{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

? vedrørende rangorden {{forumTopicSubject}}

Hej hej!
I tirsdags oprandt dagen hvor Louis (dværgschnauzer) flyttede ind til os. Han er 11 uger. -og super dejlig :o)
Vores 1. hund hedder Eddie og er en griffon brux (også dejlig :o)).
Han er lidt over 1 år, og fordi han er glad for andre hunde og gerne vil lege, havde vi ikke lige regnet med at der ville opstå problemer med en ny hund.

Og jeg ved da heller ikke om vi decideret har problemer, men jeg synes da godt nok at det gr vildt for sig her med de to.
Jeg er i tvivl om Eddie (den ældste) er klar over sin plads som fører. Han går til angreb på Louis og bider ham i benet, indtil Louis skriger, og så bider den store bare et andet sted. Den lille logrer med halen, den store gør det ikke.
Den lille tager kødben fra den store og forsvarer det hvis den store prøver at tage det tilbage.
Den store vender sig af og til på siden eller ryggen og lader den lille komme til.
Den store stopper ikke altid med at bide/nappe den lille når den lille piber?

I mine øjne ser det ud som om de af og til fint kan lege sammen. Den store henter et reb og den lille bider fat i den anden ende. Så løber de rundt sammen eller også tygger de i hver deres ende.
Den store "boller" den lille et par gange om dagen??? (dominans, jeg ved det.men???)

Den lille kan uden problemer spise af samme skål som den store og skubbe den store væk.

De har i dag for første gang ligget i samme kurv.
Når en af menneskene i huset (især mig) har snakket med den lille eller båret den, så går den store næsten altid hen og enten "boller" den lille eller bider den i benet, så snart den er nede igen...

Altså mit spørgsmål er: hvor normalt er det her? Og bliver det ved? Jeg fornemmer ikke at der er nogen af dem som vil slå den anden ihjel, men jeg synes da at det er lidt irriterende. (MEGET)
Kunne godt have ønsket at de bare kunne blive enige om rangen. Og jeg synes det er mærkeligt at den store gør så stort et nummer ud af at skulle dominere, da den lille jo kun er hvalp endnu. Det havde jeg ikke forventet.
Hm, jeg pylrer ikke om den lille når den piber og vi går ikke imellem dem.
Har snakket med en adfærdsterapeut og hun sagde, at det godt kunne tage tid og at den store skal vide at han er den store. Men jeg sgu i tvivl om han ved det? siden der er det store behov for at markere sig hele tiden.

Er der andre som har oplevet lignende? eller er tingene bare faldet i hak med det samme? Tyder det her på, at det ikke vil komme til at gå i længden? Eller skal jeg tage det helt roligt og se tiden an?

Jeg ville være ked af at skulle af med den lille igen, men det dur jo ikke hvis de ikke kommer til at trives sammen, så må det jo blive den sidste løsning....

Tak for tålmodigheden, hvis det er lykkedes nogen at læse med hertil.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ? vedrørende rangorden
  • #1   14. jul 2008 Som jeg ser det er problemet, at Eddie heller ikke er voksen. Man kan ikke forvente af en unghund, at den skal vide, hvordan man opfører sig overfor en ny lille hvalp.

• #2   14. jul 2008 Tag det roligt og se tiden an...

Freja reagerede lige sådan, da vi fik Emma. Vi blev nervøse og ringede til adfærdsfolk i det ganske danske land....

Den forklaring vi fik var, at så længe den ældste ikke bider hul i hvalpen, så er der ikke tale om andet end opdragelse. En hvalp kan hyle hjerte-skærende, men det lyder oftest meget værre end det er.

Fortsætter den store med at "opdrage", selv om den lille ligger ned, så er det fordi den lille ikke har underkastet sig nok endnu.

Hundene (især den lille) kan sende nogle signaler til Jeres store hund, som I aldrig har chancen for at opfange. De er selv bedst til at finde ud af det.

Bliver det for voldsomt, må I stoppe det. Også hvis den lille er for drilagtig i sin omgang med den store. Han skal jo også have lov, at kunne gå i fred for hvalpen....ss

• #3   14. jul 2008 Det vil jeg gøre. Men da jeg talte med hundeadfærdsdingsen igår så sagde hun at jeg IKKE skulle stoppe dem, da den store ikke vil forstå det?
    Men ja, det var nok for optimistisk at tro at det bare ville gå fint. HAR da ellers ofte hørt at det bare går godt. Vi kan fint aflede dem, og der er heller ikke ballade konstant, men kan jo godt få ondt af både den store og den lille over den forvirring de må opleve. Det er jo ikke rart.

• #4   14. jul 2008 Trine L, tak fordi du beroligede mig lidt. :o) Det er jo helt klart det jeg gerne ville. Blive beroliget altså. Men jeg kan (og skal ikke) lukke øjnene for de problemer der er eller senere kan opstå.

Vi har lige haft begge ude på en gåtur. (De er begge med på skift og så en fælles også)
    Og det går altid fint på turen. Den store løb frit og den lille i snor. Nu efter vi kom hjem, så har de begge lagt sig til at sove. Og der har ikke været nogen konflikter siden vi kom hjem.

Må jeg høre hvor lang tid der gik hos jer? Og hvordan mærkede I at der var ved at komme orden i sagerne?
    Venlig hilsen Alice
    P.s., så sagde hende vi ringede til også at der var tale om opdragelse og at den lille sender signaler som vi ikke kan spotte som mennesker. Synes jo bare at det er mærkeligt, at den skal gå og trække rundt med den lille i bagbenet....? hvor meget opragelse kan der lige være tale om der? smiley

• #5   14. jul 2008 som Karina siger, er en unghund ikke voksen. Den er også ved at få sit hundesprog på plads.
    I er jo de voksne og når samspillet mellem hundene er ved at gå skævt, må I jo ind og hjælpe dem smiley

Kommentér på:
? vedrørende rangorden

Annonce