{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.750 visninger | Oprettet:

Hvad skal jeg gøre? Meget tynd hund :( {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne lille papillon som bare er MONSTER TYND! Den eneste grund til man ikke kan se der er at han har al den pels. Han er det rene skind og ben! smiley

Han er (så vidt vi ved) 14 år ca. Mangler ihvert fald 10 tænder. Er blind på det ene øje af grå stær og har begyndene på det andet. Er halv døv og TYND!

Det er en hund som jeg fik af en nabo der ikke rigtig kunne holde sig bag hans usynlige grænse så de kom tit op at "toppes" da han tidliger har været mishandlet og derfor ikke er tryg ved alt man normalt gør ved hundene.
Dette gør også at jeg ikke har haft ham til dyrlæge da han bliver tosset og bider alt og alle og ikke kommer over det før 4 måneder efter.

Han kan ikke tåle menneske mad da det giver ham dårlig mave.

Hvad kan man gøre ved sådan en lille mand der bare ikke vil tage på? Jeg har prøvet hvalpemad og dyr voksen hunde mad, men inetet sætter sig!?!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal jeg gøre? Meget tynd hund :(
  • #1   10. aug 2008 Aaaah ville nok stadig sige at dyrlæge var en god ide ...

• #2   10. aug 2008 Jeg vil nu sige at i skal tage ham til en dyrlæge og snak med personen om, om det kan betale sig for denne ældre herre at leve videre...

• #3   10. aug 2008 Kristen L: Hvorfor? Han har det fint ud over han er tynd. Og virkelig aktiv og hvis vi skal gå en tur kan han sagtens gå 2 km uden problemer.

• #4   10. aug 2008 Få eventuelt en dyrlæge til at komme hjem til dig?

Men tage thans alder i betragtning, er det ikk så underligt. Ældre hunde har det vist med at tabe sig når de kommer godt op i årene.
    Jeg ville måske overveje om det var mere rigtigt at aflive ham....

• #5   10. aug 2008 jeg har haft samme problem med kambei ..
    skiftede til Royal canin 4800 som er et højt energi foder og nu er han næsten normal størrelse .. bortset fra jeg gerne lige vil have ham lidt højere op i vægt endnu ..

• #7   10. aug 2008 Altså han har aldrig vejet for meget og har altid været vildt aktiv.

Jeg kan ikke forli mig med tanken om at aflive en frisk hund bare fordi han er gammel. Desuden elsker jeg ham for højt så han skal kun væk når han ikke kan mere og jeg kan se han ikke har det godt (hvilket han har nu ud over at være tynd)

Problemet med en dyrlæge er jo at han skal røre ved ham! En ting som den lille herre ikke er vild med så han knurrer, bider og gør ved og husker dette i flere måneder efter. Alternativet er så om man kan få en sove pille så han sover når dyrlægen skal kigge på ham? UDEN at han skal stikken?!
    Vil så nødigt at han skal få et tilbage fald og blive trist igen smiley

• #8   10. aug 2008 * Lajla & Bæsterne *

Som jeg skriver længrere oppe: Hvorfor lade ham aflive når han er glad og tilfreds? Han spiser, men han er en lille hund så det er ikke de store mængder og da han er så aktiv er det begrænset hvad er sætter sig. Derfor jeg søger råd om foder så han kan tage på, men som stadig skåner hans mave.

Han skal først aflives når jeg kan se på ham, at han ikke trives med livet længere!

• #9   10. aug 2008 Rotterne .

Det er da værd at prøve ja, men sidst han var til dyrlægen skulle han have trukket tænder ud (ca 4 år siden) Og der kunne jeg se på ham allerede da han kom op på bordet at han ikke havde det godt med det. smiley

• #10   10. aug 2008 nannepigen. men hunden er jo ikk frisk hvis han er næsten blind og døv. Og det skal jo ikk være fordi du elsker din hund at du ikk vil aflive. Jeg kna sagtens forstå at du ikk vil. Men jeg ville da personligt kraftigt overveje det hvis Balto var ved at være både blind og døv og tabte sig gevaldigt. Hellere lade ham få fred nu, end at vente til han er virkelig syg.

