26   9. dec 2005 Rikke H: Lyder som om din Max lider en smule af samme syndrom som min...

Jeg kalder det "Hvorfor-kan-du-ikke-lide-mig?"-syndromet smiley Min mors bedste veninde er rigtigt bange for hunde og jo større de er, jo værre er det... Min Max er temmeligt stor og til hverdag ligger han bare i sit hjørne op af sofaen og slapper af... Men så snart Alice kommer, skal han sidde eller ligge eller gå op af hende hele tiden, som for at spørge "Hvorfor kan du ikke lide mig? Vil du ikke godt klappe mig? Snak nu med mig! Jeg ER altså en god hund - jeg har ikke gjort noget galt!"

Som om han skal bekræftes, når folk ikke vil snakke med ham...

• #27   9. dec 2005 Hejsa lige en sjov historie mht til fordomme. Jeg har jo en lille Jack russel terrier. En dag da jeg var på vej over et lyskryds, Bastian sætter sig pænt ved siden af mig som han jo har lært, så siger damen der står ved siden af mig. "nej hvor sidder han pænt det er da utroligt når han er en lille hund de er jo så uopdragen...tihi

• #28   9. dec 2005 Rikke H
    Det er typisk rottweiler, at de ''provokere'' på den måde. Er det ikke???

• #29   9. dec 2005 Rikke.
    He he, nej, det kan da godt være du har ret så *LOL* . Han lyder som en hyggelig fætter *lol*
    Nej pjat. Jeg vil nu heller ikke sige, at jeg er dissideret bange for dem, har haft nogle rigtig ubehagelige oplevelser med en i min barndom, så jeg er ikke ret tryg ved dem. Og det er skide ærgerligt, for de er simpelthen så flotte, og de har bare et kanon udtryk i øjnene....
    Men, det kunne da godt være jeg skulle finde mig en anden pædagog til det formål *gg*

• #30   9. dec 2005 Sjove historier. Jeg var i parken sammen med to andre border terriere. Der kommer en dame igennem parken og udbryder " uhh, du godeste - er det ikke nogle af de der dræber terriere ??". Hi hi vi kunne ikke gøre andet end at trække på smile båndet...

• #31   9. dec 2005 Men er det egentlig ikke generelt for de fleste racer, at hundene søger dem, de fornemmer er bange eller usikre på dem? Jeg synes ihvertfald, jeg har set det ved andre racer osse.

• #32   9. dec 2005 Endnu en fordom

• #33   9. dec 2005 Til cathrine: Det tror jeg også, de kan lugte det på afstand. Nogle hunde er bare mere obs på det end andre. Min hanhund fatter det ikke eller også er han ligeglad

• #34   9. dec 2005 Cat, jo jeg oplevede da engang at Gilbert satte direkte kurs mod en dame, og jeg kunne ikke helt forstå hvorfor. Han plejer ikke sådan at have tid til at hilse på folk når han er ude, så jeg undrede mig lidt over at han var så målrettet. Indtil jeg så damen, der stod stiv som et bræt og stirrede på Gilb og spurgte om jeg ikke nok var sød at fjerne min hund!
    Så der gik han decideret efter en, der var bange..

Da jeg havde min gamle hund havde jeg også en veninde, der var SÅ bange for hunde. Men Marco lærte hurtigt at han skulle være forsigtig med hende. Alle andre hoppede han op ad, men hende gik han lige så forsigtigt rundt om, så hun kunne klappe ham forsigtigt :o)

• #35   9. dec 2005 Til Belinda
    Hvis Gilbert havde gjort det ved mig havde jeg fået et hjertestop.

• #36   9. dec 2005 Mette, jamen det ville han jo så nok gøre hvis du mødte ham..

• #37   9. dec 2005 Belinda, ja, det har uden tvivl været en rigtig grim oplevelse for damen. Men jeg tror ikke, hunden vil gøre noget ondt, tror du? Et eller andet sted har jeg på fornemmelsen, at der sidder noget i dem, der bare gør, at de må undersøge sagen. Jeg kunne da godt forestille mig, at de på deres egne måde måske prøver at overbevise de mennesker om, at de ikke vil dem noget ondt. Med mindre jeg da bare ta´r helt fejl, og hundene i virkeligheden batragter dem som en trussel.......

