{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.110 visninger | Oprettet:

Tavle på hund kontra ingen tavle {{forumTopicSubject}}

Jeg har en blandingshund, og for mig betyder det ikke det store om der er papirer på eller ej.
Jeg fornemmer dog at her på HG skal blandingshunden hele tiden stilles op mod en hund med tavle. Jeg mener ikke tavlen er vigtig med mindre man vil udstille eller avle, det er der så andre der mener den er.

Min påstand er at en tavle ikke garanterer at hunden bider eller får sygdomme. (Jeg ved godt at nogle racer har en tendens til arvelige sygdomme).
Desuden mener jeg at min blandingshund kan være en lige så god, kærlig, lærenem og klog hund som en med tavle.

Jeg provokerer nok lidt, sådan er jeg bare.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tavle på hund kontra ingen tavle
  • #1   8. sep 2008 Jeg har tavle på mine hunde, og det er bla. fordi at jeg kan føle med i hvad der forgår indefor den race som jeg nu har..

Og at jeg kan få min hund træniet i politihundeforeningen.. da tavlen er et krav man stiller...

• #2   8. sep 2008 Med tavle får du:

* viden om, at din hunds forældre og forfædre overholder racestandarten
    * viden om at din hunds forældre og forfædre er tjekket for racens arvelige sygdomme
    * Har en bindende kontrakt på, at du får hvad du betaler for
    * Avler står til ansvar for avlen, fejler hunden noget der forringer kvaliteten får du kompensation (alt efter hvad hunden fejler)
    * Mulighed for selv at tjekke forældre og forfædres resulteter i både sundhed, brugsprøver og udstilling.

Med en blanding/tavleløs har du avlers ord og ikke meget andet..

• #3   8. sep 2008 Jeg tror ikke at ret mange herinde mener at hunde uden tavle ikke er gode, kærlige, lærenemme og kloge hunde.

Jeg kan sige hvorfor min den næste skal være med tavle.
    Udover jeg gerne vil udstille som kommer i anden række, så ønsker jeg mig en sund og rask hund. Den garanti er der ikke mange der kan give ved blandingshunde, da de sjældent ønsker at bruge de penge inden avl.
    Altså få deres tæve og evt. hanhund tjekket for diverse genetiske skavanker.
    Jeg ved udmærket at der sagtens kan ske noget med tavle, men jeg har kunne gøre mit til at få alt tjekket igennem ved både, mor-far og meget længere tilbage.

• #4   8. sep 2008 Jeg har ikke tavle på Rasmus, hvilket jeg har fortrudt. Jeg kan nemlig ikke gå på udstilling/spor og andre brugsprøver med ham.

Ida har jeg tavle på, netop fordi jeg vil på udstilling og evt div prøver med hvis hun egner sig. Og det giver mig også en tryghed, at jeg ved hvad der ligger bag hende

• #5   8. sep 2008 Tina, jeg er fuldstændig enig i hele dette afsnit:

"Min påstand er at en tavle ikke garanterer at hunden bider eller får sygdomme. (Jeg ved godt at nogle racer har en tendens til arvelige sygdomme).
    Desuden mener jeg at min blandingshund kan være en lige så god, kærlig, lærenem og klog hund som en med tavle."

Men det, du glemmer er, at uden en tavle kan du ikke vide noget som helst om, hvordan forfædrene har klaret sig sundhedsmæssigt, mentalt, udstillingsmæssigt og brugsmæssigt.

En tavle er intet værd hvis man ikke bruger den. At købe en hund, der har tavle, uden at sætte sig ind i linjerne bag og finde ud af, om de repræsenterer det, man skal bruge hunden til, er (næsten) meningsløst. Når der står NÆSTEN er det fordi, man i det mindste er sikret en sundhedsstatus på arvelige sygdomme hos de fleste racer, et udstillingsresultat, så man ved, at hunden ligner den race, den er. Men det er også det hele.

