{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rolig hund = god hund?
  • #1   18. sep 2008 Rolig hund = kedelig hund ;O)

Min hund må gerne være 52 % Brian og 48 % normal...

• #2   18. sep 2008 Falsum. En rolig hun er i min optik ikke nødvendigvis en god hund.

En rolig hund kan være en hund der er velafbalanceret og harmonis. Men det kan på den anden side også være en resigneret, undertryk eller utilpas hund.

• #3   18. sep 2008 Hvad er en rolig hund ?

Fie er rolig indenfor, men aktiv udenfor

• #4   18. sep 2008 Kommer an på hvordan man definere rolig....
    en rolig hund kan da også være lidt kedelig, specielt hvis den er så rolig at den ikke gider lange gå turer, leg, aktivering eller lignende.

En aktiv hund kan være/er også en dejlig hund, HVIS man kan finde ud af at stimulere den ordenligt, så den behov bliver dækket..

• #5   18. sep 2008 det kommer an på hvad du mener med rolig......

hvis rolig = doven der bare ligger, nej så er det ikke en god hund for mig.

en god hund for mig er een der har hjerne med sig og udfordre mig, ved at spørge " hva´skal vi lige finde på nu" nye trick eks.
    det er en god hund for mig..... og så er den rolig/træt bagefter.... *SS*

• #6   18. sep 2008 det kommer an på hvad man mener med rolig hund.
    doven, kedelig, ligeglad.

Jeg syntes at hunde skal være fuld af krudt og spillopper.
    Men de kan da også være rolige.

Rolige børn er vel heller ikke gode børn.

• #7   18. sep 2008 Når jeg skriver det, er det fordi jeg faktisk ser det beskrevet som en positiv værdi ved en hund.
    Og når jeg kigger rundt i folks stuer, så er det faktisk også oftest meget rolige hunde, jeg ser - så det må være noget, folk finder ønskeligt.

Personligt synes jeg rolige hunde er dødkedelige, og jeg ville aldrig selv opdrage min hund til at være rolig.
    Jeg opdrager min hund til at have fut i fejemøget, og når så den er velstimuleret, så tager den sig en ordenligt skraber - og så kan vi få gang i den igen...

Folk finder min måde at have hund på stressende. Det ser ud som om, rigtig mange helst vil have sådan et pejse-tæppe til at lune tæerne ved, og et lille incitament til at få luftet lårbasserne et par gange om dagen....

Hvad ser I ude i det Danske Land?

• #8   18. sep 2008 Mine hunde skal slappe af inde døre. Og så må de være lige så vilde som de vil uden døre.
    Gider ikke have hele huset væltet af to hunde der stormer rundt.
    Vil også have at man kan have gæster uden at hundene hele tiden tror at alt drejer sig om dem.

• #10   18. sep 2008 det kommer vel an på hvem man er, hvis man gerne vil løbe træne, gå til agility mm. er det vel dårligt at have en rolig hund

• #11   18. sep 2008 Jeg gider ikke hunde der springer rundt inde i huset... her må de gerne bar ligge ned og slappe af.
    Når vi er ude så skal der være drøn på.. massere af drift og arbejdsglæde

• #12   18. sep 2008 ja - indenfor må de da godt være rimelig rolige - jeg gider f.eks ikke have 2 store rottweiler rendende rundt om spisebordet og lege tagfat :-))
    men ellers må der da gerne være krudt i dem ellers gder de jo helle ikke træne - og det kan vi jo godt lide smiley

• #13   18. sep 2008 Tina og Alex N

Nå der var vi da lige enige :-))

• #14   18. sep 2008 Mine er ret så rolige, når de er trætte....

De er fulde af fis og narrestreger, når vi er ude, og altid klar på nye opgaver.
    Vi går mange og lange ture. Helst 3 gange dagligt. Gerne 1-2 timer ad gangen. Både i snor og løse.
    Løser opgaver af forskellig slags...
    Når vi kommer ind, ligger de og slænger rundt omkring i huset, indtil nogen byder op til leg, tur eller andet.

