1.110 visninger
|
Oprettet:
Tavle på hund kontra ingen tavle {{forumTopicSubject}}
Jeg har en blandingshund, og for mig betyder det ikke det store om der er papirer på eller ej.
Jeg fornemmer dog at her på HG skal blandingshunden hele tiden stilles op mod en hund med tavle. Jeg mener ikke tavlen er vigtig med mindre man vil udstille eller avle, det er der så andre der mener den er.
Min påstand er at en tavle ikke garanterer at hunden bider eller får sygdomme. (Jeg ved godt at nogle racer har en tendens til arvelige sygdomme).
Desuden mener jeg at min blandingshund kan være en lige så god, kærlig, lærenem og klog hund som en med tavle.
Jeg provokerer nok lidt, sådan er jeg bare.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Og at jeg kan få min hund træniet i politihundeforeningen.. da tavlen er et krav man stiller...
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
* viden om, at din hunds forældre og forfædre overholder racestandarten
* viden om at din hunds forældre og forfædre er tjekket for racens arvelige sygdomme
* Har en bindende kontrakt på, at du får hvad du betaler for
* Avler står til ansvar for avlen, fejler hunden noget der forringer kvaliteten får du kompensation (alt efter hvad hunden fejler)
* Mulighed for selv at tjekke forældre og forfædres resulteter i både sundhed, brugsprøver og udstilling.
Med en blanding/tavleløs har du avlers ord og ikke meget andet..
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
Jeg kan sige hvorfor min den næste skal være med tavle.
Udover jeg gerne vil udstille som kommer i anden række, så ønsker jeg mig en sund og rask hund. Den garanti er der ikke mange der kan give ved blandingshunde, da de sjældent ønsker at bruge de penge inden avl.
Altså få deres tæve og evt. hanhund tjekket for diverse genetiske skavanker.
Jeg ved udmærket at der sagtens kan ske noget med tavle, men jeg har kunne gøre mit til at få alt tjekket igennem ved både, mor-far og meget længere tilbage.
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 3 Emner: 775 Svar: 6.115
Ida har jeg tavle på, netop fordi jeg vil på udstilling og evt div prøver med hvis hun egner sig. Og det giver mig også en tryghed, at jeg ved hvad der ligger bag hende
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
"Min påstand er at en tavle ikke garanterer at hunden bider eller får sygdomme. (Jeg ved godt at nogle racer har en tendens til arvelige sygdomme).
Desuden mener jeg at min blandingshund kan være en lige så god, kærlig, lærenem og klog hund som en med tavle."
Men det, du glemmer er, at uden en tavle kan du ikke vide noget som helst om, hvordan forfædrene har klaret sig sundhedsmæssigt, mentalt, udstillingsmæssigt og brugsmæssigt.
En tavle er intet værd hvis man ikke bruger den. At købe en hund, der har tavle, uden at sætte sig ind i linjerne bag og finde ud af, om de repræsenterer det, man skal bruge hunden til, er (næsten) meningsløst. Når der står NÆSTEN er det fordi, man i det mindste er sikret en sundhedsstatus på arvelige sygdomme hos de fleste racer, et udstillingsresultat, så man ved, at hunden ligner den race, den er. Men det er også det hele.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
De folk der vælger tavlen til, gør det af helt andre grunde. f.eks. at de har forelsket sig i en bestemt race, og derfor ønsker deres hund skal ligne mest muligt idealet de holder så meget af, både af udseende, brugsegenskaber og temperament. Klubbens hjælpsomhed og store erfaring og tilbud som følger med i købet. Og for at tjekke den kommende hunds linier og gener tilbage, så man i det mindste kan sorterer fra og til, hvis man kender til noget negativt eller positivt om disse
aug 2006
Man har ikke gjort sit arbejde.. Og så må man jo tage konsekvensen ;o)
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
feb 2006
Har tit set på rasmus og tænkt, smuk er han, men hvad er der bag dig, knægt *s*
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Men provokeret, så skal du altså komme med nogle lidt mere sindsoprivende postulater *S*.
okt 2004
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 293 Svar: 3.478
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 611
Hvis man via tavlen kan se om den pågældende hund har de racerelateret arvelige sygdomme, hvorfor er der så, så mange af f.eks. schæfere med hoftedysplasiD, de burde da være sorteret fra så.
okt 2004
aug 2006
Der er nemlig avlstrestriktioner - hvilket der ikke er, hvis man avler uden tavle. Der skal man slet ikke tjekke, om hunden har HD eller ej før man avler.
aug 2006
feb 2006
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
okt 2004
maj 2007
Det har man da også med en blandingshund.
Man har da lov at gå hvis man ikke kan lide det man ser.