• #7   8. sep 2008 Tina-> jeg tror de færeste er uenig med dig i at et stykke papir ikke sikre nogen fuldstændig, og kærlighed og at holde af, lærervillighed osv. så absolut intet har med tavlen at gøre.
    De folk der vælger tavlen til, gør det af helt andre grunde. f.eks. at de har forelsket sig i en bestemt race, og derfor ønsker deres hund skal ligne mest muligt idealet de holder så meget af, både af udseende, brugsegenskaber og temperament. Klubbens hjælpsomhed og store erfaring og tilbud som følger med i købet. Og for at tjekke den kommende hunds linier og gener tilbage, så man i det mindste kan sorterer fra og til, hvis man kender til noget negativt eller positivt om disse smiley

• #9   8. sep 2008 Det er et spørgsmål om accept. Køber man uden tavle, synes jeg man fraskriver sig sin ret til at klage over arvelige temperamentsmæssige problemer og arvelige sundhedsmæssige problemer.

Man har ikke gjort sit arbejde.. Og så må man jo tage konsekvensen ;o)

• #10   8. sep 2008 altså hvis jeg skulle ha hvalpe eller sådan ville jeg da ha tavle, men ellers ikke , men det nok også fordi jeg ikke har oplevet der har været noget galt med mine hunde uden tavle , måske man lære a det en dag :).. og det med at kende forfædre er ikke lige min lidenskab smiley

• #12   8. sep 2008 en uden tavle aner man jo ikke hvad der er i, indavl f.eks.
    Har tit set på rasmus og tænkt, smuk er han, men hvad er der bag dig, knægt *s*

• #13   8. sep 2008 Jeg er træt af at det altid skal fremhæves, at "min blandingshund kan være en lige så god, kærlig, lærenem og klog hund som en med tavle." Jeg tror aldrig der er nogen der har påstået andet. MEN, arvelige sgdomme og temperament er en helt anden sag. Hvis jeg køber en blandingshund, hvem kan så være 100% sikker på hvad der er i den? Og hvis den er renracet, kan det kun ske med to forældre der har tavle, og det er vel kun fordi de ikke kan avlsgodkendes at hvalpene er tavleløse.
    Men provokeret, så skal du altså komme med nogle lidt mere sindsoprivende postulater *S*.

• #14   8. sep 2008 det med ikke at vide hvad der i , det bekymre ikke mig da jeg jo har valgt en blandingshund GG smiley

• #15   8. sep 2008 jeg er også ligeglad med om hunden har tavle eller ej

• #16   8. sep 2008 Må jeg så være lidt på tværs igen....
    Hvis man via tavlen kan se om den pågældende hund har de racerelateret arvelige sygdomme, hvorfor er der så, så mange af f.eks. schæfere med hoftedysplasiD, de burde da være sorteret fra så.

• #17   8. sep 2008 men jeg tror da også at min næste hund eller det ved jeg , skal være med tavle da jeg gerne vil ha en fransk smiley men jeg tænker også bare nu når de med tavle, så kan det jo nemt være hvalpefabrikker, ikke fordi en blanddingshund ikke kan det men .

• #18   8. sep 2008 Tina - det er jo netop det, de bliver ;o)

Der er nemlig avlstrestriktioner - hvilket der ikke er, hvis man avler uden tavle. Der skal man slet ikke tjekke, om hunden har HD eller ej før man avler.

• #21   8. sep 2008 Line - du har jo muligheden for at vælge opdrætter helt frit ;o)

• #22   8. sep 2008 Jeg ville nu mere mistænke "opdrætter" som avler uden tavle, for fabrikker, end opdrætter som avler med.

• #23   8. sep 2008 Jeg håber da også at hvis man vælger at købe hund med tavle, så får man besøgt en masse opdrættere, og vælger ud efter hvad man mener er det bedste for lige netop dig og hunden. Jeg vil da også have en med som måske kan se nogen advarselslamper hvis jeg ikke selv kan. Jeg tager også på udstillinger og får talt med en masse opdrættere

• #24   8. sep 2008 ja det har du jo helt ret i smiley men kender jo ikke de gode steder:)

• #25   8. sep 2008 CH
    Det har man da også med en blandingshund.
    Man har da lov at gå hvis man ikke kan lide det man ser.

