De kære fordomme {{forumTopicSubject}}
Hvilke fordomme møder i omkring jeres hunde.
Konen og jeg har haft fire hunde ialt.
1 Blanding af ambull / rottweiler/bullmastiff
2: Cane Corso
3: Bull mastiff
Sidste sommer fik vi så hund nummer to Sherlock aka Rulle som er rottweiler.
Jeg undres ofte af folks reaktion på ham fordi han er rottweiler. Generelt har de folk jeg har mødt gennem tiderne ikke vist nogen former for frygt for mine hunde, ofte har folk endda stoppet og ville snakke med dem, hvilket altid har været fint, da alle vores hunde har elsket mennesker.
Dog efter vi har fået en rottweiler undrer jeg mig ekstremt meget over folks reaktion. mange er direkte bange for Rulle,andre spørger hvordan vi tør have sådan en farlig hund sammen med vores søn. Kort sagt møder jeg ekstremt mange fordomme pga Rulle. Men ingen nævner Pølse vores bull mastiff selvom hund måske er med på gåturen.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
dec 2013
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 938 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.209
Nu hvor jeg har puddel, Er der endnu flere fordomme...
- pudler er hysteriske
- pudler gøer helt vildt
- det er en gammelkone hund
- og så kommer der selvfølgelig den, med unge piger, der har hunde, der er pyntet med sløjfer og diverse.
Pynten er for Baby's skyld, ellers kan han ikke se At det så er søde sløjfer osv. Ja det er for udseendet, og det skader jo ikke nogen!
mar 2008
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.924
Men det var der også med golden retrievers dengang og min søster blev bidt af en sådan en... Alligevel har jeg ingen problemer med dem...?
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.924
En "modig" mand har engang spurgt mig om det var forsvarligt at have så aggressiv en hund løs - vi trænede lydighed, fri ved fod og den slags - og om der var kamphund i den?
Det er denne her vi taler om LOL
sep 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 189
dec 2013
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.009
Men de racer der hører hjemme i forbudet samt rotweileren, viser jeg stor respekt, og vælger nok derfor et andet fortorv hvis jeg har hund med, er jeg bare mig selv, bliver jeg og passere den pågældende hund.
Ved juletid mødte vi en smuk smuk rotweiler han på færgen hjem, og han blev noget så forelsket i Dana, og hun i ham om det så skyldtes at frillen var i løbetid, kan jeg ikke vide
Dana bliver rask væk beskyldt for at være et schæfer-mix, og deraf farlig, mange med små hunde vælger et andet fortorv når vi kommer gående, på grund af at de tror hun er et farligt schæfer-mix
Det er ganske få gange jeg ikke har skullet forsvare hendes stamtavle
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 983
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
Dog vil jeg sige, at min mor synes, at schæfere er nogle lumske hunde, og jeg har det lige modsat - jeg er vild med schæferen..
Når jeg går med Odin (schæfer) og Chico (schæfer/tervueren) er der særligt nogle forældre, der river deres børn til sig.. Det hjælper lidt, når mine nevøer og niecer er med, for så kan de se, at begge hunde er gode med børnene
dec 2013
mar 2008
Fx når vi sidder og venter på bussen, og Baby ligger i sin kasse... Så lader forældre deres børn komme hen og glo, og røre og gramse.. Og de tror det er iorden, bare de smiler og siger "Ej det er godt nok en sød hund du har"......
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.764
Schæfer har jeg det blandet med, for jeg kender fantastiske eksemplarer af racen, men samtidig har jeg mødt nogle som virkede fuldstændig skudt i bolden.
Der hvor jeg selv har flest fordomme er nok jack russel terrier. I min optik er de nogle bidske lede bæster jeg har kun mødt ét eksemplar der viste det modsatte.
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
Dog får folk altid lov til at sige hej til hende hvis de spørger.. Også børn.. Nu har jeg efterhånden haft hende i 5 år, og folk her i byen er ved at være vant til hende..