• #38   9. dec 2005 Cat, overhovedet ikke. Gilbert så nærmest bare lidt undrende ud, lidt som om han tænkte "Gud ved, hvad der er i vejen med den dame"..
    Og jeg kaldte jo også bare på ham, og han kom tilbage.. Men jeg blev selv lidt forundret over hvor meget han "var nødt til" at gå over til hende..
    For som regel gider han ikke hilse på folk. Han har for travlt med at snuse og alt muligt. Ingen grund til at spilde tiden på fjollede mennesker, der bare vil hilse hele tiden *gg*

• #39   9. dec 2005 Mit gæt på, hvorfor min og sådan set også Belindas reagerer sådan ved usikre mennesker, er at de begge jo i generne er hyrdehunde.

Umiddelbart vil jeg så mene det sidder i generne på dem, at når de mærker en usikkerhed ved et menneske skal det undersøges, da det kan betyde fare for deres flok...

I vores tilfælde tror jeg Max "forfølger" min mors veninde for at passe på hende, da hun har været så tit i vores hjem og han kan mærke vi accepterer hende, så han ser hende som en del af flokken og passer ekstra godt på hende, da han kan mærke hun er nervøs for noget...

Han kan jo ikke forstå det er ham hun er bange for...

• #40   9. dec 2005 Rikke, Zita var jo halvt rotte, og hun var godheden selv overfor mennesker.. Når der kom håndværkere, så gik hun hen og kiggede på dem, når de kom indenfor, og så lagde hun sig hen og sov..
    Men hvis de skulle til der hvor hendes kurv stod, så var hun ude af sig selv, fordi hun ikke kunne ligge på sin plads *gg* Så kom hun hen og kiggede på os, indtil vi sagde til hende, hvor hun skulle lægge sig. Og så lagde hun sig der, hvor vi sagde at hun skulle ligge, og så sov hun igen *gg*

Hvorimod Gilbert dæleme ikke skal have fremmede inden for døren! Han gør og holder ikke op før de er gået igen.

• #41   9. dec 2005 Belinda, jamen helt ærligt, synes du ikke også nogle gange, at ham den lækre fyr, der ikke værdiger dig et blik, er mere interessant, end ham, du nærmest ikke kan gå i fred for????? *LOL* Han har sgu da bare forstået det, ham Gilbert!
    Jeg er spændt på, hvad Luna gør, når hun endda møder en, der er bange. Altså , når jeg går med hende, virker hun da vitterlig noget mere interesseret i dem, der går over på den anden side af vejen, end dem, der bare går forbi. Så der er jo nok også noget der. Generelt reagerer hun mest på børn, dem MÅ hun bare snakke med. Jeg si´r dig , en spektakel hun kan lave igennem byen, når hun får øje på nogle børn. Det er nogel gange direkte pinligt!!!!!!!!!

• #42   9. dec 2005 Cathrine: Ja, er der noget schæfere er gode til, så er det at gøre opmærksomme på sig selv... De er nogle være skabe-krukker...

Som du rigtigtnok siger kan en gåtur blive rigtigt pinlig ind i mellem... Hvis vi møder andre schæfere eller små hvalpe er Max ved at gå ud af sit gode skind og piver og hyler, som fik han tæsk af ren og skær glæde og iver...

• #43   9. dec 2005 Rikke, jeg er heller ikke et sekund itvivl om, at Max er en kanon hund. Og at der findes mange indenfor hans race, der er det. Desværre har jeg kun mødt nogle uheldige eksemplarer, den ene blev endda aflivet, fordi den bed et barn! At ejeren var et dumt svin, og aldrig skulle have haft hund, det er jo så en side, man "glemmer"... Men den var virkelig ubehagelig, den kom i hestestalden , gik frit, og var rigtig væmmelig, knurrede og rejste børster, så man bare blev stående stille, for det var sgu en ordentlig kleppert! Men den havde sikkert også kunne blive en kanon hund, hvis den havde haft et godt hjem! Desværre er det bare sådan nogle oplevelser, der bli´r siddende i en, og de er sgu ikke lige sådan at komme af med igen.

