942 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 88 Svar

Ang. tavlehunde / muskelhunde. Langt Ang. tavlehunde / muskelhunde. Langt

Hunde uden stamtavle kan sagtens være søde, rare, vellidte og raske hunde..
Og det er egentlig ikke dem som er problemet..
Vi har så tit snakket stamtavler herinde, og MANGE herinde inkl. mig selv, synes også man skal købe en hund med stamtavle, og gerne med DKK tavle, da de har strenge avls krav osv..

- Og nu kommer vi til sagens kerne, ja de efterrygtede muskelhunde. (Og jeg får sikkert på puklen)
De fleste, som er ejer af en muskelhund, (inkl. mig selv) Ville ønske de havde et bedre ryg, end de desværre har. Vi agumentere for vores hunde, og NEJ, ingen skal selvfølgelig sige noget dårligt om vores kære hunde..

Men man er nød til at se problemet i øjnene, og vores hunde er IKKE en labrador.
- og vi burde, som ansvarsfulde muskelhunde ejere, sparre de ekstra penge op, og købe en hund med stamtavle, en hund, som har testede forældre, for diverse arvelige sygdomme, HD osv. OG som er mentaltestet. Hunde som kommer fra ansvarsfulde opdrættere, som ved hvad de har med at gøre, og man er sikker på (Eller næsten sikker på) at man får hunden fra et ordentligt sted.

Og alle os ansvarsfulde muskelhunde ejere herinde, burde (Efter min mening) ikke avle på hunde uden tavle, vi skal problemet til livs folkens! Og det tror jeg ikke vi kommer, før der så småt bliver ryddet op i alt den hovedløse avl der forekommer!

Alt fra mig..
- Lone.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ang. tavlehunde / muskelhunde. Langt
  • #1   14. jun 2008 Hørt

• #2   14. jun 2008 AMEN!!!!!

• #3   14. jun 2008 gælder nu ikke kun for muskel hunde.. men alle racer.....

• #4   14. jun 2008 Sidsel E - selvfølgelig gælder det for alle racer, men det er ikke ligefrem "de andre" der er problemer med, og som bliver diskuteret side op, og side ned herinde..

• #5   14. jun 2008 Kan ik være mere enig.. Har selv en uden tavle og har også lært af det og næste skal være med tavle.. Heldigvis for kunne hun lige så godt have tavle, da jeg ingen problemer har haft vedr sygdom, temperament osv.. Men jeg skal hellere ikke avle på hende, da hun skal/er en familie hund.. Desværre tror jeg bare ikke, at det er alle, som har vores synpunkt vedr avl.. da der altid vil være uansvarelige mennesker, som køber disse hunde.. Og ja det er en kæmpe kamp, at komme til livs og vil være MEGET svær, at få gennemført..
    Men vil så sige, at en labrador kan sgu have lige så stort et temperament, som en muskelhund og det kan komme ud i blå.. men dem hører man bare ik, så tit om, da det ikke giver den store mediedækning.. For mit vedkomme, skulle alle historier frem, så man virkelig, kan/få en statistik over race-angreb på mennesker..

• #6   14. jun 2008 Godt sagt og skrevet og god opfordring.

Hørt smiley

• #7   14. jun 2008 Vil så lige spørge, hvad med dem som køber en hvalp, hvis forældre har stamtavle og laver så hvalpe af den, men ikke laver tavle på dem.. Bliver det så ikke også en blanding?? for disse mennekser er der jo også af..

• #8   14. jun 2008 Lalene:

Nu er dette en snak om muskelhunde uden/med tavler.........

Vil du diskutere labradoren og dens "angreb" så mener jeg at du må oprette en tråd vedr. det og så deltager JEG gerne:-))

• #9   14. jun 2008 Melene:

Så kan man jo spørge sig selv HVORFOR hvalpene ikke har tavle?? Måske fordi det er besværligt og koster penge at få forældredyrene avlsgodkendt? :-))

• #10   14. jun 2008 Malene - Selvfølgelig kan en labrador da også være aggressiv, men nu er det bare ikke dem, der er problemet, men vores hunde, der er kommet i søgelyset.

