Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg gøre?
Nu har vi lige talt om det med børn og hunde, og kom til at tænke på at spørge jer om hvad jeg kan gøre for at lære Lilly at acceptere børn.
Da jeg ingen børn har, er hun selvfølgelig ikke vokset op med dem. Det har så resulteret i at hun ikke kan lide størrer børn.
De små er der intet med, da hun er vant til min søsters to små. Men kommer der nu nogle store børn hen til hende begynder hun at gø og kan finde på at snappe ud efter dem. Hun har aldrig bidt, kun markeret.
Det er især hvis de vil hen til hende for at kæle eller løfte, at hun stikker af fra dem, og stopper de ikke er det hun begynder med at gø. Plejer at bede børnene om at lade hende være, med mindre hun kommer til dem, men ville gerne at Lilly lærte at acceptere børnene.
Har spurgt til hundetræning, men der var ingen brugbare råd at hente.
Har I nogle forslag til hvad jeg kan gør? Øvelser eller andet? Det ville være dejligt at få det på plads før det bliver en grim vane.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
apr 2005
Følger: 67 Følgere: 67 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 2.136
Jeg kan huske da Bella var baby hvalp, der var der en tumling der løftede hende og gav slip så hun faldt ned på asfalten.
Jeg tænkte... nå ja nu kan hun så ikke lide børn.
Der gik noget tid og hun var lidt utryg overfor børn. Vi har nemlig ingen børn i min familie og jeg har ikke selv. Så hun er heller ikke vokset op med det.
Men heldigvis er der en masse søde børn her i kvarteret, som synes at hun var dejlig, og de havde tålmodighed til at hun kunne lære at børn er anerledes end voksne.
Der har da lige været et par af dem, jeg måtte ta fat i og sige at det måtte de ikke... men ellers har hun stille og roligt vænnet sig til dem, og kan sagtens klare en hel børnflok der råber og løber.
Mit råd ville være, at finde nogle af de mere stille børn som selvfølgelig gerne vil hilse på Lily, og så sætte dig ned på hug sammen med børnene, og tale stille. De skal jo også lære at vise hunden med hundesprog, at de ikke vil noget ondt. Så det gælder om, at de ikke må se Lily i øjnene, men sidde stille med hånden fremme.
Det tager sikkert tid. Men hun skal bare finde ud af, at børn bevæger sig anerledes og gør iventet ting.
Pøj pøj med det
apr 2005
Det med godbidder er også prøvet. Hun tager forsigtigt godbidden fra dem og stiller sig så op og gør af dem bagefter
apr 2005
Jeg har altid godbidder i lommen, så børnene kan få lob at give hende en komando, som hun skal udføre. ELLER bare prøve at give hende den.
apr 2005
Når du siger at hun gøer af dem. Gør hun også det, når de sidder stille og slet ikke giver hende opmærksomhed?
apr 2005
Synes det er så underligt...
apr 2005
Tja hvad kan man så finde på. Det eneste der er at gøre, er vel at hun tilbringer så meget tid med dem, at hun til sidst finder ud af, at de ikke gøre hende noget.
apr 2005
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.332
Men bortset fra det, så har han ingen problemer med børn. Han er generelt lidt menneskesky, så han vælger 100% selv om han vil hilse. Indendørs vil han kun hilse på folk, som han kender.. Andre gør han af..
apr 2005
okt 2004
Det er så irriterende at skulle have et øje på hunden hele tiden..
Det er jeg nødt til når min brors unger er der.. Den ældste og den yngste er nu ok, men hende tøsen.. *grrrr*
Men jeg holder konstant øje, og følger efter hvis hun går efter Gilbert, for han skal dæleme ikke have skideballe for at forsvare sig hvis hun er en satan over for ham.. Og når han nu i forvejen er menneskesky, så skal han bare ikke have nogle dårlige oplevelser...
Og så har hen jo heldigvis ikke en størrelse, der gør at nogen vil slæbe rundt på ham *gg*
Men ellers kan jeg også kun sige at det gælder om at finde nogle søde unger, der vil lege lidt med hunden, og samtidig lytte til hvordan de skal lege med hende, så skal det såmænd nok gå *ss*
apr 2005
Så er det jo først at hunden bliver bange..
okt 2004
Hun er så provokerende. 8 år gammel.. Men hun har nu været sådan så længe jeg har kunnet huske..
Og dem skal vi holde jul med... Nå, men heldigvis kan Gilbert da få nogle pauser inde på mit værelse..
Og jeg holder øje hvert sekund..
Kan være at jeg skal vise hende Gilberts tænder, og forklare hende at de snildt kan snuppe hendes næse, hvis hun bliver ved med at drille...
Nå, det virker nok ikke.. men alligevel et forsøg værd *gg*
apr 2005
apr 2005
apr 2005
Tak alle sammen.
feb 2005
Følger: 43 Følgere: 42 Emner: 52 Svar: 1.500
apr 2005
B&J: Lillys gøen er ikke leg, det kan jeg se.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.303
Det er lidt underligt, at lilly er bange for større børn. Jeg kunne forstå hvis hun var bange for små, for de er de mest utilregnelig. Men du siger dog, at hun godt kan li din lillebroder som er 13 år. Jeg syntes at det er svært, at give et råd ud over de råd som allerede er kommet. Måske syntes hun at de virker dominerende. Deres kropsprog er jo anderledes end voksnes og det er også anderledes end små børns.