Ja, jeg vil kalde dem rolige, og jeg synes det er skønt:-)

• #15   18. sep 2008 Det er sjovt, så forskellige vi er.

Da jeg fik min første schæfer var det med min erfaring fra familiemedlemmers schæfere som baggrund. Alle disse hunde var nogle rolige nogen - men den jeg fik, var der fuld knald på.. Og hold da op, hvor jeg bare syntes det var fedt.
    Da vi så skulle have ny hund kunne jeg godt se, at vi risikerede at købe sådan en, der bare sov det meste af dagen - og tanken udholder jeg ikke..
    Så vi gik bevidst efter brugslinjer, der kræver noget og som der er fuld knald på (og det fik vi, herligt)

Her i huset må Cassius godt lege indendøre. Det er klart, at det er lege, som vi styrer, men han behøver bestemt ikke at ligge ned bare fordi vi ikke er udendørs.

Jeg ELSKER at se på min hund, der står med store legesyge øjne, med en bold i munden og siger "KOM nu mor" ;o)
    Det er SKØNT.

Nej, en rolig hund - det synes jeg er ALT for kedeligt... Der skal ske noget ;o)

• #16   18. sep 2008 Hjemme skal der bare være ro, her skal der ikke være nogen form for akriviteter..
    Hjemmet / haven, er et fristed for hunden, her har hunden fri, og kan gøre lige hvad den vil.
    Aktiviteter forgår alle andre steder, bare ikke hjemme..

Jeg mener bare at det er dejlig man kan ha en rolig hund og uden at den er kedelig..

• #17   18. sep 2008 Jeg vil heller ikke kalde mine kedelige, selvom de kan snorke meget af dagen.....

• #18   18. sep 2008 Fruit - NETOP... Jeg bliver SÅ ked af det på hundens vegne, når jeg ser den slags..

Men det ligner altså noget, der har værdi hos hundeejere.. Jeg begriber bare ikke, hvad de så vil med hunden?

• #19   18. sep 2008 Det kommer an på hvad man lægger i det. For mig er rolig hund = god hund, men på den anden side, så er en rolig hund for mig en velaktiveret, velstimuleret hund, der kan finde ud af at slappe af bagefter.

Jeg foretrækker hunde med "tænd-sluk knap". Dvs. klar til at arbejde/lege/pjatte rundt, når det kræves og i stand til at forholde sig roligt indendøre og når vi arbejder eller sover.

• #20   18. sep 2008 Jeg er ret sikker på, at grunden til at mine hunde er så rolige meget af dagen, er pga de ture, vi går, og de lege, vi leger.

Jeg leger meget med hundene. fangelege, boldkast, gemmelege, trækkelege.... Hvad vi nu finder på...
    Hvis ikke jeg kunne det, ville det da også blive kedeligt.

• #21   18. sep 2008 Er der nogensinde nogen af jeres hunde, der siger nej til leg, hvis I tilbyder det?

Bliver de nogensinde for trætte til at lave noget?

• #22   18. sep 2008 Mine er klar, hvis jeg lægger op til noget....

Så nej, det tror jeg ikke.

Jeg skal selvfølgelig nok ikke begynde med de vilde slås-lege når vi lige har gået den lange tur på et par timer.....
    Har aldrig prøvet, men der vil jeg tro, de takker nej...

• #23   18. sep 2008 Fie leger tit uopfodret alene indenfor, men det foregår i et helt andet tempo end udenfor, vi leger også sammen indenfor, ligesom hun er med i hele dagligdagen og elsker at fjolle når der kommer gæster.

For mig er en rolig hund indenfor, en der ikke kravler på væggene og forstår at ligge sig eller slutter når beskeden bliver givet.

• #24   18. sep 2008 Pt ligger hun på mine fødder og snorker efter lidt næsetræning i parken

• #25   18. sep 2008 Mine hunde bliver ALDRIG trætte af at lege eller træne. Uanset om vi har været ude og gå lang tur, et par lange spor ol går de totalt i selvsving når de ser en træningsplads og de vil helst begge to ud først ( den ene må man jo så skuffe mens man træner med den anden ) Herhjemme på vejen, har vores naboer noget så roooooolige hunde at de nærmest er kedlige. Har prøvet at passe en af dem og var ved at gabe kæberne af led. Ikke engang på en dejlig lang tur, gad den at lege med Anubis.
    Nu skal jeg ud og passe hundesvømmehallen

• #26   18. sep 2008 Jeg ville blive vanvittig af en hund der ikke kunne være rolig.