• #11   14. jun 2008 Skrev dette, fordi hun nævner lab'en, som om den ikke skaber problemer.. beklager hvis det giver problemer i trådem ;0)

• #12   14. jun 2008 OG de sidste to var til MALENE!!!............Jeg sidder ved et jydetastatur, tror jeg........*GGGGGG*

• #13   14. jun 2008 Malene - Mette har svaret smiley

• #14   14. jun 2008 Lone; helt enig for der er alt for mange som er uansvarelig ejer.. og er også enig i tråden.. ville meget gerne hjælpe til problemet, men tror bare det er et KÆMPE problem, at få gennemført, da der altid vil være nogle som er ligeglade..

• #15   14. jun 2008 Mette; det kan godt være, men igen er disse folk vel ligeglade, bar ede kan score penge..

• #16   14. jun 2008 Malene M - selvfølgelig er der folk, som er ligeglade.. Og som stadig avler på racen uden at få avlgodkendt deres hund..
    Men det skulle være forbudt..

• #17   14. jun 2008 Er det da meget besværligt, at få dem avlsgodkendt?? spørg da jeg intet kender til det.. ;0)

• #18   14. jun 2008 Hmmm Mette....Jydetastatur ??? *GGGGGGG* så har jeg sq hørt det med...*GGG*

• #19   14. jun 2008 Ja, men det kan de vel også lave fusk på, ligesom de gør med tavlerne??

• #20   14. jun 2008 Tasterne flytter sig altså på et jydetastatur:-)))

Malene: Klart at det er for at score nemme penge:-)))

• #21   14. jun 2008 Malene:

Laver fusk med DKK tavler???

• #22   14. jun 2008 Mette; ved ik hvordan det hænger sammen, men man ved jo at der er folk som render rundt med en pitt og har tavle, men er reg. under amstaff..

• #23   14. jun 2008 Det er sjællænder "pøller" der ikke forstår et jydetastatur *GGGGG*

Til Malene....tror ikke helt du ved , hvad du taler om smiley

• #24   14. jun 2008 Så kan man stille sig det spørgsmål, hvordan kan vi alle så ændre denne mode, at skal have en amstaff?? dette er jo årsagen til at der er så mange problemer.. ;0(

• #25   14. jun 2008 Malene - det er vel som man tager det.. De skal avls godkendes på en udstilling, og dette kan selvfølgelig godt tage et par gange, inden de bliver det.. Også skal de HD/AA fotograferes. Mener det hedder AA.
    + mentalstestest. OG alt sammen koster jo penge!
    Hvilket alle ikke vil betale..

• #26   14. jun 2008 Lone T; hvis du læser mine kommentar, stiller jeg jo spørgsmål til det hele, skriver også at jeg ikke kender til det.. så i stedet for at det til mig, kunne du lave en forklaring!

• #27   14. jun 2008 Nu skal man også tænke over, at vi sagtens kan få en masse gode ideér herinde. Men de allerværste kamphunde ejere, hart sikkert ikke en profil herinde. Dumme brian og Hassan, er nok ret ligeglad med, at vi vil gøre noget, for at forbedre kamphundes ry.
    Det er også disse personer, som er ligelad med tavle, bare den er kuperet, og kan få et stort nitte halsbånd, så er de tilfreds.

• #28   14. jun 2008 Lone...Det er nemlig DER "skoen" trykker - udsigten til hurtig tjente penge overskygger normal fornuft og planlægning. Hvor er det bare synd for den smukke hunderace smiley

• #29   14. jun 2008 Lone og Dennis; dvs når man har en hund m/tavle, skal den på udstilling og igennem div test.. og så bliver den avlsgodkendt? forstår det sgu ikk helt.. ;0) sry

• #30   14. jun 2008 Malene:

Jeg tror altså ikke at det er så nemt med DKK tavler at lave fusk.........Hvordan det er i de andre klubber ved jeg ikke, men som Lone og Dennis skriver, skal hundene udstilles og mentaltestes og en udstillingsdommer med amstaffer som speciale, vil nok kunne spotte en pit, så jeg TROR ikke at den går at udstille og få avlsgodkendt en pit i Danmark:-))