• #11   10. aug 2008 Nannepigen- og kan det passe at du skriver at det er 4 år siden han har været til dyrlæge sidst??? Er han så heller ikk blevet vaccinret eller noget?

• #12   10. aug 2008 jeg havde også valgt at give den fred

• #13   10. aug 2008 Pernille C:

Ja det er 4 år siden han var til dyrlæge og ved god det måske ikke er helt okay, men når han har været der få han tilbage fald og blive trist og på vagt over for alle! Selv mig som normalt kan gøre et meste ved ham.

Og jeg har skam overvejet aflivning med har smidt den tanke LANGT væk. Hunden har det jo godt så hvorfor skal han dø? Han afliver jo heller ikke gamle mennesker bare fordi de bliver lidt sinile vel?

Kirsten L
    Kan se det hvis hunden ikke trives og var trist, men når det er det modsatte synes jeg bestemt ikke han skal dø. Han skal nok sige til den dag han ikke vil være her mere! (måske det lyder skørt, men jeg er i kontakt med mine dyr og det har indnu ikke slået fejl)

• #14   10. aug 2008 Skrevet: 10-08-2008 18:23:36

Han skal først aflives når jeg kan se på ham, at han ikke trives med livet længere!

Jeg tør ikke rigtig tænke på, hvor langt han tilsyneladende skal ud først..

• #15   10. aug 2008 AFLIVNING ER IKKE ET ALTERNATIV SÅ LÆNGE HAN HAR DET GODT!

Igen. Hvorfor aflive en hund der har det godt. Selv finder sigt legetøj og vil lege. Jager katte og fugle. Vil ud og gå lange ture i skoven og ved stranden. Ja jeg kan sgu ikke se hvorfor han skal dø når han nyder livet, men blot er tynd!

• #16   10. aug 2008 hvorfor får i så ikke dyrlæge hjem til jer?

• #17   10. aug 2008 Dobertossen

Han skal ikke længere ud end at han viser han ikke har det godt længere.
    Men få det da gerne til at lyde som om jeg mishandler mine dyr. o_O

Her spørger jeg om råd til at få en gammel, men gald og frisk hund til at tage på.

• #18   10. aug 2008 Sinome D: Vil ikke have dyrlægen hjem og kigge på ham for han skal ikke forbinde det onde med hans hjem. Han er meget følsom over hvad der bliver gjordt ved ham og husker de dårlige til meget længe fordi han har været mishandlet.

• #19   10. aug 2008 kan jo være at han ikke ser det som dårligt hvis det er i hjemmet hvor han føler sig tryg.
    Men køb noget foder til hunde som har svært at tage på, giv den lidt mere, eller hæld lidt olie i

• #20   10. aug 2008 Er det foder som man køber hos dyrlægen vi snakker om her? Har nemlig prøve ALT hvad man kan få i supermarkeder og lignende.
    Han har også altid en skål fremme med mad så han kan tage når han er sulten så han styre sådan set selv hvor meget og lidt han skal have.

• #21   10. aug 2008 Nannepigen- reelt set ved du jo ikk om han har det godt. Jeg syns bare det er lidt synd for en hund der er så gammel og både blind og døv at fortsætte. Som jeg skrev før, så hellere give ham fred mens han har det godt end når han først er blevet deprimeret og syg (eller trist som du skriver).

Men jo du kan jo sagtens prøve med noget nyt foder, også kan det jo ske at det hele vender rundt og han blir tyk og glad igen. :o)

• #22   10. aug 2008 Nannepigen, jeg har været i kontakt med flere hunde, som havde det mentalt dårligt pga mishandling eller fejlbehandling af ejere, der ikke havde et klap forstand på at have hund.
    Nogle hunde lever med en efterfølgende angst/nervøsitet hver dag og ”klarer” sig ved hjælp af div. overspringshandlinger og selvlært problemadfærd – altså adfærd, som er usund for dem og bør være et tydeligt tegn på, at hunden ikke føler sig godt tilpas.
    Hunde er ikke som os og kan ikke bare komme til at forstå, hvad der foregår eller ikke foregår. Når en hund er angst, frygter den i realiteten for sit liv, og det må altså være temmeligt belastende for hunden at leve sådan.