Mine kan tage sig nogle ordentlige ture både ude og inde. Men siger jeg stop, så forventer jeg også at de stopper. Størstedelen af tiden er de dog i ro og lader op til at der skal ske noget.
    Samtidig kan jeg også meget nemt køre dem op til vild leg. Træning er det derimod ikke altid de gider, fordi racen aldrig har været skabt til andet end selskabshund.

Ja jeg vil kalde mine for rolige hunde og opfatter det positivt.

• #27   18. sep 2008 Min hund siger aldrig nej til leg.. jeg behøver bare sige ordet "bold" og så er hun helt elektrisk... Også hvis jeg siger det når hun ligger og halvsover.
    Hun kan lege og træne i timevis uden at blive træt af det... Når der ikke sker noget.. Som når vi er hjemme.... Så slapper hun bare af.
    Og det synes jeg er dejligt

• #28   18. sep 2008 fruit batten en rigtig hund ser naturlig ud R

Ja det ville jeg aldrig acceptere *G*

• #29   18. sep 2008 Min gamle hund tog også nogle gevaldige hjerneblødninger - både inde og ude...
    Når han kedede sig lige i overkanten, så lavede han lige sådan et hækkeløb mellem rummene op og ned af seng og sofaer :o))))

Det var fantastisk!

Cassius tager kun sjældent de ture og aldrig indenfor... han vil hellere lege med mennesker, så han kommer og tigger med bolden.
    Og så er han bestemt også mere velstimuleret, det kan jeg ikke komme uden om - han har nok mindre behov for at lave sådan selv-gasser ;o)

• #30   18. sep 2008 Jeg kender en rolig hund... han er rolig uanset hvilken situation han kommer i... han er røvkedelig smiley

Jo mine tøser kan godt tage nogle skrabere foran brændeovnen o.l. men de er nogle friske tøser der vil have noget aktion omkring sig, der skal ske noget og hvis jeg ikke lige ligger op til det... så kommer de og spørger, og passer det ikke lige ind... så leger de med sig selv eller hinanden.

Der er nogle situationer i dagligdagen hvor jeg forventer/forlanger ro, og det er ved familiens spisetider. Der kan de ligge sig ned eller komme ud i haven, for der vil jeg have ro til at koncentrere mig om familien.

Men ikke om jeg gad have en hund der kørte i samme gear uanset omgivelserne... kedeligt.

• #32   18. sep 2008 Christa, hvis du læser længere oppe så ser du, at hunden dejser om og tager en skraber i løbet af dagen ;o)

Han har for alvor en tænd/sluk knap.. Han er faktisk enormt ustresset for sin race.

Han sover sødt, når han er i ro, når han er vågen, skal der være gang i den..
    Sådan kan jeg godt lide en hund...

• #33   18. sep 2008 Jeg har kun en hund, i øvrigt ;o)

• #34   18. sep 2008 Når vi er inde og i ro - så sover eller hviler alle hundene. Til gengæld er de altid friske på træning, leg, gåture mv. Drengene kan også tage nogle gevaldige tumleture, men de foregår altid ude på græsplænen. De ved godt at tag-fat ikke er noget man skal lege rundt om spisebordet smiley

• #35   18. sep 2008 mine hunde siger heller aldrig nej til leg og heller ikke indenfor hvis de opfordret til det .. men det bliver de så ikke :-))

fruit batten en rigtig hund ser naturlig ud R

citat :mine er dog noget vilde kan springer gerne fra sofa til sofa på fuls skrue op på bordet i stuen for at rende rundt om buret osv osv

Hold da op - hvordan ser dit hjem så ud bagefter :-))

• #37   18. sep 2008 Tjaa jeg har nok en hund som I ville mene har det "dårlige" af 2 typer (men jeg synes jo det er fantatisk):

Hun er ofte smådoven (f.eks. skal morgen turen ikke være for lang, så gider hun ikke gå længere men smider sig ned for at få en lille lur).
    Og hun letter altså ikke røven fra gulvet bare fordi vi siger "gå tur" og står med snoren i hånden. Næ nej, man ved jo godt at der først skal jakke og sko på, så ingen grund til at rejse sig før tid.