• #31   14. jun 2008 Malene:

Hvis du køber en hund med DKK tavle, SKAL begge forældredyrene være avlsgodkendt.......Ellers kan man ganske simpelt ikke få DKK tavle på forældredyrene og hvalpene kan ikke få DKK tavler:-))

• #32   14. jun 2008 Tonny og Maja - Der er jeg ikke helt enig.. Prøv at kig i markedet, og se hvor mange herinde, der har amstaff (blandinger) hvalpe til salg, uden stamtavle.
    Der er nok også nogle "Brian og Hassan" der kigger efter hvalpe herinde, og et sted skal hundene jo komme fra.
    Selv på hundegalleri kan man få amstaff hvalpe helt ned til 2500 kr.

• #33   14. jun 2008 Malene ...jeg vil da hjertens gerne give dig en forklaring omkring kriterierne vedr avlsgodkendelse i DKK....men det har andre allerede gjort :o)

• #34   14. jun 2008 Okay, tror måske at den er ved at fise ind ;0)) hunden skal på udstilling, måske et par gange.. når den så er godkendt til avl, så laver man de andre test på hunden.. korrekt? ;0)
    Mette; ja det ville han forhåbenligt.. men selvom de har lavet fusk m/tavler på pitt'en, er de jo nok ligeglade med, at lave den avl's godkendt.. for det er jo nok ikke hensigten med sådan en hund.. ville jeg mene..

• #35   14. jun 2008 Malene M - Der er mange, som får deres hund testet for sygdomme, også selvom de ikke skal bruges til avl smiley

• #36   14. jun 2008 Lone T; ja det har de, men dette kunne du jo også har gjort uden at komme med den kommentar, gav mig..
    Prøver at forstå, hvordan tingene hænger sammen, da jeg ikke er ligeglad med al den omtale og kan kun sige igen, at jeg har lært af mine fejl.. og føler også at jeg står til ansvar for det.. men vil aldrig gå af med hende, da jeg har været en af de heldige.. og ja næste hund skal være med tavle.. men stadigvæk ingen avl.. ;0)

• #37   14. jun 2008 Jeg har af samme grund valgt at sterillisere nala da jeg ikke ønsker at avle uden tavle.

• #38   14. jun 2008 Lone og Dennis; dvs at jeg sagtens kunne få lavet disse test uden jeg har tavle??

• #39   14. jun 2008 Malene:

Jeg kan ikke huske avlskriterierne for at få en amstaff avlsgodkendt, men HVIS det er præmieringer på udstillinger OG mentaltest er hunden ikke avlsgodkendt før disse ting er på plads. Og før kan hvalpene ikke få DKK tavler:-))

• #40   14. jun 2008 Man kan sagtens få hunde HD og AD fotograferet uden tavle.......Om man kan mentalteste uden tavle, skal jeg ikke kunne gøre mig klog på. Men udstille uden tavle, kan man ikke:-))

• #41   14. jun 2008 Malene...Jeg tager hatten af for dig , fordi du er bevidst om dit ansvar som muskelhundeejer bla. ved at vælge avl fra - OG selvfølgelig kan jeg godt forstå du ikke vil af med den hund du har :o) Jeg har selv et gadekryds mellem min DKK hunde ...kunne da heller aldrig drømme om at skille mig af med hende :o) men avle på hende ku aldrig falde mig ind.

• #42   14. jun 2008 Mette; okay.. dvs at så længe den ikke har fået den godkendelse og får hvalpe, får disse ikke tavler? ;0)

• #43   14. jun 2008 Malene - du kan sagtens få din hund testet for sygdomme og div. Mener også de kan mentaltestes uden tavle.. Men ikke hæng mig op på det.. smiley Men du kan ikke udstille uden tavle.

• #44   14. jun 2008 Jeg har en muskelhund uden papirer, men om nogle år vil jeg avle på hende hvis hun har et godt sind og et fri for diverse sygdomme !