Dette er et spørgsmål, som der er mange forskellige holdninger til, og desværre har ikke alle hundeejere den fornødne viden om adfærd til at kunne løse problemet.

• #23   10. aug 2008 Han SKAL til dyrlæge - efter min mening! problemet kan meget vel være relateret til tænderne, de få han har tilbage kan være fyldt med tandsten og gøre rigtig ondt. Udover at tandsten kan være meget smertefuld for hunden, kan bakterierne også sætte sig på de indre organer f.eks. hjertet. Mange små hund har brug for at få renset tænder hos dyrlægen en gang om året og det er jo tydligvis ikke sket her.

Desuden skal han jo nok fodres med vådfoder når han mangler så mange tænder d.v.s noget der ikke skal tygges.

Så afsted med jer så den lille fyr kan nyde sit otium med sul på kroppen.

• #24   10. aug 2008 Pernille C: Han er skam glad. Også derfor jeg ikke vil aflive ham når han sagtens kan have to år i nu at leve i.

Dobertossen: Nu kan jeg ikke helt finde ud af om du hentyder til at jeg "fejlbehandler" min hund eller hvad? Men jeg vil nu ikke mene jeg gør det da jeg er grunden til at han nu stoler på mennesker og kan komme med ud i byen uden bare at gemme sig. Og jeg ville helle ikke mene at en hund der føler sig skidt tilpas ville lege og søge efter ejeren når personen er væk længer tid end normalt?

Gitte P: Jeg prøver også at finde en måde hvorpå han kan blive tilset uden det skal give ham tilbagefald. Vådfoder har vi også prøvet med, men det giver ham dårlig mave smiley

• #26   10. aug 2008 Vil da ringe og høre dyrlægen hvad han kan sige og hvis han vil se ham må han jo finde noget beroligende han kan få inden vi køre der ud. Aflivning er den sidste løsning når han ikke fejler andet end at være tynd.

• #27   10. aug 2008 Nannepigen, nej, jeg hentyder ikke til, at du fejlbehandler din hund.

Jeg ville heller aldrig fortælle dig, at du burde aflive din hund, for han er din og dit ansvar, og du kender ham bedst.

Dette er et farligt emne at lægge ud til debat, da det er følelsesladet, og du har jo især dine følelser i klemme, fordi du holder af hunden.
    Objektivitet kan være svært at fastholde, når man har følelser i klemme, men jeg håber, du finder svaret.

• #28   10. aug 2008 Dobertossen

Godt så! Selvfølige ville jeg aldrig køre den så langt ud at han ville ligge og lide før jeg gjorde noget, men når han stadig er frisk og kan lege uden han viser tegn på smerte synes jeg ikke jeg vil tage livet fra ham. Nu har han endelig fået det liv som han har fortjent med folk der respektere ham.

Men den dag hvor han ikke vil lege og ikke er helt sig selv skal han self have fred. Men jeg stoler på han selv kommer og fortæller mig hvis han vil væk. Håber og tror dog på han sover ind i hans lille kurv smiley

• #29   10. aug 2008 Tina *TullsTown *

Mener ikke jeg har skrevet synd og rast? Men ja han er frisk og glad og virker ikke syg. Han er lige så frisk som en hvalp.

Vil skam også have ham tjekket, men som jeg også har skrevet engang før får han "traumer" af dårlige ting og hænger sig fast i dem i flere måneder. Sidst han var il dyrlæge lå han under sofaen i flere måneder og kom kun frem når han skulle tisse og spise kun om natten. Det er dette jeg helst vil undgå da han er blevet så god.

• #30   10. aug 2008 Kuuu det skyldes hunden er tynd netop fordi den mangler tænder ?

• #31   10. aug 2008 Nå kræet løber leger mm og er glad i daglig dagen hvorfor så aflive ham bare fordi han er halvblind og døv?

Skal vi nu også til at aflive mennesker fordi de fejler det?

Og det er skam ikke KUN for min egen skyld han er i live. Hunden er glad så hvorfor fortjener han ikke livet?

• #32   10. aug 2008 Nannepige ... Altså .. din hund er halv døv og blind .. Den mangler flere tænder og er åbenbart radmager ... Oven i det, så har den vel heller ikke super fedt psykisk, hvis et dyrlæge besøg resulterer i den gemmer sig i flere mdr ...