De fleste går dog stadig en stor bue uden om. Og der er endda en ældre herre der råbte noget så hysterisk til mig at man bestemt ikke måtte holde ulve i danmark, og at han ville ringe til politiet med det samme.. -.-'
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.780
Jeg kan godt lide Rottweilere, men kan godt blive nervøs hvis de vil lege med mine hunde. Har mødt utrolig søde, stille og rolige rotter som mine fungerede super godt med, men har også mødt det modsatte. Tror mere jeg kigger på hvordan hunden er, før jeg dømmer den. Det er der dog andre racer jeg ikke gør ved.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1426 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 7.862
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.058
Men fordomme jeg møder... Ikke andet, end at folk tror det er ægte ulve, eller grønlandske slædehunde, og sidstnævnte er åbenbart mega aggressive og spiser udelukkende mennesker og andre hunde. Se det anede jeg ikke
(Jeg har en alaskan malamute og en siberian husky)
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Jeg er selv dybt forelsket i schæferen, og har da også planer om at en sådan flytter ind hos kæresten og jeg om 2 års tid, når jeg er færdig med mit studie. Selvfølgelig med klar fokus på at finde en god opdrætter med temperamentet og sundheden som hovedfokus.
Jeg har dog en del venner som mener at schæferen er en farlig hund, og som til enhver tid ville vælge det modsatte fortov hvis de møder en i byen.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 7.408
Dengang jeg havde to Irske Terriers troede folk at det var søde klappe-nusse-pusse hunde, som de kunne lade deres hunde gå lige op i fjæset på. De fleste havde meget svært ved at forstå at jeg bad dem holde deres hunde for sig selv, hvilket ofte resulterede i at min tæve eksplodere i hovedet på deres hund. En Irsk Terrier ligner en hyggelig og godt slidt teddybjørn, men de har en meget kort lunte og er oftest temmeligt egetkønsaggresive.
Nu har jeg en Dobermann og en Irsk Terrier og der er ALDRIG nogen der bare lader deres hund gå hen til os. De tror simpelthen at min Dober er en farlig hund, der spiser små hunde, børn og gamle damer som snack. Jeg får mange kommentare om hvordan jeg tør have sådan en hund...... Min dober er simpelthen det rareste og venligste væsen, der findes. Hun lægger sig på ryggen for småbitte hvalpe, er ultraærbødig overfor ældre hunde og vil helst bare give alle de mennesker vi møder et kram og et stort slik midt i hovedet (dette kan jo så godt virke noget voldsomt..... ). Heldigvis kender de fleste i vores lille by hende godt efterhånden, så det er kun når vi tager 'udenbys' vi møder fordommene nu.
Min dober har øre og hale og hun har ikke så markerede aftegn i ansigtet. Det har forvirret nogen mennesker . Jeg har oplevet folk hilse på hende og klappe og nusse hende. Når de så spørger hvad hun er for en og får at vide at det er dobermann så trækker de fingrene til sig med lynets hast
Jeg har sågar af et anden brugshundeejer engang fået at vide at en dobermann bider til den hører knoglerne knase - øøøøhhh jo tak for advarslen eller nowet.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 136
Kommer gående med den ældste i flokken som er en blanding af eb/fransk bulldog. Bagved kommer en mor gående med sin datter på 5-6 år. Moderen hiver datteren helt ind til sig og siger. Han kan ikke lide os. Ham må du ikke komme i nærheden af
Det skal siges det ikke første gang jeg får den reaktion når jeg går med ham. Det skal lige siges han elsker alt og alle, og nok en af de roligste væsner.
mar 2008
Havde en ven på efterskolen, hvis forældre direkte blærede sig med, at deres egne unger, ikke kunne gå ind ad døren, uden deres rotte kom springende med gebisset blottet....
jun 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 31
Men når min far derimod kommer gående med Svinet, så bliver han ALTID mødt med respekt. "moden herre, der tydeligvis har avlet denne race i årevis og virkelig ved hvad han har med at gøre". Jeg er ret sikker på at min far ikke engang aner hvad racen hedder. Men de klæder hinanden, gør de
Jeg vil dog have lov til at kaste lidt med sten, inde fra mit glashus. Jeg tænker mit, når jeg ser en ung knægt/pige komme væltende med en amstaff der er ved at trække deres arm af led. Jeg tænker 'potensforlænger' og jeg tænker 'jeg holder mig på afstand, for den er sikkert ikke afrettet'.