• #45   14. jun 2008 Lone og Dennis; kunne være man skulle gøre dette.. ved hvor disse bliver foretaget? jeg skal skam hellere ikke udstille og vidste godt at man ikke kan uden tavle..

Camilla J; så er du jo med til, at "skabe" flere muskelhunde uden tavle, som du har fået en "god" hund..

• #46   14. jun 2008 Camille J; mentes selvom du har fået...

• #47   14. jun 2008 Malene:

Nej, så længe begge forældredyr ikke er avlsgodkendt, kan hvalpene ikke få DKK tavler........

Men igen, så ANER jeg ikke hvordan det er i andre klubber end DKK så det er derfor jeg bliver ved at skrive DKK:-)))

• #48   14. jun 2008 Malene: Ja, men hvis jeg kan garantere at jeg for nogle gode hvalpe, så er det ligegyldigt om de har tavle eller ej !

• #49   14. jun 2008 Det jeg ikke forstår er:

Hvis man gerne vil avle, hvorfor køber man så ikke en hund med tavle???? Så har man en mulighed for at kigge "bag om" hunden og se, hvad forfædre har bedrevet af den ene alle anden slags.......

• #50   14. jun 2008 Camilla J; jamen kan du så det? Der skal jo 2 hunde til at avle og skal hanhunde så være med tavle??
    Det kan jo godt være at du er en ansvarlige ejer, men det er jo ikke sikkert, at det sker videre i forløbet, når hundene kommer videre..

• #51   14. jun 2008 Mette; okay, der findes måske mange klubber, som godkender?? Burde de har samme regler?

• #52   14. jun 2008 Malene - prøv evt. at kontakte DKK, og spørg ang. mentaltest.. Du kan få din hund HD/AD fotograferet ved din dyrlæge smiley

Camilla J - hvordan kan du garantere, at du får gode hvalpe??

• #53   14. jun 2008 Malene:

Det findes en del klubber i Danmark, men de fleste er under forskellige internationale "moder"klubber..............FCI er den største hundeklub i verden og den eneste i Danmark, som er medllem af FCI er DKK:-))
    Og Danmark følger de regler, som FCI udstikker. Det samme gør de andre vel med deres "moder"klubber:-))

• #54   14. jun 2008 http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/365

• #55   14. jun 2008 Lone og Dennis; det kan være Camilla J tror, at hvis hun får gode tester, så får hendes hvalpe ikke disse problemer..

Mette; okay det lyder sgu lidt fornuftigt ;0) ville ihvert fald mene, at der må da være samme regler, selvom det er forskellige klubber.. ellers ville det jo ikke være til at finde ud af..
    Men når man køber hund og avler.. så bliver det vel i samme klub også de hvalpe som får tavler og bliver avl'et på osv..?

• #56   14. jun 2008 Malene:

Hvis du køber en DKK tæve og avler med en DKK hanhund, kan du vist stort set få tavler hvor som helst i diverse klubber i Danmark. Men vælger du en (eksempel!!) DRU tæve og parerr med en DRU han, kan du kun få hvalpene stambogsført i DRU.......... Parrer du en DKK tæve med en DRU han, kan du kun få tavler i DRU.......
    Så det korte af det lange er at HVIS du vil stambogsføre dine hvalpe i DKK, skal du have 2 forældredyr, som begge er avlsgodkendt og registreret i DKK:-))

• #57   14. jun 2008 Mette; hahaha, der gjore du sgu mig lige til blondine ;0)) det læd sgu godt nok indviklet.. Nå man det er da godt, at jeg aldrig skal avle.. selvom næste hund blir m/tavle.. ;0) men man sætter sig vel også mere ind i tingene, når man skal avle.. håber jeg da.. ;0)

• #58   14. jun 2008 Melene:

*GGGGGG*....Fra en blåndine til en anden:

DKK er den største klub herhjemme, så her kan du KUN stambogsføre hvalpe af forældre, som er DKK hunde..........Du kan IKKE stambogsføre hvalpe i DKK, hvis forældredyrene er stambogsført i en anden klub herhjemme:-))