• #33   10. aug 2008 At han er halv døv og blind ser jeg ikke som en sygdom blot et tegn på at han ikke er ung mere.

Og jeg skal skam nok ringe til dyrlægen og høre hvad de siger og om man kan få noget han kan sove på inden han skal tilses.

Hans psyke har det skam fint efter han kom til os og lærte at han kunne stole på os. Problemet opstår først når man overskrider hans grænser. Detter er jo ikke helt unormalt?!

• #34   10. aug 2008 Jeg ser skam hans sprog. Det eneste tydelige der er, er at han er tynd. Ellers er han som han har været i alle de år jeg har haft ham. Og så ville ha jo have været syg lige siden.

• #35   10. aug 2008 Tina ... Enig ...

• #36   10. aug 2008 Altså, det bør slet ikke lægges ud til debat, om din hund skal aflives eller ej. Den beslutning er kun din, og du vil altid få dig en grim debat ud af et sådan spørgsmål i et forum. Havde du gjort dig de overvejelser, inden du startede tråden?

Jeg hænger mig ikke ved din hunds fysiske mangler og svagheder men derimod hans angst, som lyder overordentlig slem! Ingen hunde bør leve så angstfyldt et liv, at de tilbringer måneder i skjul. I så fald bør hunden være ved kyndige mennesker, som forstår at arbejde intensivt med hundens problemer.

Derfor kan jeg ikke rigtig se, at du virkelig forstår, hvad din hund fortæller dig – som du skriver her: ” Men jeg stoler på han selv kommer og fortæller mig hvis han vil væk.”

”hvorfor så aflive ham bare fordi han er halvblind og døv?
    Skal vi nu også til at aflive mennesker fordi de fejler det?”

Nej, det skal vi ikke. Vi afliver ikke mennesker, og da slet ikke 16.000 om året – som det er tilfældet for hunde – ofte raske og sunde hunde, helt uden grund.

• #37   10. aug 2008 Tynd hund kan skyldes mange forskellige ting. Dårlige tænder, manglende ædelyst pga. smerter i maveregionen eller anden sygdom, orm (har du tjekket ham for orm?).
    Men det kan også skyldes noget psykisk, at han ikke har lyst til at æde, han lyder som en meget usikker hund - har du prøvet at kontakte en hundeadfærdspsykolog, det er jo en mulighed....
    Med hensyn til dåsefoder, så så jeg, at min gl. Nadia også fik tynd mave, når hun fik det billige fra Bilka - dyrlægens dyre mærke fra Hills gav derimod ingen maveproblemer - måske du kan prøve.
    Men under alle omstændigheder så tror jeg ikke, du kommer uden om en tur til dyrlægen, hvis du vil din hund det bedste.
    En gammel hund kan nemlig godt have et ok liv, selvom den er halvblind og halvdøv, men det er vores ansvar som hundeejer ikke bare at lade stå til, hvis vi ikke har styr på, hvad der er galt med hunden. Men det er også derfor, du lægger spørgsmålet ud herinde på HG, ikk!

• #38   11. aug 2008 Nej havde ikke troed der kom denne debat ud af et spørgsmål om foder, men sådan er det jo bare.

Jeg forstår min hund og han har skam ikke været bisk eller ligget i skjul de sidste 6 år! Så jo jeg forstår ham skam! Ved hvilke ting der gør ham utryk og holder ham fra dem til der er blevet arbejdet nok med dem. Tiden løber desværre bare og efter som han har det godt har vi ikke været til dyrlæge.

Så kan I sige jeg er en dårlig ejer og alt andet. I bund og grund spurgte jeg bare hvad jeg kunne gøre for at få ham op i vægt.

• #39   23. aug 2008 Var inde og snakke med en dyrlæge i dag (skulle have svar på en gødningsprøve fra en af hestene) Og hun gav mig nogle foderprøver og sagde at hvis de ikke hjalp ham til at tage på så ville de da gerne se ham og måske tage en blodprøve, men hun synes jeg skulle forsøge med maden først.

Kommentér på:
Hvad skal jeg gøre? Meget tynd hund :(

Annonce