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
Fordommen jeg oftest høre om mine små hunde er
"Kan de/n virkeligt gå så langt selv?"
mar 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 69
Når jeg besøger min familie i Midtjylland siger forældrene til deres børn: "pas på det er en meget farlig hund!" etc. og det er for så vidt også rigtig fint, hvis den pågældende hund ikke har et godt sind, og derved undgå uheldige oplevelser.. det er bare super ærgeligt for min hund, som ELSKER at møde nye hunde og mennesker, og har et godmodigt, roligt sind...
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 194 Svar: 16.742
Det var på ingen måde alvorlige oplevelser, som sådan. Pudlen bed/markerede voldsomt i ressourceforsvar og bullterrieren der var løs, overfaldt min hund, som var i snor, totalt uprovokeret, klassikeren.
Det var den eneste gang i de 15 år vi havde vores hund, at den så meget som var blevet knurret af).
Men typisk for barndoms"traumer" så sætter de sig godt fast.
Pudlerne er jeg dog blevet bedre til at omgås uden at ryste. Der er den rareste og sjoveste og mest energisk puddel i hundeskoven som har hjulpet meget på det :o)
Det gælder desværre ikke for bullterrieren. Jeg er så bange at mit hjerte hamrer og min krop panikker, og det trigger desværre de bullterriere jeg har mødt som voksen, så de jo bliver anspændte/nervøse og dermed truende og det er en ond cirkel for så bliver jeg endnu mere bange og de bliver endnu mere truende.
Jeg vil gerne arbejde på det men jeg kender ikke rigtig nogen med en bullterrier der ikke vil trigge når den møder mig :o(
Rottweilere har jeg kun en lille smule erfaring med som voksen og den er ikke speciel positiv. Dog har jeg den holdning til lige den race, at det her 100% var ejeren den var gal med og dermed skyld i rottweilerens forfærdeligt skræmmende adfærd. Den hund var lynende intelligent samtidig med at den var livsfarlig for mennesker.
okt 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 320
Min næste hund skal være sådan en, også skal den bare bruges til det hele, ipo, lydighed og gerne flere ting hvis muligt
Det er drømme hunden ud over den tjekkiske rottehund
Men tilgengæld kommer jeg aldrig til at stole på en schæfer, dem er jeg hunderæd for, jeg ved egentlig ikke hvorfor
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.667
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.667
Men rottweiler er en af de racer jeg på ingen måde ønsker at møde hvis ikke den er opdraget ordentlig;) en løs ukontrolleret rottweiler er ikke for sjov;( det er en stor hund og der er vægt bag hvis den ikke er venlig, men det er de nu for det meste, venlige altså;)
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.083
Tilgengæld så er jeg hunderæd for Bull terrier!!
- Det kommer også efter en ubehagelig oplevelse som barn, hvor jeg luftede en ældre mands grav hund, og vi var nået 5 meter, og ud igennem en hæk springer et monster ud. Den ser først på mig og min lillesøster, men får derefter øje på den lille hund, og angriber den. Den lille hund vi gik med overlevede ikke, og det var utrolig voldsomt det hele. Og jeg har ikke nærmet mig en Bull terrier siden.
Med hensyn til fordomme omkring min egen (schæfer) så møder jeg bare de mest almindelige:) min mor var ved at skide i bukserne, da hun hørte at jeg havde købt en schæferhund, men er helt okay med hende i dag
Så møder jeg nogen, som er helt sikker på, at det altså er en blanding for schæfere findes altså ikke i sort!!
Og et par enkelte gange er jeg også blevet beskyldt for, at gå med en ulv
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.183
dog har jeg endnu til gode at møde en malle som jeg føler mig på bølgelængde med.
Brugshunde generelt har jeg respekt for, men er ikke bange for dem.
Har mødt dårlige eksempler på flere i den kategori.
Og da jeg har trænet side om side med Rottweilere gennem flere år, er jeg ikke mere utryg ved dem som med andre.
Tror måske det er deres enorme "ordforråd" der skræmmer folk?
de HAR meget lyd på, snakker, brummer, siger lyder som kan fortolkes som knurren?