• #59   14. jun 2008 Mette; må sige at jeg er glad for, at jeg deltog i denne tråd.. har sgu lært en del idag.. og takker mange gange for din tålmodighed ;0)) det er sgu lidt indviklet det hele og kan sgu godt se problemstillingen, også hvorfor nogen måske opgiver det.. og som Lone og Dennis; skrev skulle det blive forbudt, at avle u/tavle.. så når nogen laver disse skulle de får KÆMPE bøder, for så blir det måske ik så spændende i længden, at man vil tabe penge på.. men det bliver jo også noget af en oprydning iom der mange hunde uden tavler og hvad skal man så stille op med dem?? man kan jo ikke bare aflive dem ;0(

• #60   14. jun 2008 Malene:

Dejligt når man kan lære en masse nyt:-)). Nej, men man kunne jo sige at de hunde, som ER i landet nu må blive her, men hunde født efter den og den dato SKAL have tavle:-)) Aner ikke om det vil kunne lade sig gøre og tror heller aldrig at forbuddet kommer, men jeg TROR at det ville være en rigtig god ide:-))

• #61   14. jun 2008 Malene - Super, du var en af dem som fik noget ud af tråden smiley Bare der var mange flere af dig..

• #62   14. jun 2008 ja, det ville det.. kunne være man kunne komme al det omtale til livs.. men nok ik alt, da der jo stadig, er dem som misbruger deres hunde til noget skidt.. mit hjerte bløder for disse hunde.. bl.andet med den tråd, som blev oprettet, hvor på hvalpen bliver kastet, sparket osv offentligt.. er sku lidt uhyggeligt, når man læser eller er vidende til dette.. puha ikke nok med vi skal have lavet det forbud, skal der sgu også kørekort på bordet.. ville forhåbenligt tage en del skrald af alle de mennesker, som behandler dyr uansvarligt!!!

• #63   14. jun 2008 undskyld kom lidt på et sidespor.. men det hele hænger jo sammen..

• #64   14. jun 2008 Lone og Dennis; tja men er jo nok en af de få som vil problemet til livs.. tror ikke alle kan se problemet med al den omtale osv.. desværre.. ;0(
    Takker også for dine forklaringer og tålmodighed ;0) vil gerne lærer og være behjælpelig til at komme problemerne til ende.. tror bare det svært at råbe folk op..

• #65   14. jun 2008 Malene - Selvfølgelig vil jeg /vi herinde hjælpe dig og såmånd også andre, der har spørgsmål smiley

Vi har også selv brug for hjælp herinde fra nogen gange smiley

• #66   14. jun 2008 MK - ja, og vi prøver så vidt muligt også at fortælle andre, om de gode ting ved at give det ekstra og få en hund med tavle..
    Lader folk hilse på vores hunde, fortælle dem, at alle unge ikke er uansvarlige.. Selvom mange alligevel kigger mærkeligt på os, når vi kommer gående med hundene..

• #67   14. jun 2008 MK; tror der er mange herinde, som IKKE brøder sig om unge og uansvarlige ejer.. for udanset race, skal man tage et ansvar.. dsværre finder man bare for mange under den katagorie, som har en amstaff.. ;0(

• #68   14. jun 2008 MK - vi kan jo også kun gøre vores, for at give hundene et godt ryg.. Og heldigvis møder vi mange positive mennesker herunde hvor vi bor.. Da vores hunde, altid (Somregel) hehe.. Går pænt i snor, og er altid venlige overfor fremmede hunde og mennesker.

• #69   14. jun 2008 Det er da også rart, når det er sådan.. men folk i danmark har det med at generalisere og så ryger alle under den katagorie iom man ejer en amstaff..

• #70   14. jun 2008 Man kan aldrig garantere gode sunde hunde, at påstå dette er dumt og meget arrogant. Selv seriøse avlere kan ikke garentere dette! Men chaserne er betydelig større hvis man sørge for kun at avle på sunde avlsgodkendte hunde.