• #44   9. dec 2005 Christine, hvor er jeg dog glad for, at det ikke kun er min schæfer, der har det sådan!!!!!!!!!!!! Skabekrukker, den skriver jeg under på! Hold da op, hvor de kan "!snakke" *LOL*
    Men det er en fantastisk race, jeg er ihvertfald glad for den! Og ville aldrig bytte!

• #45   9. dec 2005 *gg* nårh jo, nu forstår jeg det hele *gg*

Og jo for dælen da hvor kan de snakke!
    Min dyrlæge siger i øvrigt også at de mest pivede hunde han får besøg af er schæfere *gg*

Og jeg indrømmer da blankt at Gilbert er totalt hys over nogle ting, og hyler og skriger..

• #46   9. dec 2005 Belinda, LOOOOL
    Ja, en ting er sikkert, de forstår at gøre opmørksom på sig selv *LOOL*

• #47   9. dec 2005 Nå, jeg hopper iseng.
    Hygge til jer alle, og sov godt!

• #48   9. dec 2005 Hygge, og sov selv godt.. Jeg har lige en hund, der skal luftes ;o)

• #49   9. dec 2005 Til Rikke H
    De 2 rottweiler er sådan, det er hanhunde???
    Men en rottweiler var da også en slags hyrdehunde i gamle dage?????? Er det ikke rigtigt??????

• #50   10. dec 2005 hej:) Kender alt til fordomme... desværre..:) Har de dejligste familiehunde men aligevel dømmerr folk dem på racen....:(((((((((

• #51   10. dec 2005 hej igen
    jeg kan kun sige hvad min opfattelse er
    og med hensyn til rottweilere kan jeg kun sige jeg har haft tre som var normale familie hunde og kunne lege med alle hunde det eneste problem jeg kan sige de splitter ting af for en god ting derfor skiftede vi race men det gode hunde ligesom schæfere og amstaffere garanteret er(kender ingen amstaffer

• #52   10. dec 2005 det er først lige gået op for mig hvad en rotte er når i skriver det *griner*

• #53   10. dec 2005 de to første hunde jeg havde var schæfere det ligger 29-30 år tilbage og der var det den, der var den slemme hund ( mente folk ) de fleste turde ikke komme i nærheden af dem og de havde et rigtig dårligt ry der var det dem, børn ikke måtte komme til og pas dog på det er jo en "schæfer" de er jo farlige de bider og så videre,men dengang var det også schæferen der var mode hund og blev dreven grovavl på.Heldigvis overlevede schæferen det og er nu ved at være en stabil race igen,jeg håber at de forskellige muskel hunde racer kommer lige så godt over det og at de går lidt af mode igen så der kan komme ro over det.

• #54   1. aug 2012 Jo jo..lyder meget bekendt med disse fordomme, nu er det bare ikke schæferen, som står for skud, det kan selvfølgelig hurtig vende!
    Ligesom ved schæferen bliver hunde indenfor disse racer i dag ofter slået over en kam....

• #56   1. aug 2012 Altså både min kæreste og jeg er lidt utrygge ved fremmede schæfere. Det har absolut intet med racen som sådan at gøre! Eller jo det har det, for vi har begge haft nogle uheldige oplevelser med racen, og det sidder altså i en. Og skal overvindes hver gang vi er i selskab med en. Vi er altså lidt tilbageholdende! Når det er sagt så synes vi begge det er en imponerende og skøn race, men ikke en allemands hund som jeg føler lidt nogen mener den er!
    Vi kan dog begge altså godt kende en shcæfer hvis vi ser en, og det er desværre ikke en hund vi selv tager initiativ til kontakt med! Men ganske fascinerende race!

• #57   16. aug 2012 Ofte har adfærdsproblemer intet at gøre med racen smiley Synes det er forkert at have fordomme, selvfølgelig har nogen haft ubehagelige oplevelser med nogen racer. F.eks. havde min far en dårlig oplevelse med en agressiv Border Collie som lille, og da vi ville have Loui var han lidt imod det, men gik til sidst med til det og Loui er simpelthen bare sådan en skøn hund! Så man skal passe på med f.eks. at sige "Schæfere er agressive!" "Finske lapphunde gør meget", har jeg også hørt/læst nogle gange osv. Det kommer altså også an på hundens personlighed smiley

Kommentér på:
Mennesker og fordomme...

Annonce