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
En har engang kommenteret at de var hunde med slagterinstinkt. Heldigvis gav han sig tid til, at jeg forklarede ham hvad en boxer egentlig er for en størrelse, og inden vi gik hver sin vej havde han fået sig to nye venner
okt 2011
For mig er det som sagt det, at jeg synes at den er svær at læse, og kan virke lidt lumsk.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.299
Min farbror havde en inden han døde, rigtig venlig gammel hund, MEN jeg var virkelig utryg ved den, for den virkede meget insisterende når den kom og ville snakke og jeg kendte den ikke (var sjælendt jeg besøgte min farbror) men den gjorde jo ikke noget.
Det er faktisk sjovt, for da jeg fik Lucky forventede jeg at få fordomme og skældsord smidt i hovedet konstant, fordi han er en chihuahua og jeg har hørt så meget fra andre chi ejere, og jeg boede altså inde i Århus, så jeg så en del mennesker.
I hundeskoven (bare et stort område hvor man må have løs hund, ikke indhegnet) var han kendt som den lille charmetrold, de mennesker vi tit rendte ind i, specielt en rigtig sød dame med en puddel syntes simpelthen han var så sød.
Har mødt en del der ikke kendte så meget til hunde som spurgte indtil ham, og jeg svarer gerne på alle deres spørgsmål.
Har mødt et par stykker der kaldte ham en lille rotte, men med et smil på læben (min bror gør det hele tiden, for at drille mig)
Der er aldrig nogen der har snakket negativt om ham, eller kommenteret hans "tøj" på en dårlig måde.
Der hvor jeg oplever fordommende er faktisk på nettet, ikke møntet på mig og Lucky men på racen. Ellers har jeg aldrig oplevet fordomme.
Jo måske en enkelt mand, da jeg endag stod med lucky på armen og ventede på min veninde kom ud fra aldi, han skulle lige kommentere at Lucky ikke kunne gå selv (han mente virkelig at det kunne han ikke ) han vidste så nok bare ikke at vi var midt i vores længere gå tur og vi lige havde været til gratis tandtjek ved dyrlægen, men vi kunne da godt lege at Lucky ikke havde 4 ben at gå på hehe..
sep 2013
Emner: 14 Svar: 105
Store bøffer som rottweilere, Dobbermann, GD, schæfere og ja, muskelhunde elsker jeg! Ikke den mindste utrykhed
okt 2011
Jeg er altså heller ikke vild med chihuahua...
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
Man ødelægger pelsen ved at klippe dem
Tæppetissere
De gør kontant
De kan ikke trænes til noget
De er meget syge og indavlede (pga. tavlen)
De får ikke lov at opføre sig som hunde
De er modetilbehør
Man kan ikke kende forskel på dem
De er bange for alt
De fryser ikke når det er koldt
Intet af ovennævnte er korrekt De er 3 søde dejlige og meget sunde og velfungerende hunde.
dec 2013
jun 2010
Han er syg
Han kan ikke tilpasse sig livet i DK
Og ellers mange af de samme fordomme som jeg oplever overfor mine Maltesere
Intet er korrekt - han er jordens dejligste hund og har aldrig været syg i de 6 år jeg har haft ham
jun 2010
Han er utilregnelig pga. den blanding han er
Han er forvirret - igen pga. den blanding han er
Han er blind
Han er en muskelhund/muskelhundeblanding
Hyperaktiv
Umulig at træne
osv.
Igen er intet af ovennævnte sandt. Salik er en super dejlig (men krævende hund)
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 768
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.183
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 131
Jeg oplevet så lidt at folk har fordomme mod mig. Jeg klæder mig lidt anderledes store bukser og trøjer og ser meget barsk ud. Også når jeg kommer gående med en sød lille cocker kan folk godt kigge lidt såen "Nå hvor faen har hun nakket den henne, for det kan da umuligt være hendes"
aug 2011
Følger: 21 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 828
Jeg møder ofte folk, som mener at 'papillon, det da sådan en lille hidsig en'...det har jeg så ikke lige opdaget de er, slet ikke mine.. eller 'kan de godt holde til at gå så langt'
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.636
- Kom gående med en gås though, så skal jeg nok springe op i det nærmeste træ. Uanset hvor sød den er, LOL.