Som barn kendte mine forældre nogle hvor konen opdrættede Golden Retriever og Yorkshire Terrier. Var der nogen der snød med papirerne, så var det hende, og de var med tavler fra DKK.

• #26   8. sep 2008 Tina, skriver jeg, at man ikke har? Jeg svarer blot på spørgsmålet...

• #27   8. sep 2008 Som barn kendte mine forældre nogle hvor konen opdrættede Golden Retriever og Yorkshire Terrier. Var der nogen der snød med papirerne, så var det hende, og de var med tavler fra DKK.

Noget ved denne sætning for mig til at tænke på børnehaven.

• #28   8. sep 2008 Din blandingshund er da lige så god, som en med tavle. Men du fraskriver dig nogle ting, som du ikke kan.Som andre skriver, kender du formentlig ikke forældrenedyrenes sundhedsstatus. Og det er en væsentlig ting. Du ved heller ikke hvordan temperamentet bliver, og hvad du kan forvente. Det gør vi der har hund med tavle. Vi ved hvor stor vi kan forvente hunden bliver, og vi ved hvad vi kan forvente temperament mæssigt. Og vi ved hvordan hunden kommer til at se ud.
    Og i mit tilfælde, jeg ville aldrig købe uden tavle. De konkurrencer jeg vil deltage i, kræver en stambog. Det er konkurrencer på højt plan.
    Og min hund skulle meget gern blive jagtchampion, og jeg ved han har egenskaberne. Så bliver han det ikke, er det ikke hundens skyld, så er det mig der har trænet forkert.
    For evnerne, de er der, og det ved jeg fordi han har tavle

• #29   8. sep 2008 Jeg tror nu, der altid vil være brodne kar imellem avler med tavle eller uden. Dér kan man aldrig være sikker.

Men med henblik på avl, mener jeg, at en seriøs avler har mulighed for at tjekke at der ikke opstår indavl (som netop kan være en forstærket årsag til sygdomme) hvis hunden har tavle.

Jeg har absolut intet mod en blandings hund, de kan være ligeså hengivne som en med tavle, men der er ingen garanti for, at den ved en eventuel parring fører nogle dårlige gener med sig.

• #30   8. sep 2008 Må jeg så være lidt på tværs igen....
    Hvis man via tavlen kan se om den pågældende hund har de racerelateret arvelige sygdomme, hvorfor er der så, så mange af f.eks. schæfere med hoftedysplasiD, de burde da være sorteret fra så.

Du ikke på tværs, du har bare ikke sat dig nok ind i tingene smiley

• #31   8. sep 2008 Line, indenfor DKK er der også et begreb der hedder matadoravl, sådan så man ikke avler alt for meget på en enkelt hund. Og man kan se lige præcis hvor mange hvalpe hver enkelt hund har fået. Og et besøg hos en opdrætter afslører hurtigt om det er en fabrik, hvis man ser sig godt for.

• #32   8. sep 2008 Mark
    Uddyb børnehave.. det jeg skriver er fakta, du kendte hende ikke.

Jeg har en kollega der har fået aflivet 5 schæfere med hoftedysplasi, de sidste 10 år.

• #33   8. sep 2008 Hvad er alvlige sygdomme, som man kan se hvilket led det kommer far..

Jeg ved at schæferen har en tendens til HD / AD - men andre sygedom ved jeg ikke noget om og kan ej heller finde oplysninger på dette..

Så hvad er det for avlige sygedomme som findes...

• #34   8. sep 2008 Mogens - andre end schæferhunde avles med stamtavle, og de hunde har arvelige sygdomme også ...?

• #35   8. sep 2008 Hulsgaard's Babett - du kan, hvis du kender hundens registereingnummer taste den ind i hundeweb og under sundshedsinformationer se, hvilke ting hunden er blevet tjekket for - øjen - pl - m.v.

• #36   8. sep 2008 TIna, at det er schæfere sige ingenting. Havde de tavle? Og havde hun brugt tavlen til at undersøge anerne eller regnede hun bare med, at når man har en tavle, så er alt godt?