Tilgengæld kan hun også være en værre bølle; finde ting at lege med hun ved hun ikke må lege med, stikke af, prøve at stjæle mad, mule andre hunde osv.

Men kedelig - jeg tror ikke jeg kender nogle Newfoundlændere der er kedelige!
    De er rimelig egenrådige og viser derfor tydeligt deres personlighed!

Så kan jeg lide en rolig hund? Jep

Kan jeg lide en kedelig hund? Nope

For mig er en kedelig hund, en virkelig velopdragen hund, der bare gør alt hvad ejeren beder den om, og sjældent tager initiativ til andet end lidt leg med sit legetøj....

Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige smiley

• #38   18. sep 2008 Christa, hvem vurderer hvad der er en passende indendørsleg?

Jeg har lige tænkt lidt over det, og jeg kan konstatere, at min nuværende hund er mindre aktiv indendørs end den gamle - faktisk er han aktiv på en helt anden måde.
    Men han bliver også behandlet på en helt anden måde.

Den gamle hund var en superaktiv hund, men som ikke blev trænet. Det vil sige, at dens energi blev udelukkende brugt til leg og sjov. Derfor gav det selvfølgelig noget mere gas til dagligt end det gør med Cassius, der bliver trænet stort set hver dag i forskelligt tidsinterval.

Det betyder ikke, at Cassius er en rolig hund - han er super aktiv og glad hund, der er i stand til at acceptere, hvis der ikke sker noget. Til gengæld har jeg aldrig oplevet han har været for træt til at sætte gang i noget mere eller i noget nyt, hvis lejligheden byder sig.

Han passer simpelthen perfekt ind her - han har aktivitetsbehov som vores gamle hund, men vi dækker det på en anden måde.

Det med at sove 18 timer i døgnet - det synes jeg også er meget... Og for hunde som mine er, ville det være et kompromis. Det ville jeg ikke byde dem.
    De ville blive tossede af det.

• #39   18. sep 2008 Jeg mener det er helt på sin plads - at hunden får lov til at slappe af -
    Det med at ha en vipsende rundt om sig hele tiden, er sq lige til at få en dårlig af.
    Jeg vil ikke ja det, her skal hunden bare slappe af.

• #40   18. sep 2008 Babett - du siger, at hunden får lov til at slappe af.

Min hund har skam valget - han kan bare gøre det. Men han har også valget ikke at gøre det.

Jeg kan godt tåle, at min hund viser initiativ og tilbyder mig at lege eller på anden måde være sammen.

• #42   18. sep 2008 Christa - jeg siger ikke, at min hund er mindre aktiv? Jeg siger, at han bliver stimuleret på en anden måde og derfor bruger sin energi anderledes end den første.

Jeg synes en rolig hund er dødkedelig, ja. En passiv hund, der ikke tager initiativ, synes jeg er kedelig, ja. En hund, der er overlydig synes jeg er kedelig, ja. Og jo, jeg kan god se forskel på en velstimuleret hund, der hviler efter strabadserne og en kedelig hund.

• #45   18. sep 2008 Det var da en uhyggelig negativ holdning at have til en ganske almindelig debat...

• #48   18. sep 2008 Christa, du synes diskussionen er tåbelig - er du så ikke sød at lade den ligge i stedet for at ødelægge tråden med irrelevant snak..

Hvem der er ordkløver her tror jeg ikke, der er tvivl om..

Back to topic...