- Jeg møder tit den der "små hunde er alle hysteriske", og folk tror også, at Vaks er aggressiv og bider. Han reagerer ved at gø, når han bliver bange for noget, til forskel fra mange andre, som måske hellere vil rende væk med halen mellem benene - Den anden dag var det en gammel dame med et tørklæde om hovedet, som han blev forskrækket af, eftersom det var mørkt også, haha ^^
jul 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 269
Men jo jeg møder selv mange fordomme med Eddie, de fleste kender simpelthen ikke til racen, og tror straks han er en amstaff, og det er selvom jeg siger han er en staffordshire Bull terrier, med stamtavle.. Så begynder folk at spørge om han er født før eller efter forbuddet.. Og jeg prøver igen at forklare at det altså ikke er en amstaff, og at han er ganske lovlig. Så om han er født før eller efter forbuddet er ganske irrelevant
Men til trods for folks mistanke om han er den ene eller anden race.. Har jeg endnu ikke mødt nogle som var bange for ham, og jeg lader da også de fleste mennesker få lov at hilse på ham, så de kan se deres fordomme ikke altid holder stik Eddie elsker mennesker, og han overfalder dem som regelt med kys.. Og så er folk jo solgte
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Folk spørger tit om hvor gammel min hvalp af og de nægter at tro på at den lille dame altså bliver 2 år til maj..
De eneste hunde som jeg holder mig LANGT væk fra er Kongepudler, Dalmatinere og Sankt Bernhards hunde.. Dem er jeg skisme bange for..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Jeg er ikke direkte bange for dem, men jeg er mere obs på adfærd og signaler ved en rotte end ved mange andre racer
apr 2013
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
Men, jeg er dog selv ret utrygge ved Shæfere, husky'er, og rottweilere. Jeg ved ikke hvorfor, og de er sikkert nogle fantastiske hunde.
apr 2013
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 983
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.270
Selv er jeg som udgangspunkt ikke bange for bestemte hunderacer, men der er da hunderacer som jeg har virkelig meget respekt for. Jeg kigger oftere på ejeren og hvordan denne håndterer hunden.
Dog er der nogle hunderacer, som jeg kan være en anelse nervøse overat møde, når jeg har Berta med mig, fordi jeg ved, de kan have stærk egetkønsaggression. Og der tager jeg altså mine forhåndsregler, må jeg nok indrømme, hvis jeg ikke lige føler mig tryg ved ejerens håndtering af hunden.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.299
Det var dog kun for sjovt, og hans energi niveau er kun blevet højere og han elsker stadig at løbe i fuld fart i ring. Dog tvivler jeg meget stærkt på at han kan følge med mynderne
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.162
fx er der tit folk der spørger "bider den?" hvis de vil ae ham.
Jeg står som regel med et ansigt der ser sådan her ud mens jeg svarer "nej hvorfor?"
Og så bliver han rigtig tit kaldt for "hun"... Han ligner åbenbart en tæve.
Med Lobsen møder jeg faktisk ingen fordomme overhovedet.
Nogle enkelte folk har sagt at de tror jeg ikke kan holde ham og at han er for stor til mig.
Oftest når folk siger noget til mig når jeg har Lobsen med så er det fordi de bare må fortælle mig hvor smuk de syntes han er
Og jeg kan jo ikke andet end at give dem ret, han er jo bare smuk!
jun 2009
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 244
Dog er der nogle racer som jeg er mere obs. på end andre, og det er desværre den hvide schæfer... Jeg har bare haft nogle utrolig dårlige oplevelser med en hvid schæfer, som var meget dominerende overfor hunden selvom hun have givet tegn til underkastelse. Den episode endte så med at jeg blev nødt til at hive schæferen væk fra min...
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
Men det er også eneste positive eksemplar jeg har mødt..
Jeg blir ofte spurgt om hvorfor vi har valgt at kupere hende, da det er ulovligt og synd....og det gælder både ører og den manglende hale....
Ørerne fejler altså ikke noget, og halen er hun født uden...
Min svigerinde har en Bullmastiff og min kæreste var dødvande for den i starten, og den skulle helst ikke eksistere.....nu er han da gode venner med den, og den er bare så skøn som han er stor
sep 2009
sep 2009
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 862
De kære fordomme