Jeg vil sige, at får man fem på ti år, så har man enten været UALMINDELIGT heldig eller UALMINDELIGT naiv ;o)

• #37   8. sep 2008 Nina - Gammel *ælling *

Der står ingen tig ved schæferhunden.. på hundeweb. - det eneste der står er om hunden er fotograferet for HD / AD og hvilken grad..

Andet står der ikke under syggdomme...

• #38   8. sep 2008 CH
    Ja der var papirer på.
    Det er muligt hun har været naiv, men hun havde det også sådan, der var papirer på så var alt godt.

Desuden så svarer jeg Mark.
    Jeg ville da også få en hund med papirer hvis jeg ville noget mere seriøst med min hund. Iøvrigt er det ikke ret længe siden jeg sagde til nogle begyndteder spurgte omm ikke Zisca skulle parres, at Zisca ikke skal have hvalpe, fordi så bliver der for meget blanderi af racer, og det er synd. Men jeg elsker min hund lige meget om den er med tavle eller ej. Med mindre det står direkte vil jeg ikke kunne se i papirerne om hunden er sygdomsfri eller ej. Det skal vel heller være en videnskab at købe hund.

• #39   8. sep 2008 mogens - Nej (eller jo hvis de feks er testet for øjensygdomme eller andet), men ANDRE racer bliver testet for deres svagheder og arvelige sygdomme - eller mentaltestes feks.

• #40   8. sep 2008 Der gøres netop meget indenfor schæferhundeverdenen for at komme HD til livs - derfor er det jo også et krav, at der røntgenfotograferes. Derudover skal hundene jo altså avlskåres og i dag kræves der faktisk også DNA-test, så man har en sikkerhed for, at forældredyrene er dem, der påstås. Så Tina, det lyder godt nok utroligt med 5 hunde med HD på ti år..
    Jeg har haft flere schæferhunde og ikke én eneste med HD. Men HD er altså heller ikke udelukkende et spørgsmål om arv, men også et spørgsmål om miljø - foder fx.

• #41   8. sep 2008 Nina - Gammel *ælling *

Det er står på hundeweb - det er jo et krav til de forskellige racer - hvad hunden skal undersøges for - og så skal resultatet sendets til DKK:.

Men man kan da sagens lade vær med at undersøge disse ting, uden problemer..

Og så er det ikke en bønne værd.. det er kun noget vær hvis et undersøgelses resultat bliver sendt ind, så det kan blive registreret under hundens stb.nr.

• #42   8. sep 2008 Mogens - Lige med HD og AD, der er der restriktioner om hvad status må være for at hunden kan blive avlsgodkendt og derved afkom stambogsført.

Ved andre racer øjenlyses der, mentaltestes, testes for patella og hvad har vi - før de kan acvlsgodkendes.

Der er naturligvis andre sygdomme der ikke testes for, men der er det jo om at få dyrlæge papirer vist af opdrætter hvis man er i tvivl om hundens gennerelle sundhedstilstand?

• #43   8. sep 2008 jeg har altid set stort på det med stamtavle, og har selv en blanding, som i mine øjne er det skønneste bette væsen i verden !
    Men jeg må sige efter at ha´ deltaget/læst i flere af den her slags tråde, er der da noget der har rykket sig en smule.
    Jeg måtte (for 13 år siden) lade min rottweiler aflive pga. HD, og jeg ville aldrig, i dag, turde at købe en stor hund uden tavle, for netop så vidt muligt at undgå den sygdom.
    Jeg har en lille hund nu, og de kan selvfølgelig også sagtens fejle div. ting, men jeg kender ikke til dem, og har aldrig oplevet nogen små hunde i min omgangskreds, fejle andet end ting der rimeligt let kan helbredes. Og skulle det , gud forbyde, ske for min lille hund, så har jeg tegnet en sygeforsikring, så det i hvert fald ikke bliver økonomien der står i vejen for hendes helbred/fremtid.
    Føler mig ret godt sikret !

Kommentér på:
Tavle på hund kontra ingen tavle

Annonce