Som barn kendte mine forældre nogle hvor konen opdrættede Golden Retriever og Yorkshire Terrier. Var der nogen der snød med papirerne, så var det hende, og de var med tavler fra DKK.
aug 2006
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 490 Svar: 3.308
Noget ved denne sætning for mig til at tænke på børnehaven.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Og i mit tilfælde, jeg ville aldrig købe uden tavle. De konkurrencer jeg vil deltage i, kræver en stambog. Det er konkurrencer på højt plan.
Og min hund skulle meget gern blive jagtchampion, og jeg ved han har egenskaberne. Så bliver han det ikke, er det ikke hundens skyld, så er det mig der har trænet forkert.
For evnerne, de er der, og det ved jeg fordi han har tavle
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 810
Men med henblik på avl, mener jeg, at en seriøs avler har mulighed for at tjekke at der ikke opstår indavl (som netop kan være en forstærket årsag til sygdomme) hvis hunden har tavle.
Jeg har absolut intet mod en blandings hund, de kan være ligeså hengivne som en med tavle, men der er ingen garanti for, at den ved en eventuel parring fører nogle dårlige gener med sig.
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 490 Svar: 3.308
Hvis man via tavlen kan se om den pågældende hund har de racerelateret arvelige sygdomme, hvorfor er der så, så mange af f.eks. schæfere med hoftedysplasiD, de burde da være sorteret fra så.
Du ikke på tværs, du har bare ikke sat dig nok ind i tingene
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
maj 2007
Uddyb børnehave.. det jeg skriver er fakta, du kendte hende ikke.
Jeg har en kollega der har fået aflivet 5 schæfere med hoftedysplasi, de sidste 10 år.
jan 2006
Jeg ved at schæferen har en tendens til HD / AD - men andre sygedom ved jeg ikke noget om og kan ej heller finde oplysninger på dette..
Så hvad er det for avlige sygedomme som findes...
jun 2005
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 810
aug 2006
Jeg vil sige, at får man fem på ti år, så har man enten været UALMINDELIGT heldig eller UALMINDELIGT naiv ;o)
jan 2006
Der står ingen tig ved schæferhunden.. på hundeweb. - det eneste der står er om hunden er fotograferet for HD / AD og hvilken grad..
Andet står der ikke under syggdomme...
maj 2007
Ja der var papirer på.
Det er muligt hun har været naiv, men hun havde det også sådan, der var papirer på så var alt godt.
Desuden så svarer jeg Mark.
Jeg ville da også få en hund med papirer hvis jeg ville noget mere seriøst med min hund. Iøvrigt er det ikke ret længe siden jeg sagde til nogle begyndteder spurgte omm ikke Zisca skulle parres, at Zisca ikke skal have hvalpe, fordi så bliver der for meget blanderi af racer, og det er synd. Men jeg elsker min hund lige meget om den er med tavle eller ej. Med mindre det står direkte vil jeg ikke kunne se i papirerne om hunden er sygdomsfri eller ej. Det skal vel heller være en videnskab at købe hund.
jun 2005
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Jeg har haft flere schæferhunde og ikke én eneste med HD. Men HD er altså heller ikke udelukkende et spørgsmål om arv, men også et spørgsmål om miljø - foder fx.
jan 2006
Det er står på hundeweb - det er jo et krav til de forskellige racer - hvad hunden skal undersøges for - og så skal resultatet sendets til DKK:.
Men man kan da sagens lade vær med at undersøge disse ting, uden problemer..
Og så er det ikke en bønne værd.. det er kun noget vær hvis et undersøgelses resultat bliver sendt ind, så det kan blive registreret under hundens stb.nr.
jun 2005
Ved andre racer øjenlyses der, mentaltestes, testes for patella og hvad har vi - før de kan acvlsgodkendes.
Der er naturligvis andre sygdomme der ikke testes for, men der er det jo om at få dyrlæge papirer vist af opdrætter hvis man er i tvivl om hundens gennerelle sundhedstilstand?
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 214
Men jeg må sige efter at ha´ deltaget/læst i flere af den her slags tråde, er der da noget der har rykket sig en smule.
Jeg måtte (for 13 år siden) lade min rottweiler aflive pga. HD, og jeg ville aldrig, i dag, turde at købe en stor hund uden tavle, for netop så vidt muligt at undgå den sygdom.
Jeg har en lille hund nu, og de kan selvfølgelig også sagtens fejle div. ting, men jeg kender ikke til dem, og har aldrig oplevet nogen små hunde i min omgangskreds, fejle andet end ting der rimeligt let kan helbredes. Og skulle det , gud forbyde, ske for min lille hund, så har jeg tegnet en sygeforsikring, så det i hvert fald ikke bliver økonomien der står i vejen for hendes helbred/fremtid.
Føler mig ret godt sikret !
Tavle på hund kontra ingen tavle