Camilla J: Det på da være fantastisk både at have røngtensyn så man kan se ind i hundes gener og se hvad den slæber rundt på og være synsk så man kan se ud i fremtiden og ligefrem garentere sunde velfungerende hvalpe. Flot må jeg sige.....

• #71   14. jun 2008 Er det engtlig ikke også de skråsikre folk der er med til at ødelægge racerne. Dem som bare ligsom ved at lige deres hund er en helt fantastisk avlshund uden at de behøver at undersøge sagen nærmere?

• #73   14. jun 2008 Hej..
    jeg har ikke læst alle indlæg, men jeg er også enig i, at der skal ryddes op. Jeg har selv en blanding, men hun er købt før alle de her kedelige overskrifter begyndte at fylde mere end de glædelige..

Min harme ligger så ikke kun hos de, som avler på hunde uden stamtavler, men i stor grad også hos de, som har gjort sig den ulejlighed at anskaffe sig en hund med stamtavle for bagefter at være fuldstændig ligeglad med, hvilken hund den bliver parret med.

Og så er vi jo lige vidt...

• #74   14. jun 2008 Ja, det må være skønt smiley
    Postede også dette indlæg i en privat tråd.. Hvor en skrev, at de sygdomme man tjekkede for i dag, tjekkede man måske ikke for om 1-2 år, eller noget i den stil..
    - og hvad skal man bruge det til, som sker i fremtiden? Når det er nutiden vi lever i, og på nuværende tidspunkt, tjekker for de ting, man nu gør ..

• #75   14. jun 2008 Karina J - ja, er helt enig..

MK - ja. det er lidt absurt! Men det værste er, at der HELT SIKKERT skal være nogen, som hellere end gerne vil sælge hende en sød og kærlig amstaff! smiley

• #76   14. jun 2008 >MK<:

Den annonce faldt jeg også lige over.........Svineri!!!

• #77   14. jun 2008 MK: Jeg ville sørme også gerne have at Camilla deler ud af sin indsigt. Så kunne jeg trygt avle løs på Sigurt ude at behøve at bekymre mig om småting som helbred og den slags ,som er jo er grundene til jeg ikke avler på min vaps.

• #78   14. jun 2008 MK; hun røg hurtigt af, da vi begyndt at stille spørgsmål.. men det er jo også nemt at kommentere og så smutte bagefter, når man bliver stille til ansvar..

• #80   14. jun 2008 Wenk Staff - helt enig, alle kan lære nogle nye ting smiley Man bliver aldrig for gammel til at lære smiley

• #81   14. jun 2008 Vil smutte for i aften! Ha det godt smiley

• #82   14. jun 2008 MK; godt så.. kender du overhovedet til hunden.. hold da helt ferie.. blir sgu bange for den kommende hunds helbred/trivsel..

Lone og Dennis; godnat og tak for snakken ;0)

• #83   14. jun 2008 Godnat til Lone og Dennis..:o) Sov godt...

Endnu mere betryggende hun ikke kan blive enig med sig selv om, hvilken hund det er hun har haft og vil have igen...

• #84   15. jun 2008 det er sgu skræmmende og ikke mindst hendes alder.. 16år.. burde man så overhovedet have hund? hun er ikke engang selv færdigudviklet! trænger vidst til en lille numse-fuld ;0)

• #85   15. jun 2008 MK.. Ja det er vel egentlig rigtigt nok.. Hendes profil tekst siger det hele...

Malene.. Nej en på 16 år skal efter min mening ikke have ansvaret alene for en hund - uanset race...

• #86   15. jun 2008 Tak og i lige måde MK:o)

• #87   15. jun 2008 MK, kan jeg godt forstå.. vil også smutte.. blir vækket tidligt af sønnen ;0)

karina; nej for det kan da næsten kun gå galt.. desværre.. ;0(

• #88   15. jun 2008 Ja det frygter man da.. Også et godnat og sov godt til dig:o)

• #89   15. jun 2008 Takker og lige måde ,0)

• #90   15. jun 2008 Tak tak:o)

Kommentér på:
Ang. tavlehunde / muskelhunde. Langt

Annonce