træning af husky {{forumTopicSubject}}
Kan man træne en husky til at være lige så lydig som en feks en schæfer.
Jeg har tilmeldt min lille jessie på 8 uger til hvalpe motivation og er så småt begyndt med klikke metoden herhjemme. Indtil videre lyster hun sit og hun er faktisk begyndt at besørge på kommando. Hun har naturligvis stadig uheld inde og tisser lidt i trods nogen gange når man er for langsom til at gå til døren (jeg er ikke den hurtigste kl 03:40)
Det er enormt vigtigt for mig , at når jeg er ude hos venner/familie ,at de ikke føler det er en belastning når de skal have os på besøg.
Hvis der er nogen her med husky/ malamute erfaring , så ville jeg blive rigtigt glad for gode råd
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.070
Men forventer du ubetinget lydighed, så har du valgt den forkerte race.
En husky kan godt trænes til et fornuftigt niveau af lydighed, men veje dertil er en anden hvis du havde valgt schæfer, labrador eller andre racer med mere lyst til at arbejde for dig.
jul 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 24
jan 2007
Men basis lydighed kan en husky skam osse lære (hvorfor skulle den ikke kunne det, den er mere selvstændig/egenrådig end mange andre hunde, men den er jo ikke dummere). I min verden kan alle hunde lære basis lydighed (lineføring, sit, dæk, indkald osv).
Med en husky vil det nok bare tage lidt flere gentagelser, streng konsekvens (altså ikke hårdhed, men at du mener det du siger HVER gang du siger det), og den helt rigtige motivation:o)
Tænk sådan her: de første 2 år af hundens liv, træner du lydigheden (i små portioner) HVER dag... herefter skulle det gerne sidde på rygraden, og skal "bare" holdes ved lige:o)
jul 2008
Generalt har schæferen den opfattelse at "hvad fatter gør er altid det rigtige"
Og man hører i ny og næ at en schæfer falder i de forkerte hænder.
Det var ikke ment som "nu skal jeg ud og købe mig en schæfer hvalp og gøre den til et våben" men mere at schæferen gør dom der bliver sagt uden at tvivle
jan 2007
Men du har ret i at de er noget nemere når det kommer til at have lyst til at glæde føreren, og have lyst til træning, osse selvom der er gentagelser.
Nu ved jeg ikke en helt masse om huskyer. Har været på hold med et par stykker, og der var det vigtigt ikke at køre for mange gentagelser af samme øvelser og i øvrigt være meget konsekvent.
Når der bliver sagt sit, så er det sit, uanset hvad hunden så måtte have lyst til (så gælder det jo om at få de til at synes at det er fantastisk at sitte *S*)
-det gælder jo så osse alle adre hunde, men særligt ved sådanne racer er det meget vigtigt.
Og i øvrigt skulle der arbejdes noget hårdere for kontakt osv...
Me det kan godt lade sig gøre at lære dem basis lydighed -hvorfor skulle det ikke kunne det?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 511 Svar: 12.478
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at få en lydig husky (her tænker jeg på alm. lydighed som sit, dæk, stå mv.) husky. Vi er faktisk et par stykker der har bestået lydighedsprøver med huskies i årenes løb
Det tager bare LANG tid... Og kræver mega- meget tålmodighed, og derfor vælger de fleste, som er interesserede i lydighed en lidt anden race
Men om du ligefrem kan træne den op til "bidearbejde", som jeg lidt læser din mail. DET tvivler jeg godt nok på. Jeg har endnu ikke mødt en husky med noget form for ressource-forsvar, og derfor er den nok ikke ligefrem velegnet til forsvars-arbejde.
Aqui kan dog godt nok kommandoen "Angrib" - når jeg rækker en finger frem mod ham. Så "bider" han i den - såååå måske man kan alligevel?
jul 2008
Prøv at se bort fra alt det der med schæfer tingen der.
Alt jeg villle vide er om jeg kan få trænet min husky op , så familie og venner ikke føler det er skidt vi kommer på besøg.
Jeg har absolut ingen intentioner om at træne den til "bide arbejde".
Og jeg kan slet ikke se hvor henne i min post jeg nævner at det er mit mål.
jan 2007
Det er en hund, og alle hunde kan lære basis lydighed, og de grundlæggende regler for at bo med mennesker (ikke hopper op, ikke gø i en uendelighed og hvad man nu ellers har)
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 433
aug 2007
Selvfølgelig kan du det. Ud af vores 4 hunde, er det klart huskyen der er "nemmest" når der f.eks. er gæster. En velaktiveret husky skal/bør være helt rolig og afslappet, når den er indendørs .- også selvom der kommer gæster.
Og ja - Jannie fra Erosthymos er én af dem jeg mente, da jeg skrev at vi var et par stykker, der har været til lydighedsprøve i årenes løb.
Med mine to tidligere huskyer har jeg også deltaget i agility-konkurrencer, og Aqui har pt. været oppe til både hvalpe- og unghunde-prøve i lydighed med flotte resultater - og skal til sin første agility-konkurrence her i august.
Så jo da - de er supersøde, og kan sagtens trænes. Det kræver som sagt bare lidt mere tid og tålmodighed, end med en del andre racer
aug 2007
Hvis man ikke har styr på sin husky og kan lave alm. lydighed - så går det altså HELT galt ,hvis man slipper den på en agilitybane, og forventer at man kan styre den i fuld fart
En husky kan fint lære lydighed. Man skal altid bare sørge for ikke at presse den, for at stoppe mens den stadig "vil mere", og for at lave positiv afvekslende træning. Så kan man komme rigtigt langt!! Man kan faktisk vælgt at belønne fx. en god "sit", men en spurt, hvor man løber omkap med dem. Det er der mange af dem, der værdsætter mere end et stykke pølse
træning af husky