• #49   18. sep 2008 Jeg vil da gerne byde ind med en "kedelig" hund.
    Emma har alle sine dage være stille, rolig og afslappet. Det ligger bare til hende og er ikke noget hun har lært af os.
    Vel kunne hun da pjatte mere rundt da hun var hvalp og unghund, men der har aldrig været "damp" over hende. Hun kan da godt få et flip og lege lidt med bamsen eller hvad hun nu finder, men det står kun på en ½ time så gider hun ikke det pjank mere.
    Hun har altid været glad for, at bruge næsen, så det er det vi koncentrere os mest om....hente og bringe lege gider hun overhoved ikke......hun har aldrig kunne se meningen i, at løbe efter en bold eller pind....det må vi selv hente for hun gør det ikke.
    Stod det til hende så kunne hun godt nøjes med 3 ' 15 min luftetur om dagen og så ellers råhygge i haven hvor hun betragter alle de andre......for hende....tossede hunde, der spunser rundt herude foran vores have efter pinde og bolde....hun har bestemt ikke lyst til at være med :o)

Jeg har det fint med, at hun er sådan.....men jeg kræver dog, at vi går lidt længere tid end hun har lyst til, men ellers så bestemmer hun selv løbet. ......og ja jeg syntes da i vores tilfælle, at en rolig hund er en god hund

• #50   18. sep 2008 Jeg har bestemt også på fornemmelsen at Emma er en god hund ;o)

Men - hvis du selv kunne skrue lidt op på gashåndtaget på hende, ville du så vælge at gøre det?

Og når du en gang skal have en ny hund, er Emmas aktivitetsniveau et, der skal være grundlaget for valget af hund?

• #52   18. sep 2008 Med en 4 1/2 årig knægt og 2 unge rotter i hytten,er her sgu aldrig roligt,før efter kl 21,når alle 3 har fået en hammer i hovedet..

Gal jeg nyder det.. GG

• #53   18. sep 2008 CH.....tjaaa....jeg må sige, at den tilbagelænet stil, som hun fører, passer meget godt til vores familie, som den er nu, med mandens sygdom taget i betragtning.....så jeg ville nok vælge ud fra det når vi skal have ny hund engang.
    Men da vi valgte hende, så vidste vi jo ikke hvordan hun ville blive eller hvordan vores liv ville blive....der er jo jagthund i hende så hun kunne sagtens ha blevet en værre krudtugle :o)...og var hun blevet det så ville det bestemt ikke have været et problem....jeg tilpasser mig fint både det ene og andet . Har jo førhen haft en schæfer blandning og en lab. blandning med krudt bagi OG 2 små børn ....alle sammen på samme tid, men det var jo også inden manden blev syg, så han var mere med i arbejdet.
    Og m.h.t Emma og gashåndtag....ja der findes 3 gear på hende. 1. og 2. og bak.......første gear bruges i 70 % af tiden og 2. i 10 %.....det er når hun finder et frisk harerspor. Bak er så de sidste 20 % og det er når hun har gået længere tid end de 15 min hun mener er rigeligt....så kæmper vi lidt om hvilken vej vil skal....hun vil gerne hjem ad smutvejen, hvor jeg mener vi skal tage omvejen. ....som regel benytter jeg mig af mit hemmelige våben for, at få hende med. Jeg siger bare " se musen"....den hopper hun på hver gang og så kommer hun i 2 gear *GG*

• #54   18. sep 2008 vores skal være rolige indenfor... men udenfor må de da gerne være aktive...

det kommer lidt an på situationen.... er der træning, ja så skal der være aktivitet... men sidder vi og nyder vores kaffe på terrassen, må de gerne være rolige... meeen de må også gerne lege sammen...

indenfor gider jeg ikke en masse larm og urolighed...

er en hund rolig ,i min term , er det er en go hund....
    rolig, for mig, er ikke det samme som doven / lad.... men en hund der hviler godt i sig selv... smiler

• #55   18. sep 2008 Spændende tråd smiley
    Kan se folk går meget op i hvordan man deffinerer "rolig". Men lige så vigtig er det vel hvad man finder "god".
    For mig er en rolig hund en god hund ja smiley
    Men respekterer at andre hellere vil have en hund der kan sætte fodaftryk på loftpanelerne.