Men du ved jo godt, at dem som ingen interresse viser en hund, gør hunden usikker. Det er et tegn på dominans, hvis man ignorere en hund.
Og til dig Belinda.....din broder må da se at få skik på sit barn. Jeg får kuldegysninger af, at tænke på, hvad der kan ske, hvis hun ikke snart hører efter. Hun er jo en stor pige, som sagtens kan forstå, at man ikke må jagte en hund eller slå den.
Hvis ikke hun holder op, så må du sige til hende, at hun ikke er velkommen hos jer så længe hun ikke kan finde ud af, at høre efter.
Jeg kan fortælle, at jeg har selv stået i sådan en situation, hvor det bare endte galt. Det var min gamle hund, som bed en dreng. Han mente at man skulle slå hunden over i hovedet med alt muligt og da han en dag knaldede en stor plastiklastbil med fulde kraft ned oven i hundens hovede, ja så snappede den ham i læben.
Så var den en møjhund og jeg ved ikke hvad, mente moderen....ja selvfølgelig fik hunden skylden.
Så derfor er jeg meget streng med, hvordan de børn, som kommer her, behandler hunden. Og jeg pakker ikke noget ind, for hvis forældrene ikke siger noget til deres børn, så gør jeg.
nov 2004
Følger: 43 Følgere: 45 Hunde: 5 Emner: 37 Svar: 1.320
Efterhånden som børnene bliver ældre, bliver lemmerne og kroppen længere og hovedet mindre (mere passende i størrelse i forhold til kroppen). Efterhånden som børnene vokser får ansigterne også mere karakter og det barnlige udseende og udtryk svinder.
De små børn har kluntede bevægelser ligesom hvalpe. Større børn får i en periode svært ved at styre de længere lemmer(armene rækker pludseligt længere end de tror o.s.v.) Man oplever ofte, at børnene pludseligt bliver mere klodsede og vælter ting på bordet, falder over deres egne ben m.m.
Når børnene nærmer sig puberteten og i puberteten, er de jo selv meget usikre på deres status (ikke rigtigt voksen, ikke rigtigt barn) Denne ”usikkerhed” fornemmer mange hunde og bliver derved usikre overfor ”pubertetsbørnene”. Derudover ændrer børnenes duft sig jo p.g.a hormonerne, der begynder at rase i deres krop.
Hvis man ser på disse forskelle på små og større børn, er det måske ikke helt så uforståeligt, at mange hunde fint acceptere små børn, men bliver utrygge overfor større børn.
Rigtigt godt forslag, at bruge megen tid på at færdes med Lilly på steder, hvor der er mange børn og lad det endeligt foregå i hendes tempo – hold betryggende afstand og vis hende med hele din holdning og dit kropssprog, at der ikke er fare på færde, at hun er tryg hos dig og endeligt ros og lækre godbidder, når hun viser ro og beherskelse. Og husk endeligt ikke trøste/ynke, så forstærker du bare hendes tro på, at der er noget at være bange for.
Super, at du har allieret dig med din søsters børn. Måske kan du bruge følgende forslag til træningen med Lilly og din brors børn.
Start med, at de fuldstændigt ignorer Lilly – lader som om, hun slet ikke er der. Få dem f.eks. til at sætte sig på gulvet og placer nogle rigtigt lækre godbidder i nærheden af dem, men alligevel på sikker afstand. Hvis/når Lilly nærmer sig, skal de stadigt ignorere hende totalt, ikke se på hende eller tale til hende.
Placer efterhånden godbidderne tættere og tættere på børnene, som stadigt ignorer hende. Når Lilly efterhånden har fundet ud af, at hun kan komme ret tæt på dem uden risiko, så lad børnene sidde med en lækker godbid i udstrakt håndflade og arm med krop og ansigt drejet væk fra Lilly.
Når Lily flere gange har vist, at hun tør tage godbidden, så lad børnene holde godbidden tættere og tættere på sig, men stadigt med ansigtet vendt væk fra hende.
Efterhånden skulle Lilly gerne blive så sikker, at børnene stille og roligt kan begynde at stryge hende lidt på hals eller bryst. Vent med hoved og ryg (dette er for hunden dominansområder).
Husk masser af tålmodighed og ekstra lækre godbidder, giv Lilly al den tid, hun har brug for og træn ikke for lang tid af gangen. Vær også sikker på, at børnene forstår, at Lilly er utryg/bange og hvor vigtigt det er, at de fuldstændigt ignorerer hende og forholder sig helt rolige og afslappede.
Start træningen med et barn ad gangen og til sidst med begge børn.
Held og lykke, er sikker på, at med masser af tålmodighed og træning skal Lilly nok lære at overvinde sin utryghed/angst overfor større børn :o)
apr 2005
Tak.
Hvad skal jeg gøre?