Jeg er klart tilhænger af at hunden kan finde ud af at slappe af, tage en skraber, sove længe en morgen osv. Ligesom jeg selv kan finde på.
    Jeg gider ikke en hund der kravler på væggene. Den ville slet ikke passe ind til mit temperament.
    Når jeg vil gå tur, træne, lege osv. skal den være med på det - når jeg vil slappe af, så er det dagsordnen (med mindre den får mig overtalt til andet selvfølgelig) smiley
    At min Mynte så er så rolig pt, at havde hun en pegefinger så ville jeg få den hver gang jeg finder snoren frem. Men når man først kommer ud, og især hvis det er med andre hunde og med leg/træning indblandet - så vil hun jo ikke med hjem igen smiley
    Det kan jeg godt lide - en hund der kan holde til mere, men som kan nøjes med mindre smiley

• #56   18. sep 2008 Ginne...he he...ja pegefingeren ville jeg bestemt også få herhjemme, hvis jeg gør antræk til for mange eller for tidlige lufteture :o))
    Emma har et princip, at hun går ikke ud før efter kl 10......alt før det bliver gennemført under store protester fra hendes side og hun kan da godt præstere, at gå hele turen uden at tisse en eneste gang......hun skal nok bestemme hvornår hun tænger til, at tisse og det er først efter kl 10 *G*

• #57   18. sep 2008 Kommer dælme an på hvad man mener med rolig hund. Jeg synes jo selv Reiki er ganske rolig, mens min mor finder ham voldsom stressende.

Han springer altid op og er KLAR når snoren findes frem, han er altid frisk på at lave noget og er helt med på en 2 timers gåtur osse selvom han har lavet noget for 1 time siden.
    Men når vi så kommer hjem, så slapper han af, og ligger oftest bare og sover eller kommer lige hen og nusser lidt indimellem.

Ok, 2-3 dage uden aktivitet så er han så heller ikke rolig mere. Så render han en i hælene og siger NUUUUUUU skal det altså være :o)

• #58   19. sep 2008 Kirsten min hund har faktisk tilpasset sig vores liv rigtig godt.

Om morgenen og om formiddagen, der sover han - han ved, at der gider ingen af os at lave noget med ham.
    Om eftermiddagen sker der flere ting i huset, og der er han også aktiv. Ikke at han farer forvildet rundt, men han er med, frisk, glad og klar på, hvad der kan tilkomme ham.

Om eftermiddagen bliver han også småtrænet lidt - nok noget, han mest forbinder med god leg. Hvis han ikke bliver småtrænet, så kommer han selv og tilbyder sig - afleverer noget legetøj, han mener skal bruges.

Hvis han er understimuleret, så finder vi ud af det. Så kommer han slæbende med alskens ting, han kan finde, som han udemærket ved, vi vil give ham en reaktion på - sko, sokker, whatever. Han ødelægger ikke noget, så vi betragter det som kommunikation.
    Han sætter sig og stirrer... og stirrer... Og kigger man på ham, så ER han strøget - ud at hente legetøj.

Vi har jo valgt en hund af brugslinjer - og med kommer også et øget behov for stimulans og et generelt øget aktivitetsbehov og -niveau for hunden.
    Og ligesom god og rolig har været ord, der er søgt en definition på her i denne tråd, kan jeg se, at der også er behov for at fjerne lighedstegnet mellem aktiv og vild.

Jeg har ikke en hund, der i min definition løber på væggene - men den ville gøre det, hvis vi ikke var gode til at give ham det, han har brug for. Vi kan tænde og slukke ham som det passer os, men det kræver at det grundlæggende er i orden - for mangler han stimulans, så bliver han ved med at tilbyde sig.
    Gør han ikke, så veksler han mellem hvile og leg om eftermiddagen.

Om aftenen - ja, den er egentlig som om eftermiddagen, når vi er hjemme.

En stresset hund har jeg ikke. Men det ville jeg have, hvis han ikke fik lov at lave en masse - heriblandt gasse helt ud en gang i mellem.

Kommentér på:
Rolig hund = god hund?

Annonce